Slaapproblemen, wat doe jij eraan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb mijn hele leven al slaapproblemen. Ik slaap heel licht, lig als ik wakker word uren wakker en ik kom pas na ruim een uur in slaap als ik naar bed ga. Dit in periodes, niet alles tegelijk. Meestal niet tenminste. Ik heb 1,5jr antidepressiva hiervoor gehad, waar ik met heel veel moeite van "afgekickt" ben. De afkickverschijnselen (dat waren het letterlijk) zijn sinds een maand over, maar het slecht slapen is terug. Ik gebruik nu Melatonine 6mg, op recept ivm mijn Adhd.

Ik slaap nu 5-6 uur per nacht en zit behoorlijk in een negatieve spiraal wat slapen betreft. Ik pieker over slapen en dat geeft spanning als bedtijd dichterbij komt. Hoelang zal ik vannacht wakker liggen, hoe brak zal ik morgen zijn? Ik voel me qua stemming absoluut niet depressief, kan ook zeker wel genieten. Maar door het gebrek aan regelmaat qua slaap is mijn afweersysteem een wrak, ik wissel buikgriep af met verkoudheid en koortslippen. Bovendien loop ik minstens 4 dagen per week met een wattenhoofd rond, wazig en halfstoned door slaaptekort.

De huisarts en POH vinden dat ik me een tijd ziek moet gaan melden, maar dat vind ik geen oplossing. Ten eerste omdat ik mijn werk heel leuk vind en er veel voldoening uithaal, en hele dagen op de bank zitten niet echt slaapbevorderend is. Bovendien, toen mijn zoon een paar mnd oud was en me 's nachts wakker hield, heb ik me ook niet ziekgemeld. M.i. ben ik ook niet ziek, ik slaap alleen slecht. Huisarts wilde ook echte slaaptabletten voorschrijven, maar dat lijkt me ook geen goed plan op lange termijn. Voor af en toe een keertje, misschien.

Ik heb gehoord dat er slaapcentra bestaan om te onderzoeken wat het probleem verorrzaakt? Of ben ik gewoon veel te eigenwijs door toch door te werken? Hebben jullie nog andere tips? Met de POH kom ik niet veel verder merk ik. In elke afspraak adviseert ze ziekmelden.

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Allerseerst wat enorm vervelend! Zelf heb ik een slaapstoornis maar wel een andere soort als jou. Ik heb een ruime tijd bij een slaap neuroloog gelopen in het VU. Een aantal onderzoeken gehad en zelfs opgenomen geweest voor onderzoek. Niks uit gekomen maar wellicht vinden ze bij jou wel wat!

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Super vervelend!
    ik herken het wel, maar in mindere mate. Ik lig ook lang wakker voor ik eindelijk in slaap val. Wordt minstens 2x per nacht echt wakker. Wat me vaak wakker houd is het gesnurk van m'n vriend want ook ik slaap heel licht.
    En weinig slaap heeft inderdaad ook bij mij het gevolg van griep, verkoudheid, buikgriep, moe moe moe.

De laatste tijd gaat het wel oké. Mits ik minstens een uur eerder naar bed ga dan mijn vriend, dan heb ik m'n tijd om rustig in te slapen. En het gebruik van oordoppen.
    Verder "pieker' ik heel veel. Niet negatieve dingen verder maar denk super veel als ik in bed lig. Dus ik probeer me zoveel mogelijk te focussen op iets fijns en rustigs (lekker zonnen op het strand met de zee op de achtergrond).

Je zou een keer een kliniek kunnen benaderen en je verhaal doen met de vraag of ze iets voor je kunnen betekenen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Stappen plan maken.

In stappen je nacht in gaan zelfde routine.

Enu niet te streng zijn voor je zelf piekeren slecht slapen is een cirkel. Acceptatie van je probleem. Je adres nemen als het piekeren daar van af neemt. Dat bedoel ik met niet te streng zijn! Waarom nam je adres??

Cursus slaap problemen nemen is ook aan te raden en kom achter de oorzaak van jouw piekeren.

Ik neem het serieus daar niet van skikleding zelf ook ad en een tabletje themazapam. Als piekeren je wereld over heerst moet je op zoek naar handvaten die werken voor jouw.

Adres = AD tik mobiel.

5. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Ontspanningsoefeningen doen in bed.

Of slaap meditatie aanzetten. Voor de iphone gratis te vinden.

En lijstjes maken voor je gaat slapen over dingen die je moet doen bv de volgende dag. En pen en papier naast je bed leggen om het op te schrijven als je het in bed bedenkt.
    Sterkte!

Edit: En telefoon, tv of ipad half uur voor het naar boven gaan wegleggen/uitzetten.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik herken het helaas ook. Zit nu weer beneden omdat ik niet kan slapen.
    Ik heb er ook al sinds mijn tienertijd last van maar het is bij periodes erger dan anders.
    Ik weet dat ik altijd even moet lezen voordat ik kan gaan slapen, anders lig ik uren wakker. Moet dan even de dag afsluiten ofzo.
    Nu heb ik er af en aan meer last van doordat ik oververmoeid was doordat mn jongste een nachtbraker was. Daardoor heb ik een paniekaanval gehad en tijdens die aanval kreeg ik hartkloppingen wat het allemaal niet beter maakte. Inmiddels slaapt mn jongste goed en slaap ik weer een stuk beter. Voor mij werkt het om voornhet slapen gaan 2tabletjes valeriaan van het kruidvat te nemen. Nu heb ik er weer last van doordat ik een vervelende situatie had/heb wbt werk en dus meer stress. Ik was gisteren mn tabletjes vergeten en nu is het weer prut. Nu dus een tabletje extra genomen en hopen dat ik straks alsnog lekker kan slapen.
    Slaapmedicatie heb ik gehad van mn ha maar die heb ik maar een paar keer gebruikt omdat ik dan de volgende dag zo duf was dat ik er dus overdag nog meer last van had dan van een nacht slecht slapen.
    Nu weer even extra op mezelf letten.

Je ziekmelden lijkt me een slecht idee omdat je zegt dat je daar juist erg van geniet. Voor jezelf moet je nagaan waar je slaapproblemen vandaan komen. Acceptatie scheelt de helft. Leg pen en papier naast je bed en als je gaat piekeren schrijf je het op. Meditatie of yoga kan heel goed helpen om te ontspannen. Verder zou ik toch verder hulp zoeken dan alleen je ha.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop daþ je snel weer lekker mag slapen.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik herken het ook wel. Ik slaap eigenlijk zo'n 4-5 uur per nacht en dat nu zo'n 10 jaar. Ondertussen functioneer ik aardig op die uurtjes slaap ;) Ik heb ook allerlei dingen geprobeerd (schrift naast het bed, geen tv na X tijd, melatonine, valeriaan, andere supplementen, homeopathische druppels, ontspanningsoefeningen, sporten overdag en niet meer s avonds, vast ritueel etc.). Slaapmedicatie een keer gehad, toen sliep ik bijna 18 uur aan 1 stuk en was de rest van de dag duf, dat wilde ik daarna echt niet meer. Accepteren is hetgeen waardoor ik nu in ieder geval niet meer opzie tegen het naar bed gaan: ik zie het wel.

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb er zolang ik me kan herinneren problemen mee. Vooral het in slaap vallen. Als ik eenmaal slaap word ik bijna niet meer wakker. Heel naar met jonge kinderen.

Ik heb ook adhd en mijn brein is gewoon overactief. In perioden van onzekerheden pieker ik heel veel. Maar ook als ik gelukkig ben blijft mijn brein puzzels oplossen. Die eigenlijk nergens over gaan om 2 uur snachts. Zo kan ik bijvoorbeeld het straatbeeld van de toekomst qua huizen uit gaan lopen tekenen in detail...

Hoe meer indrukken de dag kent, hoe lastiger ik slaap. Ik ben tbm. Maar als ik zou werken, zou ik leven op nachten van 2 a 3 uur. En dan in het weekend alles inhalen. Van alles geprobeerd en alleen de pammetjes en voorgeschreven melatonine werkte. Al jaren doe ik het nu zonder medicatie. Maar wat zou ik zoveel meer op een dag kunnen doen als ik mezelf in een ritme zou kunnen krijgen.

Een beter matras uitzoeken heeft al een hoop geholpen. Mijn gedachten ombuigen naar leuke dingen help als in dat de tijd wakker toch een stuk fijner is. Daarbij slaap ik totaal niet als ik vroeg naar bed ga. Dan ben ik smorgens nog wakker. Als ik het later maak kan ik nog wel eens als een blok in slaap vallen.

P.s. soms voel ik dat het m niet gaat worden en dan stap ik er weer uit. Gooi ik de rusteloosheid eruit dmv iets structureren. Voornamelijk huishouden, maar kan ook bijv administratie zijn oid. En dan lukt het beter als ik weer ga liggen. Pen en papier naast het bed kan ook helpen. Dan kan je de dingen die je niet wilt vergeten opschrijven en dan ben je die ook kwijt.

9. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Slik je ritalin? Sinds ik ritalin slik slaap ik beter omdat overdag mijn kop minder vol is en dus minder overbelast als het bedtijd is.

10. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Hier nog een met Adhd en een slaapprobleem. Sinds kort gebruik ik krill olie en magnesium en slaap veel beter daarmee.

11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Ik heb de online slaapcursus van Teleac gedaan. Is vrij toegankelijk voor iedereen . Google er maar eens op.
    Daarnaast een homeopathisch middel via de reformwinkel. Werkte bij mij goed.

12. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Wat ontzettend vervelend!

Ik heb heel toevallig gisteren een intakeformulier voor een slaapkliniek ingevuld. Ik heb al jaren last van heftige en realistische dromen, iedere nacht... Ik word iedere morgen doodmoe wakker en het duurt heel lang voordat ik weer het gevoel heb in de realiteit te zijn. Het breekt me nu ontzettend op en de huisarts heeft me doorverwezen naar Kempanhaeghe, een groot en uitgebreid slaapcentrum.

Dat is misschien voor jou ook eens goed, om te kijken waar het probleem kan liggen. Heel veel succes ermee!!

13. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik weet niet beter of ik had slaapproblemen, Ik was compleet uitgeblust, Ik ben nu 19 jaar samen met mijn man, en hij kent me niet beter. Alles geprobeerd, niets werkte, slaapcentra, ja daar kwam uit restles legs, plus dat ik heel licht slaap, ik kwam niet tot de diepe slaap en remslaap. werdt minstens 30 keer per nacht wakker. Goed na veel geprobeerd te hebben (ook mede door mijn pijn) gebruik ik nu medicinale canabisolie, en echt ik ben een ander mens, Ik slaap er geweldig op en heb als ik wakker wordt geen last, geen bijwerkingen niks. Dit is voor mijn de oplossing. Bij mij was het probleem dus vaak wakker worden door pijn, en moeilijk inslapen door drukte in het hoofd. door dit spul is beiden snachts een stuk minder.

14. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik heb ADD, maar nooit slaapproblemen. Ik val binnen 2 minuten als een blok in slaap en als ik geen wekker zet dan lig ik zo 10 uur lang in coma.

De paar keren dat ik problemen had met slapen was toen ik ging slapen terwijl ik nog ritalin in mijn systeem had. Het in slaap vallen duurde dan veel langer en ik sliep onrustig vanwege de rebound (waar ik altijd veel last van heb)
    Ik neem na 18u daarom geen ritalin meer.

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik had Concerta, dat had geen invloed op het slapen.
    Maar toen ik na mijn bevalling weer begon ermee (tijdens zw-schap niet gebruikt) lag ik 's nachts opeens enorm te hyperen. Het leek opeens totaal anders te werken. Dus ben ik er weer mee gestopt. Nu gebruik ik al 2jr niks.

AD had ik omdat ik inderdaad nachtenlang wakker lag, te luisteren of ik mijn zoontje hoorde.

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat kan ook, is ook persoonlijk natuurlijk.

17. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    ik denk...dat het tussen je oren zit.
    Wat jij doet, doe ik namelijk ook. Als ik bijvoorbeeld heel vroeg eruit moet en er pas laat in kan ga ik rekenen hoeveel uur ik nog kan slapen als ik NU in slaap val...of Nu, of Nu...en zo zijn we uren verder...

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik ben altijd een lichte slaper geweest maar sinds 4.5 jaar is het drama en aangezien zoontje 4.5 jaar is geef ik de hormonen de schuld. Het niet in slaap komen, het steeds wakker worden, het tellen van de uren, het piekeren...herken het allemaal maar heb de laatste weken wat nieuws erbij: zodra ik ga liggen ga ik in m'n hoofd een liedje zingen en word ik 's nachts wakker zing ik meteen weer...in m'n hoofd dan. Word er knettergek van :)

Deel Deze Pagina