Hoi dames, Nou, denk dat ik vooral even af moet blazen, verder zijn alle tips/ervaringen/opstekers welkom Mijn meisje is bijna 4 maanden. 64cm groot en maar liefst 7,7kg!! Geef sinds een aantal weken flesvoeding omdat bv niet wilde lukken voor mijn meid. Ze bleef honger houden en om de 2u komen. Overgegaan op fv en madam klom al snel op naar flessen van 180/6 met jbpm (reflux en alles klotste langs d'r mondje af). Deze 5 keer per dag. Dit ging even goed, maar ze kwam al gauw weer om de 2/2,5 uur. Totaal onverzadigbaar!! Overleg gehad met cb en overgegaan op voeding voor hongerige babys. Overstap geleidelijk gedaan, nu volledig voeding voor hongerige baby's. Ze krijgt nu wisselend 5 of 6 flessen. Ik weet... ze 'mag' geen 6 flessen, ook het cb klaagt over haar 'te' zware gewicht (was 4kg met geboorte, 53cm dus al groot en boven de lijntjes geboren). Maar ze is gewoon niet voldaan!! De nachten zijn prut... ze putten me volledig uit. In een goeie nacht komt ze 1 keer... slechte nachten (zoals de afgelopen 3) is ze de hele nacht aan het spoken. Wat nu mijn probleem is, ik ben aan het zoeken naar ritme/regelmaat... bv voedde ik op verzoek. Fv ook even op verzoek gedaan om haar zelf een ritme te laten zoeken. Maar waar ik bij bv ook tegenaan liep is dat ze geen ritme kan vinden. Ze wordt onrustig van het op verzoek voeden lijkt wel, en steeds als ik dit wil doen dan gaat ze haar dag/nacht ritme omdraaien. Ook ikzelf wordt er onrustig van. Nu wil ik op schema voeden, vooral nu ik weer moet gaan werken, maar wat voor schema?? (ze heeft echt meer baat bij ritme, elke dag hetzelfde denk ik... ze is een heel onrustig meisje van d'r eigen, snel overprikkeld, dus vandaar...) Ik plan nu steeds door vanuit de laatste nachtvoeding maar wil dit eigenlijk niet meer... verder probeer ik te kijken waar ze in de avond het meeste baat bij lijkt te hebben, maar krijg dit zo niet ontdekt. De enigste voeding die altijd stipt op tijd komt is 3u 'snachts... Hoe doen andere moeders dit? Ik had eerst bijv. 8-12-16-20-23.30 maar als ze om 5.30 komt voor voeding, welke ik totaal niet gerekt krijg... dan toch om 8 uur aanbieden en kijken wat ze neemt, en daar op voort borduren?? Ik ben het echt helemaal kwijt, en ben zo ontzettend op!! Het huilen staat me nader dan het lachen na 4 maanden ploeteren... eerste weeeeeken huilen, kom je er achter dat ze reflux heeft, toen weer huilen huilen, nu heeft ze weer verstopping. We zijn zo aan het tobben met vanalles! Voedingen rekken lukt nauwelijks, speentje pakt ze niet/nauwelijks, pink soms, maar houd je ook geen half uur vol als er nog een peutertje rond hobbelt. Nachtvoedingen geef ik trouwens niets om hoor!! Maar t zou toch heerlijk zijn als het er dan maar 1 is... Wie o wie heeft er een opsteker, hoe doen jullie het bij voeden op schema? Laat je de nachten er gewoon tussen zweven en begin je om bijv. 8u gewoon met de dag... Beetje onsamenhangend verhaal geloof ik?? Maar ben het in ieder geval voor nu heel even kwijt... pffff Nou ja... voor de 18 zal ze toch wel ritme krijgen en doorslapen?? Groetjes een gapende sanntje
Inderdaad ze mag geen 6 flessen zoals jij aangeeft. Er is een discussie geweest over wat nu wel of niet mag. 1 liter en 30 schepjes worden lang niet overal aangehouden (andere landen dus). Een forumgebruiker heeft haar dochter wel meer gegeven en toen was ze dus eindelijk wel verzadigd. De cb's hier houden vol dat het slecht is voor de nieren. Persoonlijk hou ik mij aan het cb, een liter aangemaakte voeding, hoe je het ook ziet, IS veel voor een baby! Je hebt al forte voeding, dat zou zwaarder verteerbaar moeten zijn. Ik zou adviseren om wat rijstebloem in de ochtend OF avondfles te doen. Ze is nu 4 maanden dus het zou 'mogen' volgens de richtlijnen. Echter, sommige kindjes worden er onrustig/hongerig van dus je zou moeten proberen. Misschien is jbpm of nutriton van natufood een idee. Ook hier is een bijwerking: obstipatie of diarree. Tenslotte mag je hapjes gaan geven, echter dit vervangt GEEN fles, maar misschien is het handig om die tussendoor te geven om de honger wat te stillen. Ik weet het, half zp krijgt misschien nu een rolberoerte met mijn laatste uitspraak maar voor mijn dochter was dit ook een uitkomst! Ze smulde met 4,5 maand zo erg van de hapjes! Dat was echt genieten! Succes!!
Ik lees reflux & indikken, maar geen medicatie. Weet je zeker dat het geen pijn is die ze weg wil drinken ipv 'honger'?
Hey meis, wat kan dat voeden toch een ellende zijn he?! Toen mijn zoontje nog fv kreeg wilde hij juist niet veel, maar kwam wel vaak. Na 3 maanden heb ik ook op schema gegeven. En als hij echt niet met speen te troosten was een klein slokje tussendoor. Na twee weken hielp het en kwam hij nog maar 3 keer per nacht. Heerlijk! Bij 6 maanden mag je gelukkig al fruit geven en dat at hij wel goed, toen kwam er ook een veel beter ritme in z'n eetpatroon. Ons schema was: 6.30 (met geluk, meestal wa het rond 5/5.30) 10.00 Bed tot +/- 11.30 12.00 15.00 slapen tot 16.00 17.00 20.00 En dan snacht vaak 1 hele fles verdeeld over 3 keer. Wij gaven altijd meer flessen dan mocht maar hij dronk ze nooit leeg. Het stomme is, toen bemoeide het CB zich er extreem mee, maar zodra hij een jaar was en ik dacht dat hij te weinig at zeiden ze "jij kan alleen aanbieden wat en hoe vaak er eten is, je kind bepaald zelf hoeveel hij wilt" Doe je trouwens weleens savonds pap in de fles? Bij zoontje werkte het niet want hij kreeg er krampjes van maar ik hoor er wel succesverhalen over... Zoontje sliep "door" na 11 maanden (en daarmee bedoel ik dat hij vanaf toen tot en met nu nog maar een keer of 2/3 per week snachts een fles wil). Het komt dus wel goed, je kan meer aan dan je denkt! Ik sta voor de klas en weet echt hoe beroerd je bent na slapeloze nacht op slapeloze nacht en dan ook nog werken (of als je thuis bent ook nog thuis moeten functioneren, net zo zwaar!) maar het komt echt goed! Hoe liep dat met je andere kindje dan? Dronk hij/zij wel "normaal"? In ieder geval, succes en ik zou schema proberen maar kindje lekker laten eten hoeveel ze wilt. Zal vanzelf wel minder worden wanneer er ook ander eten gegeven mag worden!
Ik ben diegene die haar dochter meer flesvoeding gaf dan de liter. Mijn dochter was met 4 maanden 8016 gram en 68 cm, dus nog een tikkeltje groter dan jouw kindje. En juist omdat ze zo groot was, en enorm hard groeide had ze meer voeding nodig. We zaten al vrij snel op grote flessen, ze was met minder gewoon niet tevreden. Met 3 maanden zat ze op 3 flessen van 230 en 2 van 200 ml. Met 4 maanden gingen we naar 4 flessen van 230 (210 met 7 schepjes) en toen zat ze dus weer binnen de liter. Idd zijn er discussies over het meer geven dan 1 liter en 30 schepjes, maar mijn dochter heeft dus een tijdje op 33 schepjes gezeten en iets meer dan een liter. Nooit een probleem van gemaakt, cb adviseerde me dit ook. Toen ze meer kreeg ging ze beter slapen, en werd het een tevreden baby. Er zijn standaard richtlijnen, maar die gelden niet voor alle kindjes...elk kindje is uniek, en de een heeft meer nodig dan de ander. Mijn baby was/is groot, vooral qua lengte...dan kan het toch ook niet zo zijn dat ze evenveel flesvoeding moet krijgen als een kindje die 2 kilo lichter is en zoveel cm kleiner!? Een week voor ze 4 maanden werd zijn we ook begonnen met groente, en iets later ook fruit erbij. Ze vond het al snel heerlijk, en de potjes van 4 maanden gingen er zo in. Nu is ze volgende week 6 maanden, en zit ze op 3 flessen en eet ze volledig groente en fruit. Zo zie je dus dat met de tijd de melk wordt teruggebracht. Ze geven het zelf wel aan hoor. Als ik iets geleerd heb dan is het "kijken naar je kind"
En trouwens, toen de flessen omhoog gingen en ze daarmee tevreden was kwam er ook een beter ritme. Ze kon er weer 4 uur tussen laten, en zo konden we weer naar een mooi schema toe. Je moet idd wel even helemaal uitsluiten dat het echt honger is en dat ze niet wil eten om de pijn van de reflux te onderdrukken.
Hoi, Jeetje, wat een verhaal! Wat mag ik me dan gelukkig prijzen! Ik heb de 2 weken nadat de kraamhulp weg was gevoed op verzoek maar ik zag er al snel schema in komen. Toen hij 3 weken oud was is hij door gaan slapen, maar dat is helaas niet voor velen weggelegd Inmiddels over naar maar 4 flessen van 200cc op een dag, daar heb ik wel aan getwijfeld. En ja, ik krijg daar goedbedoelde adviezen over, maar onze zoon is erg tevreden en vraagt niet om meer dus dan houd ik me maar vast aan dat het goed is zo. Hij vraagt wel als hij het nodig heeft. Hij is nu 7 weken en 3 dagen oud, is 60cm lang en weegt 6100 gram. Hij doet het dus erg goed! xxx
Belangrijk om idd uit te sluiten dat het feit dat ze zo vaak komt niet door de reflux komt. Eigenlijk is dat het eerste wat in mijn hoofd schiet als ik je verhaal lees. Ik herken namelijk heel veel in jouw verhaalo, maar bij mij heeft het ruim 6 maanden geduurd totdat er eindelijk een arts was die dat constateerde. Ik was ondertussen volledig oververmoeid Vaak willen drinken kan namelijk ook te maken hebben met pijnklachten, het weg willen drinken van de pijn. Ze deed dat ook toen je nog borstvoeding gaf, het had dus oook niets met jouw voeding te maken. Als indikken niet helpt kan je wellicht toch aan medicatie denken. Zoiezo zijn refluxkindjes gebaat bij vaker kleine flesjes.
Wat een reacties al!! Dank jullie Even late reactie, ik was nog even genieten van het zonnetje met mijn meiden!! @Kwebbel: Dat van die nieren dat zegt het cb hier inderdaad ook. Zelfs de kinderarts zegt het... Rijstebloem wordt afgeraden omdat het hoe je het ook went of keert, extra calorien zijn + dat het ook nog es tegenwerkt mbt haar verstopping. Hapjes werd me ook afgeraden, want hongerlapje dat het is, zal het waarschijnlijk weinig honger stillen, en daarvan zegt cb dat het uiteindelijk geen fles zal vervangen maar ook weer extra voeding is, net zoals meer dan 5 flessen. Hoewel ik denk dat het misschien wel de grootste honger misschien kan stillen, als rek tot de volgende fles. Ik kan zelf bepalen hoeveel ze er van krijgt, en dat is natuurlijk niet al meteen hele potjes werk!! @Averlhack: Ze krijgt medicatie, ranitidine, vergeten erbij te vermelden. Zijn onder behandeling van ka in het zkh. Medicatie is goed onder controle en lijkt nauwelijks last te hebben momenteel van de reflux. De pijn van het omhoog komen van zuur zie ik niet meer bij d'r gelukkig!! @Bailey: Verschrikkelijk toch? Het lijkt zo makkelijk, even de fles geven haha soms raak je de draad kwijt hoor!! Wat rot dat jij ook zo hebt gezeten... Tja, het komt ook allemaal goed!! Op den duur... Mijn oudste kreeg 7 maanden borstvoeding, geloof het of niet, sliep in de eerste week door!! Met 3 maanden ofzo zat ze op 4 borstvoedingen per dag.......... @Wappie: Okeeee ook zo'n groot kindje!! Nou... jou beredenering had ik dus ook in gedachte. Kindjes in de groei hebben meer nodig, m'n meisje zit gewoon gruwelijk in een groeispurt, al van geboorte af aan!! En je kunt kindjes niet vergelijken nee... m'n meisje ziet er overigens echt niet moddervet ofzo uit. Gewoon mooi in proportie, of hoe zeg je dat zo mooi?? En daarbij, ze begint haar curve al buiten de lijntjes, om gelijk te komen aan het 'gemiddelde' wat men op het cb graag ziet, zou ze eigenlijk de eerste weken niets mogen eten Zo zie ik het dan. En als ik het rekensommetje maak met 150x lichaamsgewicht, dan zou ze meer dan die 1 liter mogen?? Nou net liet ze trouwens doorleuk 5,5 uur tussen de voeding en dronk ze maar 140... Zit ze stiekem ook in d'r bed op de laptop hier mee te lezen?? Hihi O ja... en is 1 voeding boven wat 'mag' echt zo extreem dan? Ze heeft er ook dagen bij dat ze 5 voedingen drinkt... Soms wat laat staan zoals vandaag. 's Nachts probeer ik wat minder te drinken te geven... @Lolliebol: Ja, pffff zo vroeg op 4 voedingen kreeg ik ook commentaar over hoor!! Het is ook nooit goed. Maar super toch dat je ventje het zo goed doet! Lekker van genieten. Weet het nog goed van m'n oudste, die deed het ook zo gemakkelijk! @Zoe: De reflux is/lijkt dus onder controle. Toen ze zo'n last had van het zuur was ze echt een totaal ander kindje. Juist nu ik flesvoeding geef en dit indik lijkt het nog beter te gaan. Dus kan me echt niet voorstellen dat het daar van komt... Nou... geloof dat ik op iedereen heb gereageerd hihi. Heeeeeeeeeeeel verhaal weer!! Maar... ben wel wat opgebeurd nu, nu ik wat verschillende ervaringen zo zie. Ik denk dat het cb ook niet echt goed is ingesteld op de grote baby's van tegenwoordig. Het is allemaal niet meer zo gemiddeld als ze graag willen zien en zoals het was. Weet je wat ik doe, ik bel maandag gewoon de kinderarts even op, leg ik het daar neer! Eens horen wat zij zeggen wat kwaad kan of niet kwaad kan... Tot die tijd tob ik maar voort!
Ik zie het cb vaak als een instelling die 20 jaar geleden een boekje heeft gekregen: zo moet het en zo hoort het te gaan. Natuurlijk leren ze bij en krijgen ze inzichten maar vaak zijn ze gericht op 'standaard' baby's en kijken ze niet naar individuele kindjes. Als ze inderdaad medicatie krijgt voor reflux, zou je kunnen kijken of je het op kan hogen. Ik weet niet of je aan de hoge kant zit met de dosis? Mijn ha zei dat ze 2x 1,2 ml mocht hebben en dat het voor haar de max was. Ik ben toen zelf een beetje gaan klooien. De cb-arts is basis-arts en weet niet alles over medicatie. Onze eigen ha wist weinig van baby's dus kon ook niet echt een antwoord geven. Je kindje is 4 maanden dus je zou kunnen proberen met hapjes, ik las al dat het een goede tip was.... Of wil je wachten tot 6 maanden? @Wappie82, ik wist dat jij het was, maar ik dacht als je het wil vertellen kom je er zelf wel mee ik ben niet zo iemand die een ander haar verhaal kopieert...
M'n meisje krijgt nu 2x 2ml. Dit is opgehoogd geweest naar zelfs 2x3ml! Van begin af aan heeft ze vrij hoge doseringen geweest in verhouding met gewicht. Geloof dat ze nu juist wel normaal zit? In ieder geval, 2x 3ml werkte echt totaal averechts!! Toen zat ik in een mum van tijd weer in het ziekenhuis dat ze zo hevig braakte. Ze is zelfs opgenomen geweest ivm projectiel braken (zo'n mega straal van min. 1m... ieeehhh) Dus ze is nu eigenlijk wel prima ingesteld!!! Maarrrrrrr nu laat ze sinds gister elke fles 40ml staan... probleem opgelost!!! Hahaha groeispurtje?? Sprongetje?? Wie zal het zeggen... In ieder geval staan de hapjes klaar... ze is bijna 4 maanden en als ik zo lees dat het bij anderen zeker wel wat deed, is het het proberen waard! Mag zoiezo al lekker vroeg beginnen van de kinderarts juist ivm de reflux! Tnx iedereen voor de reacties!!