Groen/duurzaam zwanger en opvoeden

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Pimpelmeesje, 13 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Wat ik me nu afvraag... mag je die naty luiers dan in de groenbak gooien?
     
  2. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee. Heb het toevallig laatst opgezocht..helaas
     
  3. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik ben op zoek naar beddengoed voor het wiegje.
    Ik zoek 3 setjes hoeslaken&lakentje en 1 dekentje. Een beetje leuke kleurtjes zou wel leuk zijn natuurlijk, het liefst een combinatie met groen
    Wat hebben jullie gebruikt?
     
  4. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Dag dames!

    Wat leuk om hier mee te lezen! Wij verwachten ons derde kindje en hopen dat alles goed mag gaan.

    Of wij al groen genoeg bezig zijn weet ik niet, maar we doen ons best.

    Bij boodschappen kies ik veel producten zonder verpakking of goed recyclebare verpakking. Producten zo veel mogelijk lokaal of in Nederland geproduceerd.

    Wasbare luiers heb ik ook. Die heb ik voor de eerste tweedehands gekocht en ze zijn nog goed genoeg voor onze derde spruit. Kleding wassen we hier zo min mogelijk, dwz kleding hoeft niet na 1x dragen al in de was en dat geef ik de kids ook mee. Hierdoor bespaar ik veel wasjes draaien. Met een gezin van 4 zitten wij nu op 1 wastrommel per week. Met de luiers komen er dan straks 2 wasjes bij. Mijn dochter heeft voor de nacht ook wasbare luiers (ze is 8 en plast in de nacht in bed). Ze vindt ze zelfs veel fijner dan de wegwerp.

    De babyuitzet heb ik bij de eerste al grotendeels tweedehands aangeschaft en we hebben niks weggegooid (grote zolder), dus kan het nu weer mee. Alles is wit of cremewit... Lekker neutraal.

    Ik had alleen geen wieg voor onze slaapkamer meer, maar daarvoor heb ik er 1 gevonden bij de kringloop.

    We gaan niet onnodig iedere dag douchen of in bad, 1 of 2x per week is voldoende om o.a. haar te wassen en tussendoor wassen we ons met een waslap.

    Borstvoeding kunnen geven is hier niet vanzelfsprekend (lang verhaal), maar we gaan het zeker weer proberen. Als het deze keer wel lukt zou dat een mooie bonus zijn.
     
    Zwierezwaai en vlinderCN vinden dit leuk.
  5. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Leuk om jouw verhaal te lezen @Dubbeltje82. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Duimen dat het goed blijft gaan! Hoe oud zijn je andere twee?

    Zo zie je maar weer dat iedereen groen op een andere manier invult, of een andere nadruk heeft. :thumup: Ik ben zelf bijvoorbeeld juist een vrij lange doucher, en zie het ook als ontspanning. Natuurlijk valt dat te bekritiseren qua waterverbruik, maar ik let vast weer op andere dingen. :D
    Misschien zijn wij mensen in deze moderne wereld wel nooit helemaal groen, bedoel ik maar te zeggen. Het is een langzaam proces denk ik!

    Sommige mensen vinden het kiezen voor kinderen al ontzettend milieuvervuilend. Dat vind ik altijd zo'n heftig standpunt! Poeh! o_O
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @Jaetje85 grappig idd om te zien dat iedereen een iets andere invulling heeft ja. Ach, alle beetjes helpen toch?

    Oh ja, ik gebruik nu ook wasbare inlegkruisjes en wil na de bevalling over op wasbaar maandverband.

    Mijn kids zijn 7 en 8. Ik kon na hun geboorte geen afscheid nemen van de babyspullen omdat ik voor mijn gevoel ook nog niet "klaar" was.
     
    Jaetje85 vindt dit leuk.
  7. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    @Dubbeltje82 Dat kan ik aanraden, wasbaar maandverband, had het net een paar maanden in gebruik voor ik zwanger werd. Bevalt me prima en straks kan het met de luiers mee de was in. Heb nu met de ook al wasbare zoogcompressen :D ook wasbare tampons (soort oproldoekjes) besteld. Ik dacht waarom ook niet. Die heb ik nog niet uit kunnen proberen, maar lijken me ook fijn.

    Het lijkt de laatste tijd wel alsof er een enorme spurt is aan dit soort producten! :thumup: Net als verpakkingloze shampoo enz.
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oei wasbare tampons lijkt me heel vervelend met inbrengen, heel stug ofzo. Normale tampons zit zo'n glad laagje om. Waarom geen cup?
     
  9. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Een cup heb ik ook inderdaad. Heb daarbij toch last van lekkage (ik combineer hem dan wel eens met een maandverband. Maar ook heb ik er last van dat mijn baarmoedermond lijkt op te rekken ervan. Misschien door het vacuum? Hij voelt echt groter en soort van opgezet na een dagje cupgebruik. En slinkt weer als ik de cup een nacht niet in heb. Ik vond dat eng aanvoelen, dus belandde de cup in de kast... Straks is het niet goed? Wat denken jullie? Ik kan het ook eens vragen aan de site waar ik hem kocht. Ik heb een mooncup.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik heb er (nog) geen ervaring mee. Bloed altijd erg weinig dus heb niet zoveel nodig. Twijfel ook erg, vooral omdat het me vervelend lijkt dat je het zo voelt zitten, en welke afmeting je nodig hebt..
     
  11. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Als je hem goed in doet, voel je hem gelukkig niet zitten, net als een tampon. Met de maat weet ik het ook niet zo goed. Misschien heb ik wel de verkeerde maat.... Het is uitproberen allemaal. Misschien kun je advies vragen ergens op basis van je hoeveelheid bloed? Ik vond hem voor de dagen met weinig bloed wel heel fijn, omdat je dan geen zorgen hebt of hij overstroomt. En met uitdoen is het met weinig bloed iets makkelijker.

    In en uitdoen viel mij heel erg mee iig! Als ik dat gekke baarmoedermondgevoel niet had, zou ik hem liever gebruiken dan het wasbare maandverband! :thumup:
     
  12. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    ik heb voor mijn kindjes steeds een molton en een jersey hoeslaken gebruikt

    Als dekentje eroverheen goede warme fleecedekentjes en een laken eronder en over de bovenste 15 cm van de rand aan de buitenkant geslagen. En ook een slaapzak aan (geen idee of dat mocht, maar het waren winterkindjes, we hadden enkel glas en het vroor zeker -10 graden in de nacht toen).
     
  13. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Helaas heb ik de wasbare maandverbanden eerder nodig dan verwacht. Maar ze zitten enorm fijn en zweten lang niet zo als wegwerp. Het wassen is ook prima te doen. Opsparen in een luieremmer met een laag water en met wassen eerst een koudwasje en daarna op 40 graden en alle vlekken zijn eruit!
     
  14. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw

    ik ben heel snel op puckababy overgestapt, geen gedoe met losse lakentjes en dekentjes

    ik vind meyco, koeka en jollein mooie dingen hebben
     
  15. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Ah nee, wat verdrietig voor jullie, is het toch niet blijven zitten. Hoeveel weken was je?
     
  16. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Het was een MA. Het vruchtje was 8+3. Ik was 10+1 toen ik het slechte nieuws op de echo zag. De volgende dag is het vruchtje los gekomen.

    Ik vertrouwde het niet en was van begin af al niet 100% zeker van deze zwangerschap... Beetje onderbuikgevoel zeg maar.
     
  17. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    He, wat naar voor je. Ookal heb je zo'n onderbuikgevoel is dat toch heel verdrietig. Sterkte!
     
  18. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    dankjewel
     

Deel Deze Pagina