Groente en fruit

Discussie in 'Voeding' gestart door Es14, 22 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Es14

Es14 Actief lid

12 jun 2014
    140
    1
    18
    Ik ben al vast informatie aan het zoeken over het bijvoeden.
    Als ik hiermee ga starten wil ik beginnen met groente. Ik wil dit zelf gaan klaar maken maar hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik alleen de groente zelf pureren of doen jullie er ook aardappel door heen?

En wanneer kan ik er dan ook fruit bij gaan geven? Doen jullie dan 1 soort fruit per keer of meerdere? Ik zag dat in de kant en klare potjes vaak meerdere soorten fruit zitten maar dat hoeft niet per see toch?

En ik las dat je ook pap als ontbijt kan geven maar dat dit niet per see nodig is. Wanneer kies je hier dan wel voor? En als je hier voor kiest is het dan beter om in de fles te geven of in een bordje en met een lepel geven?

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hoi,
    Uiteraard zou ik met 1 ding tegelijk beginnen. Of dat nu met pap, groente of fruit is dar maakt niet uit. Begin dus met 1 om langzaamaan de darmpjes te laten wennen.

Vwb de groente hoef je pas met 7 maanden ofzo aardappel bij te voegen. Laat eerst maar wennen aan pure en enkelvoudige smaken. Je kunt de groente stomen of koken en daarna met een staafmixer er door heen, zo deed ik het altijd. Begin met zachte smaken als sperziebonen, bloemkool, wortel, courgette.

Je kunt het vanaf 6 maanden ook à la rapley geven, dus gewoon stukken groente heel aanbieden en ze zelf laten eten. Maar goed dat is een keuze. Ikzelf ven begonnen met pureren (mede omdat ik destijds rapley niet kende) maar toen zoon eenmaal brood mocht heb ik dat vanaf begin rapley gegeven en zoonlief eet nu zowel van lepel als zelf heel goed.

Als je begint met pap kun je om te laten wennen het eerst in een fles geven en daarna uit een bordje.

3. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Pap is een goed begin van de dag. Sommige kindjes worden nl erg onrustig als ze 's avonds pap krijgen (volle maag gevoel). Rijstebloem is in zover onzin, dat het niets toevoegd aan waarde. Bovendien wordt het in de maag weer dun, dus voor bijv. spugende kindjes heeft het ook geen waarde. Rijstebloem heb ik nooit gebruikt, was een advies van het cb hier omdat ze vroeg voor de eerste fles kwam (5u) maar dat schoof vanzelf op. Nooit gebruikt dus!

Gluten en granen (pap, brood etc) is vanaf 6/7 maanden. Hetzelfde met aardappel, dat hoeft nu allemaal nog niet.

Als je met fruit of groente begint, zou ik persoonlijk groente kiezen. Dat is wat milder. Een soort per keer, 3 dagen lang. Dit om een eventuele allergie te ontdekken. Je kan beginnen met zachte smaken.

Rapley kan je rond de 6 maanden starten. Gepureerd is vanaf 4 maanden. Vanaf 6 maanden dus rapley (stukken) of geprakt.

4. Es14

Es14 Actief lid

12 jun 2014
    140
    1
    18
    Bedankt voor de reacties.

Ik zag dat overal de meningen nogal verschillen over of je met 4 maanden of met 6 maanden start. Wat is beter en waarom?
    Wanneer zijn jullie begonnen?

5. Es14

Es14 Actief lid

12 jun 2014
    140
    1
    18
    Wat ik me ook nog af vroeg is of je de groente geeft op een tijd waarop je normaal een fles geeft? En bied je dan meteen na de groente een fles aan? Want hij eet in het begin natuurlijk nog maar heel weinig.

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Tja wanneer beginnen, je zegt het al daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben een week voordat zoon 4 maanden was begonnen. De reden daarvan was omdat hij vanaf het begin een erg hongerig mannetje was. Hij zat op volledige forte voeding en maar nog leek hij onverzadigbaar. Hij heeft zelden last gehad van kraampjes dus daarom durfde ik het wel aan om te beginnen. Dat bleek een goede zet want hij had geel snel door hoe hij van een lepeltje moest happen en een week later at hij al halve (toen nog) potjes groente. Het bracht bij ons meer rust want get. was net dat extra's wat hij nodig had om verzadigd te zijn/blijven. Bottom line, je moet echt naar jouw kindje kijken om te bepalen of hij/zij er aan toe is.

Verder kun je het beste in de ochtend tussen 2 voedingen een hapje geven. Het vervangt nu nog geen fles. Je hebt dan nog verder de hele dag om te zien hoe hij/zij er op reageerde en eventuele kraampjes. Dan geb. je die 'ellende' overdag en niet 's avonds of 's nachts ;)

Deel Deze Pagina