Hoi Ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, dus moet de baby door mn vriend erkend worden tijdens mn zwangerschap. Maar nu las ik ook dat het ouderlijk gezag dan apart aangevraagd moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je dat doet? Ik weet dat je de erkenning in het gemeentehuis kan regelen, maar hoe en waar regel je het ouderlijk gezag?
Hallo, Wij zijn ook niet getrouwd en voor erkenning kun je inderdaad terecht bij de gemeente. Voor ouderlijk gezag moet je even contact opnemen met het kanton gerecht (rechtbank). En dan zeg je gewoon dat je ouderlijk gezag wil aanvragen. Wij hebben gewoon een formulier gekregen per post, dat we straks moeten invullen en dan is ongeveer na 3 weken geregeld. Suc-6 ermee. Groetjes Dapi
Ah oke dankje voor je antwoord, maar als ik het goed begrijp dan regel je het ouderlijk gezag dus pas nadat de baby geboren is?
Dat kan inderdaad pas als je kleintje geboren is. Je hebt nl een uittreksel van de geboorteakte nodig.
Bij ons is het precies hetzelfde, zijn ook niet getrouwd. WEl al bij de gemeente geweest en daar kregen wij de papieren mee voor het ouderlijk gezag, dus straks alleen opsturen, is wel makkelijk. Angelaa
het is heel simpel: wij zijn naar de gemeente geweest voor de erkenning, is geheel kosteloos, daar had je voor nodig: *ID-kaart *uitreksel geboorteregister Ze maken daar dan de erkenning in orde. Dan vertellen ze ook hoe je aan het ouderlijk gezag komt. Je moet dan de erkenning+uittreksel geboorteakte van je kindje opsturen naar de rechtbank en dan heeft je vriend ook het gezag
Hier kun je meer lezen en de benodigde papieren uitdraaien: http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... elling.htm
en hoe zit t als de vader niet Nederlands is? ik ben wel 100 % nederlandse maar mijn vriend waar ik dus mee samen woon en die de vader is van t kindje is Engels met Engels paspoort...is dit een probleem? heeft hier iemandook al ervaring mee misschien?
Ik denk het wel. Ik heb op de gemeente-site zitten lezen dat je, als je kindje de achternaam van papa krijgt, de moeder mee moet voor toestemming... aangezien het soms voorkomt dat het 2e of 3e kindje een andere papa heeft... (na een verbroken huwelijk, nieuwe vriend ofzo bedoel ik dan he ) Kijk anders ff op je eigen gemeente-site, daar vind je heus alle info wel.
WAT?! Zijn hier vrouwen die zwanger zijn, zonder gehuwd te zijn? Dat kan toch niet, ik kom hier nooit meer.
je moet samen naar de gemeente voor de erkenning van de ongeboren vrucht. Ongeacht of jullie samen al een kindje hebben dat erkend is door de vader, de achternaam van de vader draagt en ook het gezag heeft over het eerste kindje. Doe je dit niet dan zal het tweede kinde automatisch de naam van de moeder krijgen. Als het goed is krijg je de formulieren mee van de gemeente als jullie voor de erkenning naar de gemeente gaan. Het is dan de bedoeling dat jullie een bewijs van goedgedrag opvragen, formulieren zitten erbij. En deze, samen met een uitreksel en geboorte akte toesturen. Wanneer dit akkoord bevonden is zal er bij het kantongerecht een kanttekening gemaakt worden en heeft de vader evenveel recht en gezag als de moeder. Hier in deze gemeente moet je wel in eigen persoon naar het kantongerecht toe, ik weet niet of dit verschilt per gemeente. Verschillend per gemeente zijn hier kosten aan verbonden. op de site www.postbus51.nl kun je alles lezen wat je wilt weten en kom je er niet uit dan gewoon even bellen en ze leggen je alles duidelijk uit. Gr