Ik denk dat het verwarrend is omdat je zegt dat je je dochter laat komen voor haar fles, maar haar vervolgens wel gaat wakker maken voor fruit en groente. Bijvoeding zou je juist ook op verzoek kunnen geven, juist omdat ze er in de eerste maanden zo weinig van eten. Hier eet ze dus als ze goed wakker is, ik ga haar echt niet wakker maken om een peer te eten.
Precies, dat bedoel ik ook Nescio... Door je kindje net zo lang wakker te maken tot ze zich zelf meldt op dat tijdstip is niet echt op verzoek, maar je kind in een ritme brengen. Niks mis mee hoor, al zou ik het persoonlijk niet zo doen op die leeftijd. Iedereen moet kijken wat het beste bij z'n/haar eigen situatie past....
Maar ik schreef ook dat de flesvoeding WEL op verzoek gaat, alleen het groenten en fruithapje niet. En ieder kindje is anders. Onze dochter reageerd super goed in dit ritme, dus houden we dat aan. En een ander kindje reageerd weer niet goed op dit schema. Nou, dat geeft toch niet. Ieder moet doen wat hem of haar het beste lijkt, want ieder kent zijn eigen kindje het beste.
Daarom zeg ik ook: iedereen moet doen wat het beste bij hem/haar past en in de thuissituatie. Prima toch als je kindje daar dan goed op reageert?
Hier ook vanaf het begin alles hoe het uitkwam. Eerst alleen de borst op verzoek, vanaf 6 maanden fruit na z'n ochtendslaapje. Kon de ene keer om half 10 zijn, de andere keer om kwart voor 12. Groente (en nu warm eten) als wij zelf het avondeten namen, rond 6 uur. Meestal was hij dan wakkeer, die ene keer dat hij sliep liet ik hem liggen. Hij zal het wel nodig hebben, denk ik dan.
jij hebt het over 'later', en dat je kind dan niet weet wanneer het 'etenstijd' is. Later zal je kind niet 'komen voor de fles', maar gewoon bijna de hele dag wakker zijn. En het duurt nog een aantal jaren voordat je kind klok kan kijken. intussentijd hoeven de maaltijden zeker niet precies op de klok gegeven te worden. Of heb jij ook elke dag precies om dezelfde tijd honger en dorst? En pak je nooit iets spontaan tussendoor?