Hallo, Mijn zoontje is bijna 2 weken. Ik geef bv maar dat ging niet zonder meer. Eerst gekolfd en vingervoeding, inmiddels kan ik met tepelhoedje gelukkig zelf de borst geven. Langzaam tepelhoedje aan het afbouwen, nu leg ik hem 2x per r dag zonder aan en dat gaat redelijk goed. Ik hoop ooit zonder t kunnen maar het is best wel heel pijnlijk. Aanleggen gaat goed, het is puur gevoeligheid van de tepels. Alleen, hij valt na ongeveer 10 minuten langzaam in slaap. De pauzes worden steeds langer en hij is na 15 min meestal niet meer te activeren. Na 1 borst wordt hij verschoond en bij de volgende borst weer hetzelfde verhaal. Nadqt ik hem dan slapend in zn bedje leg, wordt hij wakker en heeft dan nog honger. Als ik hrm dan aanleg drinkt hij niet meer lang actief, en begint het weer van voor af aan. Ik ben dan soms ruim 2 uur bezig en dan heeft hij vaak nog niet genoeg. Door het tepelhoedje hhebik ook altijd afgekolfde melk en dan geef ik hem ten einde raad nog maar een fles. Soms 50ml en gister bijv na een uur voeden, wel 100! Ik word er moedeloos en gefrustreerd van.. hoe kan ik ervoor zorgen dat hij genoeg heeft aan mijn bv? Ik heb wel genoeg volgens mij want na een normale voeding kolf ik nog 70 tot 100 ml. zo rond het begin van de avond is het het ergst, na zo'n fles slaapt hij dan wel 5 a 6 uur achter elkaar. Pas ook een keer snachts, na 2, 5 u voeden sliep hij eindelijk, en ok weer 6 uur door. Overdag heeft hij meestal wel genoeg aan 2x 15min drinken. Heb je misschien tips? Wisselen van borst doe ik dan al, maar hij valt gewoon weer in slaap, en borstcompressie probeer ik ook, dat leidt tot 3 goede slokken en dan weer pauzes.. help..
Hoi, jammer dat ik nu pas kan reageren. Hoe is het nu bij jullie? Het klinkt alsof je kindje niet heeft geleerd actief door te drinken. Dit kan komen doordat jullie in het begin al zoveel moeite hebben moeten doen voor je borstvoeding, dat hij of wat afwachtend is geworden, of denkt: het zal wel. Gelukkig is hier nog heel veel in te leren voor hem! Ik zou je willen aanraden om een lactatiekundige in te schakelen die met je meekijkt, en kan observeren of het inderdaad afwachten is of dat er meer aan de hand is. Zij zal je melkstroom en toeschieten beoordelen en de intake aan de borst. Daarnaast kun je met haar technieken oefenen om je kindje bij de les te houden. Sleutelwoord daarin is het slapen vóór te zijn. Actief houden, hem leren zelf effectief zijn voeding tot zich laten nemen. Kindjes pakken dat best snel op hoor, dus ik zou zeggen ga er voor! Groetjes en succes!
Hoi Heidi, dank voor je antwoord. De lactatiekundige is inmiddels geweest, ik heb goede tips gehad en vrijwel alle voedingen gaan goed, hij drinkt actief door en heeft dan genoeg en gaat lief slapen of is even wakker. Maar in de avond/einde middag blijft het willen drinken bij mama. Na een voeding blijft hij dan zoeken. Als ik hem dan nog een paar keer aanleg neemt hij een paar slokken en gaat dan sabbelen en wordt slaperig. Als ik dat merk haal ik hem los want dat gaat pijn doen aan mijn tepels. Dan blijft hij zoeken, een flesje afgekolfde melk helpt niet. Is dit clusteren? En hoe moet ik hiermee omgaan want ik ben bang dat ik helemaal niet meer kan voeden straks omdat mijn tepels zo'n pijn doen.
Ja, dit klinkt als clusteren, maar overleg met de LK die bij je is geweest, die heeft jullie complete beeld in het vizier! Succes