Hoe vaak bloed geprikt in de zwangerschap?

Discussion in 'Gezondheid' started by Athina, Jan 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi meiden,
    even een vraagje voor diegene die al verder zijn. Tijdens de intake is er bloed geprikt op een aantal dingetjes, waaronder het hb.
    Dit was dus met 11 weken. Nu vroeg ik me af of dat standaard vaker gedaan wordt, of alleen als er klachten zijn ofzo (het controleren van het hb bedoel ik dan) ?

alvast bedankt!

groetjes
    Athina

2. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    tot nu toe ook maar 1 keer.
    Het komt pas weer als er iets aan de hand is volgens mij.

3. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik in totaal drie keer.

De eerste keer, om dingetjes te bekijken (dus wat jij gehad hebt).
    De tweede keer, bij 30 weken, omdat ik rhesus negatief ben. Ze moesten kijken of er anti-stoffen in mijn bloed zaten.
    De derde keer, om te kijken of ik zwangerschapsvergiftiging zou hebben.

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Standaard maar 1 keer, aan het begin. Verder alleen als er aanleiding voor is.

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier 1x....dat was ook genoeg! Stumpers daar op het lab :(

6. Writer

Writer Niet meer actief

ja ik heb het ook met mij hb en heb me blauw laten prikken bijna maandelijk , bij mij andere zwangerschap maar 2 keer ofzo

7. kims

kims Actief lid

Jan 7, 2007
    352
    1
    0
    De eerste keer is inderdaad rond de 12 weken. Dan wordt er gekeken naar algemene ziektes en de bloedgroep + resusfactor.
    Rond de 30e week krijg je bij de verloskundige vaak een vingerprik om het Hb te bepalen. Dit komt omdat bij iedere zwangere rond 30 weken een dieptepunt in de Hb waarde is bereikt. Soms wordt er ook een lunchtest gedaan in combinatie met een Hb meting (vaak bij dikke mensen, of mensen met diabetes in de familie). Hiervoor moet je dan ook weer naar het lab.

Verder wordt er ook atijd weer bloedgeprikt als je overgenomen wordt door de gynaecoloog of 2e lijns verloskundige. Ook weer om een totaalbeeld te krijgen (nier- en leverfuncties, Hb, andere bloedwaardes en suiker).

En tussendoor natuurlijk als er iets is. Bijvoorbeeld bij een te hoge glucose bij eerdere tests, bij verdenking op zwangerschapsvergiftiging, noem maar op!

Maar normaal gesproken dus maar 1x uit de arm, en 1x uit de vinger :)

8. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bedankt voor de antwoorden! Fijn dat ze het dus ook met een vingerprik kunnen zien. Ik twijfelde of dat nou kon of niet ;) . Er stond me iets bij dat ze dat bij de bloedbank ook gebruikte, maar dat is al zo lang geleden, dat ik het dus niet meer zeker wist.
    Maar dat is wel prettig, dat het dus op een simpele manier nagekeken kan worden indien nodig!

Mijn hb is nu nog hartstikke goed overigens, 7.9 bij 10 weken, maar er staat me iets bij dat mijn hb altijd rond de 9.3 zat en dan is het weer wel al een flinke daling zo snel al (ach ja je moet je ergens druk om maken :p ) . Ik mag trouwens a.s dinsdag naar de vlos dus dan zal ik het er daar ook nog wel over hebben. Maar ik was dus erg benieuwd wat gewoonte was etc..

groetjes athina

9. emmyg

emmyg Actief lid

Sep 16, 2007
    172
    0
    0
    ik moet in week 30 voor de 2de keer bloed laten prikken.

Verloskundige zei dat dit standaard was.

10. Lilya

Lilya Fanatiek lid

Jul 13, 2007
    1,135
    0
    0
    Hier de eerste keer toen ik net een positieve zwangerschapstest had. Daarbij werd vastgesteld of ik immuun was aan toxoplasmose en rubella en zo. Daarna aan 12 weken, dit had te maken met het berekenen van kansen op een ziekte. En dan nog eens aan 24 weken, dit voor diabetestest en om te kijken of ik nog geen toxoplasmose had opgelopen. Steeds in orde. Weet niet wanneer het nu nog eens komt. Vind het in elk geval niet erg... Voel me wel elke keer een beetje flauw als ze bloed trekken, maar dat is het ook.

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Ik moest 2 x, was standaard bij hun

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier ook 2 keer. De eerste keer rond 12 weken, voor oa rode hond, ijzer, hiv, en nog een paar dingetjes.
    De tweede keer rond de 28 weken. Toen alleen suiker en ijzer (Hb).
    En in mijn geval nog wat 2 (x3=6) extra keren, omdat mijn suiker wat stuiterde ('s ochtends te hoog, overdag te laag). Dan krijg je nog een suikerdagcurve, en mag je 3 keer op een dag naar het ziekenhuis om te prikken, uit je arm!

13. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    jemig deepfreeze, bloedsuiker uit je arm 3 x per dag? ik snap niet dat ze dat niet gewoon uit de vinger halen, dit is toch meer belastend. Maarja het zal wel een reden hebben. Bij mij gebeurd dat echter zowiezo niet lol.
    Maar ik ga er vanuit dat het zover niet komt en zowel, dan zien we dan weer wel ;)

14. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    ivm rhesus negatief moest ik bij Sam eigenlijk 2x laten prikken. Dus in het begin zoals bij iedereen en dan bij week 30 voor de antistoffen of zoiets?
    Maar die tweede keer heb ik niet gehaald.

En nu moet ik om de haverklap laten prikken op van alles en nog wat. Maar dit omdat ik bij Sam Pre-Eclampsie/HELLP heb gehad.

15. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik kreeg bij het eerste bezoek aan de vlos meteen 3 forms mee om bloed af te laten nemen met 13 weken, 26 weken en 34 weken. Volledig zinloos volgens mij en als ik niet vraag naar de uitslag lijken ze er ook niet naar te kijken. Verder heb ik nu 3 keer bloed af laten nemen ivm mogelijk zw.suiker en ook hier krijg ik geen uitslagen van als ik er niet om vraag...

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat je er niets van hoort wil niet zeggen dat ze er niet naar kijken. Mijn ervaring in het ziekenhuis is dat ze dat soort dingen vaak al eerder bekijken, voor je er bent -vaak al gelijk als de uitslagen binnenkomen. En bij extreme waarden krijgen ze zover ik weet ook een telefoontje binnen van het lab.
    Maar ze zullen denken; goed is goed, dan heeft het verder ook geen aandacht nodig ;) en veel mensen kunnen (en willen) niet zo veel met die cijfertjes.
    Persoonlijk vind ik het allemaal wel erg interessant ;) , maar ik weet dat bijvoorbeeld mijn man, dat soort dingen niet zo veel kan schelen.

17. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

Oct 10, 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    ik ben gister nog geweest nuchter voor de suikerspiegel dit was de 2e x als het erg hoog zouden ze me bellen dus nog ff afw8en

18. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

Aug 26, 2007
    1,684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik heb bij 30 weken ook een prik gehad voor Rhesus negatief...die had ik eigenlijk bij de verloskindige moeten krijgen bij de volgende controle, maarja toen werd ik ineens overgenomen door de gyn. en die prik heb ik dus in het ZH gehad! Ik heb na de KS ook weer zo'n soort prik gehad, jij niet? Dit was omdat de baby rhesuspositief bloed had en iets met antifstoffen.

19. valhalla

valhalla Niet meer actief

Dat is ook gek, ik ben met 12 weken voor bloed prikken geweest en met 20 weken nog een keer, terwijl ik helemaal niets mankeer, alles is in orde
    Hb is wel wat te laag, maar daarvoor hoef je niet helemaal naar het lab en daarvoor hebben ze geen twee buisjes nodig...

Maar goed, zal wel standaard zijn hier dan....

20. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Tot nu toe 3 keer:

bij ongeveer 4 weken, om hcg te checken en algemene gezondheid,bloedgroep enz...

bij ongeveer 9 weken, om hcg te checken, maar dit kwam doordat ik zelf ongerust was.

Twee dagen geleden, om te kijken naar suiker, hb enz...

Share This Page