Volgende stap, bijna 7 mnd

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Alf, Jul 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Alf

Alf Niet meer actief

Beste Voedingsdeskundige,

Ons schema:
    7.30 fles 180cc
    10.00 fruithapje van 1 stuk fruit
    12.00 fles 180cc
    16.00 fles 150cc
    18.00 groente ca. 100gr
    20.00 fles 180c met schep rijstebloem

Ik heb begrepen dat ik vanaf 7 maanden mag beginnen met een boterham.
    Hoe kan ik dit het beste geven? Ik krijg van moeder het advies om een broodje te overgieten met wat melk en zo aan te bieden, en na een paar weken over te gaan op een boterham met wat margarine.

Hoeveel melk geef ik hem daar dan nog bij? Hoeveel voedingswaarde heeft een boterham die ik van de fles kan afhalen?

En de pap, ik geef nu alleen voor het slapen gaan wat in zijn fles, is lees ik elders vooral bedoeld om hem te laten wennen aan ontbijt.
    Moet hij pap in de fles of van een bordje in de ochtend? Of kan ik ook dan een boterham geven?

En de laatste vraag :)
    Momenteel krijgt hij zijn groente meestal nog puur, soms met een aardappeltje erdoor geprakt.
    Ik moet binnenkort ook starten met wat kip, vlees of vis en met rijst en of pasta.

Van welke fles haal ik dan het beste wat af? Ik wil niet dat hij teveel binnenkrijgt, maar hem ook niet met honger laten slapen/spelen/naar opvang brengen..

Heel hartelijk bedankt alvast!!

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Alf,

Je kunt inderdaad beginnen met het broodje in de melk te dopen en het op deze manier aanbieden. Maar je mag ook gelijk beginnen met kleine stukjes brood (eventueel met margarine) geven.

Zodra hij een boterhammetje kan eten, dan zou je dat flesje kunnen laten vervallen en hem bij zijn broodje water, thee of diksap geven. Ons advies is 3 flesjes opvolgmelk per dag.

Pap kan 's ochtends als ontbijt worden gebruikt, maar ook 's avonds voor het slapen gaan. Het ligt er aan wat jouw kindje nodig heeft. Wellicht doordat jij zijn avond hapje gaat uitbreiden heeft hij geen papfles meer nodig om te kunnen doorslapen.

Een papfles is een goede start van de dag, maar je kunt net zo goed een broodje geven met een flesje melk. Dit is maar net wij jij en jouw kindje prettig vinden.

Groet,
    Anne

3. Alf

Alf Niet meer actief

Beste Anne,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Vandaar ook mijn vraag. Ik lees verschillende adviezen mbt tot de opvolgmelk. De één zegt 3, de ander 4. Probeer de hoeveelheid af te bouwen, maar hij flest zo graag :)

Als ik hem 'sochtends een boterham geef, hoeveel melk dan nog erbij? 90/3?
    Voor hoeveel melk staat één boterham, zeg maar?
    Hij doet het prima zoals hij nu gaat wil hem niet meer aanbieden dan nodig, maar hem ook niets afnemen.

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Alf,

Zodra je nog geen volledige bijvoeding krijgt zoals fruit en groente is het advies nog 4 flesjes.

Jouw zoontje mag 3 flesjes van 180 ml / 6 schepjes per dag.

Groet,
    Anne

5. Alf

Alf Niet meer actief

Duidelijk! Thnx :)

6. Alf

Alf Niet meer actief

Toch nog even een vraag.. wanneer is het volledige bijvoeding?
    Hij krijgt nog geen max hoeveelheden groente en fruit en ook nog geen boterham.
    Fles eraf gaat echt nog niet lukken :(
    Ben wel met fles 1 en 3 terug naar 150/5

7. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Alf,

Als je alleen nog groente en fruit geeft, dan mag je 4 flesjes geven. Zodra jouw zoontje een boterhammetje krijgt vervalt het flesje rond 12.00 uur.

Groet,
    Anne

Share This Page