stagnatie gewicht

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Pauline82, Aug 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pauline82

Pauline82 Lid

Jun 1, 2013
    45
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam en Saskia,

vandaag was ik op het consultatiebureau bij het inloopmoment met mijn bijna vijf maanden oude dochter. De laatste maand is zij in de lengte 2 cm gegroeid, echter maar 70 gram aangekomen. Hiervoor zat zij precies op de gemiddelde lijn qua gewicht, ook op de curve van de WHO.
    Het consultatiebureau maakte zich niet superveel zorgen, mijn dochter ziet er goed uit, is vrolijk, heel alert en beweeglijk. Wel moet ik volgende week weer komen wegen. Ze gaven als tip om mijn dochter minder lang per keer te laten drinken. Zij drinkt nu namelijk vaak een uur (30 min aan elke kant, of 40 min de ene en 20 de andere kant).
    Ik snap die tip aan de ene kant wel, mijn dochter slaapt niet heel veel overdag. Ze doet drie slaapjes, waarvan er twee 45 min duren en de middelste vaak 1,5 uur (soms ook maar 45 minuten). Ze lijkt het drinken ook echt als rustmoment te gebruiken, oogjes dicht.. Ze valt niet volledig in slaap, maar is wel ver weg.
    Maar aan de andere kant, juist de achtervoeding is toch het belangrijkste?
    Ze drinkt 5 a 6 keer per dag. De tijden zijn ongeveer
    7 uur
    rond half 11
    2/3 uur
    6/7 uur
    11 uur
    Vaak komt zij zelf nog één maal 's nachts. Ze heeft deze maand ook voor het eerst doorgeslapen, ongeveer 10 nachten, maar de laatste week niet.

Hebben jullie nog andere tips? Inderdaad minder lang laten drinken?
    Ik ga net deze week beginnen met werken, op die dagen (2 dagen per week) krijgt zij afgekolde melk.

Vast bedankt voor het antwoord.

groetjes, Pauline

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

Wanneer je je kindje extra groei wilt geven kun je een aantal dagen de meest voedzame melk geven: dit is inderdaad de melk later in de voeding. Je kunt dit doen door het eerste toeschieten weg te laten lopen (of kort kolven) en dan je kindje aanleggen (of kolven wanneer je de melk afkolft)
    Ook in de namiddag/avond is je melk vaak voeden is een goede tip.

Ik zou de voorkeur geven aan vaker korter voeden. En dan haar leren dat ze effectief de voeding tot zich neemt. Bij mama slapen mag dan daarna!

Krijgt je kindje al andere voeding dan moedermelk? Hoe is het met jouw voeding en gezondheid? Kom je aan al je vitaminen? Met name vitamine B is belangrijk! Vul eventueel een paar weken aan met een vitamine B complex.

Slaapt je kindje ook niet (door) wanneer je met haar wandelt? Veel kindjes slapen heerlijk in door het wandelen en wanneer je haar in de buitenlucht laat slapen, slapen veel kindjes dieper waardoor ze een langer slaapje doen dan zeg maar 3 kwartier.

Veel succes er mee!

Groetjes Heidi

3. Pauline82

Pauline82 Lid

Jun 1, 2013
    45
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,
    bedankt voor je antwoord. Zeker met de tips van het eerst wat afkolven en dan voeden en eventueel begin van de avond een extra keer voeden kan ik wat. Ik eet zelf best gezond, maar zal nog wat extra groenten gaan eten.

Ze krijgt nog alleen moedermelk. Ik wil pas met 6 maanden gaan bijvoeden volgens de Rapley-methode.

Ik ga morgen weer wegen, ben benieuwd. Overigens maak ik me niet zo veel zorgen hoor, we noemen haar wel eens liefkozend chubby baby of dikkie dik, ze is namelijk heerlijk mollig!

In de wagen slapen gaat trouwens moeizaam.. Als ik vertrek als ze eigenlijk naar bed moet gaat ze eerst huilen en valt dan na 10 minuten huilen in slaap. Ze wordt na 30 of 45 minuten wakker, ook als ik gewoon nog wandel. Dan vindt ze het nog even goed, maar ze wordt het snel zat, ze wil heel graag alles zien en de wagen vindt ze dan niks. Laatst moest ik nog een flink stuk lopen, lange wandeling gemaakt, toen liep ik nog 30 minuten met een luid huilende baby, dan loop je niet lekker hoor!

groetjes, Pauline

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    ah, ik begrijp het: je hebt echt een meid die niets wil missen :)
    Wacht maar, als ze zelfstandig kan zitten, dan hoeft ze niet meer zo vermaakt te worden, maar kan zelf de wereld in kijken!

Succes!

Share This Page