Vraagje voor een vriendin: Hoe stop je de borstvoeding, ttz de aanmaak van melk? Ik wens hier geen commentaar over het feit dat ze wil stoppen met de borstvoeding, daarom ook geen leeftijd erbij, gewoon even een vriendin helpen Ze vroeg me enkel dit even onder mijn account te vragen. Groetjes
Hee Nouky... Van mij zul je geen commentaar krijgen omdat ik het een aantal dagen geprobeerd heb met mijn dochter en ik bleek geen voeding in de melk te hebben... Dus gestopt en zonder spijt overgegaan op flesvoeding.... De melkproductie was echter in volle gang en dan is het niet zo fijn meer... Maar nu de tips: Allereerst zijn er tabletjes (kuurtje van 5 die je moet opmaken) Hierdoor stopt de melkproductie... Je vriendin moet er wel voor zorgen dat ze de borsten goed soepel houdt omdat je anders ontstekingen kunt krijgen en daar wordt je niet vrolijk van... Wat ze kan doen is dan als volgt: Lekker onder de warme stromende douche gaan staan en zo de harde plekken uit de borsten masseren... Ook niet meer dan dit want anders blijf je stimuleren... Wil ze het zonder tabletjes doen: - borsten stevig inbinden - minder drinken - borsten soepel houden (zie ook boven) Dit duurt dan vaak wel wat langer! En ze moet zich absoluut niet schuldig voelen hoor! Ook de flesvoeding is tegenwoordig van hoge kwaliteit! En ja... bv zou in het begin beter zijn... het zou een goed afweersysteem vormen tegen allergiën etc. Maar het belangrijkste is dat het goed voelt... Voelt het niet goed, krijg je stress... en met stress je kind voeden werkt niet en is ook niet goed! Dus laat haar op haar eigen gevoel af gaan aub...
Bedankt Wishgirl! Ik mail het haar meteen door. Ja ze heeft er nogal pijn van in de borsten momenteel dus ze zal zeker blij zijn met de tips.
Pijn is niet leuk...en ook niet goed! Moet ze even voelen of er harde stukken zitten in haar borsten... Zo ja... die eruit masseren... Onder de warme douche... en met een warm washandje erop wil ook trouwens... De tabletjes kan ze trouwens krijgen via huisarts of gynaecoloog... Ik hoop dat ze er snel af is... Bij mij was het met een dag of 5 over... Succes!
Van mij zul je geen commentaar krijgen omdat ik het een aantal dagen geprobeerd heb met mijn dochter en ik bleek geen voeding in de melk te hebben... hoezo? Iedere beginnende borstvoedende heeft voeding dat heet namelijk colostrum. Dus dat is al niet waar.Geen voeding in borstvoeding hebben is per definitie een fabeltje. En ja... bv zou in het begin beter zijn... het zou een goed afweersysteem vormen tegen allergiën etc... nee borstvoeding is altijd beter dan flesvoeding, niet alleen in het begin. Maar het belangrijkste is dat het goed voelt... Voelt het niet goed, krijg je stress... lijkt me ook niet waar, hoe kan het nou niet goed voelen? Voor jou persoonlijk kan het niet goed voelen, maar voor het kindje voelt het altijd goed. Even off-topic. on topic: als je vriendin wil stoppen met borstvoeding is het heel verstandig een lactatiekundige in te schakelen. Zij kan haar heel goed begeleiden bij stoppen met borstvoeding. Telefoonnummers vind je op borstvoedingsforum.nl Ook zijn er op dat forum veel ervaringsdeskundigen, bijv. vrijwilligers van de VBN, die hele goede adviezen kunnen geven, om de borstvoeding af te bouwen. Laatste tip: leg koude kompressen op de borsten, dit remt de productie.
Sorrie Jingels, maar het is echt niet dat ik het verzonnen heb hoor... Het is nl. ook vastgesteld door een arts... En je hoeft er ook echt geen deskundige bij te hebben... De meeste vrouwen bouwen het zelf af zonder een deskundige... Huisarts kan nl. ook advies geven en de gynaecoloog, verloskundigen etc. ook.. En rustig maar... Er zijn nog genoeg kindjes die gewoon borstvoeding krijgen! En die het niet gekregen hebben gaan er niet dood aan...
Jeetje meid, het is geen aanval. Alleen onwaarheden over borstvoeding, tja dan voel ik me echt genoodzaakt om 1 en ander recht te zetten. Heel kwalijk dat je arts dat * geconstateerd* heeft meid, mijn ervaring is dan ook dat veel artsen , huisartsen of wie dan ook weinig verstand hebben van BV. Dit is wel heel erg of-topic . Uiteraard moet iedereen doen waar zij zich goed bijvoelt laat dat duidelijk zijn.
Nou zo voelde het wel even...! Dat meen ik serieus... Maar dat vind ik bij heel veel vrouwen die zo pro borstvoeding zijn... Het moet perse borstvoeding zijn... want dat is goed en de rest niet.. En zo zwart wit ligt het heus niet... Ik ben ook voorstander van borstvoeding... Als het goed gaat en je er goed bij voelt... En dat zeggen de gyns hier ook... Zodra het niet goed gaat of het voelt niet goed? Stoppen! Maar goed... ik vind het wel frapant dat en mn gynaecoloog, en mijn huisarts en de kraamverpleegkundige het allemaal zeiden.. Waar zou jij het aan wijden dan als je het volgende weet.. Borstvoeding bijna kleur van water. Kind drinkt veel en goed, maar begint na een half uur alweer te krijsen van de honger! Over naar de flesvoeding en het kindje is voor 3 uur verzadigd.. Kmoest haar zefls wakker maken voor de voeding.. Ik ben benieuwd wat het dan volgens jou is...
Als ze nog borstvoeding geeft, is het het beste om 1 voeding per week weg te laten vallen. in 1x stoppen kan vervelende ontstekingen geven dus dat is niet wenselijk denk ik. Ik heb eerst de late middag voeding laten vallen, en toen de vroege middag voeding. daarna de avondvoeding en daarna de ochtendvoeding. als ze direct wil stoppen, kan ze het beste 1 voeding niet kolven en de rest kolven, en dan een week later dus weer een voeding eraf. sommige z4ggen 3 dagen per voeding maar dan loopt ze risico om ontstekingen op te lopen. wens dr succes!
De kleur van water wishgirl, zegt helemaal niets over de voedingsstoffen die in de voeding zitten. De eerste dagen zelfs weken is het heel normaal dat een kindje zoveel drinkt en zoveel komt vragen. Je moet je voorstellen dat het maagje van de baby van een ong. een week oud maar zo'n 50 ml groot is, ter groote van een walnoot. Als je daar dus een flesje van bijvoorbeeld 70 ml in doet, natuurlijk is een baby dan meer verzadigd, want het zit vol, te vol. Tel daarbij op dat Bv lichtverteerbaar is, KV niet. Bovendien zijn er veel regeldagen de eerste 6 weken, dan komen kindjes extra veel om drinken vragen, je productie past zich dan automatisch aan. Nogmaals, hieruit blijkt gewoon, dat je artsen dit alles niet aan je hebben verteld, en dat is jammer. Iedere mama maakt keuzes, en iedereen moet doen wat zij denkt dat goed is voor haar kindje. Maar dan is het fijn om te weten dat je een keuze maakt op basis van juiste feiten en niet op onwaarheden. Maar bepaalde dingen zoals, waterige voeding dus geen voedingsstoffen? Sorry meid,maar dit is echt onzin, als ze je dat wijsgemaakt hebben, dan moeten die mensen zich echt schamen.
Jingels is right... helaas kan je zeker op bv gebied echt niet zomaar artsen en hulpverleners vertrouwen... ik heb ookal zovaak fout advies gekregen en als ik niet beter wist zou ik ook toen zijn gestopt. Goddank was er internet en een goede lk. Is verder geen aanval op jouw besluit destijds maar meer een waarschuwing voor iedereen... De eerste 12 weken zijn bij bv meestal gewoon zwaar en een kwestie van volhouden. Verder denk aan slechte begeleiding/advies, daarbij opgeteld vermoeidheid en onzekerheid en het is niet verwonderlijk dat veel moeders snel stoppen met de bv om tal van redenen.
Nou ja.. ik wil hier ook niet over discusieeren... Het is wel een van de beste keuzes die ik gemaakt heb in mijn leven... Ik voelde me er goed bij en mijn dochter ook... En tja... wat zijn onwaarheden.. Ik weet het niet... De mensen die ik noem heb ik nooit kunnen betrappen op ondeskundigheden ofzo... Maar goed... Feit is dat er iemand wil stoppen met bv en dat is haar goed recht en daarom wordt advies gevraagd
Nou ik wou hier echt geen discussie starten. Ik weet hoe gevoelig het ligt, daarom blijf ik ook bij mijn standpunt en geef ik (zoals ze dit zelf overigens wou) geen verdere info over het waarom van mijn vriendin haar beslissing. Elke mama doet wat ze denkt dat nodig is of het beste is voor haar kind. Laten we daar nu maar vanuit gaan. Ik heb ook een mislukte borstvoeding achter de rug, maar dan 1 van 4 maand en je zou toch denken dat ik het dan zeker tijd gegeven heb. Mijn dochter is bijna nooit ziek, en ze kreeg zelfs toen ze borstvoeding kreeg eczeem dus laten we alles nu een beetje in het midden houden. Dat zeggen ze toch: de waarheid ligt ergens in het midden. Feit is dat de maatschappij er alles aan doet om ons borstvoeding te laten geven. Ze gaan over lijken, en een mama die wil stoppen of geen bv wil geven word bijna afgemaakt door de massa. Gaan we dan niet een beetje ver soms? Nu, ik ben blij dat het hier nog volwassen blijft deze discussie en laten we het dan ook zo houden. Bedankt voor de tips alvast!
Was het maar waar dat de maatchappij er alles aan deed om er voor te zorgen dat kinderen borstvoeding krijgen! 80% van de moeders WIL graag met borstvoeding beginnen, en de meesten zijn al binnen een maand gestopt. Dat ligt niet aan de moeders, die willen graag, dat ligt niet aan de babies, die willen nog liever. Dat ligt aan de maatschappij die alleen maar zegt: 'geef borstvoeding', maar vervolgens moeders bij wie het niet vanzelf gaat in de kou laat staan. Zorgverleners die moeders wijsmaken dat haar melk niet goed is (ze zouden zich moeten DOODschamen) in plaats van haar goede lactatiekundige hulp te bieden. Een maatschappij die alles gehaast wil, en van moeders verwacht dat ze binnen no time op de been zijn en weer 'gewoon' doen. Degenen die over LIJKEN gaan zijn die leuke marketingjongens die alle maasjes van de wet omzeilen om moeders maar het idee te geven dat kunstvoeding gewoon eigenlijk net zo goed is. Goed, dit heeft dus niets met de vraag van je vriendin te maken...voor haar: Doe het rustig aan, om een borstontsteking te voorkomen. Accepteer onder geen beding lactatieremmers, die hebben heel nare bijwerkingen, ook op de lange termijn, en als de borstvoeding al loopt hebben ze ook weinig nut. Een oestrogeenhoudende anticonceptiepil is dan effectiever. Het verstandigste is om 1 voeding per week af te bouwen. Heeft ze haast dan kan 1 voeding per 4 dagen ook, maar dan wel HEEL goed de borsten in de gaten houden en altijd de spanning wegkolven. Kopjes saliethee helpen ook om de melkproductie snel te remmen.
Ja, maar als je dus geen borstvoeding WIL geven? Ben je dan een slechte moeder? Gewoon omdat je het helemaal niet leuk of gezellig vond, maar alleen maar akelig en vies? Ik spreek niet voor mezelf, maar ken er genoeg die een hekel hebben aan borstvoeding maar het toch doen uit angst voor de omgeving... In elk geval, ik mail elke tip door naar haar en verder moei ik me er niet mee.
en wederom gaat het ineens over borstvoeding en waarom het zo goed is... dat was de vraag niet. Voor dat we weer beginnen, zet ik dit op slot. Nouky, ik hoop dat je wat kunt met de gekregen tips.