's nacht weer korter slapen???

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door manoontje, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi,

Mijn zoontje sliep de laatste 2 weken 's nacht zo'n 6-6,5 uur door. Hij kreeg om 22.30 uur de laatste fles en sliep dan tot ongeveer 05.00 uur. De afgelopen 2 nachten kwam hij echter na 5 uurtjes al weer.... Hij heeft dan ook echt honger. Speentje helpt niet en hij brult echt keihard. Zodra hij de fles krijgt is dit over en hij gaat daarna ook weer netjes slapen. (hij krijgt dan fles van 180/6)
    Hoe kan het nou dat hij weer sneller honger heeft en dus korter slaapt?
    Hij krijgt in de loop van de dag 5 flessen van 180/6. Hij mag dus niet meer krijgen, zit al aan de max. Nu is onze zoon wel een flinke (ik denk rond de 6 kilo nu) dus dat heeft hij wel nodig. Hij krijgt overdag 2 schepjes friso extra erbij en in de avond wel 5 schepjes friso extra. Maar dit lijkt dus niet te helpen.
    Om aan de 5 flessen te komen moet ik overdag soms wel wat rekken. Is dit dan wel verstandig om te doen?
    Hij doet zo'n 15-20 minuten over zn fles dus dit is prima en we doen ook al elke avond een badje, maar dit helpt dus niet. Ik doe ook al wat extra water in de fles.

Probleem is nu dat ik vandaag op 6 flessen uit ga komen. Nu vind ik dit voor een keertje niet erg, maar het moet geen gewoontje worden.
    Heb jij nog tips voor ons of is het normaal dat ze wel eens korter gaan slapen? Kan ik nog wat veranderen aan de voeding zodat hij voller zit voor de nacht?

Groetjes Manon

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Hoe bedoel je dat, lepeltjes extra friso?

Groetjes Adrienne

3. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Met Friso Extra bedoel ik de voeding voor hongerige baby's. Dus hij krijgt in een flesje van 180 ml 2 schepjes van voeding voor hongerige babys. In de avond krijgt hij er hier 5 van. De andere schepjes vullen we aan met Friso Standaard ( en nu nog 1 schepje Comfort maar dat zijn we aan het afbouwen). Hij krijgt dus wel gewoon 6 schepjes voeding op 180 ml, alleen mixen we verschillende typen voedingen,

Hij kwam trouwens vanmiddag al weer na 2,5 uur voor eten. Kan het een sprongetje zijn waarbij hij even wat extra wil eten?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Oke, is duidelijk wat de voeding betreft.

Je zou kunnen proberen om 210 te maken, dan krijg je dus 235. Je kunt dan kijken wat hij daarvan opdrinkt. Misschien is 210/220 wel voldoende, en dan is het niet zo erg hoor, dat hij 5 x 210/220 krijgt. Kan goed een sprongetje zijn, en dat hij na een tijdje weer wat minder wel. Om nou in de nacht weer te laten komen, en dan zes voedingen te geven, lijkt me ook niet echt fijn. Je kunt ook alleen de laatste voeding 210 geven.

Waarom niet alle schepjes dan friso extra? Of zijn jullie aan het opbouwen??

Groetjes Adrienne

5. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Nee, we willen juist de nachtvoeding liever weg gaan laten.....
    Zat er inderdaad al aan te denken om de laatste fles te verhogen naar 210, dus dat ga ik vanavond maar proberen.
    En dan even bekijken of dit helpt of dat de flessen op de dag ook opgehoogd moeten worden.

We zijn inderdaad pas begonnen om overdag ook Friso extra te geven. Kunnen dat inderdaad ook opbouwen. MOeten we dit ook per schepje doen of kunnen we gelijk met 2 of 3 schepjes ophogen?

Klopt het trouwens dat als kindjes op de dag meer verzadigd zijn ze de nacht ook minder snel voor een fles zullen komen? ( dus dat het niet alleen van de laatste fles afhangt). Want dan zou het bij ons ook daaraan kunnen liggen. We moeten nu wel eens rekken om tot de 4 uur te komen...

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Klopt hoor, als ze op de dag te weinig krijgen, willen ze dat ergens weer inhalen.

Probeer dan de hele dag door wat extra te geven. Het is niet goed dat ze teveel krijgen, maar honger hoeft ook niet.

Groetjes Adrienne

7. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Dank je voor je advies, ik ga het zeker proberen.

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Graag gedaan hoor!

9. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Even een update:
    We geven nu in de avond een grotere fles van 210/7, maar dit lijkt niet echt te helpen. Hij slaapt nu 5,5 uur achter elkaar ipv 5 uur. Met als resultaat dat we vandaag toch echt weer op 6 flessen uit gaan komen. De flessen overdag houden we maar 180/6 omdat hij anders echt teveel krijgt. Wel zijn we de Friso Extra aan het verhogen. Maar dit heeft dus nog geen effect voor de nacht.... (we geven nu 3 schepjes Friso Extra erbij)
    Wat me trouwens wel opvalt, overdag slaapt hij soms ook wel gemakkelijk 5 uur achter elkaar. Ook vanochtend (na de nachtvoeding om 03.30) kwam hij pas weer om 08.30 uur. Dit doet hij wel vaker. Hij slaapt overdag dus bijna net zo lang als in de nacht. Zou hij nog niet doorhebben wanneer het nacht is?

Wat is nu wijsheid?
    Hem overdag eerder wakker maken zodat hij echt om de 4 uur een flesje krijgt? Maar dit heeft dan wel als gevolg dat hij soms 6 flesjes krijgt.
    Of hem overdag zelf laten komen zodat ik wel op 5 flesjes zit?

Ik weet het even niet meer.....
    Alvast bedankt!

10. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

De laatste voeding zou ik zo laat mogelijk geven, vlak voor je zelf naar bed gaat en dan 210 ml.

Overdag om de vier uur wakker maken is het beste. Hij is bezig om de nacht eruit te gaan gooien. Op deze leeftijd is dat ook wel goed denk ik. Maar hij weet zelf niet goed hoe.

Ik denk dat het goed is dat je het daarom per dag bekijkt. In de nacht geef je hem als hij komt, en de eerste ochtendvoeding ook. Dan maak je voor jezelf een schemaatje voor de dag. Alleen maar voor deze dag. Als hij vroeg gekomen is, zal hij die dag 6 voedingen pakken, komt hij laat pakt hij er vijf. Als hij er maar vijf krijgt geef je wat meer, en anders wat minder. Op deze manier bouw je het af naar vijf voedingen. Soms zal er dan 3 1/2 tussen zitten en soms 4 uur of soms een keer meer zelfs. Hij zal in de nacht steeds later komen. Tot hij op vijf voedingen zit. Meestal zijn dan de tijden 7-11-3-7-11.

Mijn kinderen hebben dat best lang gedaan zo, maar het kwam wel goed.

Laat gerust even weten hoe het gaat.

Groetjes Adrienne

11. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi Hoi,

Dank je voor je advies. Het idee is me op zich duidelijk.
    Hoop alleen dat het ook gaat lukken op het kinderdagverblijf en als opa en oma oppassen, maar waar een wil is is een weg.

Maar heb je nog advies over de hoeveelheden dan per fles?
    Als ik 5 flessen heb kan ik neem ik aan 5x 180/6 geven (en dan alleen de laatste fles 210/7).
    Maar wat kan ik aanhouden als ik op 6 flessen per dag zit (zoals vandaag dus). Dan 6 x 150/5?
    En wat doe ik als hij daar dan geen genoegen mee neemt omdat hij gewend is om meer te krijgen?

Sorry dat ik je zo bestook met vragen...

Groetjes Manon

12. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Is geen probleem hoor, ik help je graag op weg.

Ik zou dan 150/5 maken, en kijken of hij tevreden is. Zoniet dan maak je 180/6, maar dat hoeft dan niet allemaal op natuurlijk. Soms is 15 meer per fles al voldoende. De rest gooi je dan weg.

Groetjes Adrienne

13. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Ok, dank je wel!
    Hier kan ik mee verder.

Wonder boven wonder heeft hij vannacht trouwens 7,5 uur geslapen achter elkaar!!!! (van 23.30 tot 07.00 uur). We hadden hem inderdaad 6 flessen gegeven die dag dus hij zat wat voller. Dus we kunnen vandaag gewoon verder met 5 flessen. Hopelijk is dit de start van goede nachten.

14. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Komt vast goed hoor!

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina