voor en nadelen kinderdagverblijf, meningen/ervaringen gevraagd

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door jennsch, 27 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jennsch

jennsch Actief lid

28 mei 2013
    136
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals gewoonlijk weet ik niet zo goed of ik dit topic nu goed plaats, maar dat zie ik snel genoeg.

even in het kort: ik ben een jaar bevallen van een prachtige zoon die 3 maanden met mij alleen geweest is (ivm gunstige planning, zwangerschapsverlof en vakantieopname) en vervolgens 2 dagen (+1 nacht) bij opa's en oma's geweest is en 1 halve dag in ons eigen huis bleef waar mijn schoonzusje de oppas verzorgde. Na dit jaar (dat de 50% ouderschapsverlof is) zou ik weer 3 a dagen aan het werk gaan en hij 1 of 2 dagen naar het kinderdagverblijf gaan ipv de halve dag met mijn schoonzus.

nu is vriendlief ook gaan schuiven in zijn werk en kunnen we het zo regelen dat er nog maar 1 dag (+nacht) een opa en oma nodig is en de andere dagen papa thuis is. Hartstikke fijn natuurlijk! zeker aangezien vriendlief voorheen 6 dagen werkte waarvan er 3 late avonden inzaten dus hij nu ook echt tijd met die kleine heeft.

maar toch knaagt er iets aan me, ik vond het zo leuk voor die kleine dat hij straks op het kdv lekker kon spelen met andere kindjes, en vraag me nu af of ik hem iets ontneem, qua plezier en qua leren spelen met andere kindjes. sociaal gedrag etc. (hij is nu enigskind)

hoe zien jullie dit? ervaringen ermee?

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Tsja, mensen die hun kinderen op een KDV hebben, zullen als voorstander in dit topic gaan reageren en mensen die het anders geregeld hebben of thuisblijfmama zijn, zullen weer meer als tegenstander reageren...

Ik heb mijn kinderen 1 dag per week op het KDV.... ik zit er over te denken om een dag per week minder te gaan werken, maar dat gaat dan zeer zeker niet de KDV dag worden, ook al zou dat wat geld betreft het meest gunstige zijn, mijn kinderen hebben het daar onwijs naar hun zin.

Maar ook een peuterspeelzaal is ontzettend leuk natuurlijk. Alleen wil ik naast 3 dagen werken, niet óók nog eens op mijn 2 vrije dagen mijn kinderen missen omdat ze dan weer naar de peuterspeelzaal moeten.... dan wil ik er dus ook gewoon lekker zelf voor ze zijn!!!!!!

3. misa

misa Niet meer actief

Het kan heel leuk zijn natuurlijk! Maar je zou hem vanaf dat hij 2,5 is ook naar een psz kunnen laten gaan..!

Heb je geen vrienden of familie met kleine kinderen waar hij af en toe contact mee kan hebben? Of een buurthuis waar bepaalde inloop ochtenden georganiseerd worden? Kan ook leuk zijn!
    Indoorspeeltuinen zwembaden enz voor het contact met andere kinderen. Er is genoeg te bedenken!

Maar te kort doen, dat denk ik niet hoor!

4. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

24 aug 2013
    760
    0
    0
    Die van mij is ook enig kind en gaat ook niet naar het kdv, omdat we het met oma's kunnen oplossen. Ik vind het prima zo, ik bespaar een hoop geld, kind is dolblij als oma's oppassen en hij weet niet wat hij mist op een kdv.

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik verplaats dit topic naar 'oppas en kinderopvang'.

6. jennsch

jennsch Actief lid

28 mei 2013
    136
    0
    0
    NULL
    NULL

zo is het ook absoluut, het kostenplaatje zo is veel mooier en wat hij niet kent mist hij niet...

maar vind het sociale aspect wel belangrijk....
    @misa ja zo is het ook, heb wel wat kindjes in mijn omgeving van dezelfde leeftijd gelukkig...

7. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Mijn zoontje is 17maanden en is nog nooit bij een kinderdagverblijf geweest.

Mijn SM past 1 dag op en zelf kunnen we onze diensten zo regelen dat we zelf thuis zijn voor hem.

Er zijn periodes geweest waarbij ik ook dacht dat ik hem te kort deed omdat hij niet met andere kinderen kan spelen maar ik heb eigenlijk niet het idee dat hij er echt heel veel aan mist.
    Hij heeft buurtkinderen en kinderen van vrienden waar hij weleens mee kan spelen en met 2 jaar gaat hij naar de Peuterspeelschool en dan kan hij nog genoeg spelen.

8. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Mijn dochter is ook enigskind en papa is thuisblijfpapa. Dus kinderdagverblijf hebben wij niet nodig. Ze heeft het echt nooit gemist, is zeer sociaal en kan zich heel goed alleen vermaken. Sinds ze 2 is gaat ze twee dagdelen naar de peuterspeelzaal. Dat vind ze het einde! Daar heeft ze wel de contacten met de andere kinderen. Ik vind het persoonlijk zielig voor de baby'tjes die er al met 3-4 maanden hele dagen gebracht worden. Kinderen moeten tegenwoordig al zoveel. Ik zou hem zelf, als het kan, lekker thuis laten. Als wij deze luxe niet gehad hadden, had ik haar naar een gastouder gebracht.

9. jennsch

jennsch Actief lid

28 mei 2013
    136
    0
    0
    NULL
    NULL

excuse en dank!

10. jennsch

jennsch Actief lid

28 mei 2013
    136
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben dus in ieder geval niet de enige die zo denkt... of zo denkt is misschien een groot woord, maar ik kom er in gedachte wel hier en daar er weer op terug nu ik weet dat de roosters zo afgesteld gaan worden....

11. melanieV83

melanieV83 Actief lid

11 jan 2010
    109
    0
    0
    Mijn zoon is vanaf het begin naar het kinderdagverblijf gegaan. Nu zit hij op school. Mijn bevinding is dat hij door de jaren heen op een leuke manier voor de basisschool werd begeleid. Daarnaast mocht hij ook gewoon kind zijn hoor en hij heeft er vriendjes gemaakt die hij nu ook op school tegen komt. Psz is hij nooit geweest. Vond anderhalve dag kdv meer dan genoeg. Pluspunt vind ikzelf dat kdv kleine groepen zijn en aandacht voor het kind. Ze deden ook vaak leuke dingen zoals naar het bos, boodschapjes doen, kinderspeelparadijs enz enz
    nadeel psz vind ik de beperkte tijden. Niet te combineren met werk!

succes met je keuze

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.069
    113
    Alledrie mijn kindjes gaan het naar het kdv/bso (3 dagen per week), wij hebben simpelweg geen andere oppasoptie in de zin van familieleden. Het bevalt eigenlijk altijd al heel goed. Tuurlijk zijn er wel eens wat kleine dingetjes, maar ze luisteren altijd heel goed naar de ouders hier en doen altijd hun uiterste best.
    Mijn kindjes vinden het geweldig, zeker mijn jongste is een lekker actief jongetje die heel graag heen gaat. Vind het ook niet zo raar, allemaal andere kindjes en ze doen elke dag wel wat leuks. Sowieso spelen ze elke dag buiten (mits het weer het toelaat), maar ze lopen ook regelmatig even met de kids naar de winkel of naar de kinderboerderij.

13. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier twee dagen creche en 1 dag oma en de rest thuis :)

Voordelen:
    Ze vindt het leuk om met bepaalde leidingdames daar te zijn (bekenden)
    Ze vindt het leuk om met andere kindjes te spelen. Vooral de veel oudere kindjes of veel jongere kindjes :)
    Voor haar persoontje is het goed, ze is soms nogal wat terughoudend en hier leert ze wat meer van haar af te bijten.
    Afwisseling van speelgoed en soorten spelletjes, ze zijn heel intens met de kindjes bezig. Dit zal een GO ook doen maar bijvoorbeeld bij oma zijn ze dus maar met zn tweetjes, zijn andere spelletjes.

Nadelen:
    -de kosten! ondanks dat we het prima kunnen betalen vind ik het gewoon veel geld
    - gezien de bezuinigingen wordt er veel geschoven met personeel en hebben ze vaak weeeeer nieuwe mensen op de groep. Dit is iets van het afgelopen half jaar hoor, maar ik vind het niet prettig
    - hier moeten ze stipt voor 18u worden opgehaald. Dus file of overwerken is niet aan de orde. Bij oma is dit een stuk flexibeler.
    - ze geven na 1 jaar geen warme maaltijd meer aan de kindje rond 17.00 uur. Dit zorgt er voor dat ze op die twee dagen later eet dan normaal.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.069
    113
    De nadelen zijn idd de kosten, alhoewel we ook flink wat terugkrijgen, betalen we nog dik 500 netto in de maand, best veel geld.

Deel Deze Pagina