Hallo, Onze zoon is nu 1 week oud. Na 5 dagen klooien met aanleggen, kolven, pipetjes en slapeloze nachten (voeding kwam niet op gang, en toen er wel wat kwam wilde meneer de borst niet pakken) hebben we besloten om alle voedingen af te kolven en met de fles te geven. Wie heeft dit ook gedaan? Wat is je ervaring hiermee? Hoe lang hield je het vol? Wat zijn je tips?
Ik heb het bij mijn eerste ook gedaan. 6 maand lang. Ik vond het absoluut de moeite waard maar het is wel pittig. Zeker in de eerste maanden als je ook s nachts moet kolven om je voeding op peil te houden. Het voordeel is dat je partner ook met regelmaat kan voeden, maar als je er alleen voor staat is het eerst kolven, daarna voeden, alles schoonmaken en steriliseren. Mijn zoon was iets te vroeg geboren en had daarom moeite bij mij te drinken. HEb je er al een lactatiekundige bij gehad? Is zeker de moeite waard. Aan de borst is wel een stuk prettiger hoor!
Geen ervaring, maar ik kolf wel eens. Mijn tip als je nog geen kolf hebt gekocht: Neem een dubbelzijdige. Die heb ik ook en je bent dan vrij snel klaar met het kolven. Maar dit is puur een luxe-tip.
In het ziekenhuis zijn we de eerste 2 dagen intensief begeleid door de lactatiekundige. En daarna ook met de kraamhulp en verloskundige en nog een keer telefonisch consult met de lactatiekundige. Dus daar heeft het niet aan gelegen. De stap is nu gemaakt, en onze zoon drinkt nu goed uit de fles. Hij is weer hard op weg naar zijn geboortegewicht. Ik moet nu wel afscheid nemen van mijn voorstelling vooraf van de heerlijk intieme momentjes aan de borst, die ik bij onze eerste wel had gehad. En het is ook mede voor de oudste dat we de knoophebben doorgehakt. We zijn dagenlang alleen maar met die voedingen bezig geweest, en de aandacht voor hem was ver te zoeken. Knap pinguin dat je het 6 maanden hebt volgehouden! Ik heb nu mijn man erbij, maar die zal straks ook weer moeten werken. 's Nachts geeft hij de fles terwijl ik kolf (gezellig naast elkaar in bed) Overdag loopt het kolven en voeden wat meer uit elkaar en kan ik ook af en toe een flesje geven. Wat voor kolf heb jij gebruikt? Ik heb nu nog een huurkolf, maar zit te denken om de medela freestyle te gaan kopen. En wanneer het goed loopt ook een 'handsfree set' erbij.
Aangezien je kindje pas 1,5 week is gewoon een Lk laten komen. Er is geen reden om te denken dat je kindje niet aan de borst kan,het zijn beginnersproblemen die met hulp opgelost kunnen worden .Pijn en kloven horen niet,dan gaat er iets mis!
Heb je mijn verhaal gelezen Zoe? Ik heb genoeg mensen aan mijn bed gehad en heb behoefte aan rust. En de rest van mijn gezin heeft dat ook. Er zijn al genoeg traantjes gevloeid om het moeten opgeven van een grote wens. Mijn vraag was dan ook om tips waarmee ik het kolven zo lang mogelijk vol te houden. Niet om opmerkingen die mij het gevoel gaan geven dat ik niet goed genoeg heb geprobeerd.
Ik kolf ook alle voedingen, ik heb een keizersnede gehad 20-12 en mijn bv kwam langzaam op gang. In het ziekenhuis continu aangelegd maar meneer hapt aan zuigt drie keer en vindt het dan wel prima. Na 5 slapeloze nachten trok ik dit zelf niet meer en heb ik de knoop voor mijzelf doorgehakt om alleen te kolven. In het ziekenhuis wel hulp gehad en veel mensen aan mijn bed. Ik herken je gevoel... ik wil rust! Iedere kraamverzorgende met hun eigen beleid wat mij de eerste dagen alleen maar onzeker heeft gemaakt. Ik merk wel dat mijn productie wat terug loopt dus ik vul aan met kv. En bedenk me maar dat iedere voeding bv mooi meegenomen is.
Hier kindje van ruim 5 weken oud en ook een peuter van 2 jaar in huis. Ik kolf momenteel alleen nog maar, herken me helemaal in jouw verhaal! Voedingen duurde een eeuwigheid en peuter kon ik niet de aandacht geven die ik zou willen geven. Ben aan blijven modderen, omdat ik het idee van geen live borstvoeding meer geven nog niet aan kon. Nu ik kolf (op tijden die mij uitkomen bv als peuter slaapt) is de rust hier volledig terug. Iedereen blij. Mijn tip: probeer zo veel als mogelijk op voor jou gunstige tijden te kolven. Ik die bv s ochtends met peuter in bed voor tv, als ze haar middagslaapje doet, als man thuis is, als peuter slaapt en laat op de avond nog een keer. Overigens was het extreme spugen van onze zoon ook een reden om te kolven, meng de bv nu met jbpm. Weg spugen. Ik zeg: volg je gevoel! Onze zoon krijgt 5x bv en 1x kunstvoeding per dag.
HEEL herkenbaar! Nou heb ik niet nog een peuter rondlopen maar de rest is wel herkenbaar. Goed dat je een keuze hebt gemaakt en fijn dat de fles gepakt wordt. Gaat rust geven dat weet ik zeker! Ik heb in het begin 6x per etmaal gekolfd omdat ons mannetje ook 6x om een voeding vroeg. Toen was inderdaad manlief nog thuis en dat scheelde want dan deed hij inderdaad 's nachts een fles en ik de kolf. Op een gegeven moment heb ik het 's nachts kolven er af gehaald en kolfde ik dus nog 5x per etmaal en gaf daarvan 6x een voeding. Ik had genoeg! Ik heb een Calypso Ardo. Deze had de kraamzorg van ons ook en die heb ik later gekocht (nou ja; niet die maar een nieuwe). Hij kan dubbelzijdig maar ik doe het eigenlijk altijd enkelzijdig omdat ik dan één hand vrij heb haha. Hij is wel handzaam; kan hem vrij makkelijk ergens mee naar toe nemen (bijvoorbeeld met de feestdagen om ergens boven te kunnen kolven). Ik heb ons mannetje tot 3 maanden volledig BV kunnen geven dmv afkolven. Daarna heb ik er voor gekozen toch het aantal kolfmomenten terug te brengen omdat het wel enorm veel tijd en vooral energie kost. Momenteel komt ons mannetje voor 5 a 6 voedingen per etmaal en kolf ik nog maar 2x per etmaal ('s morgens tussen 7 en 8 en 's avonds tussen 7 en 8). Hiervan heb ik dan ongeveer 4 voedingen. De rest vul ik aan met KV. Succes!
Oh ja nog even een aanvulling: Ik dacht elke keer dat ik "moest" kolven wanneer ons mannetje een voeding had maar als je niet zelf voedt maar alleen maar kolft kun je dat natuurlijk gewoon loslaten en hoef je niet dezelfde tijden aan te houden. Ik heb lange tijd gekolfd: 's morgens vroeg tussen de middag einde van de dag voor het naar bed gaan Op die momenten kwam mij goed uit En; met die 4x kolven had ik genoeg BV voor alle voedingen omdat ik in het begin braaf 6x ging kolven
Heel goed dat je de stap hebt gemaakt, hoe moeilijk het ook is. En je geeft nu je kindje ook het beste dat je als moeder kan geven, alleen nu laat je je man er ook in meegenieten, heb je zelf meer rust en kan je je peuter de aandacht geven die hij nodig heeft. Ik heb zelf een Ameda Lactaline, een heel fijn ding. Met een soort band die ik om mijn borsten doe, waar ik de flessen/kolfschelpen in kan hangen zodat ik mijn handen vrij heb. Vaak heb ik binnen 15 minuten een voeding bij elkaar gekolfd. Succes en ik hoop echt dat dit je veel meer rust gaat geven. Fijne jaarwisseling!
Nee! Ik weet niet waarom maar jouw 2e bericht kon ik niet lezen? ?? Daarom ook mijn reactie,omdat meestal blijkt dat er helemaal geen hulp is ingeschakeld,en hoe verwacht je dan tot een oplossing te komen.. Dus nogmaals,sorry! Ik begrijp je besluit.1 ding,is er al gekeken naar het tongriemje? Dat kan ook een bron van problemen zijn. Ondanks je besluit zou ik je aanraden om wel aan te blijven leggen. Als verder het aanleggen goed gaat,wie weet dat het over een tijdje wel lukt. Dat bedoelde ik ook met dat je kindje zo jong is.Je hebt nog alle tijd. Ik heb de eerste 4 weken gekolfd omdat dochter niet goed aanhapte (geboren met 36 weken), en ik last had van kloven. Na die 4 weken (aanleggen met tepelhoedje,kolven,fingerfeeding), was ze volledig aan de borst.Het kolven heb ik als zwaar ervaren.Clusteren kan niet dus je moet extra kolven om productiedips op te vangen. En kolven daar deden mijn borsten het niet goed op helaas. Ik heb heel veel respect voor kolvende mama's! Het lijkt me veel.zwaarder dan live voeden. Succes! Wie weet lukt het om zo toch een tijdje door te gaan
Ik heb het gedaan bij mijn oudste, die heb ik nooit aan de borst gekregen, hij begreep er niets van en deed niet 'wat hij moest doen' (hij hapte niet, zoog niet e.d. Terugkijkend denk ik dat zijn autisme daar al een rol in heeft gespeeld). Ben toen met gehuurd dubbelzijdige kolf productie op gang gaan brengen en hij kreeg dus alles uit de fles. Na 2 wkn frustratie en tranen omdat het aanleggen maar niet wilde lukken ondanks adviezen, heb ik ook besloten om gewoon te kolven en het aanleggen te laten schieten. Dat gaf echt rust! (dus begrijp je gevoel, echt!) Al snel had ik daar routine in, ik las heerlijk een boekje tijdens het kolven. Ik kolfde 6x per dag. Ik heb het 10 weken gedaan, daarna ben ik gestopt, want ik zag kolven op mijn drukke veeleisende baan helemaal niet zitten. Later erg veel spijt van gehad , dat ik niet wat meer mijn best had gedaan. Mijn oudste dochter ging niet van en leien dakje, maar dronk wel live. Groeide niet goed, ik was veel tijd kwijt met voeden en rond de 3 maanden kreeg ik een mega-productie dip en een zeer ontevreden baby. Ik was uren en uren bezig met mijn huilende baby (die gewoon honger had), adviezen van LK hielpen niet. Toen ook weer na 2-3 weken modderen uitgeput de keuze gemaakt: alle voedingen kolven. Gaf ook meteen rust en met flesjes hield baby meteen op met huilen, ging opeens goed groeien. Omdat ik dus niet genoeg melk had, heb ik het aangevuld met KV en na ieder flesje kolfde ik (8x per dag). Zelfs met rondlopende peuter hield ik het goed vol en kon ik bij iedere dip de motivatie op brengen om productie weer op te krikken (clusterkolven, vaker kolven). Wel gaf ik 's nachts live voeding, omdat dit vele malen makkelijker was dan flesje ... Dat heb ik zo een maand of 7-8 gedaan (na 2 maanden kolven had ik overigens geen KV meer nodig, zelf genoeg productie) en toen ze ruim 11 maanden was ging ze opeens een stuk minder drinken en toen ben ik kolfbeurten weer gaan vervangen door aanleggen/live en toen had ik haar binnen een week weer volledig aan de borst (omdat ze in de nacht altijd is blijven drinken, nooit de techniek verleerd). En toen heeft ze nog een jaar gewoon live gehad . Dus ver mijn ervaringen... Qua tips zou ik zeggen: - kolf in het begin net zo vaak als je kindje een flesje drinkt, en minstens 1 keer in de nacht. In die eerste weken leg je de basis voor een goede productie op lange termijn. Dit is o.a. deel van productieprobleem geweest bij mijn oudste dochter, ik heb te weinig gevoed toen ze klein was. - denk er over na om over een paar weken, als je een beetje tot rust gekomen bent en je kindje 5-6 weken is, als nog weer te proberen aan te leggen. Dat schijnt een moment te zijn dat ze alsnog de borst (goed) kunnen pakken. Heb er spijt van dat ik dit nooit geprobeerd heb bij mijn eerste. - na een tijdje kun je ook proberen of je kindje de melk op kamertemperatuur of zelfs rechtstreeks uit de koelkast lust (mijn oudste dochter wel), dat scheelt in wachten tot flesje warm is! - je gaat de 'normale' regeldagen krijgen, dan zul je ook meer moeten kolven om productie omhoog te brengen (3 wkn, 6 wkn, 3 mnd). Al kolvend duurt dit langer dan live is mijn ervaring, reken op 2-3 dagen waarin alles in teken staat van kolven . Kolf dan bijvoorbeeld iedere 2 uur, en/of clusterkolven (een paar uur achter elkaar iedere 10 minuten even wat kolven, ik deed dit in avond op de bank bij een leuke film). En dan lijkt het in het begin alsof er niets gebeurd, maar houd vol en dan na 2 dagen ga je resultaat zien! Veel succes en vooral ook veel plezier met je nieuwe baby!
Dank voor jullie reacties. Erg fijn om te lezen. Zoe, het is je vergeven hoor. Tongriempje is naar gekeken, die is goed. Wel heeft hij een wat korte tong. Na een paar weken nog aanleggen? Kan dat als hij dan al de fles krijgt? Of hebben julie al die tijd fingerfeeding gedaan? Hier zijn we nu 2 dagen aan het flessen. En wat een verschil! Onze zoon zie ik gewoon veel rustiger worden. En hij slaapt s nachts beter nu hij niet meer elke keer gepest wordt met dat aanleggen. De oudste is al bijna 5. Dus die gaat na de kerstvakantie eeer naar school. Dan kan ik dus de kolfmomenten op de schooltijden aanpassen. Ik heb besloten de medela freestyle te kopen. Iemand ervaring met deze kolf? Zo n band waar je de borstschilden inhangt wil ik ook nog. Maar kun je dan nog meehelpen door je borsten te masseren? Dat doe ik nu, scheelt enorm in de productie.
Hoi fiet, lijkt mijn verhaal. Hier is onze dochter vier weken. Heb direct gekloft omdat aan de borst niet ging (ook na consult lk). Heb het tot op heden volgehouden, maar het is zwaar...vooral ook omdat je snachts moet kolven. Ik had maar erg weinig voeding. 40 a 50 cc in totaal per kolfbeurt... Twas bij mij vooral veel geploeter voor maar zo weinig melk wat erg frustreerde. Vooral nu ze meer voeding krijgt was het nog maar 20% bv wat ze kreeg. In het begin was het nog 70% omdat de hoeveelheid kleiner was. Als je wel een fijne productie hebt denk ik dat je het wel volhoudt! En zo niet...je hebt het geprobeerd en je kindje wordt met de fles ook groot... Idd goeie tip een dubbelzijdige elektrische kolf. Succes
Ik moest voor mijn jongste de eerste tien weken vrijwel alles kolven. Ik gaf de melk niet met een fles, i.v.m. zuigverwarring, maar gewoon met een sondeslangetje op een voedingsspuitje als vingervoeding. Heel bewuste keuze, omdat mijn einddoel was om haar toch echt aan de borst te krijgen, wat na tien weken ook lukte, waarna ze nog een aantal jaar bij me gedronken heeft. Heel goed dat je voor nu een keuze voor rust en groei gemaakt hebt, ik denk dat dat momentee, even beter is, voor je herstel en voor jullie hechting. Maar, om eerlijk te zijn, ik vind het nog te vroeg voor een echt definitieve keuze. Ik zou zeggen, doe nu gewoon even wat je doet, dat geeft rust, werk aan je eigen herstel, geniet van je kindje. Beslis pas later. Veel kinderen bij wie het in de kraamtijd aan de borst niet lukt pakken later de borst wel. Als je ze de kans maar geeft. Vaak zie je dat ze als ze iets ouder zijn, denk ergens tussen de 4 en 6 weken, de borst wel kunnen pakken. Ze zijn dan wat groter en sterker, en heel belangrijk, de wangzakjes zijn gevulder, waardoor het uit een borst drinken veel gemakkelijker voor ze wordt. Dat geldt evengoed voor kinderen die fles krijgen als voor kinderen die vingervoeding krijgen hoor! Ik gaf vingervoeding omdat ik me, toen ik er aan begon, nooit had kunnen voorstellen dat het 10 weken zou duren (ik dacht dat het voor een dag of wat zou zijn). Je kind is nog zo jong...zeg nooit nooit meer!
Van medela zijn er goede kolfbustiers te koop waardoor je handsfree kunt kolven. Als je wat ervaring hebt kun je daar ook bij mee masseren. Die dingen die bij de medela freestyle kolf zelf zitten werken niet. Zelf 11 maand ft gekolfd voor de oudste, dus als je vragen hebt...
Mijne lag pas na 11 dagen aan de borst en dan nog niet snachts dan gaf ik het per spuitje of fles, hij was teveel afgevallen door het gekloot in het begin dat hij te zwak was om m'n tepel goed te pakken, na ong 2 weken lag ie helemaal aan de borst wel met behulp van lk, die hier maar 1 uur is geweest, ik heb dus 11 dagen gekolfd en vond dat al zwaar, ik zou het als hij weer op geboortegewicht zit het toch nog eens proberen, blijven kolven kan altijd nog. ( geen aanval vind het hartstikke knap van je dat je alles wilt kolven) Nu is mijne bij a 8 weken, groeit als kool en kan zowel aan borst als uit flesje drinken Succes ermee
O en ik heb de freestyle, ik kolf nog af en toe en steaks op werk, vind het een hele fijne kolf! Ook handig draadloos te gebruiken!