Hallo dames, ik kom er niet uit, uit de titel van deze topic. Ja, want je krijgt zo meer groenten en fruit binnen. Nee, want de bladgroenten bevatten veel nitraat en dat mag je maar 1 x per week eten (is het advies tenminste). Nee, want rauwe spinazie bevat veel oxaalzuur wat slecht voor je is. Pfff kom er zo maar eens uit. En verder kan ik geen lijstje vinden met wat nu wel of geen groene bladgroenten zijn. Wel een paar zoals spinazie, andijvie en slasoorten. Maar soms worden koolsoorten er wel bij genoemd en soms niet? Wat is het nu? Alles gewoon met mate denk ik... groetjes
Heb je al wel gegoogeld? Hierbij de antwoorden op je vragen: Oxalaten in groene smoothies - gevaarlijk of niet? | Gezond van binnen, Slank van buiten Nitraat in voeding
Het is heel simpel: je kan pas teveel oxalaten binnenkrijgen als je een emmer spinazie per dag consumeert. Nitraat is niet gevaarlijk. Gevaarlijker is nitriet en dat krijg je pas als je de nitraatrijke groente hebt verhit. Maar de nieuwste geluiden zijn juist dat ook nitriet niet zo schadelijk is als men eerst dacht. Maar goed, een smoothie is niet verhit. Kool is heel erg gezond. Een smoothie van boerenkool, banaan en sinaasappel, lik je mond er maar bij af!
Ja is gezond, zolang je, net als met andere dingen, gevarieerd bezig bent. Niet iedere dag spinazie gebruiken dus. Ik zelf eet gewoon mijn groenten 's avonds en eet veel komkommers, tomaat en paprika's als snackje. Dus ik zie het nut er niet van in groenten door mijn verse smoothies te gooien, maar het is wel DE manier voor mij om aan mijn fruit te komen.
@ zogelukkig nog zo'n afknapper... ongeveer de helft van de recepten is met banaan! Als ik ergens van over mijn nek ga... Maar heb begrepen dat ik daar ook peer of mango voor kan gebruiken. @ kniks Elke dag komkommer, tomaat en paprika is niet erg gevarieerd. Ik ken datzelfde 'probleem'. Ga eens testen. Boerenkool eten wij eigenlijk nooit. Maar het staat wel als nr 1 als gezondste groente vernoemd. Wellicht ideaal in smoothies dan.
Die banaan overheerst enorm, door alles! Ik houd zelf ook niet zo van zoet. Boerenkool met mango en sinaasappel is denk ik lekker. Ik doe er wel vaak een halve limoen of citroen doorheen. Maar maak ze momenteel niet, was er even klaar mee.
Ik heb laatst boerenkool met komkommer, appel en bleekselderij gemaakt, maar dat was toch echt een partij smerig (normaal doe ik hetzelfde, maar dan met spinazie). Misschien is het met fruit beter te doen, ga ik eens proberen.
Mja bijna alle smoothies zijn met banaan... Over variatie gesproken En elke dag banaan is lijn-technisch ook geen aanrader Dus toch vaak fruitsmoothies hier ipv een groene.
En ook beter dan geen groente. Maar las laatst iets over iemand die had bedacht dat de groente slecht verteerd als je het vloeibaar tot je neemt. Vnd het een beetje een raar idee... Maar wellicht dat iemand hier daar ideeën over heeft
Geen idee of dat zo is. Maar sinds ik elke dag een (andere) groente fruit sap zelf pers voel ik mij veel fitter. Mijn huid ziet er ook veel mooier uit. Ik gebruik regelmatig groentes zoals bijv. boerenkool en spinazie, heerlijk!
Sinds ik het Endometriose dieet volg maak ik dagelijks groene smoothies en ik vind het heerlijk. Het is een super manier om verse groente binnen te krijgen en de combi van groente met fruit is ook heel gezond! Rauwe groente heeft alle goede eigenschappen nog, in tegenstelling tot gekookte groente. Omdat je met de blender toch ook wel wat fruitvezels kapot maakt compenseer je dit weer door er ook groente (en dus groentevezels) doorheen te doen. Zo is fruit op deze manier (naast het gewoon uit de hand eten) net zo gezond.
En ik eet me suf in fruit en banaan is echt favoriet. Kom geen gram aan!!! Maar dat komt door het Endo dieet Dus als je af wilt vallen, moet je daar eens op googlen. Super gezond ook nog
Zo slecht voor de lijn is een banaan toch ook weer niet? Ik probeer een beetje op te letten en tel uit nieuwsgierigheid eens calorietjes. Maar als ik alleen m''n maaltijden tel , zonder tussendoortjes, kom ik amper op 1000 calorieen per dag. Een banaan is ruim 100 calorieen, das dan toch een mooie manier om dat op te vullen? Te weinig calorieen wil ik ook weer niet ivm jojo-en namelijk
Daarom raden ze aan om bananen in te vriezen voordat je ze in de smoothies gaat gebruiken. Het invriezen schijnt de overheersende smaak van bananen te verminderen.