werken en 3-6x nachtvoedingen, help!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Merlijn, May 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Beste mensen

Ik heb een vraagje aan jullie om mee te denken. en wil graag wat spuien/mijn verhaal kwijt
    Mijn zoontje is nu 6 maanden oud. Het is een lief, leuk kereltje. We hebben het fijn met elkaar.

Nu ben ik snds 1,5 maand aan het werk. ik werk 4 dagen en ben van 7 tot 7 de deur uit, werk als arts. Ik heb per enkele reis 5 kwartier reistijd.

Mijn zoontje had vanaf 2 maanden 1 nachtvoeding, en sliep vanaf 4 maanden door echter sinds ik aan het werk ben heeft hij 3 tot wel 6 nachtvoedingen. (inhalen tijd met mama?)

Mijn dagen zien er zo uit: om 5.30 opstaan, voeden, ontbijten, om 7 u de deur uit, om 19 u thuiskomen, voeden, voor onszelf koken (eten dan pas om 21 of 22 uur), de boel opruimen, weer voeden, en om 11 a 12 uur weer naar bed, en hopen dat de nacht meevalt. wat hij meestal niet doet. om de volgende morgen weer om 5.30 de wekker te hebben.
    Ik overleef dit door na de 1e of 2e nachtvoeding zl naast ons in bed te leggen, zo blijft dit nog te doen.
    Had hierover een stevige discussie met ml, die is bang dat zl went aan het samen slapen en niet meer in eigen bedje wil. ook is hij bang om op zl te gaan liggen en heeft hij last van het geluid dat zl maakt.
    We hebben hier pijnlijk vaak ruzies om gehad en ik wil niet dat ons huwelijk hier onderdoor gaat. we hebben het hiervoor 10 jaar lang goed met elkaar gehad. Maar ik probeer hem ook terug te leggen in z'n eigen bedje en dan ben ik de volgende ochtend bekaf. Zo bekaf dat ik gisternacht om 5 uur 's nachts tegen ml uitviel, "ik heb hem teruggelegd hoor, ik kom gvd nu niet meer in slaap" Een co-sleeper is wat betreft ml geen definitieve oplossing. Want dan nog de angst van het samen slapen dat went etc ectc Ik ben niet van het laten huilen dus een slaaptraining is geen advies wat ik wil gaan gebruiken. Ik vind dat je een baby tot 1 jaar niet kunt verwennen, ml stelt hier twijfels bij maar gaat mee in mijn wens om zl te troosten en op te pakken als hij huilt. Maar hij hoort ook van alles in zijn omgeving, collega's en schoonmoeder die vinden dat zl te veel verwend wordt op deze manier, etc. etc. Veel twijfels dus en nare discussies.

Hij doet het goed, echter laatste keer op het cb was hij qua lengte wel goed aangekomen (zat op p50, dus precies gemiddeld) en qua hoofdomtrek ook (ook op p50) maar qua gewicht zat hij altijd op p50 maar de laatste keer er iets onder, reden voor de cb arts ons eerder terug te willen zien.
    De cb arts en ook het kdv vindt dat wij te vaak voeden,het kdv heeft hetover tijd rekken tussen voedingen, en heeft ml er laatst fors op aangesproken dat wij dat niet deden.

Ik geef volledige bv op verzoek en wil dit liefst lang blijven volhouden maar in elk geval tot 9 mnd. zl komt op wisselende tijden, maar gisteren bijv. elke 3 uur.
    Daarnaast slaapt hij 's avonds pas om een uur of 11 in. Slaapjes overdag: somds helemaal niet, een andere keer bijvoorbeeld twee maal een half uurtje, een enkel keertje wel langer (1 a 2 uur) maar dit is zeldzaam.

is er een methode, bv-technisch verantwoord, om het aantal nachtvoedingen naar beneden te brengen of in elk geval de nachten beter hanteerbaar te maken? zo houd ik het niet vol.....
    bijv. toch een flesje kv? Of mm met rijstebloem geven als laatse voeding? of 's avonds laat nogbijvoeden?

En graag ook jullie tips m.b.t. het in stand houden van de bv met wisselende diensten (met 9 mnd moet ik weer avond/nachtdiensten draaien, en die zijn 16 uur lang, envaak te druk voor een pauze te nemen)

sorry voor dit lange verhaal, enbedanktvoor het lezen!

2. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Pfff inderdaad, moet je zeker opbreken. En ook vrij normaal dat er wrijvingen tussen de ouders ontstaan.

Ik weet wel... wensen en je 'eisen' zijn als moeder nobel, maar soms heeft manlief toch ook wel eens gelijk. Ik spreek nu voor mijn situatie. Zou je bijvoorbeeld niet kunnen kolven, zodat je man ook een voeding kan doen bijvoorbeeld? Dan zal je kindje na wat wennen iets minder op jou gaan leunen en weten dat hij ook van je man wat kan verwachten. je kindje wordt dus iets minder afhankelijk van jou, wat je kindje wel nodig heeft omdat je zoveel naar je werk bent. Dat is dan in het belang van je kind denk ik.
    Of inderdaad in de nacht eens een flesje kunstvoeding. Hoe goed je ej ook aan je wensen wilt houden, het moet wel te doen blijven voor de ouders. We leven immers in een andere wereld als vroeger.

Hoe doen jullie dat qua slapen? Heeft je kindje een ritme? En wordt dat ritme overgenomen door de oppas?
    Een co-sleeper is wellicht geen definitieve oplossing, maar wellicht wel om deze overgangsperiode door te komen. Als je kindje aan jouw werkritme gewend raakt kan hij waarschijnlijk weer in zijn eigen bedje terug.

Ik werk zelf als verpleegkundige op de cardiologische afdeling. En als ik iets geleerd hebt wat echt werkt is alle regels loslaten en je kindje gaan volgen. En ja, inderdaad, wij hebben met leren slapen haar wel eens laten huilen. Maar dan wel met bepaalde regels, dus niet langer dan haar inslaapliedje en niet overstuur laten huilen. Ze heeft ook een vast liedje dat aangeeft dat het slaaptijd is. Dat speelt elke keer als we verwachten dat ze gaat slapen. En op de juiste tijd in bed leggen zorgt ervoor dat ze veel minder vaak huilt. En als ze huilt meestal maar een paar minuutjes.
    Maar ga hier maar niet op in, want dat is jou keuze niet. Jij wilt je kindje niet laten huilen dus dat is een prima keus :)

Maar tips voor jou werk is denk ik amper te doen ivm je lange diensten. Het is niet net zoals ik, 8 uur werken en naar huis. Ik denk wel dat het in jou geval erg belangrijk is om een vaste oppas te hebben. Ik heb mijn schoonmoeder en die komt bij mij aan huis, een luxe positie dus. Ik werk 3 dagen en mijn man werkt 4 dagen van 9 uur, ook onregelmatig. Dus om,dat we weekenden en zo werken hebben we 1 tot 3 dagenoppas per week nodig. 3 dagen zal minder vaak voorkomen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Herkenbaar... zowel de nachten als de discussies daarover met mijn man, destijds met onze oudste.
    En wow, maar een KDV dat je zo fors op de vingers tikt? Daar zou ik heel snel weg zijn, wat denken ze wel niet? :( Daar zou ik echt een forse klacht over indienen en dus ook uit gaan kijken naar een vriendelijker KDV....

Wat betreft de nachtvoedingen: onze oudste kwam ook ontzettend vaak 's nachts. Bleek hier van alles aan klachten te zijn: KMA, eczeem (CB zei smetplekjes, maar toen we met 8 maanden met een yoghurttoetje begonnen, zat ze op buik en rug ineens onder de grote plekken :(), tandjes en chronische oorklachten.
    Is jullie kleintje al eens goed gecheckt? En dan dus niet door een CB-arts, want die hebben van medische zaken totaal geen kaas gegeten, (merken we ook nu weer, nu onze jongste een KMA en reflux heeft, naast een hartritmestoornis).
    Hier bleken de klachten, die overdag helemaal niet heel geweldig groot leken, de nachten dus enorm te verstoren en toen ze uiteindelijk met 13 maanden goede hormoonzalf kreeg en met 19 maanden buisjes, ging ze een tijdje daarna eindelijk doorslapen.
    Verder: heb je enig idee hoe je productie is? Je kolft nu overdag?
    Als je pap wilt geven, is rijstebloem niet zo'n handige: dat bindt niet met moedermelk. Dan kun je beter van biobim de 5maandenpap halen, (bambix kan nog even een beetje heftig zijn bij 6 maanden, ondanks dat de verpakking zegt dat het vanaf 6 maanden is). Is te krijgen bij natuur- en reformzaken.

Wat betreft wisselende diensten: ik werkte toen als ambulant hulpverlener en was dan ook regelmatig 12-16 uur van huis. Ik kon gelukkig zelf m;n werktijden indelen en dus ondanks einde kolfrecht gewoon door blijven kolven. Ik ben wel kort daarna, toen Thirza bijna een jaar oud was, oververmoeid in de ziektewet terecht gekomen: het ging gewoon echt niet meer.

We hebben nu met de jongste weer van die dramatische nachten, en nu schakel ik actiever hulp in: mensen die komen helpen met de huishouding, (maar met een artsen-salaris kun je misschien gewoon vaste hulp betalen, of heb je dat mogelijk al vanwege je werktijden). Je zou kunnen kijken of er iemand is die voor je kan koken, iig een paar dagen, zodat je eerder je bed in kunt?
    Wij kookten twee keer per week voor 2 dagen, zodat we op de 2 dagen dat wij beiden werkten een restje op konden warmen.

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah wat zwaar....Ik vind 2 dagen werken ernaast al zwaar.. dus als ik dit zo lees snap ik je helemaal dat je dit niet heel lang kunt volhouden. Ik heb helaas geen tips wat betreft je werk straks. Mijn zoontje gaat nu meestal rond half 8 de nacht in. Soms wordt hij om 23 uur wakker voor de eerste keer, andere keer 01.00 uur, het verschilt dus. Ik ben met 5 maanden gaan hanteren dat hij min. 3 uur tussen de voedingen laat en als ik zeker weet dat hij echt de tijd heeft genomen om goed te drinken 3,5 a 4 uur. Maar wellicht dat jou zoontje iets korter er tussen houdt omdat hij dat ook zo overdag gewend is (daar zat zonder bijvoeding bij ons 4 uur tussen).

Tussen ons inleggen zou ook echt geen optie zijn, ml zou dit ook niet pikken.. hij slaapt dan gewoon niet en daarbij.. ik vind dat ook een beetje eng omdat ml zo zijn armen kan uitstrekken ineens.... ik weet van mezelf dat ik wel rustig kan slapen en mijn zoontje dus rustig naast mij kan neerleggen. Ik heb daarom de wieg tegen mijn kant van het bed geschoven zodat hij s nachts naast mij kan liggen. Ik doe het nu zo dat hij voor 3 uur niet naast mij komt te liggen (eerder was dit 2 uur, ik breid t telkens uit) Hij begint dus in zijn eigen bedje en als hij eerder dan 3 uur na de vorige voeding wakker wordt aai ik over zijn buikje. Meestal wordt hij dan rustig.. zo niet probeer ik mijn pink... als dat nog niet zou lukken dan doe ik wel voeden, maar vaak slaapt hij na 5 min. wel weer in,

Vannacht ging het zo

19.30 uur voeden
    20.00 uur naar bed, sliep rond 20.15
    22.30 wakker, aaien over buik, sliep zo weer verder
    23.45 wakker, voeden aan de rand van het bed en daarna weer terugleggen, slaapt dan weer direct verder
    01.15 wakker, aai over buik en pink, sliep weer verder
    03.00 wakker, naast me gelegd en liggend gevoed
    05.00 wakker, aai over buik, sliep weer verder
    07.30 wakker

Moet wel zeggen dat de nachten ook vaak wat rustiger zijn. Hoefde eigenlijk de laatste tijd minder vaak even te troosten zodat hij verder ging slapen... Het komt namelijk ook weleens voor, dat hij de eerste keer rond half 2 komt en dan daarna 'pas' om half 6.. dus dan ligt hij dus pas bij die voeding naast me..... ik had eerst ook min 3 voedingen in de nacht.. nu eigenlijk standaard 2.

Misschien heb je er wat aan? Ik weet niet of bij jullie ook eventueel zijn bedje naast jouw kant van het bed gezet kan worden?!

Ik begon trouwens eerst ook altijd gewoon dat hij gelijk naast me lag zodra hij s nachts wakker werd.. maar hij kwam steeds vroeger.. want eerst kwam hij pas na 4 uur voor zijn enige nachtvoeding.. tja..
    Ik denk dat hij het nodig heeft en niet dat het gewenning is.. als hij toe is aan doorslapen dan slaapt hij op een gegeven moment wel een keer door en dan komt hij dus gewoon daarna even bij me knuffelen... zolang hij maar lekker in zijn bedje de nacht begint, denk ik dat het wel goed zit!

5. adi

adi Niet meer actief

Ik vind eerlijk gezegd dat jullie zoontje extreem weinig slaapt voor een baby van 6 maanden. 2x een half uurtje of helemaal niet overdag en pas om 23 uur gaan slapen?? En dan nog 6x wakker worden voor de voeding.

Ik zou bijna zeggen dat die baby onderhand zo oververmoeid is van te weinig slaap dat ie niet meer goed kan slapen. Dat kan ook een reden zijn van zoveel wakker zijn en de onrust.

En omdat hij bij jou wil inhalen s nachts is denk ik samenslapen de enige oplossing.

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oja, en over kv voeding. Ik heb op een gegeven moment, toen hij ook echt elk uur kwam zo ongeveer... geprobeerd om bij de eerste nachtvoeding 100 cc papfles te geven... echt geen enkel effect... deed ik dus 100 cc fles en daarna nog borst (1x was hij al in slaap gevallen tijdens de fles dus toen wel gelijk teruggelegd) En daarbij vond ik het een heel gedoe om 'helemaal' die fles te gaan maken, je bent gewoon in dat opzicht verwend/gewend met de borst en die staat altijd kaar;)

Maar goed, je zou t kunnen proberen, elk kindje reageert anders.
    De eerste keer dat hij een goede avondmaaltijd op had (groente,aardappels) sliep hij ineens van 19 tot 3!! helaas was dat eenmalig.. maar zo hebben we nu wel wat vaker zulke nachten, dat hij ineens een heel stuk langer slaapt...

7. aurora5

aurora5 Bekend lid

Oct 26, 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje je maakt het je mijn inziens wel heel erg moeilijk door zoveel van jezelf te eisen.

sliep vanaf 4 maanden door echter sinds ik aan het werk ben heeft hij 3 tot wel 6 nachtvoedingen. (inhalen tijd met mama?) Hieruit maak ik op dat hij het prima kan zonder nachtvoedingen, zou hier dan ook mee stoppen. Liever even knuffelen of (toch) even laten huilen.

bijv. toch een flesje kv? Of mm met rijstebloem geven als laatse voeding? of 's avonds laat nogbijvoeden?
    Waarom niet gewoon proberen om 'savonds om 22.30 kv te geven met rijstebloem vanille. Hartstikke lekker voor babytje, het maagje vult zich lekker en hij is al 6 maanden kan echt geen kwaad meer.

Want dan nog de angst van het samen slapen dat went etc ectc Ik ben niet van het laten huilen dus een slaaptraining is geen advies wat ik wil gaan gebruiken. Ik vind dat je een baby tot 1 jaar niet kunt verwennen Klopt niet verwennen, maar zeer zeker wel gewennen, en een kindje van 6mnd al helemaal. Als ik lees hoeveel jij moet zorgen en hoeveel je op verzoek doet, kan ik me helemaal voorstellen dat je eraan onderdoor gaat. Naast de baby ben jij er ook nog!! En ik denk dat jouw baby meer aan je heeft als je wat uitgeruster zou zijn. Dus misschien is slaaptraining toch iets wat je zou kunnen gaan proberen.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Is hij niet oververmoeid? Oververmoeide kindjes worden juist vaak wakker.

Verder zou ik echt de nachtelijke activiteit delen met je man, dus bv flesje afgekolfde melk om en om (jij voedt, hij geeft de voeding daarna een flesje, etcetc).
    Wat hier belangrijk was, was op de kamer van mijn dochter voeden ipv in mijn bed. Voeden en vervolgens weer in haar eigen bed (en ik in mijn eigen bed).

Rijstebloem heeft hier nooit iets gedaan tbv doorslapen, en papjes met smaakjes ben ik sowieso niet kapot van. Ik eet ook geen stuk taart voor ik ga slapen, en pyjamapapjes zijn stiekem taartjes ;)

9. miepje

miepje Actief lid

Oct 24, 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeft hij een speen? Dat het 's nachts zuigbehoefte is en geen honger?

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier zat ik ook aan te denken, vandaar mijn vragen aan haar.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb de indruk dat je zoon je overdag mist en dat 's nachts probeert in te halen. Samenslapen is in zo'n geval de manier om ervoor te zorgen dat iedereen zoveel mogelijk rust krijgt. Jammer voor je man, maar ik vind dat hij zich nogal egoistisch opstelt, en wat hij denkt over gewennen of verwennen klopt niet. I.v.m. de veiligheid kun je je kind beter niet tussenin nemen, maar aan jouw zijkant van het bed leggen, die je dan zo barricadeert dat je kind er niet uit kan vallen.

Laat je man eens wat artikelen lezen van James McKenna over het nut van samenslapen.

Blijft je man moeilijk doen, dan weet ik maar twee opties:
    1. Jij doet 1 nachtvoeding en je man neemt de rest van de nacht, qua troosten en flessen voor zijn rekening
    2. Je legt een matras op de vloer van je zoons kamer, en gaat daar na de eerste nachtvoeding met je zoon slapen. Dan wordt je man meteen ook niet meer wakker.

Ik werkte ook 4 dagen, moest zelfde tijd opstaan, maar was wel 1,5 uur eerder thuis. Ik hield dat alleen vol door op mijn vrije dagen vooruit te koken en op werkdagen op te warmen. Om 21 uur lag ik met kind in ed, anders trok ik het echt niet. Kan je man niet koken? Want het klinkt wel of er nu erg veel op jouw bord terecht komt. Probeer in elk geval veel vroeger je warme maaltijd te eten, dat is minder vermoeiend.

Wat je werktijden betreft: ga met je werkgever in gesprek, je mag 25% van je werktijd per dag inzetten om te zorgen dat je kind jouw melk krijgt, dat hoef je niet perse op te maken aan kolven, dat mag je ook inzetten door later te beginnen of eerder naar huis te gaan.
    Kun je misschien voor de komende maanden deeltijd ouderschapsverlof opnemen?

En je reistijd...kun je daar iets aan doen? Je bent 2,5 uur per dag kwijt aan reizen, een kwart van de tijd dat je van huis bent! Is dat met OV of met de auto?

Je CB en KDV kletsen totaal uit hun nek, als ze er nog eens over beginnen, zou ik ze hard en hartelijk weglachen. (So wie so vind ik dat een kdv zich daar niet mee hoort te bemoeien).

Als je tijdens een voeding borstcompressie toepast dan krijgt je kind sneller vette melk, die is lekker verzadigend en slaapverwekkend.

12. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Bedankt voor jullie snelle reakties!

@ adi, andrea, slaapgebrek heb ik nog niet eens aan gedacht, zou zeker mee kunnen spelen! Dus ook overdag een aandachtspunt.

@ aurora, zie aparte quote!

@ sandana, welke wensen bedoel je precies van mij? dat ik hetme te moeilijk maak? maar in welk opzicht doel je dan? de bv? of niet laten huilen? of veel op verzoek doen?

@ adi, samen slapen, bijv ik 's nachts op een matrasjeop zijn kamer, zou evt ook opl. zijn.

@ andrea: zegt dan weer, niet samen slapen.... dit is ook de mening van ml.

13. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0

Beste Aurora, ja, ik ben er nog, en sta ook achter de beroemde vergelijking met "de zuurstofkapjes in het vliegtuig"(je moet zelf blijven functioneren om als moeder het goed te doen), maar ik schreef al dat ik geen slaaptraining wil toepassen. Waarom? lees deze links eens:

http://www.borstvoeding.com/files/hongeren_huidcontact.pdf

De misleiding van het

Dat wil dan m.i. niet zeggen dat automatisch het slecht zou zijn je kind enkele min. in slaapte laten huilen of om je kind weg te leggen als je mepneigingen/schudneigingen krijgt....

maar slaaptraining, echt niet!

14. knap

knap Niet meer actief

Mijn advies.

Kijk of je twee of drie weken vrij kan nemen en ga samen met je zoon en man de rust weer opzoeken.

Hij slaapt veel te weinig. Rond 20 uur bed tijd niet ophouden. Misschien zijn de dagen op het kdv veel te lang voor hem en raakt hij overprikkeld en slaapt slecht. Idd misschien met een matras naast zijn bedje kan hij als het moet lekker naast je leggen of leg je man in de logeer kamer. Samen slapen geeft meer rust dan je denkt en je hoeft niet steeds je bed uit. Gaat je man maar even in de logeer kamer slapen. Niet leuk voor je huwelijk maar prive tijd kan je ook op een andere tijd en andere moment samen hebben.

Denk dat je man ergens wel gelijk heeft. Meer regelmaat brengen. En vooral veel rust. Denk dat je zoontje daar echt van gaat opknappen en jij ook. Als jij zo door gaat stort je binnen kort in en heeft je kind niks meer aan je.

Met rust bedoel ik niet laten huilen maar rust in de omgeving en dag.

En als hij het wil idd gewoon een lekkere fles pap maken kan ook van bv. En de bijvoeding daar ben je toch al mee begonnen denk ik?

Ritme is gewoon helemaal verstoord en jij raak oververmoeid en jij en je man krijgen daar door ook problemen ( spanningen)

Succes ermee.

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Hier ook een zoontje die moeite heeft met slapen, zowel overdag als 's nachts. Jammer dat je man niet achter je staat, zeker gezien het feit dat jij nagenoeg al het werk doet en dan ook nog eens kookt.
    Hier was onrust ook een grote boosdoener en als je kindje dan van zichzelf al moeite heeft met slapen, dan gaat het over the top. Door mijn man die door de weeks in het buitenland werkte en het vele gereis, was onze zoon ook de weg kwijt. Nu wonen we weer bij mijn man en werk ik tijdelijk niet en zo kan ik er meer ritme in brengen. Maar onze zoon blijft een knulletje wat nauwelijks ritme heeft/opgedrongen wil krijgen, maar hij slaapt beter overdag. De nacht begint hij in zijn eigen bed en ongeveer als wij op bed gaan, gaat hij tussen ons in. We hebben, door de drukte hier de laatste tijd, bewust gekozen voor zijn bedje op onze kamer en tussen ons in. Ook omdat ik er aan onderdoor ging om telkens heen en weer te lopen. Nu wil hij nog 1x drinken 's nachts en verder slaapt hij behoorlijk goed weer. Ook hij heeft een paar maanden doorgeslapen, maar schijnbaar is er nu iets dat ervoor zorgt dat hij dat niet kan. Accepteren was hier het sleutelwoord. Ik kan overdag nu een fijne moeder zijn, omdat ik 's nachts kan slapen.

Zou idd een aantal dingen doen:
    - kijk voor hulp van je man of iemand anders qua huishouden/koken
    - ga toch samen slapen, ofwel bij jullie in bed ofwel in zijn kamertje
    - accepteer (vooral ook je man!) dat het zo is en maak er het beste van. Het gaat wel over voordat hij 18 is.

Succes!

16. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dat is dus echt niet waar. Mijn dochter sliep van haar 2 maand tot 4,5 maand ook perfect door zonder nachtvoeding, en toen opeens niet meer. Ze had echt een razende honger, ik vermoed omdat ze met die tijd opeens zoveel beweeglijker werd. Dus zomaar beslissen dat die nachtvoeding niet hoeft, vind ik echt een stap te ver.

Maar goed, zovéél nachtvoedingen, dat is dan ook weer apart. Ik denk inderdaad dat je je dagen ietwat anders zal moeten indelen, al besef ik dat dat als werkende moeder echt niet evident is. Zeker vroeger gaan slapen dus, je man meer laten helpen (koken e.d.), en inderdaad gewoon samen met je zoontje slapen om het voor jullie allebei wat gemakkelijker te maken.

17. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste methode die ik ken is deze:
    bol.com | De tevreden baby, Gina Ford | Boeken

Op twee kinderen geprobeerd en het werkt gewoon.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter kwam met 6 maanden tot een jaar ook elke nacht voor een nachtvoeding, en soms voor 2,3, 4 of 5. Slopend waren die nachten. Maar met 1 jaar is ze zelf gestopt. Ze krijgt nu de laatste voeding om 20 uur en de eerste om 6 uur, geweldig dus.
    Ik heb haar nooit laten huilen en nooit 'training' van welke aard ook toegepast. Ik geloof dat baby's dat zelf wel regelen, hier was dat telkens wel het geval.

Vanaf 12 weken sliep ze klokjerond, dus eens geen nachtvoeding, nooit een nachtvoeding is zeker niet waar. De ontwikkeling gaat in sprongen en in zo'n sprong heeft je kindje vaak weer behoefte aan meer mama en nachtvoedingen. Het beste is eraan toe te geven, ik kan me echt indenken hoe zwaar het is, maar het gaat over. Het is een faaase. Maar hiervoor heb je wel alle hulp en steun nodig.

Dus t is zeker een moeilijke periode. Ik vind dat je man vierkant achter jou moet staan en dat samen slapen voor jou maar ook voor je kindje veel meer rust zou kunnen brengen. Als je in een bed eng vindt, kun je ook het bedje op jullie kamer zetten. Ik viel vaak gewoon in slaap met mijn dochter aan de borst, en dan wist ik de volgende dag niet meer hoe vaak ze had gedronken.

Kinderen onder 1 jaar of zelfs nog ouder kun je niet "verwennen" en nachtvoedingen zijn tot 2 jaar heel normaal. Die CB-kletspraat kan ik echt niet meer aanhoren af en toe.

19. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik zei idd niet samen slapen, maar hier hebben we dat ook 11 maanden gedaan... ML haalde haar voor de eerste voeding uit bed, legde haar naast mij en ging dan zelf naar de logeerkamer. Maar na 11 maanden was ik echt kapot en mijn dochter ook... Dus toen geprobeerd haar in haar eigen bed te laten slapen, en sindsdien slaapt ze een stuk beter, zowel 's nachts als overdag.

20. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ merlijn
    Ik bedoel het meer in algemene zin. Ik weet dat een moeder precies weet hoe ze alles wil hebben en daar eigenlijk koste wat kost zich aan willen houden. Perfectionistisch en soms wat controlfreakerig wellicht. Ik bedoel gewoon dat je ook moet kijken wat nog voor jou werkt en wat niet. Soms moet je dingen een beetje bijstellen of loslaten. Een kindje heeft niets aan een oververmoeide moeder. Maar hoe of wat dat zul je voor jezelf moeten bepalen.

Share This Page