In het topic van Boommm over dingen waar je een hekel aan hebt zie ik veel negatieviteit. Wanneer is iemand nou 'altijd negatief' Hoe merk je dat? Ikzelf kom van best wel ver en ben volgens mij vaak wel negatief geweest, dat betekend denk niet dat ik geen leuk persoon ben Ik ken niemand in mijn omgeving die ik als altijd negatief zou bestempelen. Vandaar mijn vraag: Wat moet iemand doen om als 'altijd negatief' bestempeld te zijn? Hoe merk je dat aan een persoon? Zou leuk zijn als je meegemaakt voorbeeld kan geven. Misschien herken ik mezelf er helemaal niet in en valt het dus best wel mee Tis een beetje met een knipoog ik weet zelf wel dat ik ook positief kan zijn maar viel me op dat bijna iedereen een hekel heeft aan negatieve mensen. Ik vraag me echt af wanneer je iemand dan negatief vind.
Ik vind het erg storend als iemand bij ieder gesprek/ iedere ontmoeting wel wat te klagen heeft. 1 losse opmerking kan dan nog wel maar als de helft van de tijd over van alles gesproken wordt wat niet goed zou zijn dan vind ik het erg vermoeiend.
iemand die ik ken: Dag 1: Goh, het is wel rotweer he. Wat een regen en dat in de zomer. Lekkere zomer dan, héél de zomer regent het al. (3 dagen in 1 maand..) Dag2: 25 graden. Pfffff Wat een hitte, het is niet leuk meer zo. Je kan toch niks doen met die warmte, bleeeeeegh. Gesprekje tussen 2 mensen: 1: ik verveel me. Ik voel me ook best eenzaam zo, zit de hele dag maar aan de keukentafel. 2; zoek een leuke hobby! 1;ik hou niet van hobby's. Geeft alleen maar rommel is het kost klauwen met geld. 2;Nodig wat mensen uit, als je je eenzaam voelt is dat meteen over. 1; ik heb een hekel aan mensen.... zo iemand is wat mij betreft vol van negatieviteit. Heel vermoeiend, want alles wat je zegt draait deze persoon om naar wat negatiefs. Als het k*t gaat met iemand dan mag hij/zij zich daar best aan ergeren en een poos boos of verdrietig over zijn. Maar zodra het beter gaat mag dat ook benoemd worden. Want we kunnen en hoeven niet altijd een blije geit uit te hangen natuurlijk. Persoonlijk ben ik geen optimist of een pessimist. Ik ben een realist.
Maar als je iets zegt over het weer waar je van baalt dan is dat dus negatief? (Ik gebruik dat vaak als opening voor een gesprek op het schoolplein omdat ik niet altijd wat weet te zeggen, en je zo niet doelloos/zwijgend naast elkaar komt te staan. Niet goed dus 😉?
Nee, maar wel als je zegt dat het het hele weekend slecht weer geweest is terwijl er 1 kleine regenbui is geweest.
Nee, dat is niet negatief. Maar ik bedoelde er mee te zeggen dat het in dit geval nooit goed is. Of het is bagger omdat het regent, of het is bagger omdat de zon schijnt. En daarbij het aandikken door te zeggen dat het heel de zomer is ipv die werkelijke 3 dagen. Denk daarbij de dramatische handgebaren en je hebt het liedje van Brigitte Kaandorp compleet. En dat continu bij ieder gesprek. Daar word ik wel suf van ja Maar als ik in de stromende regen compleet doorweekt mijn kind naar school breng zal ik niet de eerste zijn die staat te springen en roept: goh wat lekker verfrissend! Dan heb ik er ook flink de pest over in hoor
Ik ken er eentje maar als ik alle voorbeelden van haar moet opnoemen ben ik de volgende week nog niet klaar. En sorry alvast voor het taalgebruik maar zo gaat het dus echt. Valt wat suiker op het aanrecht: * godskolere!! Heb ik dat weeer. Godverdegodver ken ik alles gaan opruimen. In de supermarkt waar er natuurlijk nog meer mensen boodschappen doen * Jezus moeten ze nou allemaal nu boodschappen doen. Pffff altijd weer hetzelfde Schoen niet in haar maat * dit is toch niet normaal!!!! Nee laat maar je hoeft helemaal niks te bestellen ik ga ergens anders heen. Zoefffff stormt al scheldend de zaak uit 1 malboro alsjeblieft Ja hoor, mag ik uw legitimatie zien? * PATSSS hier m'n legitimatie Dank u wel. * smijt het geld naar de verkoopster toe en weg. Heyy hoe was je dag? *pffff heb maar 6 uur geslapen want ze begonnen om 07.00 weer in de straat te werken. Kunnen ze dat verdomme niet op een normaal tijdstip doen? ik kom godverdomme om 23.00 thuis van werk en wordt wakker met deze ellende. Nou zo ging het dus elke dag. Dit was een oud collega van me
Goede vraag. Ik heb een kennis die een aantal maanden geleden vanuit mijn woonland naar Sydney verhuisd is. Deze vrouw heeft een kleuter met een lichte beperking maar voor de rest in mijn ogen weinig te klagen. Ze zijn allemaal gezond, schat van een man, geld als water, ze hoeft niet te werken (wil ze ook niet), heeft huishoudelijk hulp, een prachtig huis en een lieve grote schoonfamilie nu om zich heen. Maar toch, al vóór de verhuizing was ze echt over alles aan het klagen, ieder klein pietluttig ding en nooit was ze eens blij of dankbaar om iets. Nu een half jaar later is dat nog steeds zo, ze blijft maar klagen. En dat terwijl ze in zo'n geweldige stad woont en alles heeft wat de meeste mensen op deze aardkloot alleen maar van kunnen dromen. Ik heb er wat van gezegd en het contact op een laag pitje gezet. Een wederzijdse vriendin zei echter vorige week tegen mij dat ze hartstikke depressief is. Dus nu voel ik mij toch ergens wel weer rottig. Want in mijn ogen is ze zo'n typisch zuigend negatief persoon, maar misschien is ze wel echt depressief en dus ziek. Lastig hoor......🤔😕 Maar goed in het algemeen gesteld. Wanneer negatief....wanneer iemand klaagt en zeurt wanneer ze toch zoveel hebben om dankbaar voor te zijn.
Ah ok, ik begin het te snappen en val zelf gelukkig niet in die categorie. Zal het voor de zekerheid eens aan wat goede vrienden vragen en anders kan ik mijn gezondheid van de afgelopen 2 jaar de schuld geven
Ik heb vanwege dat negatieve gedoe zo'n 'hekel' aan bellen met mijn schoonmoeder. Ze moet werkelijk ALTIJD zeiken over andere mensen. Elke keer weer hetzelfde rondje. En dat terwijl het bij hun thuis alles behalve op orde is. Elke keer probeer ik er een positieve draai aan te geven, maar manmanman. Onmogelijk. Om mezelf positief te houden, bel ik haar dus bijna nooit 😂 In real life valt het wel mee, want dan heeft ze direct door dat ik er niet op zit te wachten.
Hihi, doet me denken aan een collega van mijn partner. Die collega klaagt werkelijk OVERAL over (zon, regen, wind of geen wind) en zeurt ook op al zijn mede collega's. Ze doen nooit iets goed op het werk en alleen hij is de beste. Dit doet hij al jaren en er zijn al meerdere collega's die niet meer met hem willen werken en dit gewoon weigeren. De enkele die nog wel met hem willen werken worden als het ware gerouleerd. Want niemand wordt er blij van om met hem te werken. Bij sommige klanten is hij al niet eens meer welkom, en de klanten waar hij wel mag komen noemen hem steevast de oude brompot. Het valt echt op als hij een dagje vrolijk is/meevalt/eens niet de hele dag door moppert. Dus best ernstig, doorgaans valt het mensen op als je een dagje chagrijnig bent, het is niet best als het mensen opvalt dat je eindelijk eens vrolijk bent Nog 2 jaar, dan gaat ie met pensioen
Ondanks dat ik me er aan stoor betrap ik mezelf er ook wel op. Het is nu eenmaal makkelijker te klagen dan iets positiefs te zeggen. Lijkt wel wat mens eigen.. Bijvoorbeeld ook op je werk.. nauwelijks een compliment maar als er iets niet goed gaat hoor je het gelijk.
Mensen waarbij niks goed is. Voorbeeld uit eigen omgeving: -ik neem zomaar een bloemetje/douchegel/lekkers mee, -ontvanger: goh, kon het er vanaf? Keer daarna neem ik niks mee: Opmerking van diegene: van die en die heb ik dit gekregen mooi he? En dat is dan mn eigen moeder Alles zwart/ wit zien en niet blij zijn met wat je wel hebt. Probeer meestal wat positiefs tegen het negatieve zetten en ik neem bijna nooit meer zomaar wat mee, had het wel gehad na een keer of 10
Negatief is voor mij mensen die nooit ergens het positieve van in kunnen zien. Altijd maar zeggen; kan ik niet ipv goh, zou je mij dat kunnen leren? Of mensen waarbij je het zweet uit je bilnaad hebt gewerkt, maar dan niet even kunnen zeggen: Goed werk geleverd zeg en dat er een negatieve lading over je heen komt.
Ik vind het vooral erg lastig als er over veel/ alles geklaagd wordt. Klagen mag best even. Maar keer op keer, dan denk ik ga er wat aan veranderen. Of als iemand telkens negatief over zichzelf is, heel frustrerend.
Dit herken ik wel een beetje bij iemand in onze omgeving. Al was er wel degelijk een groot probleem in zijn leven dus dat verklaarde zijn gedrag wel een beetje denk ik. Soms doet hij het nog, ik denk dat je dit ook niet meer veranderd krijgt. Ene oor in en andere weer uit en daarna lekker tegen mijn man klagen. Die is gelukkig heel nuchter.. Mijn moeder kan ook een aparte zijn. Heeft ook kwetsende opmerkingen gemaakt toen ik bijv vertelde dat ik zwanger was. Ze weet gewoon niet goed hoe ze zich moet uiten, heeft dat nooit geleerd en heeft verder niemand om haar heen. Best sneu eigenlijk. Herken je dat bij je moeder ook?
Wat maakt je het jezelf dan lastig hè?! Je merkt toch dat niemand met je wilt werken? Dat je bij klanten niet welkom bent... Vermoeiend voor zijn collega's..
Mijn man is er soms zo 1. Voorbeeld van gisteren: Over een paar dagen gaan we op vakantie en gisteren waren we vast wat dingen aan het klaar leggen/opzoeken ed. Hij kon de sleutels van de vouwwagen niet vinden net op het moment dat ik mijn dochter in bad aan het doen was. Hij was helemaal over zijn toeren en zei dat we nu niet meer op vakantie konden. Dochter natuurlijk van slag omdat ze dacht dat de vakantie niet doorging... Uiteraard had ik die sleutel in 5 minuten gevonden Ik vraag me dan ook echt af waar al die negativiteit vandaan komt. Ik bedoel, wat is nu het ergste dat kan gebeuren? Dat we gedoe hebben om sloten te laten vervangen, maar toch niet dat de hele vakantie niet door gaat? Zo heeft ie ook wel meer dingen hoor. We komen vast in de file te staan als we met de auto weggaan. We hebben vast vaak slecht weer op vakantie. Etc etc... Heel eerlijk: hij heeft dit sinds zijn burn out. Maar soms word ik daar echt :x van...
Nou Lellebel2, de oudcollega die jij beschrijft is niet alleen negatief maar ook agressief! Zou gek worden van zo'n mens!