aantal voedingen bij 3 mndn en doorslaapvraag/ melkproductie

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by April1, Sep 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. April1

April1 Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    1,385
    1
    0
    Hallo :D

Mijn zoontje is nu bijna 14 weken en drinkt goed aan de borst.
    Sinds een week lijkt hij genoeg te hebben aan 5 voedingen terwijl hij tot dan toe steeds 6 voedingen wilde. Hij is een blije, tevreden baby, dus ik vermoed dat hij voldoende binnenkrijgt met die 5 voedingen.

Ook slaapt hij de hele nacht door. De ene keer is zijn laatste voeding om 19.30 en komt hij rond een uur of 5 pas weer. De andere keer drinkt hij tussen 20 en 22 uur zijn laatste voeding. Ook dan komt hij rond een uur of 5 of maximaal 6.30 uur. (heerlijk voor mij, ik werk niet dus na die voeding slaap ik ook nog een uur of 2).

Nu vertelde de verpleegkundige van het cb mij vorige maand dat er maximaal 8 uur tussen 2 voedingen in mogen zitten ivm eventuele terugloop melkproductie.
    Dit lijkt niet erg te kloppen in mijn geval. Mijn zoontje drinkt nog steeds lekker, groeit prima en komt dus ook aan in gewicht.

Mijn vragen zijn dus als volgt: Zijn 5 voedingen voldoende voor een baby van 3 maanden en wat is nu de maximaal aantal uren welke mogen zitten tussen 2 voedingen ('s nachts dus ivm doorslapen)?
    Kan iemand mij duidelijkheid geven hierover?

Alvast dank voor de moeite!

Groeten :D

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

ik denk dat je je lekker bij je gevoel kunt houden. In het begin is het inderdaad van belang dat er niet te lang tussen 2 voedingen mag zitten (overigens hebben wij het dan over 6 uur, dat terzijde) omdat er anders inderdaad te weinig vraag is aan de borst en dat nadelig kan zijn voor je melkproductie.
    Op deze leeftijd lijkt me dat minder van belang, je melkproductie is niet meer zo heel erg hormoon-afhankelijk, maar je lichaam snapt het nu gewoon als het ware. geen paniek dus, ga lekker zo door en geniet nog van het borstvoeden!

groetjes Heidi margit

3. April1

April1 Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    1,385
    1
    0
    :D Hallo!

Dank voor je antwoord!
    Mij werd door onze kraamhulp ook gemeld, dat er max. 6 uur tussen mocht zitten en het cb zei 8.
    Fijn dat ik daar niet zo erg meer op hoef te letten nu.
    Ik ga gewoon maar door met 'luisteren' naar wat mijn zoontje aangeeft.

De afgelopen 2 dagen kwam hij om 22.00 weer (extra) en 's morgens dan om 6 uur. Hij heeft het dus zelf al geregeld!
    Nu lijkt het rijtje:

6.00
    9.00
    12.00
    15.00
    19.00
    22.00

Van mij mag het zo blijven! ;)

Bedankt voor je duidelijke antwoord, heel fijn om hier terecht te kunnen met vragen.
    Bestaat er eigenlijk ook voor mensen die niet in het werkveld zitten een opleiding of uitgebreidere cursus tot bv-consulente? Lijkt mij erg interessant meer te leren en leuk om anderen uiteindelijk te kunnen helpen bij zoiets moois als bv.

Lieve groet :)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat leuk dat je enthousiast bent!

Ja hoor, die mensen zijn hard nodig! Bij de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. In NL zijn dat de VBN en LLL-Nederland. Je vind ze op www.borstvoeding.nl Voor beide organisaties geldt: zelf 6 maanden borstvoeding hebben gegeven (aan 1 stuk)

Ik zou zeggen: bekijk of er bij jou in de buurt informatie of moedergroepen worden gegeven, meld je aan en ga eens kijken, sfeer proeven, kijken hoe dat gaat, wat ze doen, wat er mogelijk is.

Leuk hoor!

Groetjes Heidi Margit

5. April1

April1 Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    1,385
    1
    0
    :D

Dank voor je tip! Ik vermoed dat ik de 6 maanden wel ga halen!
    Wie weet is het wat voor me!

Lieve groet

Share This Page