Mijn dochter is nu 2,5 jaar oud en de laatste keer op het CB woog ze 13 kilo, onmiddels wel een aantal maanden terug... Ze is vrij lang voor haar leeftijd en komt met haar hoofd biven de hoofdsteun van de maxicosi tobi uit. De schuifbare hoofdsteun is dan op zijn hoogste stand. Nou hoorde ik ergens, weet niet meer waar, dat als een kind met het hoofd boven de stoel uitkomt de stoel dan niet meer veilig is voor een kind en dat ze een grotere stoel moeten hebben. Weet iemand hier daar misschien iets vanaf?? Ook de gordels gaan trouwens erg strak en moeilijk dicht, maar komt volgens mij ook door de winterjas. Mijn vraag is dus eigenlijk, wanneer zijn jullie peuters overgegaan op de volgende autostoel?
Volgens mij geldt de regel van het hoofd niet boven de hoofdsteun alleen voor de groep 0 stoelen. Daarna geldt volgens mij dat de oren niet boven de steun uit mogen komen oid (weet het niet zeker, hoor, kan het op de site van MC ook niet meer vinden, alleen voor de MC groep 0 stoelen) en de sleuven van de gordel mogen niet achter de schouders zitten. Een groep 2 stoel is volgens mij echt pas geschikt vanaf 15 kg, anders is er niet genoeg 'massa' om de gordels te laten blokkeren. Anders misschien een combinatiestoel groep 1/2 kopen?
Met haar oren komt ze er in elk geval nog niet bovenuit, dus dat scheelt, qua gewicht zal ik haar vandaag of morgen eerst eens even op de weegschaal zetten aangezien dat alweer maanden geleden is en ze sinds die tijd veeeel beter eet weer gelukkig.... In elk geval bedankt voor je reactie op google kon ik er niks over vinden eigenlijk.... Trouwens de sleuven van de gordel zitten wel achter haar schouder op het moment, ik zal nog eens kijken of ik die nog kan verstellen.....
Weet iemand wat je moet doen als je kind wel met zn oren boven de stoel uitkomt, maar nog geen 15 kg is??? Dan zou ze dus nog niet zwaar genoeg zijn om de gordels te laten blokkeren in een grote stoel (wat dus heel gevaarlijk is) maar met zijwaardse botsing ook niet meer genoeg steun hebben voor het hoofdje in de lichtere stoel (wat ook heel gevaarlijk is). Loop wat op de zaken vooruit, mn dochter is nu 2, maar weegt net 10 kg en loopt qua lengte wel voor op de curve. Geloof nooit dat ze die 15 kg gaat halen voor haar oortjes boven haar tobi/axiss uitkomt.
Wij zijn een paar weken geleden overgestapt van de Tobi naar de Römer Kid. Mijn zoontje was toen 25 maanden. We hebben echt gewacht tot hij 15 kilo woog, want qua lengte kon hij er al veel eerder in eigenlijk, hij was toen 97 cm lang. Ik heb de Römer bij ingebruikname gelijk op stand 3 qua hoogte moeten zetten..! Wat je moet doen als je kind bij lange na niet aan de 15 kg komt, weet ik ook niet... Misschien eens op het consultatiebureau vragen?
Ik dacht dat die regel vooral bij de groep-0 stoeltjes geldde, omdat ze dan bij een ongeluk in de stoel worden gedrukt. Als het hoofdje dan te hoog zit, knikt het nekje alsnog. Bij nr1 stoelen is dat veel minder van toepassing. Tuurlijk is het fijn als er genoeg steun is, maar het komt echt niet op een paar cm. Wel werken de gordels pas goed boven de 15 kilo. Ik weet dat er combistoeltjes 1-2-3 zijn. Misschien is daar dan iets mee te doen?
Als ze met haar hoofd boven de autostoel uitkomt, is de stoel niet meer veilig. Je kunt dus beter een opvolgstoel kopen.
Ik ben dinsdag ff naar een babyzaak geweest (moest er toch heen) dus heb ik het meteen even nagevraagd. De vervolgstoelen (mc rodi, romer kid) zijn in principe vanaf 3,5 jaar/15kg. De verkoopster vertelde me wel dat kindjes vaak veel te vroeg al naar de volgnde stoel worden gezet (2,5 jaar of soms nog eerder) omdat dat makkelijker is voor de ouders, of omdat de volgende in het 1e stoeltje moet, maar dat dat voor de veiligheid vooral niet aan te raden is. De mc tobi (oid) kun je idd blijven gebruiken tot ze met de bovenkant van hun oren boven het verschuifbare gedeelte uitsteken, of als de bovenkant van de gordels niet meer bij de schouders komen, maar achter het ruggetje verdwijnen. Heb uiteraard gevraagd wat je moet doen als je kindje met de oren/schouders niet meer goed in de tobi zit, maar nog geen 15 kg is. Dan adviseerde zij me toch om de vervolgstoel te nemen (omdat onze docher dan waarschijnlijk al ruim 3 is). Ook zei ze dat het niet perse is dat de gordels onder de 15 kg niet aanslaan, maar dat ze daar uiteraard geen garantie op geven. Het niet aanslaan van de gordels lijkt me idd niet zoveel uitmaken aangezien de verschillende vervolgstoelen ook een ander gewicht hebben. Dan zou je bij een zwaardere stoel (volgens mij is de romer zwaarder dan de mc) dus een lichter kindje erin kunnen zetten, maar dat is dus niet zo. Goed 1 winkel gehad, tot mn dochter daadwerkelijk met het probleem zit zal ik in alle babywinkels waar ik kom eens vragen wat het advies is. Ben benieuwd hoeveel adviezen ik krijg. Voorlopig kan onze dwerg nog minstens 1 jaar in de tobi/axiss voordat haar broertje erin moet
1hier zat ons zoontje met 2 jaar en 1 maand in de vervolgstoel maar hij is groot en kg 15.5 dus daar paste hij beter in maar inderdaad zolang zo nog in de andere passen zolang mogelijk doen is altijd beter
Bij een vervolgstoel groep 2 moet de gordel alleen het kindje tegenhouden, de heupgordel houdt de stoel volgens mij grotendeels tegen, dus het is echt het gewicht van het kindje dat ervoor moet zorgen dat de gordel werkt. Hier hebben vrees ik straks wel een 'probleem', Eva weegt al een tijdje zo'n 14 kilo en Lisa groeit natuurlijk wel door. Gelukkig groeit Lisa ook niet zo hard, dus ik hoop dat ze zeker nog een half jaar in de maxi cosi kan en dat Eva dan wel 15 kilo weegt. Maar ik betwijfel het
Nou ze is gewogen en weegt nu 14 kilo. Ik hou haar voorlopig gewoon in de tobi denk ik, ze komt er nog niet al te veel bovenuit (haar oren zeker nog niet!) en ze hoeft ook nog niet perse door te schuiven (geen broertje/zusje) dus dat scheelt. @Pila79 Fijn zo'n verkoopster via het forum, hier kan ik zeker wat mee! Kom ook nooit meer in een babyzaak tegenwoordig dus heel erg bedankt!!
@snoopy: volgens mij is het juist met de 2 stoelen wel dat de bovenkant van de stoel ook naar voren komt bij een aanrijding en dus ook het gewicht van het stoeltje (al hoewel natuurlijk een groot gedeelte door de heupgordel wordt tegen gehouden. Maar de romer is 6 kg en de maxi cosi 3,4 dus scheelt nog geen 3 kg, Zou de helft dan bovenin zitten is dat idd maar 1,5 kg, idd niet echt een groot verschil. Ik hoop maar dat onze dochter dit jaar 5 kg groeit (in de eerste 2 jaar is ze ook maar 5,5 kg gegroeid dus vrees toch een probleempje volgend jaar ) En heb nog een jaar de tijd om de andere babyzaken af te gaan, wie weet is er iemand die me een goed antwoord kan geven. Ik geloof alleen niet helemaal dat je perse die 15 kg nodig hebt om de gordel vast te laten slaan. Als ik de gordel tussen duim en wijsvinger neem en er snel, maar niet met veel kracht aan trekt slaat i nl. meteen vast. Nu ga ik dat uiteraard niet met mn kind uitproberen hoor, maar misschien toch eens een autoforum opgaan om te kijken hoe die gordels eigenlijk werken
Oei Pila, ik geloof niet dat jouw dochtertje dat gaat redden . Eva is tussen 2 en 3 jaar van 11,6 naar 14,2 kilo gegaan, oftewel 2,5 kilo. Vijf kilo per jaar is een beetje te hoog gegrepen vrees ik . De kiddy infinity pro is geloof ik van 9 tot 36 kilo (zoiets) en een erg goede stoel. Maar ook wel prijzig geloof ik. Wij willen in elke auto 1 setje stoelen, dus ik hoop echt dat Eva goed doorgroeit en Lisa niet al te hard . Maar jouw dochtertje was/is niet al te groot toch, misschien is die kleine in jouw buik ook wel klein en past die voorlopig nog wel in de maxicosi. Lisa past er voorlopig nog wel in, ik hoop tot wel 14/15 maanden.