Ervaringen met dostinex en het stoppen van stuwing?

Discussion in 'Na de bevalling' started by 1981Mama, Jul 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hallo allemaal :)

Ik kan geen bv geven omdat mijn melkklieren en kanalen doorgesneden zijn geweest (borstverkleining).

In de zwangerschap staan mijn littekens en boobies al behoorlijk onder spanning, en ik wil graag voorkomen dat ik nog veel meer pijn in mijn borsten krijg.

Nu weet ik dat ik de eerste week een strakke bh aanmoet. Is dit goed genoeg of staan ze dan alsnog onder nog meer spanning?

Heeft iemand ervaring met tabletjes (dostinex) die de stuwing tegen gaan?

Of valt de stuwing sowieso mee?

Er is geen mogelijkheid om de melk uit mijn borsten te halen/kolven iig.

2. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Mijn ervaring is dat ik niet automatisch melk ga produceren tenzij ik de baby aanleg of kolf. Als je gewoon geen borstvoeding geeft of je borsten niet stimuleert dan krijg je volgens mij ook geen stuwing hoor....

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Dit geldt zeker niet voor iedereen hoor. Zodra de placenta is geboren komt de melkl in principe op gang. Dus ook als je geen bv geeft, kun je heel goed stuwing krijgen.

Ts: ik heb helaas geen antwoord op jouw vraag. Na de geboorte van mijn eerste vond ik de stuwing erg meevallen ( gaf bv) en na de geboorte van de tweede was ik erg blij met mijn kolf en een nog drinkende peuter! Dus er valt niet zo heel veel over te zeggen.

4. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

Jun 12, 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Ik heb geen borstvoeding gegeven en ik heb behoorlijke stuwing gehad en voor zo ver ik begreep van de kraamhulp krijgen de meeste vrouwen dat wel. Ik had wel een sport bh aan dag en nacht maar dan bleef het wel pijnlijk als ik jouw verhaal zo lees kan ik mij voorstellen dat je graag medicijnen wil.Zelf heb ik geen ervaring met de medicijnen.

5. Tazzy79

Tazzy79 Actief lid

Apr 8, 2015
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef ook geen bv en ik mocht dostinex hebben maar het werd me afgeraden door de artsen in het zkh. Het kan heel nare bijwerkingen hebben namelijk. Ik heb wel stuwing gehad maar dat woog niet op tegen de mogelijke bijwerkingen. Idd dag en nacht een strakke bh dragen en een strakke top (ik droeg een corrigerend hemd van de hema). Ook douchen met je bh aan en geen warme stralen op je borsten zetten. Ook niet gaan masseren ofzo, gewoon vanaf blijven. Je kunt ook ijscompressen in je bh stoppen, dat vond ik het beste werken. Of koolbladeren kneuzen en in je bh, die kun je ook eerst in de koelkast leggen. Het was bij mij na een dag of 3 a 4 weer over dus het viel reuze mee achteraf.

6. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    Ik heb 2x direct flesvoeding gegeven en de stuwing viel mij alles mee. Dag en nacht bh dragen, onder de douche geen warm water er op en verder met rust laten (advies vk). Beide keren 2,5 dag wat ongemak gehad maar het viel me alles mee. Ik wilde het risico van de bijwerkingen van die medicatie niet lopen

7. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Ik heb de pilletjes gehad omdat ik toch geen bv wilde geven. geen stuwing gehad en ook geen last van de bijwerkingen. ik vond het echt heel prettig, maar begreep dat er inderdaad mensen zijn die vervelende bijwerkingen kunnen krijgen.

8. AnitaP

AnitaP Bekend lid

Feb 15, 2014
    760
    0
    0
    Heb 4 kinderen en bij 2 kinderen direct gestart met flesvoeding. En of ik stuwing had. Ben bij 16 weken een kindje verloren en toen had ik zelfs last van stuwing! Medicatie werd hier ook afgeraden, maar de precieze reden weet ik niet. Advies is idd strakke BH dag nacht en niet met warm water op je borsten omdat dit de melkproductie zou stimuleren. Absoluut niet kolven want dat stimuleert de melkproductie en duurt het uiteindelijk langer voordat je van de stuwing af bent. Borsten waren uiteindelijk 2 a 3 dagen pijnlijk, nam er paracetamol voor in.

9. loussie

loussie Lid

Aug 22, 2011
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi 1981Mama,

Ook ik heb in het verleden een borstverkleining gehad. Bij de eerste baby heel veel stuwing gehad. M'n borsten begonnen ongeveer bij m'n sleutelbeen. Heel veel spanning erop gehad, het leken wel kunstt**ten, zonder bh stonden ze strak vooruit. Dan helpen een paar koolbladeren dus niet meer. Maar het was te laat voor dostinex.
    Nu bij de tweede meteen dostinex, eerste tablet binnen 24 uur na de bevalling, en ook maar meteen de tweede genomen (met 72 uur na de bevalling)
    Heb één dag in de middag sterretjes gezien en lichte hartkloppingen gehad, maar het scheelt dat je weet waar het van komt. Maar absoluut geen stuwing.

Verloskundige had mij ook gezegd dat het niet zo snel wordt voorgeschreven omdat het best rommel is, met bijbehorende bijwerkingen zoals duizeligheid en hartkloppingen.

Ik zou het zo weer gebruiken.

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Bedankt voor al jullie berichtjes :) ik moet een paar dagen in het zkh blijven (de baby iig dus ik hoop ik ook), dus koelen is niet echt een optie want er is geen koelkast voor algemeen gebruik...

Ik weet nog steeds niet of ik ze krijg grrr... Ik denk dat ik de huisarts maar bel om ze voor te schrijven want de gyn zie ik pas als het begint

11. loussie

loussie Lid

Aug 22, 2011
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja zou ik wel doen.
    Dan heb je ze in ieder geval bij je. Ik heb ze ook via de huisarts meegenomen naar het ziekenhuis.
    Hoef je je ook niet meer druk te maken over een eventuele discussie of je het wel of niet krijgt.

Sterkte met de allerlaatste loodjes...spannend.

12. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

Jan 12, 2014
    2,020
    1,024
    113
    Aahhh die stuwing!! Vreselijk vond ik het. Ben ook begonnen met flesvoeding maar ik had toch echt enorme stuwing. Kon bijna m'n kin op m'n borsten leggen zo erg was het ;) Ik mocht ook geen pilletjes gezien de bijwerkingen. Bij mij was echt niet meer te leven met de pijn vd stuwing dus de kraamhulp heeft uiteindelijk m'n borsten handmatig gekolfd om de ergste druk eraf te halen... Ik had haast geen melkproductie, bij mij was het echt bloedstuwing. De volgende dag was het ook al veel beter! Mede dankzij de koolbladeren in m'n bh :)

Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik geen pilletjes heb gehad, want die pijn die ik had was echt maar 1 dag. Dat weegt denk ik niet op tegen de bijwerkingen vd pillen. Echter kan er bij jou niks afgekolfd worden of iets, dus denk dat ik gewoon zou vragen of je die pillen mag hebben. De stuwing KAN namelijk erg pijnlijk zijn.

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Toch nog een kleine update :)
    Op 7 augustus is ons kindje geboren, en ik heb in 12u 2x2 pillen dostinex ingenomen.

Mijn borsten waren wel iets gegroeid, maar geen pijnlijke harde schijven ofzo gehad. Heeft super gewerkt dus!

Share This Page