Groeimelk of niet?

Discussie in 'Voeding' gestart door Yil, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze dochter drinkt vanaf haar eerste jaar Groeimelk van Friso.
    Ze doet het hier prima op en drinkt het graag, echter hoorden wij vorige week bij het CB dat het onzin zou zijn en wij gewoon konden overstappen op gewone melk. Nu ben ik niet zo'n voorstander van melk (vind het meer iets voor kalfjes) maar mijn man drinkt het graag en ik drink af en toe ook een glas chocomelk gemaakt met koemelk en cacao uit een pak (zonder cacao lust ik het niet ;)). Mijn man vindt dan ook dat ze gewoon melk kan drinken en Soja-melk vindt hij maar onzin.....

Nu is het pak Groeimelk op en twijfel ik of ik nu gewone halfvolle melk moet geven. Volle lijkt mij niet nodig aangezien ze niet te dun is, maar prima de gemiddelde lijn volgt.

Wat is jullie advies?

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar als je koemelk iets voor kalfjes vind, dat zit ook gewoon in groeimelk verwerkt. Ik zou gewoon volle melk gaan geven. Ik vind persoonlijk groeimelk ook echt onzin en vanaf 1 jaar kan je prima melk geven. Volle zuivel is goed voor opgroeiende kindjes, of ze nu dik of dun zijn.

3. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik begreep ook dat groeimelk heel veel suiker bevat en het puur commercieel is. Ben zelf nu begonnen (op advies van het cb) om halfvolle melk te geven. Ben zelf ook geen melk fan en weet van oa mijn moeder dat zij erg veellast van haar darmen krijgt als ze het drinkt. Mijn zoontje vind het nog steeds niet lekker zowel warm als koud niet. Ik merk ook verandering in zijn ontlasting,was eerst echt heel hard en daarna heel dun, nu nog dunner dan anders.
    Ik blijf bij zijn laatste fles gewoon de friso 3 geven want daar zitten wel goede voedingstoffen in en overdag krijgt hij gewoon geen melk meer. Op yoghurt reageert hij gelukkig niet!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet. Groeimelk heeft geen enkele toegevoegde waarde.. volle melk wel. Halfvol is ook prima

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou gewoon de melk geven die je man ook drinkt. Als dat halfvol is, is dat prima.

Groeimelk bevat allerlei extra's, aan bouwstoffen (die ze ook wel genoeg uit gewoon eten krijgen), en suiker/smaakjes (die naar mijn idee overbodig zijn)..

En groeimelk wordt gemaakt van koemelk, dus daar zit geen verschil in..

Melk moet niet, maar wel 300cc zuivel. Dat kan ook 's ochtends muesli met yoghurt zijn, overdag kaas op brood of een blokje als tussendoor, en 's avonds toetje..

6. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden zover! Dus halfvolle melk is net zo goed als volle melk? Lees zo veel verschillende dingen en wil graag het beste voor die kleine :D

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In volle melk zit meer vet. Dat zijn in principe goede vetten voor je kleintje, dus wat dat betreft iets beter. Maar dat kunnen ze ook wel uit andere dingen halen (kaas, bakboter/olie).
    Mijn oudste heeft nooit iets anders gehad dan halfvol, maar die was nogal stevig.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je kindje te zwaar is dan is halfvolle melk de betere optie. Zo niet, dan is volle melk tot 4 jaar de beste optie. Na 4 jaar zijn die vetten niet meer nodig.

9. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ze heeft een gemiddeld gewicht, 79cm en weegt 10,4 kg
    Volle melk dus?

10. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Volle melk gekozen! Benieuwd of ze het lekker vindt!

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Verstandige keuze. Dat in groeimelk van alles zou zitten is onzin. De fabrikanten proberen dat je gewoon wijs te maken in de hoop dat je jezelf een slechte ouder zou voelen als je dat spul niet zou kopen zodat je het alsnog gaat aanschaffen.

Maar echt waar: het enige extra wat er in zit is smaakstoffen enzo. Laat dat nou net ff niet de meest gezonde en verstandige keuze zijn ;)

12. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Gisteravond voor het slapen aan heeft ze de melk goed gedronken(wel een flinke stinkende poepbroek kort daarna), maar vanmorgen hield ze het na 50ml alweer voor gezien.... :(
    Wat is jullie advies? Vol blijven houden of teruggaan naar de melkpoeder en dan langzaam overmengen?

13. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Het is niet nodig he, dat ze veel melk drinken. Ze kunnen de zuivel ook uit andere dingen halen. Uit kaas bijvoorbeeld. Kindjes van deze leeftijd hebben de melk niet meer nodig om te groeien, dat doen ze van het andere eten. Ik zou dus lekker gewoon kennis laten maken met melk. En wil ze niet, dan wil ze niet.

14. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ze eet verder weinig tot geen zuivel, dat is het hem juist. Wij eten geen toetjes na het eten en ze krijgt soms wat roomkaas op brood. Gewone kaas plukt ze eraf (vind ze heerlijk) en dan eet ze haar brood niet meer op. Geen succes dus! Vandaar dat ik wil dat ze haar melk gewoon drinkt. Ze was er ook erg gek op altijd en wij gaven het dan ook graag.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De fles voor het slapengaan kleiner maken.. dat wil nog wel eens helpen. Voor een goed ontbijt (wat alleen een fles melk vanaf 6 maanden niet is) heb je wel een beetje trek nodig.

ontbijt 100 ml zuivel (mag ook yoghurt zijn, probeer eens karnemelk)
    lunch 100 ml zuivel
    toetje kwark, yoghurt, vla
    roomboter, room in het eten, kaas (mag ook een blokje zijn), smeerbare brie, smeerbare camembert, smeerkaas etc etc.
    en anders lekker veel peulvruchten!

16. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ze krijgt als ontbijt een heerlijke boterham met roomboter en beleg (meestal jam zonder suiker, pindakaas of appel/perenstroop) en daarnaast een klein flesje melk. Tussen de middag 1 boterham met roomboter en roomkaas, pindakaas, ei of als ik zin heb in een uitdaging een plakje kaas of vleeswaren. Daarnaast een beker biologische diksap. Tussendoor 2 stuks fruit en soms een koekje zonder zooi. Bij het avondeten krijgt ze in de meeste gevallen wat wij eten, maar in ieder geval voldoende groenten en aardappels of rijst en pasta en een paar slokjes water. Toetjes eten we echt nooit en heb haar in het begin wel wat yoghurt gegeven, maar ik heb gemerkt dat ze echt vol zit na het eten. Voor het slapen gaan krijgt ze altijd nog een flesje melk omdat ze dit zo lekker vindt en het echt ons bestijdritueel is geworden.

Hahaha! Het ging over melk, maar inmiddels is het een heel voedingsadvies topic geworden lijkt het wel!

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Gewoon volhouden hoor, niet na 1 dag al weer terug stappen op de poedermelk!
    Hier een echte zuivelliefhebster! Ze drinkt 's morgens en 's middags bij de boterham 150cc halfvolle melk vanaf dat ze 1 jaar is... soms krijgt ze 's avonds als toetje nog wel een schaaltje volle kwark oid, dat is dan 'extra'...
    Wij eten zelf ook nooit een toetje, maar ze vindt de kwark erg lekker dus die kopen we dan voor haar!

Je geeft haar dus geen kaas omdat ze het van de boterham af eet? Waarom maak je niet eens een tosti voor haar, gesmolten kaas is niet zo gemakkelijk van de boterham te halen.
    Of gewoon als tussendoortje een plakje kaas of schaaltje yoghurt/kwark???

18. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Goede tip die tosti! Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!

19. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Pffff..... ben weer eens aan het twijfelen geraakt over het hele melk drinken gedoe :(
    Ik lees bijna overal dat melk zo ontzettend slecht is voor mensen en dat het drinken van melk alleen maar uit economisch belang wordt gestimuleerd. Hele onderzoeken mbt diabetes I, want meer voorkomt in landen waar veel zuivel wordt gegeten dan in landen waar geen zuivel wordt gegeten. De westerse landen zijn eigenlijk de enige landen waar (zoveel) zuivel wordt geconsumeerd. Mijn man drinkt zijn hele leven al veel melk en vindt dit dus allemaal onzin, maar ik twijfel.

Wat is jullie mening hierover?

20. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Tja.. uit onderzoek blijkt toch dat melk niet zo goed is als men dat vroeger dacht. Melk is slecht voor elk... Ik heb geen melk in huis, nooit geïntroduceerd ook. Toetjes eet mijn oudste wel net als kaas en boter. De baby drinkt nu wel de opvolgmelk (tot 8 maanden bv gekregen) en ik twijfel nog wat ik ga doen als hij 1 jaar is. Het wordt hoe dan ook geen gewone koemelk.

Deel Deze Pagina