Groeipijn? 4,5 jaar en niets te zien

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 10 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Even een vraagje, of iemand het herkent:

Zaterdag heeft onze zoon van 4,5 jr een drukke dag in de speeltuin gehad. 's Avonds klaagde hij over pijn in zijn ene bovenbeen. Zondag nog steeds, toen heb ik hem pcm gegeven omdat ik er verder ook niet zoveel mee kon. Er is niets te zien, hij is niet ziek, geen koorts oid.
    Als hij afgeleid is dan hoor ik er eigenlijk ook niets over, dus ik heb maar even afgewacht.

Nu liepen we vanavond nog even over straat en toen merkte ik dat hij wel wat mank loopt met dat been. Op mijn vraag of hij nog pijn had zei hij "ja". Volgens mijn vriend is er op school niets over gezegd en ook hem is het niet opgevallen. Hij heeft gewoon gespeeld en gefietst op school. Hij wilde ook wel mee wandelen, pas toen ik er iets van zei begon hij er ook over.

Ik vroeg of er echt niets was gebeurd in de speeltuin (omdat hij wel had verteld dat hij daar ruzie had gehad met een meisje dat hem met een loopfiets zou hebben geslagen) en toen zei hij dat het meisje de loopfiets op zijn been had gegooid. Maar ik zie er dus niks aan, niet blauw, niet gezwollen, niks. Voel ook geen verschil met de andere kant.

Hij blijft het wel ontzien merk ik. Aan- en uitkleden is lastiger, schoenen aandoen wringt hij zich in een rare bocht om dat been te ontzien.

Hij zit momenteel in een groeispurt, in een paar mnd 4cm in lengte gegroeid.
    Zou het groeipijn kunnen zijn? Ik ben van hem gewend dat hij vrij snel iets voelt, hij heeft een lage pijndrempel. Daarom had ik er ook niet zoveel aandacht aan besteed, maar ik vind het wel wat vreemd dat er niks aan te zien is, als het door dat incident in de speeltuin kwam dan was het toch wel blauw geweest oid?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het zou een heupontsteking kunnen zijn. Komt vaker voor bij kinderen op deze leeftijd. Ik zou bij aanhouden toch morgen even laten beoordelen bij de huisarts. Aan zo’n ontsteking doe je niet zoveel muv pijnstilling maar ik zou het willen weten. Dan weet je waar je aan toe bent. Zoon van een goede vriendin van mij had het en die wilde in ene keer niet meer lopen. Na een aantal dagen was het over en rende die weer rond.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het heet trouwens een voorbijgaande heupontsteking. Google er maar eens op . Succes en beterschap!

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Klopt, dat heb ik zelf als kind ook gehad, ook met 4 jaar!

Zoon leek dat eerder ook ooit te hebben, coxitis fuga is de officiële naam vlg mij?
    Dat was op een zaterdag, ook opeens niet willen lopen, pijn aan de heup. Maar wel met verhoging toen en huilerig. Toen had ik een afspr op de huisartsenpost gemaakt en opeens was het weer over, hij rekte een keer goed uit, sprong van de bank af en ging weer spelen.

Nu zit het meer voor op zijn bovenbeen, hij kan de plek precies aanwijzen. Ong 4cm boven de knie en alleen aan de voorkant.

5. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Groeipijnen heb ik veel gehad als kind. Wat ik me ervan kan herinneren was dat het vaak een dag/avond veel pijn deed, daarna was het wat gevoelig en een dag later was de pijn weg. Dat het dagenlang duurt herken ik niet. Ik denk dat het goed is om contact op te nemen met de huisarts mocht het bijvoorbeeld een ontsteking zijn.

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is het zijn linker of rechter been?
    Als die het vaker heeft zou ik het zeker aankaarten bij de huisarts.
    Hier klaagt mijn dochter van 6 jaar ook weleens over een zere knie maar zij is wat hypermobiel en bij haar zit er soms teveel speling in de gewrichten waardoor ze weleens klaagt over pijn.

Anniek88 vindt dit leuk.
  7. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft regelmatig last van groeipijn en dat lees ik niet in je verhaal.

Zij huilt / krijst alles bij elkaar 's avonds of 's nachts. Duurt een minuut of 20 en dan is het over. Dag erna nog wat gevoelig.

Ik zou morgen even de huisarts bellen

8. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Mijn dochter (6 jr) heeft alleen groeipijn bij haar schenen. Daar heeft ze eens in de paar maanden 's nachts last van. Overdag hoor ik haar nooit over zere benen en vooral geen bovenbenen.

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vanochtend was het nog erger, en ook vannacht enkele malen wakker geweest ervan. Mijn vriend gaat vanmiddag met hem naar de huisarts.

Dank voor jullie reacties!

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Net terug van de huisarts, blijkt toch inderdaad een heupontsteking. Hoewel de klachten totaal anders zijn dan de vorige keer. Toen had hij verhoging, was hij ziekjes en zat de pijn ook bij de heup. Toch blij dat we gegaan zijn.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Goed dat jullie zijn gegaan, hopelijk gaat de pijn snel weg.

12. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.909
    387
    83
    Dochter ook 2x een heupontsteking gehad, ging vanzelf over. Op de röntgenfoto of echo was toen ook vocht te zien. Ze heeft het ook eens in haar knie gehad. Dokter noemde het een verkoudheid in het gewricht.

Ging na een paar dagen over.

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Jaaa zo noemde onze dokter het ook!

Het gaat vandaag al veel beter. Goed geslapen (mama zelfs tot 9.30 :thumup:) en omdat hij vrij was heb ik het aan hem overgelaten wat we gingen doen. Hij wilde naar buiten en naar de kerstshow. Behalve dat hij nog een klein beetje mank loopt is hij weer helemaal zichzelf gelukkig

14. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Wat fijn dat het zoveel beter met hem gaat.

Deel Deze Pagina