Ik ben me alvast wat aan het verdiepen in het bereiden van de groente- en fruithapjes voor ons zoontje. Ik heb niet het idee dat hij er al aan toe is, maar ik vind het leuk om me alvast voor te bereiden Wat me nog niet helemaal duidelijk is is of de groente gestoomd of gekookt moet worden en hoelang. 15 minuten? Ik wil het invriezen in ijsblokjesbakjes en dan deze porties in vriezerzakjes bewaren (met zo'n schuifsluiting). Hierop schrijf ik de bereidingsdatum. Binnen hoeveel weken moet het gebruikt worden? De een zegt 6 weken, de ander zegt 3 maanden. Andere tips zijn ook welkom!
Kan allebei, gewoon kijken wanneer het gaar is. Eten jullie nooit groente zelf? Invriezen, zelf nooit gedaan maar 3 maanden, al zóu het kunnen. Dan eten ze misschien alweer heel anders he, meer qua hoeveelheid en soorten. Lijkt me geen goed plan.
Ik had bij Blokker zo'n rvs stoommandje en een klein pannetje met deksel gekocht. Bij de toko verkopen ze ook bamboe stoommandjes waar je meer mee kan stomen. Ideaal! Het stomen van groente is zo gepiept. Duurt misschien 10 minuutjes? Ik heb nog nooit babyhapjes ingevroren trouwens. Je kan beginnen met verse pastinaak, pompoen, bataat of wortel. Na 6 maanden kan je ook kipfilet of vis stomen. Dat pureren met een theelpeltje kokosolie of klontje roomboter (vetten zijn erg belangrijk voor de in vet oplosbare vitamines zoals vitamine A) Die groentes hebben een licht zoetige smaak en is heeel gezond.
Bedankt voor jullie tips! Natuurlijk eten wij groente haha Ik meende ergens gelezen te hebben dat je groente voor baby's maar heel kort hoeft te koken/stomen, vandaar mijn vraag.
Ik begon trouwens met het geven van potjes toen ze 4 maanden was omdat dat een veel vlakkere smaak heeft. Zo kan je kindje eerst een beetje wennen aan de verschillende smaakjes. Maar het is voor iedereen verschillend natuurlijk
Wij deden het weer anders, ik pureerde helemaal niets en gaf ze gewoon vers fruit en stukken groente in hun handje. Vonden ze heerlijk om daar lekker een beetje aan te likken/zuigen/knagen. Óók een optie.
Waarom zou je 'baby' groente minder lang koken dan? Dan is het juist harder? Ik vind dat sommigen zo moeilijk denken.. Ik kookte gewoon aardappels en groente, wat vaker wortels, bloemkool en broccoli in die eerste periode, dan kon ze gewoon mee eten en een paar stukjes bewaarde ik voor de volgende dag/dagen als wij bijv. macaroni aten.
Stukken fruit en groente gaan we t.z.t. ook geven, ik vind het eng om daarmee te beginnen Doel je daarmee op mij? Excuse me for asking?
Je kan stukken geven als je kindje goed rechtop kan zitten, en het eten goed naar het mondje kan brengen. Dat is nu inderdaad nog niet. Voor mij was bovenstaande het teken dat ze aan bijvoeding toe waren (rond de 5,5 / 6 maanden). Het lijkt eng maar valt reuze mee.
Wij vinden het ook eng om stukken te geven dus wij pureren met een staafmixer. Eerste weken eerst groente - wortel - bloemkool - erwten - broccoli - pompoen(ah bevroren stukjes) Daarna mengen met aardappel. Een favoriet van uk is wortel gemengd met pompoen en aardappel. Met fruit appel koken en pureren,hij krijgt ook appel/peren hapjes. Vandaag krijgt hij banaan gemengd met appel.
Stomen is beter voor het behoud van vitamines, daarom wordt dat aangeraden. En dan na het stomen een lekje olie (zonnebloem ofzo) erbij, en mixen. Ik heb zelf nooit diepgevroren. Dan gaan er veel vitamines verloren. Ik gooide gewoon wat diepvriesgroenten of verse groenten in de babycook, en dan is het zo klaar. Kost wel wat, maar dat ding is zijn geld hier zeker waard geweest. Beginnen met zachte groenten zoals pompoen of courgette, en dan langzaam opbouwen.
Bedankt allemaal! En is het beter om een paar dagen achter elkaar dezelfde groente te geven, of juist niet?
Ja best wel. Een dag of 3 dezelfde groente puur geven, zodat je snel kan zien als je kindje erop reageert. Dan 3 dagen een andere groente, en zo alles uitproberen. Na een tijdje kan je dan bij een al 'geteste' groente aardappel voegen, of rijst of pasta. En zo rustig opbouwen.
Ik heb in het begin met de babycook hapjes gemaakt. Je kunt zelfgemaakte babyhapjes 2 maanden in de vriezer bewaren. Opperdepop boek van de AH vind ik een goed boek met makkelijke recepten.
Rijo niet speciaal voor jouw hoor! Maar deze vragen lees je zoveel, ik vind dat zo jammer voor de moeders, ze lijken er bijna stress van te krijgen Maar misschien zie ik het verkeerd. Ik ben zelf vrij makkelijk, gewoon koken en lekker zacht prakken met een drupje olijfolie of water. Geen staafmixer nodig, stukken kan later nog. Niet als je nu al beginnen wilt.