Om de twee uur borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lolaatje, 28 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lolaatje

Lolaatje Actief lid

16 mrt 2007
    200
    0
    0
    Groningen
    Hoi,

Ons meisje is bijna 3 weken oud. Ik geef haar borstvoeding en op zich gaat dit goed. Sinds 3 dagen meldt ze zich echter om de twee uur. Ze drinkt dan een half uurtje totdat ze erbij in slaap valt. Helaas komt ze ook 's nachts om de twee. Na de voeding heeft ze vaak krampjes waardoor ze nog een uurtje ligt te huilen.

Kan iemand me tips geven hoe en of ik dit kan veranderen? Of moet dit vanzelf wel goed komen? Zelf heb ik het gevoel dat ze nu iedere keer te weinig drinkt, waardoor ze na twee uurtjes alweer honger heeft. Ze went nu natuurlijk ook aan dit ritme. Zo nu en dan huilt ze zelfs bijna 2 uur door en zo blijven we bezig.

Tips zijn welkom ;)

Groetjes,
    Jet

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ik heb zelf helaas geen borstvoeding gegeven, maar kunnen het geen regeldagen zijn?
    Dan komt je kindje extra vaak om op die manier de hoeveel voeding wat op te schroeven volgens mij.

3. Lolaatje

Lolaatje Actief lid

16 mrt 2007
    200
    0
    0
    Groningen
    Nou, ik dacht dat we de eerste regeldagen vorige week al hadden gehad. Ze was drie dagen heel onrustig en huilerig en wilde heel vaak maar even aan de borst.

Maargoed, misschien zijn dit nog een paar "verlate" regeldagen ofzo

4. Female

Female Niet meer actief

In het begin zijn zoveel voedingen normaal hoor.
    Tip; mss kan een MOD je topic naar 'borstvoeding' verplaatsen, wellicht krijg je hier veel reacties! ;)

5. pippin

pippin Lid

29 jan 2007
    48
    0
    0
    Dat van die regeldagen is niet zo zwart wit, wanneer jij druk bent geweest zul je merken dat ze een dag later ook vaker aan wil leggen, dat is om jouw productie op pijl/gang te houden. Je borstvoeding is pas goed op gang met een week of 6. Je hoeft niet bang te zijn dat ze aan dit ritme went, daar is ze echt nog te klein voor.

Te weinig voeding? verschoon haar tussen twee borsten in, dan is ze weer een beetje wakker. En geef haar dan nog wat van de andere borst.

Onze dochter is nu 6 weken en het gaat echt al een stuk beter.

Vooral niet luisteren naar mensen die praten over een schema, zo werkt dat met borstvoeding niet. Het beste is gewoon accepteren dat het onregelmatig is en de ene dag vaak drinken en de andere dag misschien iets minder vaak. oh, ja, nog een tip: begin vast met kolven, dat verhoogt ook je melkproductie en bewaar het vast in de vriezer voor later!

6. Lolaatje

Lolaatje Actief lid

16 mrt 2007
    200
    0
    0
    Groningen
    Hoi,

Bedankt voor de reactie. Die tip over het verschonen tussendoor ga ik zeker toepassen.

Heb ik nog een vraagje. Het boeren na het drinken gaat heel erg moeilijk. Ik hou haar rechtop tegen me aan en wrijf wat over haar ruggetje, maar dit wil ze echt niet. Ze wordt helemaal wild en begint vreselijk te huilen. enig idee wat ik hier tegen kan doen?

Vanavond leggen we haar voor het eerst in haar eigen ledikantje, op haar eigen kamertje. Ze heeft zojuist nog een voeding gehad en nu ligt ze in haar bedje. Ik vind dit zo zielig, want ze moet wel huilen. Ik had het gevoel dat ze bij ons op de slaapkamer teveel afgeleid werd, ze slaapt namelijk heel licht. Willen we te snel?

7. Jeej

Jeej Lid

4 nov 2007
    84
    0
    0
    Hoi,

Ik geef intussen al 10 en een halve maand borstvoeding, maar herken de onzekerheid van die eerste weken wel hoor! Ik voed op vraag en als je daar voor kiest, zitten er dagen tussen dat ze opeens heel vaak gaan drinken. Als ze in slaap vallen tijdens een voeding helpt het soms ook om even onder de voetjes te kriebelen, daar worden ze ook wel eens wakker van. Maar je kunt het best gewoon laten gaan. Pas na 3 maanden begon er een beetje systeem in te komen bij mij. Wat betreft het boeren: wat wel eens wilde helpen was om mijn dochter op haar buikje te leggen, of afwisselend buikje en ruggetje (niet te wild) maar door het heen en weer draaien ontsnapte de lucht dan. Wat ook kan helpen is traplopen, wij hebben zelf geen trap maar een vriendin van me zweert erbij. Ook het boeren gaat beter naarmate ze ouder worden hoor. Knap dat je borstvoeding geeft en doorzet, het is niet zo makkelijk als het lijkt in het begin. Maar het wordt echt beter hoor! Hou vol!

8. marjolein56

12 jan 2007
    44
    0
    0
    Je bent goed bezig.

In die eerste weken drinken ze echte heel vaak. En als de flesmoeders al op een schema van om de 3/4 uur zitten, drinken borstkindjes nog rustig om de 2 uur.

Het is heel vermoeiend. Dat van luierverwisselen tijdens is een heel goeie tip. Mijn mening op dit moment kun je ze nog niet verwennen en hebben hun alleen behoefte aan jouw.

Als ze 's avonds wat onrustig zijn, veel huilen en vaak/kort aan de borst willen is dat heel normaal, dit fenomeen heet clusteren. Ze bouwen een voorraad op voor de nacht. Hoewel het voor mij niet minder nachtvoeding betekende.

kijk ook borstvoeding.com en borstvoedingsforum.nl

Geniet ervan

9. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Ik herken je onzekerheid hoor! Dat had ik in het begin ook, dacht dat het bij wijze van spreken abnormaal was dat ie zo vaak dronk (hij dronk zeker om de 2 uur, soms zat er zelfs wel minder tijd tussen). Maar: ik had me er gewoon bij neergelegd, het hoort bijna bij voeden op verzoek. En geloof me, straks wordt het wel minder hoor (hier ook na een maand of 3).

Je schrijft dat ze wild wordt na de voeding als je haar rechtop houdt. Alleen als je haar rechtop houdt?
    Anders kunnen het wellicht krampjes zijn?

En of je te snel wil......tja, je kindje is nog maar zo klein. Ze zal ongetwijfeld ook naar geborgenheid zoeken. Geef daar lekker aan toe en doe wat voor jou goed voelt. ;)

10. Lolaatje

Lolaatje Actief lid

16 mrt 2007
    200
    0
    0
    Groningen
    Ze heeft inderdaad ook last van krampjes. Vaak na de voeding begint ze te huilen en dit kan zomaar een tijdje duren. Ze is dan echt ontroostbaar. De afgelopen weken heb ik misschien drie uurtjes slaap per nacht gehad daardoor. Ook hoorde ik ieder zuchtje van haar. Daarom denk ik zelf ook dat het beter is om haar op haar eigen bedje te leggen, hoezeer het me ook aan het hart gaat. We gaan wel vaak even kijken en om haar te troosten.

11. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Als je vragen hebt of je verhaal kwijt wilt kun je altijd op het forum terecht van borstvoedingforum (en dan .nl erachter).
    Ik heb er ook veel informatie van vandaan, en je kunt ook altijd iemand bellen van het VBN, nummers zijn rechts bovenaan de site te vinden.

Succes!

12. marjolein56

12 jan 2007
    44
    0
    0
    Op het eigen kamertje leggen hoef je je niet schulidg over te voelen. Als je regelmatig gaat kijken en haar kan horen.

Ik werd ook van iedere zucht wakker en sliep een stuk beter toen hij op zijn eigen kamertje lag. Wel met deuren open

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze zo wil wordt helpt het soms om haar aan je leegste borst opnieuw aan te leggen. Dan krijgt ze wat drupjes extra vette melk, en die is krampjesstillend en slaapverwekkend.
    Ik heb mijn kinderen altijd op de kamer gehouden, en toen ze zo oud waren liet ik ze niet huilend in bed liggen hoor! Ik liet ze aan de borst in slaap vallen, hield ze lekker dicht tegen me aan tot ik voelde dat ze lekker diep in slaap waren en dan legde ik ze weg. Maar ik liet ze ook wel eens lekker op mijn buik slapen, kon ik zelf ook blijven liggen en kwam ik lekker aan mijn rust...

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik had dit ook en met 5en 6 weken kwam ze elk uur zowel dag en nacht en ook me productie ging achteruit en ben er mee gestopt. ik heb nu weer wat rust al eet ze nu nog op aanvraag en zit er dus tussen de flessen 2 tot 7 uur nacht meegerekend. laten huilen in bed heeft echter geen zin hoor je kindje zal het op en duur allemaal zelf gaan regelen tot die tijd moet je even doorbijten

15. pippin

pippin Lid

29 jan 2007
    48
    0
    0
    In eigen kamer: ik denk zelf dat een heel klein kind het een veilig gevoel geeft de nabijheid van zijn ouders, hij/zij hoort dan de ademhaling enzo. maar ja, als jij inderdaad van ieder zuchtje wakker wordt is het misschien toch beter van niet; aan een oververmoeide moeder heeft ze tenslotte ook niets.

Soms moeten ze zichzelf een beetje in slaap huilen, een beetje jammeren is denk ik normaal, natuurlijk nooit tot ze overstuur is (ons meisje huilt vaak 10 minuten en slaapt dan als een roos)

Tip 1: als ze veel huilt moet je op een gegeven moment goed op de tijd letten, ik heb dan wel eens dat ik vergeet dat het huilen opeens over is gegaan in honger, ik zou op zo'n drama dag/nacht iedere 1,5 uur weer aanleggen minstens, inderdaad wil een beetje sabbelen aan lege borst soms ook helpen, of op je pink.
    Tip 2: bij ons slaapt ze een stuk beter nu we haar dekentje en lakentje goed instoppen, dus helemaal onder het matras en ook bij haar beentjes, dat voelt veilig.

Boeren: soms zijn ze gewoon nog niet toe aan een boer laten en willen ze eerst nog even verder drinken, als de boer dwars zit stoppen ze meestal vanzelf even, als je haar dan rechtop houdt komt ie wel.

Deel Deze Pagina