Ik heb morgen een taal en rekentoets voor de MBO 4 opleiding die ik komend schooljaar ga volgen. Over de taaltest maak ik mij geen zorgen maar wel over de rekentest. Als kind kon ik al niet meekomen met de klas en had ik een apart rekenboekje. De leraar deed hier verder niets mee dus niemand die het mij ooit goed heeft uitgelegd. Op de middelbare school idem dito en heb wiskunde zo snel mogelijk laten vallen. Resultaat ik kan echt maar dan ook echt niet rekenen. Mijn vriend, die wel heel goed kan rekenen heeft, zodra ik de datum van de test kreeg, geprobeerd om het mij te leren en ik kan nu best wat uitrekenen zoals breuken en procenten. Maar dan staat er een rekensom met zo'n verhaaltje eromheen.......Ik zie het staan ik lees het maar ik weet gewoon niet hoe ik een rekensom toe moet passen om het uit te rekenen:x Ik ben hier zo verdrietig van en ben de hele dag al aan het janken uit frustratie. Mijn vriend weet zo langzamerhand ook niet meer hoe hij het moet uitleggen en ik ben alleen maar boos en de test is morgen al. Het meest frustrerende is dat ik allang een MBO 4 opleiding heb behaald maar dan in een andere richting en ook in deze richting heb ik dat stomme rekenen gewoon niet eens nodig. Maar ja het is verplicht maar heeft nu geen gevolgen voor de opleiding maar toch....Ik wil geen flater slaan en dom gevonden worden. Iemand nog tips?
Zoek een goede docent die je bijles kan geven. Evt buiten je school om. Er zijn genoeg docenten die thuis bijles geven. Ze adverteren bijvoorbeeld via marktplaats.
Het is alsof ik mijn verhaal lees, ik snap er ook de ballen van In elk geval heel veel succes morgen.
Mijn vriend is echt heel erg goed in rekenen en legt het me goed uit dus een leraar heb ik niet nodig. Het probleem is dat ik gewoon niet weet hoe ik de technieken van het rekenen op een situatie moet toepassen.
Hier ook discalculie vreselijk irritant en niemand is het ooit gelukt om mij het te laten snappen helaas.
Dat zou een goede docent je moeten kunnen uitleggen. Wellicht heb je gewoon even iemand anders nodig met een andere uitleg techniek.
Op de school waar ik de opleiding ga volgen geven ze ook een zomerklas rekenen. Misschien dat ik dat dan maar ga doen...
Ja, en om het officieel vast te laten stellen met een verklaring ben je rustig 500 of meer verder. En de test moet je ook doen als je een verklaring van dyscalculie hebt.
Het is echt naar als je het hebt, ik heb vaak ook heel andere technieken dan hoe iemand het 'normaal' ziet, en diegene snapt dan weer niet waarom ik zoveel omwegen maak. Best wel frustrerend altijd, en ander die gaat er klakkeloos doorheen terwijl jij dan zoiets hebt van zal wel en nu? En een leraar die kan het je duizend keer uitleggen en dan kun je het nog niet toepassen. Heb al heel wat leraren ermee gefrustreerd hihi. Nee als het zo gemakkelijk ging was de oplossing wel gevonden. Mijn man is o.a calculator, die heeft me ook al meerdere malen wat uit proberen te leggen ook al tevergeefs. Begrijp je dus heel erg goed
Waarom moet je een toelatingstest doen als je al een afgeronde opleiding van hetzelfde niveau hebt behaald?
ik was altijd heel goed in rekenen en wiskunde, appeltje eitje, alleen dan die tabellen van pietje vertrekt zo laat en gaat zo hard en klaas vertrekt zo laat en gaat zo hard, die sommen vind ik nog steeds een ramp, snap ze niet (en dan wordt ik zo boos dat ik ze niet meer wil snappen haha)
Je slaat de spijker op zijn kop Maar het is echt heel naar want ik weet nu niet in hoeverre dit gevolgen gaat hebben voor mijn opleiding. Als ik slecht scoor ( en dat zal vast wel) dan krijg ik extra bijlessen. Maar ja, misschien aan de andere kant ook wel goed als dat betekend dat ze er dan op die manier achter komen dat het misschien wel dyscalculie is...
Leuk ideetje van de overheid...Ik heb al gevraagd of het echt moet en dat is dus helaas het geval ook al heb ik dit niveau al eerder behaald. Heel erg balen dus. Stel je voor dat het toch gevolgen zou hebben en ik daardoor de opleiding niet zou mogen doen. Dat zou toch idioot zijn!! Dat ik niet kan rekenen betekend toch niet dat ik niveau 4 niet aankan:x
Dat was hier dus ook zo.. Ik had dan wel het geluk dat ik volgend jaar afstudeer dus dan is rekenen nog geen verplicht vak! Kan alleen niet naar het hbo als ik geen 6 haal op me examens.. Het zijn inderdaad hele domme regels! Maar als jij niveau 2F haalt dan word je wel aangenomen want dan heb je nog een aantal jaar de tijd om 3F te halen. Als jij 1F haalt dan kan je een niveau 3 opleiding doen en daarna niveau 4
Nou, ik ga dus echt niet onder mijn huidige niveau zitten dus hoop ik 2f te halen. Echt, het gaat nergens over, het zegt echt zo niets over je leervermogen. En dat heb ik eenmaal bewezen. De taaltest vind ik overigens wel relevant want dat heb je écht nodig maar ook dat is mijn geval niet echt nodig.
Ik denk dat je het ook moet zoeken in de hoek van begrijpend lezen, niet alleen het rekenen zelf. Je geeft zelf al aan dat verhaaltjessommen het meest lastig zijn. Verder oefenen.. Oefenen.. Het zijn ook handige maniertjes die je op een gegeven moment hebt.
Misschien is remedial teaching iets voor je. Vind het al knap dat je breuken en procenten kan berekenen dat lukt mij niet. Maar nu zit ik qua rekenen nou niet bepaald hoog (A) tis ook officieel vastgesteld bij mij. Maar heb je nog meer dan alleen niet goed kunnen rekenen? Bij dyscalculie komen nog wel meer dingen kijken dan alleen niet kunnen rekenen. Zo is NL niet mijn sterke kant maar heb geen dyslexie.
Ik geef rekenlessen op het VO en de instaptoets mbo is niveau 2f. Dit is dus het niveau dat je moet hebben als je vmbo-TL hebt gedaan. Voor dit jaar hebben de rekentoetsen nog niet zoveel gevolgen maar als jij je mbodiploma wilt halen moet je uiteindelijk niveau 3f hebben en dat is verplicht op alle mbo-opleidingen. Het verschil in het rekenexamen en de rekenoefeningen die je vaak doet zit hem inderdaad vaak in de verhaaltjessommen en dat is vooral begrijpend lezen. Mijn leerlingen hebben vaak ook moeite met die vertaalslag. Want als je best kan uitrekenen hoeveel 25% van 500 is, dan heb je die rekenvaardigheid wel, maar als het in een verhaaltje staat als: Kaatje gaat naar de winkel, daar gaat ze een nieuwe garderobe uitzoeken. Ze koopt drie jurken van 125 euro, een paar schoenen en een jas. Wat hebben de schoenen en de jas samen gekost wanneer ze 500 euro moet betalen? Uiteindelijk krijgt ze nog 25% korting bij de kassa. Hoeveel moet ze dan betalen? Het probleem zit hem vaak in de hoeveelheid vragen in een stukje en hoe moet je dat nou oplossen? Op ffrekenen.nl en op rekenapk.nl kan je het rekenen in allerlei verschillende situaties oefenen. Registreren is gratis. Daar wordt ook goed uitgelegd hoe je bepaalde rekenopgaven moet aanpakken. Ik gebruik deze sites veel in mijn lessen. Overigens, dyscalculie gaat heel diep hoor. Iemand met dyscalculie kan zich nauwelijks een rekenvaardigheid eigen maken. De tafels niet leren, rekent op z'n vingers, kan geen digitale klok lezen. Als ik jouw verhaal zo lees dan heb jij een rekenarmoede veroorzaakt door verwaarlozing op school. Dat wil niet zeggen dat het niet ernstig of vervelend is hoor want ook dat is behoorlijk beperkend. Jij hebt in de basis al dingen gemist en waar de klas verder ging kon jij je die nieuwe dingen niet eigen maken omdat je de eerste basis nog niet eigen was. Zoals ik al eerder zei, verhaaltjessommen is ook voor een groot deel begrijpend lezen dus ook dat zou je kunnen oefenen. Zorg dat je een stappenplan maakt voor jezelf om de sommen te kunnen uitrekenen. Dat begint met: Zoek de vraag in de som Dus wat wordt er van je gevraagd? In een verhaaltje staat ook vaak informatie die niet van belang is voor het uitrekenen. Streep deze informatie weg en schrijf, en het liefst nog, teken, wat ze van je vragen. Zo maak je het visueel en snap je misschien wel beter wat ze van je vragen. Bedenk vervolgens wat je nodig hebt om het te kunnen berekenen. Hiervoor is het wel handig dat je de rekenregels en sommige formules kent. Dat is stampwerk dat je je even eigen moet maken. Het is wel handig dat je de (deel)tafels ook goed uit je hoofd kent dit vormt nl de basis van veel rekenvaardigheden en met name de breuken en procenten, delen enz. Succes!