groeispurt onder de 12 weken

Discussion in 'Zwangerschap' started by Irene, Apr 3, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Irene

Irene Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    1,034
    0
    0
    Nou heb ik naar aanleiding van mijn echo van gisteren (kwam uit dat ik 8 weken en 5 dagen was, terwijl ik volgens mij 10 weken + 3 dagen had moeten zijn) wat reacties gehad van meiden die het erover hadden dat je eigenlijk voor de 12 weken weinig kan zeggen over de termijn omdat ze dan vaak groeispurtjes maken en dat je pas bij 12 weken duidelijk kan zien hoever de baby is. Ik zou heel graag willen weten of dit een vaststaand feit is en of jullie dit bekend voorkomt. Mijn verloskundige heeft er niets over gezegd. Verder was alles wel goed, het hartje klopte en het kindje bewoon heel snel, hij sprong op en neer. Maar de grootte verontrust mij. Kan dit dat ze groeispurtjes hebben onder de 12 weken?

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb het juist andersom gelezen (waar was dat ook al weer). ze meten de duur van de zwangerschap af aan de grote van je kindje en dat doen ze dan juist in de eerst 12 weken, omdat alle babies dan nagnoeg even hard groeien, daarna krijgen ze groeispurtjes en is het moeilijker vast te stellen hoe lang je al zwanger bent.

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    http://www.zwangerschapspagina.nl/about14195.html

gevonden!

Een termijnecho die voor 15 weken wordt gemaakt is uiterst betrouwbaar. Tot op ongeveer drie dagen nauwkeurig kan de duur van de zwangerschap berekend worden. Dit komt omdat tot deze termijn alle baby’s nagenoeg even hard groeien. Pas na 15 weken treden individuele groeiverschillen op. Toch gaan we bij een (min of meer) regelmatige cyclus in principe uit van de eerste dag van je laatste menstruatie om de uitgerekende datum te bepalen. Pas als de echo meer dan een week verschilt met die datum dan nemen we toch de datum van de echo

4. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

May 14, 2006
    2,463
    0
    0
    Ik sluit me volledig bij Claartje79 aan, daarnaast wil ik als aanvulling meegeven dat meetverschillen ook kunnen ontstaan wanneer er door verschillende deskundigen wordt gemeten. De een is net wat nauwkeuriger dan de ander..zoals eerder al op het forum is geschreven kan een meetverschil van 1mm al leiden tot paar dagen verschil in termijn.

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

dit klopt!
    daarom kun je na 12 weken ook nooit een termijn echo doen.

wel weet ik dat de termijn echo tussen de 9 weken en de 12 weeken het nauwkeurigst is, omdat daarvoor nog wel iets kan afwijken

6. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    2,486
    0
    0
    huisvrouw /moeder en ff tussendoor studeren....
    Spijkenisse
    Zoals de meiden al gezegt hebben ;)

jessica

7. Irene

Irene Fanatiek lid

Dec 1, 2006
    1,034
    0
    0
    Nou meiden ik weet niet meer zeker of dit van toepassing is op mij want ik heb de verloskundig toch maar gebeld om meer uitleg en ze zei dat ze gisteren eigenlijk zo weinig op de echo kon zien (behalve dat ie als een idioot bewoog) dat ze hem ook niet goed kon meten. Ben nu wel onzeker hoo. Hoe kan dat nou, komt dat vaker voor dat ze het niet goed kunnen zien? En hoe kan dat dan....

8. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    2,486
    0
    0
    huisvrouw /moeder en ff tussendoor studeren....
    Spijkenisse
    Heb net ook al bij je andere topic een berichtje gezet.
    Zou het gewoon eerlijk tegen haar zeggen, dat je nu door alles erg onzeker bent!
    Maak je niet al te gek hoor meid, zoals hierboven ook al geschreven werd, daar zou ik me een beetje aan houden.

suc6 ;)

jessica

9. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    maar was de rest van de cho wel goed? ik bedoel, je zag em goed bewegen, was er een reden om aan te nemen dat het niet goed zou zijn?

10. reneewittens

reneewittens Actief lid

Dec 9, 2006
    310
    0
    0
    Lerares Nederlands
    Veghel
    Mijn verloskundige zei laatst dat elk kindje tussen 9 en 13 weken op precies dezelfde manier groeit. Voor 9 of na 13 weken een termijn vaststellen is daarom niet betrouwbaar. Ik hoop dat je daar wat mee kunt. Vertrouw in elk geval op wat je zag op de echo. Een bewegend frummeltje mét hartstlag. Daar gaat 't om, toch?

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je hebt nog een ander topic over dit onderwerp en je vraag op dit forum bij de vk gesteld.
    Ze heeft je ook antwoord gegeven. Ik doe deze op slot. Je mag een topic maar 1x openen.
    Elmo

Share This Page