Grote zuigkracht baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sasgirl, 14 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sasgirl

sasgirl Actief lid

21 feb 2008
    202
    0
    0
    Utrecht
    Hoi,

Ik heb een dochtertje van 1 week oud. De bv ging eerst hartstikke goed en ze was een zeer tevreden baby totdat ik kloofjes begon te krijgen. Mn baby drinkt erg krachtig en lang, ze drinkt zomaar een uur aan de borst. Ook kon ik de eerste dagen moeilijk zitten door mn hechtingen en zat ik in een moeilijke houding waardoor de baby misschien een keer verkeerd aangelegd is of afgekoppeld. Door haar 'zuigkracht' is het moeilijk haar af te koppelen. Ik kolf nu tijdelijk om mn borsten te ontzien en ze heeft niet genoeg aan 80 ml (ze is nu 7 dgn oud) aangezien ze heel veel huilt wat ze eerst niet deed.

Ook heb ik last van ontzettende lekkende borsten, wat kan ik hier het beste tegen doen? Zoogcompressen en vaak wassen met water? Want ze plakken aan mn kleding en bh door al het lekken. En het lijkt me niet bevorderlijk voor de genezing van de kloofjes.

En kan ik tijdens 1 voeding beter 2 borsten aanbieden om te voorkomen dat ik weer kloofjes krijg? Een druppel moedermelk uitsmeren over mn tepel doe ik al maar zo bang dat het weer begint. Heb nu een paar dagen gekolfd en het is redelijk goed genezen dus ga nu weer een nieuwe poging wagen. Maar ben bang dat de baby gewoon te krachtig en te lang drinkt waardoor ik kloofjes terug blijf krijgen.

Alvast bedankt voor uw antwoorden en tips!

Groetjes

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met je kindje! Hopelijk is alles goed gegaan?

Kloven ontstaan door verkeerde aanleg en / of drinktechniek. Daar moet je dus naar laten kijken. Zoek een lactatiekundige in de buurt die je hierbij kan helpen.

Kloven genezen wel, maar doordat het bijvoorbeeld aan kleding plakt kan het lastig zijn en langer duren. Duurt het erg lang eer je kloofjes genezen kun je denken aan bijvoorbeeld een schimmelinfectie zoals spruw.
    Je zou Mothermates kunnen gebruiken, dit zijn een soort gelcompressen waar een werkzame stof in zit, die maakt dat de kloven sneller genezen en tegelijkertijd is het prettig omdat je tepels niet aan je beha plakken.

Lekkende borsten hoort er in het begin wel een beetje bij. probeer de toeschietreflex te onderdrukken als je borsten beginnen te lekken terwijl het geen voedingsmoment is door met de muis van de duim lichte tegendruk te geven. Dit zal het toeschieten stoppen. Verder veel wisselen van compressen, op het moment dat deze vochtig zijn en strak in je beha zitten, heeft dat een soort kolvend effect, dan houd je het dus juist in stand! Regelmatig verschonen dus, en bedenk dat het minder zal worden!

In principe geef je 2 borsten per voeding. laat 1 kant uitdrinken, verschonen, boeren en dan bied je 2e kant aan. Krijg je toch weer kloofjes, dan zul je haar mondmotoriek moeten laten beoordelen en het aanleggen. Je bent nog vroeg in je borstvoedingsperiode, dan kun je vaak met weinig hulp al snel weer op de goede weg zitten! Blijf niet modderen tot het niet meer leuk is, je hebt melk, bel iemand in de buurt die met je meekijkt. Dan kunnen jullie samen weer van het voeden en elkaar genieten!

succes,
    Heidi Margit

3. sasgirl

sasgirl Actief lid

21 feb 2008
    202
    0
    0
    Utrecht

Hoi, Hartstikke bedankt voor je reactie!

Ik ben er inmiddels achter dat ze inderdaad spruw heeft. Ik heb hier Nystatine Labaz tegen gekregen sinds zaterdag. Ze voelt zich wel al iets beter al is haar tong nog goed wit.

Ik smeer dat ook op mn tepels om besmetting te voorkomen en ik kolf af omdat mn tepels flink pijn deden maar ik heb begrepen dat dat ook te maken heeft met de spruw. Ik ben van plan als de spruw weg is weer direct te gaan voeden zonder kolven. Ik smeer er nu ook Bepanthen op en ik vervang de zoogcompressen zeer regelmatig.

Maar de kloofjes kunnen dus ook door de spruw komen als ik t goed begrijp?

Alvast bedankt voor je reactie!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    spruw maakt soms dat kloven minder snel genezen. (niet veroorzaken)

groet heidi margit

Deel Deze Pagina