groen licht voor IUI, en nu?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door esther78, 20 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    We hebben groen licht gekregen voor IUI met hormonen maar we zouden nog een paar maanden zelf proberen.
    Ben helaas net weer ongesteld geworden en heb eigenlijk ook geen zin meer om af te wachten.
    Ik zit er sterk aan te denken om nu toch al voor IUI te gaan maar ben toch een beetje bang voor het onbekende.
    Ik ga maandag het ziekenhuis bellen over het hoe en wat maar misschien kunnen jullie me alvast een beetje voorlichten?
    De grote lijnen van IUI weet ik natuurlijk al maar wat nou na het telefoontje maandag?
    Hoe is het bij jullie gegaan, wat zijn jullie ervaringen?
    (dan kan ik me alvast een beetje erop voorbereiden wat me te wachten staat)

2. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Hoi Esther, Je schrijft dat jullie groen licht hebben gekregen voor jullie 1e IUI.
    Was het op jullie eigen verzoek dat jullie het nog even zelf wilde gaan proberen?
    Of wilde het ZK dat je het nog zelf zou proberen?

Hoe lang zitten jullie al in de MMM / zijn jullie al bezig?

Toevallig heb ik zojuist het ZK gesproken over onze 1e IUI. Vanavond mag ik mijn 1e clomid pilletje nemen. Volgende week vrijdag is dan de 1e echo.

Wij zijn in juni voor de 1e keer naar de fertiliteitsarts geweest.
    Na vele onderzoeken en een HSG in september, wilde het ZK dat we het nog 6 maanden zelf zouden proberen. Dit omdat ze de eerste 6 maanden na de HSG vaak goede resultaten zien (zwangerschappen). Die 6 maanden zijn dus nu voorbij.

Kun je het ZK nu niet snel nog even bellen, voor 5 uur? :)

Dat bang voor het onbekende, dat herken ik wel. Dat heb ik nu ook. Een beetje de zenuwen die dan opspelen. Voor mij voelt het nu echt raar. Zo van, nu is de tijd van zelf proberen écht voorbij.

3. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    We zitten nu in ronde 14.
    Het was op ons eigen verzoek dat we nog even zelf wilde proberen.
    Ons laaste gesprek met de gyn was begin deze maand, de gyn gaf ons groen licht om te starten als we dat zouden willen.
    Ze vertelde wel dat het ingrijpend was en dat het natuurlijk leuker gaat als er geen hulp bij te pas komt en dat we het misschien nog even de tijd moesten geven.
    Zo dacht ik er eerst ook over maar nu begin ik toch te twijfelen.
    Er zit een bruiloft in het buitenland aan te komen dat ik een beetje wil omzeilen (anders moeten we waarschijnlijk even de stop erop zetten en dat wil ik eigenlijk ook niet) en ik heb nu een gevoel alsof we voor 'spek en bonen' bezig zijn.
    Met deze kwaliteit van het sperma hebben we maar zo'n kleine kans. zucht...

Het is zo'n dubbel gevoel.

4. 76Chantal

76Chantal Bekend lid

15 okt 2008
    586
    0
    0
    Tsja, als hij al groen licht heeft gegeven dan zou ik denk ik ook willen beginnen.

Wat de IUI voor mij intensief maakt is het reizen naar het zkh 3x per week in de eerste weken.
    De IUI zelf is niet zo'n punt, dan is daarna de 2e week weer meer stressen.

Ik heb nu 2 IUI's gehad. Maandag de 1ex Follkelmeting voor deze cyclus.

Spannend weer!

5. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Zou je nu niet in de knoop komen met het nemen van de hormonen, omdat je al op cd 2 zit? Of kun je het ook in eigen cyclus doen?

6. Dinkie

Dinkie Actief lid

4 okt 2008
    122
    0
    0
    Hoi esther78,

Ik kan je wel vertellen hoe het bij mij is gegaan. Wij zijn nu met de 1e IUI bezig.
    Op cyclusdag 4 moest ik beginnen met het slikken van clomid. En een dag later moest ik Puregon spuiten (dit moest 3 keer met telkens een dag ertussen).
    Op cd 9 kreeg ik een echo om de follikels te meten. Het zag er allemaal prima uit! Dus ik kon een afspraak maken voor cd 12 voor de inseminatie. Op dinsdagavond kon ik de Pregnyl spuit zetten.
    Gisteren heb ik dus de inseminatie gehad, en ik moet zeggen dat het me erg meeviel, het deed geen pijn en het was zo gepiept!
    Het spuiten vond ik eerst wel een beetje eng, maar dat ging echt heel goed! De puregon zit in een soort insulinespuit met een heel klein naaldje. De pregnyl spuit is iets meer vloeistof dus die deed na het spuiten wel een beetje pijn.
    Het ergste vind ik dus eigenlijk het wachten :( !

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en ik wens je heel veel succes!

7. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    ik heb mijn zinnen gezet op de volgende cyclus, tijdens deze 'spek en bonen' ronde kan ik me even laten voorlichten door de gyn en mezelf er even op voorbereiden/ instellen.

8. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

oh oke!
    Ik gebruik vanaf cd 3 puregon (spuiten), en op cd 10 moest ik komen voor een follikelmeting, die zag er goed uit dus heb ik dinsdag de inseminatie. Morgenavond moet ik dan de pregnyl spuiten.
    Zelf vind ik de iui heel erg meevallen, (zowel lichamelijk als geestelijk) alleen spuiten durf ik zelf niet dus dat doet mn man. Als het bij ons met de iui niet lukt hebben we in mei de icsi, maar daar kijk ik wel heel erg tegen op!

9. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    hoi meiden, bedankt voor jullie ervaringen tot zover.

Hoe vaak moet je ong naar het zekenhuis voordat de inseminatie plaats vind?

Ik ga morgen bellen met het ziekenhuis om alles in gang te zetten voor de volgende ronde.

10. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Eerst voor een prikinstructie, en dan voor de echo's, meestal begin je op dag 10. En soms dan nog op dag 12, 14, etc. Afhankelijk van hoe snel de eitjes groeien.

11. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    heb vandaag gebeld en ben best teleurgesteld.
    De gyn had gezegd dat er geen wachttijden waren en dat we gelijk konden beginnen zodra we het in gang wilde zetten.

Ik heb nu pas een telefonische (?) afspraak met de gyn op 26 mrt.
    Dat is dus 2 rondes verder en net tegen de 3e ronde weer aan.
    Hopelijk kan ik die 3e ronde dan wel gaan beginnen.

Ik vind het zo raar dat het eerste gesprek telefonisch gaat.
    Ik word dan gebeld terwijl ik op mijn werk zit, lijkt me niet echt handig maar om daar nou een dag vrij voor te nemen.

Ik vind dit echt heel raar en baal ontzettend.

12. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Hey Ester,

Wat raar van jouw ZK. Eerst zeggen dat er geen wachtlijsten zijn, en nu pas op 26 maart een telefonische afspraak krijgen!
    Wat valt er dan te bespreken? Je hoefde maar aan te geven als je wilde beginnen, toch? Heel vreemd.
    Heeft het ZK een reden gegeven, waarom het nu zo gaat? Jezelf niet te snel af laten schepen door het ZK hoor!

Nu kun je dus pas over 2 cyclussen van start. Mhhm :(

Je had het over een bruiloft in het buitenland. Wil je daar graag naartoe, en dus de eventuele behandeling uitstellen?
    Of wilde je nu graag een reden hebben om thuis te kunnen blijven?

Succes met wachten in ieder geval (wie weet lukt het toch nog snel spontaan).
    En laat even weten wanneer jullie uiteindelijk toch mogen gaan starten met de 1e IUI.

13. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Wat een rare situatie, ik kan me voorstellen dat je baalt! Kun je niet nog es bellen naar het zh en zeggen dat je eerder wilt beginnen? Aan een telefonische afspraak heb je toch ook niks? Wat wil je gyn dan nog bespreken?

14. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    jullie hebben gelijk, ik ga nog eens bellen.
    Dat ik nu niet gelijk terecht kan ondanks er is gezegd dat dat wel zou kunnen daar kan ik nog wel vrede mee hebben maar ik vind die telefonisch afpraak zo raar.
    Prikinstructie kan het ook niet zijn, gaat een beetje lastig door de tel.

15. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Goed idee Esther, gewoon weer bellen.
    Ik ben heel erg benieuwd wat ze dan gaan zeggen. (laat je t even horen?).

In welk ZK zit jij trouwens?

16. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    ik heb vandaag niet meer kunnen bellen.
    Dit ga ik morgenochtend even doen en zodra ik meer weet zet ik het hier.
    Ik zit in het Sint Franciscus Gasthuis R'dam.

17. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    En Esther, wat zeiden ze in het ZK?

18. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    Hey goedemorgen,

ik heb gister gebeld.
    De eerste afspraak kan pas 26 mrt omdat de gyn op vakantie gaat. Tja, moet ook gebeuren niet waar? Iedereen wil wel eens op vakantie ;)

De eerste afspraak is telefonisch omdat de gyn mij gaat vertellen hoe de plan van aanpak is en dan wordt er gelijk een afspraak gemaakt voor bijv instructie en dergelijke.

Ik heb me gelukkig een beetje misrekend wat betreft mijn cyclus dus ik kan de derde ronde met IUI beginnen.

Ik ben dus weer wat vrolijker gestemd, ik zit alleen nog met de tel afspraak in mijn maag.
    Die is op een werkdag, ik kan niet echt in privacy bellen en mijn baas weet nog van niets (en dat wil ik nog even zo houden).
    Om nou voor dit waarschijnlijk korte gesprekje een middag vrij te nemen vind ik ook zonde.
    Zucht.... misschien is IUI tegen die tijd niet meer nodig en maak ik me nu druk om niets.

19. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Hey Esther,

fijn te horen dat je weer wat vrolijker gestemd bent nu je het ZK hebt gesproken.

Probeer het van de positieve kant te zien. Je geeft jezelf nu nog 2 cycli de kans om het zelf te proberen. Daarna gaat de MMM jullie helpen.

Als ik op het werk ben en ik moet met het ZK bellen, dan loop ik meestal de gang of een lege kamer op. Vrij nemen voor 1 telefoontje kun je dan misschien voorkomen.

Ik krijg van het ZK altijd een tijd door waarop de gyn mij belt. Als je dit, op een voor jou gunstig tijdstip laat zetten. Smorgens heel vroeg, of zo laat mogelijk op de middag. Dan kun je misschien een uurtje vrij nemen?

Ik hou je topic in de gaten.

Succes ermee.

20. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    Hey Ieoor,

ik heb inderdaad nu zelf nog twee kansen, die gaan we maar flink benutten.
    We hebben maar één ruimte dus privacy opzoeken gaat helaas niet.
    Ik hoop dat ik me druk maak om niets , ik probeer het maar te laten bezinken tot die tijd en dan zien we wel weer verder op die bewuste dag. (vaak maak je je achteraf druk om niets.)

Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat als ik die dag nog gebeld moet worden door de gyn omdat we de MM in moeten dan vertel ik het mijn baas gewoon.
    Dan hoef ik ook geen smoesjes te verzinnen voor de verdere ziekenhuis bezoekjes.

Ja, dat ga ik doen!

Zie je, weer een last van mijn schouders.

Deel Deze Pagina