groente en fruit bij baby van 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Hinata, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hinata

Hinata Actief lid

22 nov 2009
    148
    0
    0
    welke groente en fruit geven jullie je kleine allemaal?
    Ik blijf steeds bij dezelfde soorten hangen en ik dacht misschien krijg ik wat nieuwe ideeen haha

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

-Aardappel
    -Aardpeer (topinamboer)
    -Amsoi *
    -Andijvie *
    -Artisjok
    -Asperge
    -Aubergine
    -Bleekselder *
    -Bloemkool
    -Broccoli
    -Champignons
    -Chinese kool *
    -Courgette
    -Doperwten
    -Jonge peultjes
    -Jonge sperzieboontjes
    -Jonge tuinboontjes
    -Knolselder *
    -Komkommer
    -Koolraap
    -Koolrabi *
    -Meiknol
    -Paksoi *
    -Paprika
    -Pastinaak
    -Pompoen
    -Postelein *
    -Raapstelen *
    -Rabarber
    -Radijs
    -Rammenas
    -Rode biet *
    -Schorseneren
    -Snijbiet *
    -Snijboon
    -Spinazie *
    -Spruiten
    -Sla *
    -Venkel *
    -Waterkers *
    -Witlof
    -Wortel
    -Zoete aardappel (bataat)
    -Zuurkool

-Abrikoos
    -Ananasmeloen
    -Appel
    -Avocado
    -Banaan
    -Druif
    -Duindoorn
    -Kers
    -Mango
    -Meloen
    -Peer
    -Perzik
    -Pruim (vers)
    -Rozenbottel
    -Stoofpeer
    -Suikermeloen

Dit is een overzicht van groenten en fruit die je (volgens een allergievriendelijk schema) op 6 maanden mag geven. Inspiratie genoeg? ;):D

De sterretjes betekenen dat het om nitraatrijke groenten gaat en mag je dus niet vaker dan 2x/week geven.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Inspiratie genoeg, lijkt me. Maar ik heb er toch twee kanttekeningen bij:

1. ik vind het apart dat perzik en mango in een allergievriendelijk schema staan. Ik ben zelf nl allergisch voor steenvruchten, waaronder perzik. Abrikoos en pruim zijn ook steenvruchten, maar roepen (in elk geval bij mij) veel minder reactie op. Mango is familie van cashew en pistache (wist ik ook niet; heb het gelezen toen ik op zoek ging naar info over deze notensoorten omdat mijn zoontje er allergisch voor is) en geeft daardoor ook grotere kans op allergische reacties.
    En wat is een ananasmeloen?

2. aan een kindje van 6 maanden zou ik zeker nog geen koolsoorten geven, dat lijkt mij te zwaar voor de darmen. Chinese kool en zuurkool (die laatste is vaak nog erg zout ook) zou ik er dus nog even niet bij doen.

4. adi

adi Niet meer actief

....

5. Bri

Bri Niet meer actief

Gevonden.... dit is het schema dat van borstvoeding.com afkomstig is. Alleen staat daar ook tomaat bij, vanaf 6 maanden. Zou ik niet doen, is een bekende allergeen en is vrij scherp.

Er staan meer dingen in die ik wat vreemd vind, maar dat kan natuurlijk ook aan een gebrek aan kennis van mijn kant liggen ;)
    Ik zou bijvoorbeeld nooit pindakaas of amandelpasta geven aan een kind van 9 maanden - al staat er hier wel bij dat je moet oppassen wanneer je kind een voedselallergie heeft.
    Verder staat er op dat je smeerleverworst pas vanaf 3 jaar zou mogen geven... mijn kindjes zijn daar allebei mee begonnen voor hun eerste verjaardag. Misschien doe ik daar helemaal niet verstandig aan.

Maar goed, dat vroeg TS allemaal niet. Wat gaf ik zelf aan groente en fruit, aan een 6 maanden oud kindje?
    - banaan
    - appel
    - peer
    - abrikoos
    - meloen
    - druif (gehalveerd en geschild; 't is even een werkje maar echt veel eten ze er toch niet van)

- wortel
    - mais (wordt afgeraden ivm allergene werking, maar ik wist dit niet)
    - doperwten
    - bloemkool
    - sperziebonen
    - tuinerwten
    - courgette
    - pompoen
    - rode biet
    - aardappel
    - broccoli

Eén soort per keer introduceren, paar dagen volhouden, bij geen reactie: volgende soort erbij.

Deel Deze Pagina