hoeveel cc moeten babies drinken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Joeja, 4 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Hallo mevrouwen,

Ik kolf melk omdat Louke niet goed aan de borst wil drinken. Normaliter kolf ik een flesje van 125 cc. Soms dronk Louke dit op, soms niet. Sinds gister wil ze meer! Ze heeft duidelijk nog honger na 125 cc. Is dit normaal op deze leeftijd? En moet ik dat gewoon afkolven? (2 borsten afkolven ipv. 1)

gr. Joeja

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Kan zijn dat ze een beetje aan het regelen is?

Maar over het kolven... heb je al een lactatiekundige ingeschakeld om te kijken waarom het voeden niet zo lukt? Dat zou ik je echt aan willen raden!

En verder: hoe vaak kolf je? Als je het een langere tijd vol wilt kunnen houden, moet je nu een goede basis leggen. Dat betekent veel kolven, zo'n 8-10x per dag waarvan het liefst minimaal 1x 's nachts. Met een dubbele electrische kolf, dan stimuleer je het het beste. En gaat het snelste.

Succes!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Er is een rekensommetje voor, 150ml per kg lichaamsgewicht en dat dan delen door het aantal voedingen. Maar er zijn baby's die minder drinken en baby's die meer drinken en bij borstvoeding maakt dat helemaal niet uit. Er zijn baby's die aan 1 borst genoeg hebben, anderen willen er altijd 2. Maakt ook niet uit. Met borstvoeding geldt, is je kindje tevreden en groeit het over het algemeen goed, dan is het gewoon goed!

4. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik was wel van plan het erover te hebben op mijn eerste afspraak bij het consultatiebureau komende maandag. Tot nu toe kolf ik gewoon wanneer de kleine zich meldt, dus wanneer ze normaal ook borstvoeding zou krijgen. Dat wat ze over laat bewaar ik in de koelkast, en daar kolf ik haar volgende portie gewoon bij. Zo pas ik me aan aan haar behoeftes. Ik heb ook geen last van stuwing of pijnlijke borsten of te weinig melk.
    Alleen nu met de (misschien) regeldagen is het toch wat moeilijker inschatten wat haar behoeftes precies zijn.

Ik kolf omdat ik te kleine tepels heb waar Louke geen grip op krijgt. Tepelhoedjes accepteerd ze niet goed. Ik raakte er na 10 dagen proberen helemaal krankjorem van. Soms leg ik haar nog wel eens aan om te zien of ze het nu wel wilt, maar het is steeds een heel gezever. Een uur bezig zijn met het laten drinken van de kleine gaat me echt te ver, dan doe ik de hele dag niks anders dan borstvoeding geven en dat is niet de bedoeling. Op een gegeven moment werd ik er zelf gestressed en geirriteerd van en verloor snel mijn geduld--> voor mij een teken om ermee te stoppen.

Mijn kindje groeit ontzettend goed en is over het algemeen wel te vreden op voedingsgebied neem ik aan.

Bedankt voor jullie reacties!
    gr. Joeja

5. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Joeja ik geef Justin de laatste voeding een flesje afgekolfde melk en hij drink dat ongeveer 150/170 CC.

Vind dat ook best veel hoor :confused:

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou toch een lactatiekundige raadplegen als ik jou was, het is zoveel makkelijker, je kindje aan de borst!
    Die punten die je opschrijft zijn ook heel herkenbaar, hoe vaak heb ik uit frustratie Eva boos aan mijn vriend gegeven, zo van, stop er maar een fles in, dit wordt niks! :oops: Voor mijn gevoel heb ik ook hele dagen met Eva aan de borst gezeten. En wat voor dingen moet je dan perse doen omdat je geen uren kan zitten voeden? Ik heb gister met Eva 4 uur lang op de bank gezeten omdat ze last had van de prikjes. Ik heb ook andere dingen te doen, maar zij gaat voor. Zo ook met de borstvoeding. Je moet er soms gewoon even doorheen.

Dit is niet aanvallend bedoeld hoor, maar voor heeeeel veel dingen is echt wel een oplossing. Maar mocht je door blijven gaan zoals je nu doet, is het natuurlijk ook goed (als je er zelf geen problemen mee hebt), Louke krijgt toch borstvoeding op deze manier!

Liefs,
    Snoopy

7. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Deze gevoelens heb ik al een paar keer gehad en had het bijna opgegeven en een hele dag FV gegeven.
    Met als gevolg dat Justin zich eigenlijk net zo vaak melde als bij de BV en ik giga stuwing had.

Ik moet zeggen dat het enorm pittig vind met 4 kinderen en een man die niets doet helpen in de huishouding en bar weinig met de verzorging van de kinderen :(

Maar ik blijf toch volhouden ;)

8. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    @snoopy1979: De kleine gaat bij mij ook voor alles hoor, behalve als ik HEUWL nodig moet poepen hihi.. Maar het punt is gewoon; ik ben niet het typ om uuuuuuren te gaan zitten teuten om die kleine maar te laten drinken. 100 keer slaat ze het tepelhoedje eraf met die friemelhandjes, of ze wil aanleggen en hapt zo op haar handje die je dan weer uit haar mond moet peuteren. En als ze dan eindelijk aangelegd is, drinkt ze maar half! Uit de fles drinkt ze meteen, maar aan de borst moet je haar blijven stimuleren zodat ze maar blijft drinken. Het is op dat gebied een heel lui kindje. Ze drinkt aan de borst ook niet genoeg. Na een uur à 1,5 uur meld ze zich weer, terwijl er met de fles 2,5 tot 3 uur tussenzit.
    De eerste week was ik zelf nog heel suf (en was de kraamzorg er zowieso nog om me te helpen), dus vond ik het niet erg. Maar nu ik weer fit-achtig ben vind ik het heel moeilijk om rustig al die tijd netjes op 2 zitvlakken te blijven zitten terwijl ik ook lekker met haar kan gaan wandelen, badderen, knuffelen of wat huishouden kan gaan doen.
    Ik kolf met liefde haar melk af, ik zou me ook heel schuldig voelen als ik flesvoeding zou gaan geven terwijl ik alle kans heb haar moedermelk aan te bieden, maar aan de borst geven heb ik inmiddels een behoorlijke hekel gekregen :oops:

@Nathalie1973: Respect hoor! Petje af voor jou =D>

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap je ook wel hoor, maar een lactatiekundige kan echt helpen. Al is het maar om een houding te vinden zodat je haar handjes kan vasthouden ;). Was hier ook nodig, ook nu propt ze nog wel eens stiekem snel haar hand in haar mond, maar ik ben inmiddels geoefend :D. Tot een paar weken terug vond ik de bv vaak ook weinig aan en ik zag ook heel erg tegen elke voeding op.
    Als je toch een lk wil raadplegen, zou ik het wel snel doen. Louke zal er met de tijd niet minder lui op worden namelijk. Maar ik zou het echt doen, het is de investering meer dan waard. En anders hoop ik dat je het net als Stranger heel lang volhoudt, lijkt me best zwaar! Hou er wel rekening mee dat je straks misschien minder makkelijk kolft omdat je productie wat meer op peil komt.

Liefs,
    Snoopy

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nathalie, knap hoor dat je het volhoudt! Maar je weet dat het steeds makkelijker wordt en flesvoeding is dan ook niet alles, dat moet je eerst klaarmaken.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Joeja, ik zou gewoon geven waarna ze tevreden is. Rekensommetje dat snoopy gaf is evt ook wel handig. Dat je bijv. na die 125ml nog een flesje van 40-50 aanbied en kijkt wat daarvan nog gedronken word? Is ze dan tevreden, is het klaar. Zou ze nog wel wat lusten, lekker even geven.

Natalie, echt super dat je die kleine nog bv geeft! Ondanks dat je er al 3 rond hebt lopen! Respect hoor! Ik weet niet of ik dat zou redden :oops: .

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou inderdaad een lactatiekundige raadplegen.
    Nu ze wat groter is en sterker is de kans ook veel groter dat ze met een beetje goede begeleiding goed hapt en vasthoudt.

Als je kolft moet je ALTIJD 2 borsten afkolven, zeker de eerste maanden. Anders worden je borsten niet genoeg gestimuleerd en zal zodra je bevallingshormonen uitgewerkt zijn (met een week of 4) je melkproductie enorm kelderen. En dat kost het echt moeite om het op peil te krijgen en houden.

13. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Absoluut waar hoor, ik zou ook zeker twee borsten gaan kolven.

Deel Deze Pagina