Groen/duurzaam zwanger en opvoeden

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Pimpelmeesje, 13 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Wollen babykleding kriebelt niet! De truc is trouwens om wol niet te veel te willen wassen, én er een aparte wasmand voor neerzetten. Dan kunnen ze niet per ongeluk meegewassen worden met normale was.

    Ik zou als je duurzaam bezig wilt zijn zoveel mogelijk tweedehands proberen te verkrijgen. Er zijn al zoveel spullen op deze wereld...
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  2. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat een fijn topic! Leuk om herkenning te lezen.
    Wij kiezen ook voor een natuurlijkere en duurzamere opvoeding. Dat zit hem voornamelijk in natuurlijke materialen en verzorgingsproducten.
    Rompers heb ik allemaal van Iobio Popolini met romperlenger. Die gaan tot wel 3x zo lang mee als katoenen rompers en ik krijg er de helft van de nieuwwaarde weer voor terug via mp of de wolletjes fb-groep (zelfs nadat 2 kindjes ze hebben gedragen). Dus niet alleen goedkoper dan katoen, maar ook nog eens duurzamer!
    Bovendien heb ik van elke maat 'maar' 3 setjes kleding. Een aan, een op de waslijn (altijd vlug een handwasje als het uit gaat) en een reserve voor het geval dat.
    Boxpakjes van Dilling vind ik fantastisch en due hebben 2x p.j. een goede sale op babykleding (januari 25% en september 40%). Dat krijg ik doorverkocht voor 50% van de nieuwwaarde. In de sale gekocht, kost het me dus uiteindelijk bijna niks.

    Verder gebruiken wij Weleda of Naïf als verzorgingsproducten, maar zo min mogelijk.
    Speelgoed koop ik veel tweedehands en verkoop dat vaak voor hetzelfde bedrag na een tijdje weet door. Alleen met hun verjaardagen mogen ze zelf kiezen. Zo koos mijn dochter dit keer haar 1e plastuc speelgoed. Jawel, een eenhoorn. En hij maakt geluid, licht en loopt! ;) Maar... eenmaal in huis, moet hij vooral verzorgt worden en krijgt hij de houten wortels te eten. Dus ach... dat is dan het compromis.
    Knutselmaterialen gebruiken we deels uit het oud papier of ander 'afval'.

    Luieren doen we wel wegwerp, pampers Pure. Maar we proberen ze met 1,5 uit de luiers te hebben. Mijn dochter zat met 6 maanden voor bijna alle plasjes en poep al op de pot. Luiers droeg ze voor de zekerheid, dus ze verbruikte er maar 2 per 24h.

    Verder koop ik eten vaker via toogoodtogo. :thumup:
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  3. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat ik ook kan aanraden zijn wolzijde zoogcompressen (van de DM). Erg zacht en fijn om te dragen. Ik heb zelf aan 6 setjes genoeg. Maar ik vind het niet erg om dagelijks even een mini wolwasje op de hand te doen.
     
    Pimpelmeesje vindt dit leuk.
  4. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Goed topic, ik lees graag mee voor alle tips, want alles is nieuw voor mij nu ons eerste kind onderweg is!

    Wasbare luiers lijkt mij prima en ik ben sowieso erg van de tweedehands en zo min mogelijk spullen of als het niet anders kan graag eco en liefst ook fair trade. Ik denk dat ik zelfs voor de bevalling vertel dat we eigenlijk liever geen spullen kado krijgen. In mijn hoofd het schrikbeeld van een ontploft huis met honderd handige kado's die ik nooit zelf zou uitzoeken haha. Misschien kunnen ze iets anders leuks verzinnen, maar misschien is dat wel heel lomp om van ze te vragen? :D
     
  5. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik ben er ook mee bezig. Niet tot in het extreme, maar voor zover het bij ons past. Wasbare luiers en doekjes hebben we volop liggen en kunnen nog een ronde mee. Kleding hebben we voor een groot deel overgenomen van grote neven. Maar buiten dat ga ik niet stad en land afzoeken of heel veel geld uitgeven aan producten waarvan ik niet eens zeker weet of ze wel zoveel beter zijn dan de reguliere producten. Zo heb ik badschuim gewoon van de drogist of supermarkt.
     
  6. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Nou in ieder geval dat je geen spullen cadeau wilt. Je kan eventueel suggereren dat ze een goed doel steunen, of een lijstje maken van wat je wél wilt. Anders zou ik zeggen "Ik kom al om in de spulletjes, dus liever geen cadeautje mee" en dan kunnen mensen zelf verzinnen of ze een niet-spullen-cadeau bedenken of niks.
    Ik ga ook een doos ergens neerzetten waar alle ongewenste cadeaus in gaan. Vind ik enorm lastig, maar ik wil gewoon zelf bepalen wat er mijn huis in komt. En er is een stichting die spullen inzamelt voor zwangere vrouwen die het krap hebben, dus het komt goed terecht.
     
    Jaetje85 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  7. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Ja, ik heb er nog over nagedacht en ik vind het toch wel een beetje erg cru om te zeggen dat we geen kado's willen... Weggeven wat we niet gebruiken is dan een betere optie. Daar heb ik geen problemen mee, het kan naar de kringloopwinkel of idd de stichting die jij noemt! Prima oplossing. Kan ook na een tijdje pas. :) .
     
  8. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #28 Liefeling, 19 feb 2020
    Laatst bewerkt: 19 feb 2020
    Wij hebben zelf een online wensenlijstje met handige spullen gemaakt en mensen via een extra foto met tekstje bij het geboortekaartje hiernaar doorverwezen.
    Eigenlijk vonden de meesten dat wel fijn (juist omdat ze wisten dat wij 'andere' spullen gebruiken en niet wisten wat ze dan cadeau moesten doen).
    Ik wilde geen Zwitsal of hordes katoenen kleertjes. En we hebben veel creatieve en bruikbare cadeautjes gekregen.
    Ik was vooral blij met houten speelgoed, verzorgingsspullen van Weleda of Naïf en cadeaubonnen. En maaltijden! Echt het beste cadeau.
     
    Jaetje85 vindt dit leuk.
  9. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Wij hadden een kraamlijst op ons kaartje staan. Heel lang getwijfeld, maar zo blij dat ik dat gedaan heb.

    Verder: heilwol is echt fantastisch hoor ik om me heen. Ik kende het niet, maar gebruikte wel purelan bij de borstvoeding. Heilwol schijnt nog 100x fijner te zijn. Na een natuurlijke bevalling blijkbaar ook down under.
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik kom hier volgen!
    Ik had bij mijn dochter ook wenslijstje op geboortekaartje er geplaatst..hebbdn maar weing mensen zich iets van aangetrokken :( allemaal nieuwe kleertjes (niet mijn smaak) terwijl ik die al megaveel had van nichtjes..zo zonde. Ga er goed over nadenken wat ik er deze x op ga zetten. Mijn vriend vindt het stom, is van gegeven paard niet...
    Hij is ook wat minder groen dan ik helaas.

    @Liefeling met 6mnd op de pot? Dan kunnen ze toch nog niet zitten? Ik heb het met 1,5 ook geprobeerd maar dat besef was er gewoon echt nog niet. Met 2 nog steeds niet en had ik vooral veel extra was.

    Wilde ook wasbare luiers maar wel 4 merken gehad en alles lekte dus toch maar naty toen. Pampers pure heeft dat eco merk? Twijfel of ik t nu weer wil proberen, ander kindje met andere bouw k an waarschijnlijk wel uitmaken..

    Verder koop ik nauwelijks iets nieuws, altijd mp of van familie. Met verjaardagen zet ik er ook altijd bij dat speelgoed gewoon van mp mag komen, staat zoveel goed spul op, vind het zonde als alles nieuw moet worden geproduceerd, en ze heeft dat sowieso nog niet door.
     
  11. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @vlinderCN ja klopt. Ze kon al zitten toen en wij voelden haar plas- en poepritme goed aan. Onze zoon van nu 4 maand gaat met 6 maand of nog eerder ook kunnen zitten. Die gaat rap.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Bestaat er ook een shampoo bar voor baby’s?
     
  13. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb er eentje van Helemaal Shea voor baby’s en kinderen.
     
    Kikki1 vindt dit leuk.
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Zit hier geen SLS in? Zag dat de gewone bars bij bv kruidvat en online SLS bevatten.
     
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Geen idee. Zo’n neuroot ben ik niet. ;)
     
  16. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    @Kikki1 Ik heb zelf nog geen baby ervaring, maar heb gelezen dat je bij een baby de haren nog niet hoeft te wassen. Beter zonder zeep, gewoon met water dus. Beter voor de hoofdhuid schijnt. :thumup:
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  17. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Vraagje, hebben jullie goede of slechte ervaringen met wasbare luiers voor 's nachts? Ik wil me alvast een beetje gaan inlezen en vraag me af wat het verschil is tussen luiers overdag en 's nachts. En hoe vaak je 's nachts en overdag ongeveer moet verschonen.

    Ik hoop op marktplaats een goed beginnerspakket te kunnen bemachtigen als ik binnenkort al weet wat we nodig zullen hebben.

    Dank jullie voor tips en aanraders!
     
  18. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Klopt inderdaad. Onze kleintje zijn geen baby meer maar dreumes en peuter en dan met gel in de haartjes is water alleen niet meer genoeg. Vandaar! Misschien moet ik kindershampoo zeggen i.p.v. babyshampoo
     
    Jaetje85 vindt dit leuk.
  19. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Voor de nacht gebruiken wij tweedelig. De anavy xl is echt een fijne nachtluier bijv omdat dat een luier is die heel veel opneemt. We gebruiken hierover een wolbroekje of een thirsties maat 3 overbroekje. Bevalt heel goed. Wij verschonen dus niet in de nacht (tenzij er ontlasting is natuurlijk). Dat verschonen in de nacht doen we al niet vanaf dat de baby zichzelf goed warm houdt en goed drinkt en dus niet meer voor elke voeding getempt bijv moet worden. De eerste maanden is een echte nachtluier niet nodig. Bij ons vanaf een maand of 5.

    Overdag gebruiken wij milovia overbroekjes met inleggers van milovia en little lam. Ik verschoon om de 4 uur ongeveer. Soms 3 uur. De luiers overdag zijn dunner en nemen minder op.

    Een pakket aanschaffen zonder testen zou ik persoonlijk niet doen. Je weet dan niet of dat type luier bij jou en je kindje past en bent dan wel al geld kwijt. Zou het huren van een pakket misschien wat voor je zijn? Dat hebben wij bij wasbaar wonderland gedaan. Dan heb je veel verschillende type luiers en kun je proberen. Of bij Nappys huren, kan ook.
    Of een consult doen zodat je de luiers kunt zien en voelen (nu tijdelijk door Corona even niet live las ik maar via facetime oid). Dan kun je ontdekken wat bij je past en wat er is.

    En heb je Facebook? Er is een superfijne groep Wasbare luiers. Daar staat ontzettend veel info op en kun je eventueel vragen stellen.

    Succes!
     
    Jaetje85 vindt dit leuk.
  20. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    #40 Jaetje85, 16 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2020
    Tnx @Kikki1 !! Dat is al een hoop goeie info! Wist nog niet dat je ze ook kan huren, goede tip. Ik zal die fb pagina zeker bekijken. :thumup:

    Ik denk eigenlijk dat je een milde shampoo bar voor volwassenen ook wel voor kleine kinderen kunt gebruiken. Aangezien het allemaal milde bestanddelen zijn. (even de ingrediënten controleren) De kiwi van Ethique is erg fijn, wel prijzig. Ik koop ze in de korting. Die can Ekoplaza (Haarseife) was verschrikelijk, je krijgt er vet haar van.
     
    Kikki1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina