Zwanger, wonen in buitenland maar Nederland bevallen, ervaringen

Discussion in 'Zwangerschap' started by HannaAmin, Dec 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HannaAmin

HannaAmin Lid

Dec 3, 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 15 weken zwanger en woonachtig in het buitenland, mijn man en ik hebben besloten dat ik in Nederland ga bevallen.
    Ik ben uitgerekend eind Mei dus wil bij April naar Nederland komen om te bevallen en daarna tot 3 maanden na de bevalling in Nederland blijven. ( dan is ook de grootste warmte waar ik woon weg, in de zomer 40+! )

Nu kom ik naar Nederland in Januari om mijzelf opnieuw in te schrijven in de gemeente en zorgverzekering af te sluiten.
    Nu vraag ik mij af ik moet natuurlijk een kraamhulp vinden, daar mijn echo's tot week 32 gewoon hier plaatsvinden en niet in Nederland.
    Maar hoe gaat dit in ze werk hoe vind ik in die laatste weken dat ik in Nederland ben een kraamhulp en voor de laatste Echo waar moet ik dan terecht??

Iemand hier ervaringen?

Ook moet ik mijn zorgverzekering aflsuiten, ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen ( liefst onder algehele narcose maar begrijp dat dat niet kan :D) maar ik ben ontzettend bang, ik heb bijna iedere nacht al paniekaanval, en zit dus ontzettend tegen bevalling op, kan absoluut niet tegen pijn, als ik een injectienaald zie val ik al flauw of als ik iets voel dat zeer doet in mijn lichaam krijg ik een paniekaanval.
    Iemand ervaring met een zorgverzekering die zonder medische noodzaak vergoed?

En dan nog een vraag bij extreme angst is er een mogelijkheid tot bevalling onder narcose dmv keizersnee?

Alvast bedankt iedereen voor de hulp.

2. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Wat een geregel nog joh.
    Ik woon ook in het buitenland (Duitsland) maar net over de grens en werk gewoon in Nederland, ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis. Ik ga ook daar bevallen.
    Ik ben al in Nederland verzekerd en ook al in mijn eigen ziekenhuis onder behandeling dus ik kan je helaas daar geen advies in geven, alles verloopt al via Nederland.
    Wat betreft de bevalling, tsja dat zal niet zonder pijn verlopen. Vervelend dat je daar zo'n angst voor hebt.
    Wat betreft een keizersnee (wat ik niet hoop voor je) dat gaat niet onder narcose doorgaans, maar wordt uitgevoerd na een ruggenprik.
    Misschien moet je er van tevoren eens goed met je verloskundige over praten, hopelijk kan zij een beetje van je angst weghalen.
    Succes in ieder geval met alles regelen en geniet van je zwangerschap!!!
    Het gaat je heus lukken hoor die bevalling;)

3. kers87

kers87 Bekend lid

Sep 4, 2012
    678
    0
    0
    Dit zijn eigenlijk dingen om hier eens met een verloskundige te bespreken. Ik weet ook niet waar je vandaan komt of je dat zo voor elkaar krijgt qua verzekering en overschrijven. Is het Europa of daarbuiten? Wel is het zo dat als je pijnbestrijding wil het al medisch is geworden.
    Kraamhulp is ook al handig om nu te gaan regelen....ik zou als ik jou was gewoon eens een verloskundige bellen in de plaats waar je heen wilt om dut door te spreken.

4. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Heej :) Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Voor zover ik weet kan je gewoon op elk moment in je zwangerschap overstappen van verloskundige. Dus in jouw geval stap je rond de 32 weken over van je verloskundige die je nu hebt naar een nederlandse verloskundige.
    Stel je zou verhuizen binnen nederland dan gebeurd dit ook he? Je gegevens worden over gedragen en de nieuwe neemt je zwangerschap vanaf daar gewoon over. Misschien moeten je gegevens dan even vertaald worden maar er is vast wel iemand die daar voor kan zorgen.

Je kan nu gewoon al op internet opzoek naar een verloskundige in de woonplaats waar je straks gaat verblijven (ik neem aan dat je voor de bevalling bijv bij in nederland woonachtige familie intrekt?). Dan kan je zelfs nu al bellen en je verhaal vertellen zodat ze weten dat jij je op een later moment in gaat schrijven.

Over de bevalling. Volgens mij kan je geen keizersnede krijgen omdat je bang bent voor de pijn ;) En zeker geen algehele narcose.

Wat misschien wel handig is, als je echt zo enorm bang bent als je nu aangeeft, om alvast iets van hulp te zoeken. Bijvoorbeeld een cursus hypnobirthing? Of dat je een doula zoekt via internet? (een doula is een vrouw die je voor en tijdens de bevalling bijstaat en met wie je ook goed kan praten over je angsten enzo).
    Er zijn echt wel mogelijkheden om te proberen minder angstig de bevalling in te gaan.

En dan zijn er natuurlijk zelfs bij een gewone vaginale bevalling nog allerlei mogelijkheden tot pijnbestrijding he? Je geeft aan bang te zijn voor naalden maar wat ik gehoord heb van vriendinnen (zelf geen epidurale gehad) is dat je op dat moment echt niets geeft om een naald of wat dan ook. Door de weeën voel je het als het goed is ook niet als ze je verdoving zetten en daarna is de pijn met een beetje mazzel echt weg.
    Daarnaast ben je als de bevalling begint overigens veeeeeeeel sterker dan je ooit had kunnen denken hoor :) Ik heb me verbaasd over hoe ik tijdens de bevalling was (terwijl ik bij wijze van spreke al in huilen uit kan barsten als ik mn hoofd eens hard stoot ofzo :p).
    Weeen bouwen op. Ik ga echt geen verhaal ophangen dat je het bijna niet voelt, al zijn er mensen die beweren dat dat mogelijk is.. Maar over het algemeen bouwen weeën op en ben je tijdens een bevalling sterker dan je had kunnen bedenken.
    Dus de bevalling komt echt goed hoor! En angst vooraf hoort er ook wel een beetje bij. Al zou ik wel kijken of je hulp van iemand kan krijgen als je echt zoveel last hebt van je angst.

Liefs en succes met alles!!

5. HannaAmin

HannaAmin Lid

Dec 3, 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een lieve berichtjes zeg allemaal, heel erg bedankt :)
    Voel mijzelf namelijk echt een grote aansteller.
    Ik woon nu buiten Europa ( Midden Oosten ) en mijn Gyn heb ik ook aan doorgegeven dat ik bij 33 of 34 weken naar Nederland ga om te bevallen, en hij zal tegen die tijd dan ook zorgen dat ik mijn gehele geschiedenis van controle's mee krijg in een rapport om over te dragen aan de nieuwe gyn/verloskundige?
    Ik ben in Januari weer in Nederland inderdaad voor 2 weken en zal dan inderdaad is gaan rondbellen met verloskundige die in de buurt wonen, ik ga inderdaad weer bij mijn ouders thuis wonen.

Inprincipe is het dus wel eigen keuze pijnbestrijding tijdens bevalling?

Mijn angst is ook echt de grootste reden om in NL te bevallen, ben als de dood hier voor complicaties ( bevalling is standaard keizersnee hier ).

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Werkt het zo gemakkelijk om die laatste weken hierheen te komen, even een zorgverzekering af te sluiten a 100e per maand en dan in het zh te bevallen a 1000e per dag en kraamzorg te krijgen (hopelijk zonder complicaties) en dan na een paar maanden weer weg te gaan?
    Geen aanval, maar vraag me af of het zo "makkelijk" is? Zijn er geen haken en ogen aan?
    Volgens mij hoef ik nu niet acuut een aanvullende verzekering af te sluiten die fysio vergoed omdat ik opeens last van mijn rug heb om behandelingen nu vergoed te krijgen, maar volgens mij moet je dan toch wel enige tijd van te voren die verzekering al hebben en kun je m ook niet zomaar weer opzeggen.

Is er bij jullie standaard een ks bij een bevalling? Dat is nogal raar. Dat levert vaak veel meer complicaties op dan bij een gewone vaginale bevalling.
    En niet bang zijn hoor, laat het over je heen komen het komt allemaal goed. Miljoenen vrouwen zijn je voor gegaan (zelfs in de jungle zonder dokters en ruggenprikken :p ) en miljoenen vrouwen hebben meerdere kinderen dus zo heel erg is het niet ;)
    Probeer er anders met een professioneel iemand over te praten en je angsten te bespreken. Hopelijk kun je wat gerust gesteld worden!

7. Kenzaaa

Kenzaaa Niet meer actief

Hoezo ze komt even naar Nederland?
    Ze is toch van plan in januari naar Nederland te komen om zich in te schrijven en meteen een zorgverzekering af te sluiten. Ze bevalt pas eind mei en verblijft erna ook gwn in Nederland.
    Absoluut dat zoiets gewoon kan.

Ik zou situatie met verloskundige overleggen meteen in januari.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap en laat de bevalling gewoon over je heen komen. Elke bevalling is anders. Het heeft geen zin om je daar nu al druk over te maken. Misschien kan je een cursus hypnobirthing doen?

8. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Kan me voorstellen dat je graag in nederland wilt bevallen hoor! Ik vind de zorg rondom bevalling in nederland erg fijn geregeld.. zou zelfs liever hier bevallen dan in bijv. frankrijk of engeland (waar je er toch vanuit mag gaan dat de gezondheidszorg ook echt wel goed is).

Wanneer je in het ziekenhuis bevalt is pijnbestrijding een vrije keuze.

Thuis natuurlijk niet omdat een verloskundige thuis geen epidurale mag zetten of infuus met remifantenil oid aan kan sluiten, maar in het ziekenhuis kan je kiezen wat je wil en wanneer.
    Als je echt al ver bent 8 a 9 cm ontsluiting en je vraagt dan pas om een ruggeprik zullen ze die wel weigeren omdat je dan sneller zal bevallen dan de verdoving in kan werken, maar in principe krijg je in het ziekenhuis pijnbestrijding zodra je daarom vraagt hoor!
    Je hoeft echt niet bang te zijn dat zij zeggen: nou mevrouw, het valt nu nog wel mee hoor.. vraag over een uurtje nog maar eens. Pijnbeleving is heel persoonlijk en je hebt hier gewoon de keuze. Dus als jij aangeeft dat te willen dan gaan ze dat voor je regelen :)

9. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Het is inderdaad echt zo makkelijk (zeker voor iemand die een nederlands paspoort heeft maar in het buitenland woont, weet niet zeker of dit voor ts geldt maar daar ging ik een beetje vanuit).. Heb zelf culturele antropologie gestudeerd. Ondertussen wonen verschillende vriendinnen voor kortere of langere tijd in het buitenland (stage, buitenlandse vriend, baan of onderzoek in het buitenland enz.), maar tot nu toe bevalt iedereen die zwanger wordt gewoon in nederland op de manier die ts ook beschrijft..

10. HannaAmin

HannaAmin Lid

Dec 3, 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt kom inderdaad naar Nederland Januari schrijf ik mij opnieuw in, en blijf minimaal gehele 2015 ( misschien langer, maar dat is voor latere termijn ) ingeschreven en betaal dan dus netjes mijn zorgverzekering.
    Ik kan ook kiezen en wachten en mij pas inschrijven in April hier in Nederland en daar iedereen in Nederland verplicht is een zorgverzkering te hebben mogen ze mij niet weigeren + ik ben verplicht mij in te schrijven daar ik langer dan 4 maanden aan een stuk in Nederland verblijf.
    Dus kort gezegd ja, dit kan zo ''makkelijk".

Hier is het standaard KS omdat down under nogal een taboe hier is haha, bij verzoek kan het een vaginale bevalling maar dit supporten ze hier absoluut niet.

11. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Het maakt mij niet uit of jij netjes je zorgverzekering betaalt hoor :p haha maar fijn om te weten!
    Je bent natuurlijk wel officieel een Nederlander dus dat zal ook wel anders werken dan voor iemand die dat niet is.
    Maar met een aanvullende verzekering werkt t volgens mij niet zo. Maar dat ga ik eens even uitzoeken, wel handig om te weten voor mezelf.

Goh wat apart dat een vaginale bevalling taboe is. Ook als de artsen zelf vrouw zijn? Maar als ik het goed begrijp wil je wel een vaginale bevalling gaan proberen?? Hoe bang je nu ook bent?
    Dat vind ik dan wel heel stoer van je ;) Bij jullie is ks standaard, hier doen ze dat echt niet tenzij het niet anders kan.
    En echt, gewoon gaan voor die natuurlijke bevalling. Het is zo een machtig mooie ervaring. Het mooiste moment van je leven :) Het komt allemaal goed!

12. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Toch is de babysterfte in Nederland altijd vrij hoog geweest in vergelijking met andere Europese landen. (Ok, in Frankrijk nog hoger.)

Ik beval zelf gewoon waar ik woon, in Zwitserland. Ik heb geen zin om op het laatste moment nog eens van vk te moeten wisselen en ik wil zo snel mogelijk weer lekker in mijn eigen huisje zijn na de bevalling. Ook wel zo prettig dat mijn vriend aanwezig kan zijn bij de bevalling, vind ik.

Maar ik snap wel dat TS liever in Nederland bevalt. ;)

13. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Hahaha zwitserland is nou precies een van de landen waar ik inderdaad rustig zou bevallen! Ben er laatst meer dan een maand geweest voor werk van mn man, wat een goeie zorg voor zwangere vrouwen daar!!

Nederland heeft inderdaad een relatief hoog sterfte cijfer in vergelijking met andere europese (ik denk niet in vergelijking met landen uit het midden oosten, maar daar weet ik weinig van) landen, maar nederlandse vrouwen hebben ook de hoogste leeftijd tijdens de bevalling en hoe ouder je bent hoe meer kans op complicaties tijdens de bevalling (even heel kort door de bocht hoor).

Het lijkt me vooral fijn om te bevallen met mensen om je heen die je moedertaal spreken. En persoonlijk wil ik graag thuis bevallen (en dan is nederland wel handig).. Maar dat gaat voor ts niet op.

14. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Dit is mijn eerste zwangerschap, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik mag niet klagen nee... :D

15. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    TS, dan moet je in januari ook meteen kraamzorg regelen, anders heb je kans dat ze je niet meer kunnen inplannen. Dus eerst verzekeren en dan een bij je verzekering aangesloten kraamzorgorganisatie bellen. Die nemen dan rond dertig weken contact met je op voor de intake, die ook telefonisch kan.

16. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

May 28, 2014
    660
    0
    16

Hoi hoi

Waar in t midden oosten woon je dan haha:p hier hebben ze nog helemaal niet over de bevalling gesproken en ik woon in koeweit. Zou ook wel standaard een keizersnede willen hihihi alhoewel ben al twee x in nederland normal bevallen dis een derde keer moet ook lukken als is t hier... Maar had er niet over gehoord standaard een keizersnede.

17. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Gefeliciteerd! Ik weet ook niet zeker of t wel zo gemakkelijk kan, ik heb ook zoiets vernomen/gelezen dat als je zelf verder niks wil bijbetalen je wel vastzit aan een verplicht aantal maanden verzekerd moeten zijn voor dat je bevalling plaatsvindt. Wanneer ga je bevallen? Ik zou dat wel nog even goed uitzoeken, niet dat je ineens voor verassingen komt te staan! Ik woon zelf in Spanje en wilde eventueel ook in NL bevallen, maar heb daar geen zorg verzekering meer. Heb ook het een en ander uitgezocht maar kwam er al gauw achter dat dit niet zo makkelijk ging omdat je geloof ik al voor de zwangerschap verzekerd had moeten zijn wil je dat alles gewoon gedekt wordt. Maar zoek het maar even goed uit want misschien heb ik t wel helemaal fout hoor, heb t idee daarna al vrij snel losgelaten en hebben gedacht; ach hier kan het ook.. We hebben hier ook ons eigen huisje etc en nu moet ik er ook niet meer aan denken om in NL te bevallen. Wel
    Om de zorg maar wil toch graag op m'n eigen plekje zijn na de bevalling met al onze spulletjes enzo. Al zal ik m'n familie wel missen!

18. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Je weet niet wat je zegt. Een ks is echt een zware operatie, je bent een aantal dagen uitgeschakeld vanwege de pijn. Ik kon pas op dag 5 voor het eerst mijn dochter verschonen. In bad doen nog pas later. Voor volledig herstel staat 6 weken. Bij een natuurlijke bevalling (uitzonderingen uiteraard daargelaten) ben je vaak veel sneller weer mobiel.

19. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    O, en TS, let je nog even op dat je na een bepaald aantal weken niet meer mag vliegen? Dat zou ik even goed navragen bij de maatschappij waarmee je vliegt, zou toch zonde zijn als je de boot moest nemen:D

20. HannaAmin

HannaAmin Lid

Dec 3, 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor de reacties, het land waar ik woon hou ik liever prive ivm. mee lezers, maar in het land is de bevolking voor 96% procent van religie moslim, waar van groot deel vrij arm is dus weinig scholing en educatie.
    Mijn man zegt dat het gewoon standaard KS omdat dit minder 'pijn' doet en er dan dus down under niet naar gekeken hoeft te worden plus de nazorg dat dan door famillie gedaan moet worden daar kraamzorg niet bestaat zoals wij dat kennen.
    Tenzij je natuurlijk gewoon een ruim inkomen hier heb, ik woon helaas ver van de hoofdstad af ( waar ziekenhuizen zijn met echt europese standaard voor bevallingen dus hier bevallen is voor mij geen optie, ziekenhuizen in mijn stad zijn niet slecht maarrr laten wat te wensen over ) ook als je bedenkt dat mocht je gewoon via een 'standaard' KS hier doen dat als je sochtends bevalt savonds al naar huis mag, dat vind ik een erg groot risico bij toch wel zo zware operatie.

Betreffende zorgverzekering, ik heb mijne oude zorgverzekering CZ gecontacteerd en zij hebben mij geinformeerd dat ik sowieso bij iedere zorgverzekering een basis verzekering krijg daar dat verplicht is bij 4 > maanden of langer in Nederland. Wat ik ook verblijf zal minimaal tot einde van jaar in Nederland verblijven vanaf April.
    Een aanvullende verzekering was bij hen ook geen probleem ( plus als ik lees bij bv FBTO kan je ieder gewenst moment van het jaar een aanvullende module aanzetten? )
    En stel dat ik enkel mijzelf basis verzekeren kan dan als nog zijn de kosten vele malen lager dan wanneer ik hier naar een prive kliniek in de hoofdstad ga ( 1000 euro > ).

Bedankt voor de tip wanneer ik in Nederland ben ga ik direct kraamhulp instantie contacteren en een verloskundige opzoeken.

Share This Page