Schermtijd telefoon puber

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sidmick, 4 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Omdat het telefoon gebruik naar ons idee een beetje doorsloeg bij onze puber hebben we een tijdslot op haar mobiel gezet. Ze kan nu 4 uur per dag op haar telefoon. Nu hoor ik om me heen overal dat dit erg weinig is en veel pubers 7 uur per dag hebben.
    Gelukkig is mijn dochter nog heel veel en graag buiten maar zodra ze binnen is doet ze niets anders dan op haar telefoon.
    Ik vraag me of of 4 uur per dag voor een puber echt weinig is?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ligt aan haar leeftijd, denk ik... Vind je 10 al een puber of is ze 17?
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  3. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Bijna 12 maar in ontwikkeling zowel lichamelijk als geestelijk echt al geruime tijd vol in de puberteit.
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Mijn 11 jarige mag 2 keer een half uur per dag.
    Daarnaast op schooldagen een half uur computeren, in de vakantie 2 keer een uur.

    Het zal na de vakantie in de brugklas vast anders worden maar voor nu vind ik dit genoeg.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Normaal gesproken zit hij niet zoveel op zijn telefoon en is 4 uur meer dan genoeg. Nu met al het corona gedoe die ik er niet moeilijk over en zal het wel eens meer zijn, is niet anders.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik bedoel dat ik een basisschoolkind of een kind uit de brugklas echt anders vind dan een kind in bv. het examenjaar. Het heeft mij voor mij dus niet zo zeer met wel niet puber te maken, maar vooral met hoe oud iemand is en in welke fase hij of zij zit met vrienden en vriendinnen ed (ik kan me bv. voorstellen dat het voor een 12-jarige die bij 17-jarigen in de klas zit och anders is dan een 12-jarige in groep 8).

    Vijf uur vind ik op deze leeftijd vrij veel, zeker als ze iedere dag die vijf uur er ook echt op zit. Zelf zou ik het echt niet langer doen (ja, nu met Corona misschien tijdelijk een uitzondering, maar ook dan niet de hele dag ed).
     
  7. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Het is nu ook wel lastiger denk ik. Normaal sport ze veel en is ze veel meer weg (school, vriendinnen , de stad in, bios etc) Nu is ze toch meer thuis, ondanks dat ze ook nog veel buiten speelt en zot ze meer op haar telefoon dan voorheen. Ik vond en vind 4 uur echt voldoende maar als ik hoorde dat al die meiden om haar heen 7/8 uur per dag hebben ging ik me afvragen of ik echt onredelijk was.
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Mijn 11-jarige krijgt 2 uur telefoontijd per dag. Nu in coronatijden hebben we dat opgeschroefd naar 3 uur (bij slecht weer). Maar ze is nu hele dagen buiten (en dan mag haar telefoon (nog) niet mee). Dus haalt ze die uren überhaupt niet. Ik vind 4 uur eigenlijk best veel voor die leeftijd, laat staan 7 á 8 uur.

    Mijn pubers van 14 en 16 hebben geen schermtijd. Sowieso niet handig aangezien ze beiden voor school werken op een iPad of laptop. We hebben hier gewoon afspraken over wanneer ze die telefoon moeten wegleggen, zoals bij het eten, e.d.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het is ook lastiger, maar dat betekent niet (juist niet, denk ik) dat je alle regels los moet laten.

    Van wie hoor je hoeveel uur de andere kinderen krijgen?

    Mijn dochter is iets jonger, bijna 11. Ze mag de ochtends voor 9 uur en na 17.00u op een scherm, telefoon valt daar hier ook onder. En tijdens het eten gaat alles uit. Ze komt hier dus bij lange na niet aan 7/8 uur en ik was ook niet van plan dat het komende jaar te veranderen.
     
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Van ouders van haar vriendinnen maar ook mijn eigen vriendinnen met pubers.
    Onze dochter neemt overigens juist wel haar telefoon mee als ze buiten is. Ze heeft ook 4g dus kan hem ook buiten gebruiken. Meeste van de tijd verbruikt ze aan whats app.
    Uiteraard mag ze geen telefoon aan tafel en hij mag ook 's nachts niet boven zijn.
    Ze is eigenlijk nu de hele tijd van 12 tot half 10 buiten (behalve eten natuurlijk) maar ook buiten hangen ze vooral met elkaar en maken ze tik toks (en dus weer die telefoon..)
    Ik merk dat ik moeite heb met het feit dat die pubers zich nergens anders meer mee lijken te vermaken op dit moment. Maar goed, ze heeft die 4 uur en daar blijft het ook gewoon bij(overigens is dit puur vrije tijd, schoolwerk op haar mobiel trekken we er vanaf) maar ik vroeg me af hoe dit bij andere zat
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Mijn dochter, net 11, krijgt 1,5 uur telefoontijd per dag. Daarnaast valt hij uit tussen 21.00-7.00
    Ze gebruikt 'm nu alleen om te appen en om foto's te maken. Voor nu is het meer dan voldoende. Daarnaast gebruikt ze de tablet om te netflixen of een spelletje te doen. Ze zal op een dag zo'n 3-4 uur per dag schermtijd hebben (inclusief jeugdjournaal en klokhuis) de rest van de tijd speelt ze buiten of tekent ze.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    #12 NiekeKris, 5 mei 2020
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
    Gelukkig van ouders. :D Volgens mij dochter mogen haar vriendinnen soms namelijk van alles. ;)

    De dochter van mijn beste vriendin mag de hele dag op haar telefoon, ook als ze op visite is ed. Moeten zij zelf weten, wij hebben andere regels. :)

    Hier mag de telefoon ook wel eens mee naar buiten. Dan gaat ze foto's maken ed. Dat vind ik dan weer wat anders dan dat eindeloze appen (stickers en van die doorstuurberichten sturen meer...) en TikToks kijken ed. Voor haar verjaardag krijgt ze een fototoestel, dan hoeft de telefoon niet meer mee. Maar soms zal hij dat ook wel gaan, want hij is natuurlijk ook bedoeld om ons mee te kunnen bellen als het nodig is ed.

    Ik merk juist dat ze zonder regels enkel met haar mobiel bezig is en dat regels duidelijkheid geven en ze dan dus ook weer andere dingen gaat doen. Natuurlijk omdat ze niet anders kan, maar uiteindelijk wordt het dan na verloop van tijd toch wel weer zo gewoon dat het weinig moeite kost. Het is denk ik ook gewenning en het is ook wel lekker makkelijk, je hoeft niet na te denken wat je gaat doen ed, het 'gebeurt gewoon' (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, je kunt er ook hele creatieve dingen mee doen natuurlijk).
     
  13. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Uiteraard mogen vriendinnen altijd meer, de vriendinnen van mijn dochter mogen ook altijd tot veel later buiten volgens mijn dochter ;)

    Maar waar houd je dochter zich mee bezig als ze niet op een scherm zit? De leeftijd van spelen is echt allang voorbij hier dus hooguit word er nog weleens een puzzel ofzo gemaakt. Een boek of tijdschrift lezen is lastig omdat ze dyslextisch is dus dat doet ze zeker niet voor haar plezier. Enigste waar ze thuis druk mee is is haar make up, haren en nagels. Die houden haar uren per dag bezig ;)
    Ze kijkt niet heel veel you tube en netflix maar wel veel tiktok en what's app en verder vind ze het heel erg leuk om foto's te editten maar ook dat is op de telefoon.
    Hetzelfde geldt wel een beetje voor buiten. Ze is heel veel buiten maar ze zijn dan wel aan het "hangen" zoals ze het zelf noemen.
    Het zou fijn zijn als ze iig weer kunnen sporten etc, Dan hebben ze iig weer wat meer om handen.
    Nogmaals die 4 uur vind ik prima en houd ze. Als ik hier lees is dat niet echt heel weinig
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Vooral heel veel tekenen en lezen. En buiten bedenkt ze wel wat, ligt er ook een beetje aan met wie ze is. Met kinderen van haar eigen leeftijd vooral kletsen en foto's maken, volgens mij. Met de buurkinderen (die zijn een stuk jonger) bedenkt ze allerlei activiteiten. Zo hebben ze een paar dagen Jachtseizoen nagespeeld. En thuis is ze veel op de trampoline. En een vriendin heeft zo'n opblaasbootje, dat vindt ze ook leuk.

    In mijn ogen is die vier uur prima inderdaad. En als het dan een keertje wat langer is, dan is dat ook geen probleem, toch?
     
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Jachtseizoen is hier ook heel populair maar dan geven ze hun locatie door met de telefoon ;) En inderdaad kletsen en foto's maken maar dat laatste gaat ook met mobiel. Zo te lezen vermaakt ze zich iig niet heel anders dan andere buiten. Thuis is wel een dingentje, ze was altijd heel creatief maar dat lijkt sinds een jaartje echt voorbij, zo jammer.
    Tis prima allemaal maar soms vind ik die mobiele telefoon best een ingewikkeld ding, puur omdat het er in onze tijd niet was denk ik en ik ze noodzakelijk en nutteloos tegelijk vind (ik verklaar ze bv voor gek dat ze op hun telefoon netflix kijken terwijl er een tv staat maar voor de jonge generatie is dat heel normaal. Mjn neefjes en nichtjes die studeren hebben niet eens een tv)
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Oh hier gaat het wel anders. Mijn zoon sport nog heel veel speelt nu ook weer met vriendjes en dat is dan nooit met de telefoon. Gister en eergisteren heeft hij de hele dag gevoetbald en op de trampoline gezeten, dan vind ik het niet erg als hij de volgende dag heel lang op zijn telefoon zit. De telefoon gaat ook niet mee naar buiten. Als het echt hele dag de telefoon is zoals je nu beschrijft zou ik dat wel te veel vinden en vind ik 4 uur mooi.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Ik kijk ook nooit tv hoor. Vind het fijner via tablet of telefoon.
    En als ze jachtseizoen spelen vind ik telefoon gebruik niet erg. Ze zijn lekker buiten en zitten dan echt niet de hele tijd met hun neus op het scherm.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier in de straat een telefoonloosseizoen. :roflmao::thumup: Ze gaan ook niet heel Nederland door, dat scheelt. ;) Ze is hier in de straat ook de enige met een mobiel, maar ze hebben dan wel walkie talkies bij zich. :D

    Qua creatief hebben we wel weer even moeten zoeken, maar handletteren, poppetjes en kleding tekenen ed vindt ze wel nog leuk. En qua knutselen is het ook veranderd, maar er zijn wel nog dingen die ze leuk vindt, al wordt het minder.

    Ik sta er net zo in als jij. En ik vind het ook echt onzin om op zo'n klein schermpje dingen te gaan kijken die je ook op een groter scherm kunt kijken...lijkt me ook niet zo goed voor je ogen en houding ed...
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Hier een ruim 11 jarige zonder telefoon:roflmao:
    Maar wel graag op de tablet. Voor 9.00 en na 17.00 uur mag ze erop. In Corona tijd/ vakantie met slecht weer na 9.30 en 16.30
    Maar met het weer van de afgelopen weken is ze alleen maar buiten. Komt ze bij lange na niet aan die tijd.
    Op een compleet verregende dag ben ik dan dus ook niet moeilijk.
    Het enige "scherm" waar ze onbeperkt op mag is haar ereader.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Ik snap je redenatie, maar voor de ogen maakt het maar weinig uit welk scherm of zelfs boek het is.
     

Deel Deze Pagina