lezen jullie ook de etiketten van producten?

Discussie in 'Voeding' gestart door frannie82, 31 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik wel en word voor gek versleten door mensen om mij heen.
    Zo koop ik geen brood waar suiker of glucose fructose stroop in zit, geen B-merk danoontjes (behalve ah daar zit hem niet in) om die reden. In Fristi enzo zit acesulfaam K een zoetstof.
    Lijkt me ook geen goed idee.
    Heb nu Yoki gekocht en daar zit wat suiker in maar oké voor een keertje.
    Er zit zoveel zooi in dingen die dan voor kinderen bedoeld zijn!
    Snoep koop ik nog niet.. ze geniet nu nog zo van andere dingen!
    Ik heb ooit op tv gezien dat glucose fructose stroop ontzettend slecht is en invloed heeft op overgewicht in de toekomst.
    Ik ben benieuwd of er nog meer zeikerds zijn haha.

2. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Haha hier nog zo'n zeikerd. Samen met ml kan boodschappen soms heel lang duren omdat we beide etikketen lezers zijn.

Ik heb een E-nummer app op mijn telefoon. Zo maak ik keuzes. En ja soms ook wel eens een slechte keuze maar erg lekker :)

Voor meisje zal ik later nog een grotere zeikerd worden als voor ons. ;)

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik schrik er van hoeveel zooi er in ons eten en drinken zit....
    Zo lang ik het kan wil ik het zoveel mogelijk voorkomen.
    En als er keuze is voor een alternatief dan neem ik dat liever ook al is dat dan duurder. Zo zag ik gisteren dat er in goedkope vruchtenmix om te drinken ook glucose fructose stroop zit en in roosvicee niet. Dan toch weer de roosvicee.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik heb eerste drie jaar vrijwel geen eten gegeven met toevoegingen. Als ik moest kiezen tussen suiker/zoetstoffen/of glucose koos ik voor suiker. Aangezien mijn kinderen geen snoep/koek/gebak aten kon toegevoegde suiker in andere voedingsmiddelen wel af en toe. Beter als kunstmatige zooi.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb ook een app gedownload net en die acesulfaam k geeft bij jonge kinderen klachten als hoofdpijn en nog meer. En fristi is toch erg populair onder (ouders van) kinderen. En de zoetstof is ook nog niet eens uitgebreid getest op de risico's.

6. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ik lees etiketten, en koop ook veel organisch. Daar zit al die meuk tenminste niet in :)

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik let ook op.

Ik schrik soms hoe jong kinderen snoep, chips en soms zelf frisdrank krijgen.

Mijn oudste krijgt bij hoge uitzondering een snoepje (hebben we niet in huis :) en chips net zo. Frisdrank nog nooit op (hoop ik ook nog heel lang te kunnen houden)
    Mijn jongste eet groente en fruit en ik doe poging tot brood. Tot hij brood eet vind ik koekjes, maar ook soepstengels etc overbodig. Eerst de basis goed, dan de rest.

Het is echter niet zo dat als we ergens zijn hij (oudste) als enige niet krijgt. Dus als alle kindjes chips eten mag hij ook wel wat.
    De jongste uiteraard niet.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb in principe geen fristi in huis, maar de oudste mag sinds een jaar of zo wel een fristi als we uit eten of zo. Dat betekent dus soms wel. Ik hanteer het beleid: soms iets slechts is geen ramp.
    Etiketten lees ik voor de jongste strenger dan voor de oudste. Uiteindelijk vind ik namelijk ook dat je moet kunnen leven en ik vind het onwerkbaar om overal nee tegen te zeggen. Zeker op feestjes en speciale gelegenheden mag een en ander wel.
    In het geheel is vanaf de basis koken het makkelijkst. Als ik kook gebruik ik zoveel mogelijk verse producten, er zit geen fructose in rode bietjes.

9. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn kleine is nog niet zover. Maar waar let je dan op? Welke e nummers doe je niet of welke ingrediënten doe je niet en waarom? Kan iemand een lijstje maken?

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat er ook zoiets is als het té goed willen doen. Ja, ik let op wat mijn dochter eet en ik probeer haar gezonde eetgewoontes aan te leren. Maar verder dan dat gaat het niet.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik let vooral op kunstmatige suikers, aspertaam etc.
    Daarnaast let ik op wat ik vind wat wel of niet kan bij een jong kind. Te zout, bijvoorbeeld.

Dat is ook een kwestie van eigen grenzen stellen.
    Ik vind dat een baby die nog geen brood eet ook nog geen andere 'tussendoortjes' hoeft. Dus ik geef dat niet. Zodra ik het ga geven zijn het rijstwafels of soepstengels. Die vind ik niet erg.
    Maar dat is dus puur op eigen visie en je word ook wel eens makkelijker.

En het ligt ook erg aan wat jij vind. Ik kan niet tegen aspertaam, dus ik vind het troep.
    Je moet alleen met kinderen ook oppassen dat je niet doorslaat. Volledig snoep verbieden kan juist ook weer problemen geven bijv.

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Mijn idee :)

Een schoonzus van me doet het wel maar die is er echt de hele dag mee bezig en heeft het over bijna niks anders, gooit ook d'r facebook vol met artikelen en reageert er heel fel op en daar krijg ik dan wel de kriebels van eerlijk gezegd. Dat je erop let prima maar als je bent zoals zij dan sla je in mijn ogen wel wat door...

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En dat krijg je terug...

Ken kindjes die geen snoep mogen en als ze een keer de kans krijgen stoppen ze letterlijk (!) hun jaszakken vol met snoep. Om dat vervolgens direct op te (vr)eten. Wat is dan slechter?
    En in dit geval was het een middag lang meerdere malen....

14. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Mee eens en hier net zo. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te koken en verse spullen te gebruiken. Dan weet je in ieder geval wat er in gaat. Nu is ze sowieso nog te jong voor snoep en dergelijke. Maar mijn voornemen is om er vooral 'normaal' mee om te gaan.
    Gezond eten, maar zondigen op zijn tijd mag. Zolang je nog maar weet dat het zondigen is.
    Etiketten lees ik nu ook, vooral suiker en zout. Maar ik ga er geen dagtaak van maken.

Maar ik ken ook wel hele foute verhalen hoor. Mijn moeder werkt in de kinderopvang. Die kreeg van een moeder van een zoontje van 10 maanden een fles met een hele rare kleur melk er in. Had ze de opvolgmelk gemaakt met cola. Wel een suikerklontje er bijgedaan om de prik er af te halen, dat dan weer wel :$.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb het makkelijk... die dingen kochten we al niet. Maar ik lees wel etiketten voor nieuwe dingen. Suiker ben ik niet tegen maar met mate.
    Hier gewoon volle kwark enzo. Zoon drinkt graag yoki...dat mag (toetje) en snoep? Koek en soms wat anders. St Maarten komt er aan.... dan hebben we weer genoeg voor een heel jaar!

16. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik let wel erg op zoetstoffen, die krijgt hij niet. Verder geen snoep (denk ook niet dat hij het al mist). En geen zoete yoghurtdrankjes, ik maak altijd zelf drinkyoghurt: half yoghurt, half sap. Zit de de helft suiker in tegenover drinkyoghurt en meer goeds. Als toetje alleen yoghurt met soms een beetje val er door.

Met koekjes ben ik makkelijker, als wij een lekker koekje hebben krijgt hij een klein stukje of hij krijgt een zonnatura kikker koekje. Koken met pakjes doen wij toch al niet, hier alles vers!

Maar het is wel moeilijk om overal goed naar te kijken. Sommige merken zijn makkelijk, zoals goodies, dan weet je dat er geen rotzooi in zit. Ik denk wel dat het moeilijker wordt als ze ouder worden en meer dingen zien.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    :$

Cola zit al barstensvol suiker! 10 maanden....

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.247
    16.633
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het enige waar ik op let is er dat er geen zoetstoffen in produkten zitten.
    Op dingen als E nummers,toevoegingen ed let ik allemaal niet.
    We eten gevarieerd en gezond en er wordt ook gewoon gesnoept door mijn oudste 2 kinderen.Wel met mate maar ik ben geen controle-freak in dat opzicht.
    Ik maak me eerder druk over de luchtvervuiling en uitlaatgassen en energie centrales met wat dat allemaal met onze gezondheid doet.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik let ook wel op..zeker de eerste 2 jaar. Dan wil ik niet dat er regelmatig iets van toegevoegde suikers gegeten worden. Hier dus geen roosvicee met een babykoekje of lange vinger maar water of thee met een soepstengel of rijstewafel. Later wel diksap..sterk aangelengd en gewoon eens een lekker koekje, maar dan is dat echt extra. Ik ben niet panisch voor suiker ofzi..mijn dochter mag als we ergens zijn gerust een flesje fristi of appelsap. Maar zeker de eerste 1,5/2 jaar vind ik het absoluut niet nodig.

Van heel veel dingen weet ik wel wat en hoeveel suiker het bevat omdat ik bij dochter in de tijd al die etiketjes afgegaan ben, maar er komen wel eens nieuwe dingen zoals de babykoekjes van kruidvat...wordt geadverteerd met dat het alleen granen bevat. Dus ik kijk op de zak..ja hoor net zoveel suiker als een nijntje koekje. Jammer anders had ik het een leuk alternatief gevonden voor mijn zoontje.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij letten ook heel erg op. Zowizo vanwege de koemelk, soya en kippenei allergie hier bij de kinderen. Maar ook keuze's tussen appelstroop ( Geen bietenstroop erbij in ) pindakaas ( zonder suiker ) en dat soort dingen. Fristi oid drinken we toch niet, wel fruitsap zonder toegevoegd suiker ( niet uit concentraat ) qua boter op brood smeren we kokosolie en qua vlees kopen we biologisch. Chips eten we zonder e621 ( dus eten we naturel chips ;) ) en eet ik zelf weinig tarwe en daardoor dus meer ei en groenten.

Maar we 'snoepen' wel hoor, of zelfgemaakt zodat de kleine het mag, of heel soms wel iets te zoets uit de winkel

Deel Deze Pagina