Hi ! Mijn dochter is 11 maanden en heeft al vanaf een maand of 6 moeite met doorslapen. Ik denk dat ze 2 keer per week een nacht minder dan 3 keer wakker word en de andere nachten varieert het van 4-10 keer. Eerst voedde ik haar snachts niet meer, dat ging prima tussen de 4 en 6 maanden maar gezien ze zo vaak wakker werd kon ik dit niet volhouden. Aan de borst werd ze wel rustig. Heb haar altijd wakker in bed gelegd , inslapen savonds is geen probleem. Het bedritueel is altijd hetzelfde. Nu is het me echt te veel aan het worden, ze wil nu ook niet meer terug in bed nadat ze heeft gedronken wat ik ook probeer. Ze blijft huilen. Overdag hebben we allebei wallen en ik merk dat zij mijn frustratie erover ook voelt. Het helpt haar natuurlijk ook helemaal niet. Nu is ze even twee nachten bij mijn moeder om tot rust te kunnen komen. Ik wil graag een plan van aanplak maken om voor ons beiden weer een goede nachtrust te realiseren. Ik denk erover haar weer een voeding te geven om 23 uur en haar daarna wanneer ze wakker word niet uit bed te halen maar bij haar te blijven op de kamer tot ze slaapt. Dat is mijn ideaal van slaap plan, maar overweeg inmiddels ook gecontroleerd laten huilen, gezien ze zo lang ze me blijft zien niet wilt gaan slapen lijkt het. Wat vinden jullie? Iemand tips ? Ik heb ook geprobeerd haar aan de borst in slaap te laten vallen ,te wachten tot ze diep sliep (15 min) en weer in bed te leggen. Dat werd alleen maar meer drama gezien ze weer wakker werd. Bij mij blijven slapen wil ik niet, we slapen allebei niet lekker dan (1 keer geprobeerd, ze werd na 20 min wakker en kroop gezellig over het hele bed en mij ).
mijn zoontje is nu 13 mnd en wij hadden hetzelfde probleem. Het probleem bleek hier dat hij overdag geen vast slaap en eetritme had. Nu houden we ons aan een vast schema uit het boek tevreden baby. dat betekend: 06.30 bv 07.00 pap met gewone melk 09.00-10.00 slapen (max een uur, min een half uur) 10.00 fruit met water actief spelen 11.30 brood met bekertje melk (bv of gewone) 12.30-14.30 slapen (wanneer 2uur nu niet lukt dan smorgens minder laten slapen, maar nu echt de 2uur aanhouden) 15.00 2 borsten aanbieden actief spelen 16.15 wat water 16.45 warm eten + toetje na het eten in bad en nog even spelen in de piama 19.00 twee borsten en dan in bed leggen. Wanneer ze wakker wordt niet meteen er naar toe gaan maar ook niet overstuur laten huilen (hier betekend dat max 4 min huilen en dan ga ik kijken) troosten mag, bv mag maar niet meer van de kamer af gaan. om 23.00 nog een voeding aan de borst of fles en dan de nacht in. Hier was het best een omschakeling om van 14.30-19.00 wakker te blijven.. maar na een paar dagen had hij het ritme te pakken en kon hij (met wat entertainment) de uurtje tot aan 19.00 volhouden. De avondvoeding van 23 zit er nog wel in maar hij slaapt nu vaker door dan niet. en als het niet is, dan is het 1 nachtvoeding.. op zijn eigen kamer!
Pffff zwaar hoor. Goed dat je even 2 nachten voor jezelf hebt. Slaapt ze bij je moeder wel door? Bij mij helpt in de kamer blijven totaal niet, dan wil hij alleen maar opgetild worden. Wat ik doe als hij echt overstuur huilt is wel optillen, tot hij rustig is, neerleggen, bolletje aaien, als weer drama toch weer optillen, tot rustig is, neerleggen, bolletje aaien, als dan prima dan weglopen. Dan zet hij het soms weer op een brullen, dan wacht ik even en vaker wel dan niet overmand hem toch de slaap en slaapt hij verder. Ik geef geen bv meer, dus daar geen tips over, maar ik heb hem bijna nooit een flesje of iets gegeven 's nachts als hij wakker werd, veels te bang dat het een gewoonte werd.
Thanx voor je reactie! Voor de mijne lijkt me die lange periode wakker blijven misschien nog niet haalbaar. Goed te lezen dag je dus ook om 23 uur nog voed. Ik denk dus dat ik dat ook maar weer ga doen, misschien scheelt het. En tja misschien moet ik ook aan het schema. Ze heeft niet veel structuur nu overdag. Ik kijk echt naar haar en wanneer ze moe is leg ik haar in bed . Meestal van 9-10:30 en van 13:30 -15:30 zo ongeveer. Af en toe zelfs 3 keer per dag. Ze is dan echt hangerig, drukker, oogjes aan het wrijven en jengelt en heeft dan dan lijkt me nog echt nodig. Durf het dus niet aan zo'n gat tussen middag slaap en avond te houden. Schema ga ik samen met CJG verpleegkundige maar over praten , die komt vr gelukkig langs. Heb ik net aangevraagd .
Bij mijn moeder is ze ook wel wakker maar minder vaak en sneller in slaap. Ze weet dat ze daar geen borst krijgt .Dus weet ook wel dat daar iets zit. Maar vind het nog niet de tijd te stoppen met bv , vraag me ook af of ze echt zal snappen dat ze het snachts niet krijgt als ik dat probeer maar dat ga ik toch ook maar eens proberen.
Waarschijnlijk als zij niet zo bv proof zijn zullen ze zeggen dat je geen voeding meer moet geven om 23.00uur. En dat snap ik ook als je kindje volledig fv zou krijgen want dan weet je zeker dat er genoeg in zit. hier is de voeding van 23.00 zeker nog nodig! en als hij daardoor langer slaapt, ja waarom dan niet. Liever om 23 als snachts iedere twee uur. wat betreft slapen snap ik je punt. Hier heeft hij er soms ook nog moeite mee hoor en moet ik hem echt even een kwartiertje neerleggen.. maar laten slapen wanneer hij wil werkt op deze leeftijd niet meer. Tenminste als je snachts wat meer rust wilt. Hier Moest er gewoon iets veranderen want hij dronk iedere 2 uur en sliep overdag teveel.. nu er een derde op komst is heb ik mijn slaap echt nodig en was het hier dus vooral uit eigen belang. ;-/
Het is een leuke verpleegkundige waar ik wel vetrouwen in heb die vrijdag komt. Dus ben benieuwd! Als je hem een kwartier weglegt maak je hem zelf weer wakker denk ik ? En om 23:00 maak je hem dan wakker of word hij zelf wakker rond die tijd ? Snap heeeeeel goed dat je slaap nodig hebt; )!
Herkenbaar. Hier gehad tussen de 6 en 12 maanden. Raketje had "awake spells" van 3 tot 4 uur midden in de nacht en op dat moment wisten we niet waar dat aan lag. Naderhand begonnen we wel conclusies te trekken. Ze maakte niet alleen al haar motorische grote sprongen in die periode door (behalve omrollen), maar ze kreeg ook nog eens al haar tanden en kiezen in die periode. Bovendien hebben we uiteindelijk de conclusie moeten trekken dat ze een hekel had aan het ledikant op de lage stand (ik trouwens ook, die rare vouwen waarin ik mijzelf moest kreukelen om het slaapkopje in bed te ninja-en...). Ook borstvoeding hier trouwens, maar ik denk dat dat met onze problemen niets te maken had. Ze sliep af en toe een gedeelte van de nacht bij ons in bed, en dan sliep ze wel beter, maar dan sliep mijn man niet, want die rolde bijna uit bed, omdat ons bed niet zo groot is. O, we waren zo moe... Met 12 maanden was ik het zat. We zijn naar Ikea gereden en daar hebben we een éénpersoons matras gekocht. Matras op de grond in de babykamer, netjes opgemaakt met hoeslaken en laken, en vanaf dat moment besloten we dat alle nachtelijke activiteit in haar kamertje zou plaats vinden, en dus niet meer in ons bed. Ze was apetrots op haar bed en wilde bij het slapen gaan beslist boekjes lezen op bed. Daarna ben ik naast haar gekropen en heb ik haar in slaap gevoed (heb wakker in bed leggen altijd aan mijn laars gelapt omdat er geen biologische basis voor is en in slaap voeden veel beter werkt). Toen ze eenmaal lekker sliep ben ik weggerold en de kamer uit gelopen, en tot mijn verbijstering ging dat. Als ze dan 's-nachts wakker werd, kroop ik weer even gezellig naast haar tot ze sliep, voedend als ze erom vroeg. Als ik zelf erg moe was, viel ik naast haar in slaap. Werd ik dan later wakker, dan ging ik terug naar onze slaapkamer. Het werkte goed voor ons omdat het zo responsief was; als het nodig was, waren we er. Was het niet nodig, dan lagen we lekker in ons eigen bed. Een paar maanden later zijn we de voedingen gaan beperken tot dutje, slapen gaan en 's-ochtends voor het opstaan. Vanaf dat moment is mijn man een gedeelte van de nachten gaan overnemen. We vertelden haar dan "drinkemama slaapt", en dan was ze even verdrietig, maar nam daarna wel genoegen met een knuffel of een slokje water. Hopelijk heb je hier wat aan!
T kwartier maak ik m wakker ja anders slaapt ie zo twee uur. Rond 22/23 wordt ie vaak zelf wel wakker , zoniet dan wek ik m alsnog.
Hier precies hetzelfde ritme voor mijn dochter van bijna 1. Maar zij wordt ook nog 3 tot 6 keer wakker en het lukt eigenlijk alleen om haar bv te geven dan slaapt ze weer verder Ik denk er ook wel is aan om gewoon maar 1 of 2 keer te voeden en de andere keren te troosten
Alleen als je zeker weet dat ze tussen 7-19 genoeg eten heeft gehad dan zou je je partner snachts naar haar toe kunnen laten gaan.. Honger kan het dan namelijk echt niet meer zijn, wel gewenning. Het is de eerste twee nachten even pittig als je een paar keer terug naar haar kamer moet om te troostrn maar het werpt zn vruchten af! En op deze manier hoef je niet te laten huilen en is bv vriendelijk! Want de momenten dat zl nu bij mij drinkt drinkt hij beter en langer!
Thanx voor je tips. Goh ja wat je zegt is natuurlijk zo; in die tijd leert ze kruipen staan zitten krijgt ze tandjes. Dat maakt het ook niet makkelijker dat slapen. Ik heb een paar nachten naast haar bedje op een matje 'geslapen ' maar dat hielp niet echt. In bed nemen ook niet, vind ze veel te leuk om juist dan wakker te zijn. Ik herken wel ook wat je zegt over de laagste stand van het ledikantje, vinden we allebei niks. Maar mijn dochter klimt denk ik gewoon van j
Oeps sorry; ) mijn dochter klimt denk ik van het matras af als ze er niks omheen heeft. Hoop over een tijdje niet meer dan kan ik dat ook proberen!
Dit. Op deze leeftijd zijn er zoveel meer dingen die er spelen dan honger. Tandjes, kruipen, lopen, wereld ontdekken.. Zoals Ukki het zegt; van nachtvoeding af en dan eten ze ook beter overdag. Gewoon wat water aanbieden en knuffelen en terug leggen. ALs ze merken dat ze geen eten krijgen en je ze niet bij je neemt dan gaan ze ook doorslapen. Ernaast gaan slapen zou ik nooit doen. Gewoon lekker naartoe gaan als ze huilt, dan merkt ze dat je er bent als ze om je vraagt.
Goeie tip dat water. Thanx ! Helaas ben ik alleen dus papa inschakelen gaat niet. Er is maar 1 keus. Hongerig is ze naar mijn idee ook niet het gaat meer om nabijheid denk ik.