Bijzonder dat je dan verplicht wordt een potje te geven! Hier at ze eigenlijk nooit groenten op het kdv, maar anders kreeg ze óf van daar óf ik gaf groenten mee!
Hier op het kdv juist alles vers. Ze hebben (gelukkig) niet eens potjes. Vreemd dat het bij jullie juist andersom is.
Dat was bij ons kdv ook, daarom hebben wij eigenlijk nooit groente gegeven daar, maar aten ze altijd thuis. Fruit wilden ze in eerste instantie ook niet in stukken aanbieden, maar toen ik er de eerste paar keer bij ben gebleven, zagen ze dat het eigenlijk gewoon hartstikke fijn en leuk is. Wij waren daar de eerste die het op die manier deden, maar inmiddels zijn er heel veel ouders die het zo doen. Nu is het gewoon heel normaal voor ze en geven ze intussen ook verse groentes.
Op zich is het niet raar dat een kdv potjes prefereert.. de kans op bacterieën is absoluut kleiner met een potje dan met zelf gemaakt en het is natuurlijk minder arbeidsintensief dan zelf maken. Potjes zijn niet slecht.. en voor veel mensen zijn ze beter dan wat er thuis gegeten wordt dus ik ben blij dat ze bestaan. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om elke dag uit een potje of doos / zakje te moeten eten dus dat geef ik mijn kinderen ook niet. Maar als het dieet thuis niet zo best is... tja, dan veel liever een potje dan met 6 maanden aan de KFC zitten... (ja ze zijn er)
Bij de jongste gaf ik soms een fruitkuipje van goodies ter variatie in het begin. Verder alles vers en zo snel mogelijk met de pot mee. In het begin gaf ik regelmatig diepvriesgroente met aardappel. Koken.moest ik toch al dus dat deed ik tegelijk. Na 1 jr houd ik hier max 1x per wk uit een zakje/pakje aan.
Fruit maken ze zelf vers, maar groente niet omdat niet iedereen kindje daar groente mee eet etc... Maar de reden van potjes is de versheid etc. Het moet ook een potje zijn die zij openmaken en en niet een potje wat je half meegeeft omdat ze de dag ervoor ook een halfje gegeten hebben.... Als er iets gebeurd met je kindje en het komt door de groente, dan kunnen zij niet aansprakelijk gesteld worden etc...
Wij doen zo'n beetje om en om. Potjes (Olvarit) zijn wel makkelijk, maar ook erg eentonig, vind ik. Bijna overal zit wortel en/of tomaat in. Zelfgemaakt krijgt ons zoontje aardappels met groente, geen vlees (hij eet nog geen stukjes en vlees wordt toch niet zo fijn in de blender, dus daarvan gaat hij kokhalzen). Qua prijs scheelt het in ons geval niets, want wij eten haast nooit aardappels, vlees en groente, dus voor hem koop en kook ik alles apart. Als je dat wel dagelijks eet, is het ws wel veel goedkoper om het zelf te maken!
Er zitten vast voordelen aan een potje voor een kdv, maar ik vind het niet opwegen tegen vers. Wij zijn denk ik verwend met ons kdv, want hier wordt dagelijks gekookt. Eerlijk gezegd beschouwde ik dit tot nu als vanzelfsprekend. Thuis komen er namelijk ook geen pakjes, zakjes en potjes in.
Hahahah dit is wel zo! Tijdens mijn babyshower moest ik proeven. Bleek 'bosbesfantasie te zijn. Het was alleen 97% appel hahaha
Op ons kdv wordt ook dagelijks gekookt, maar je moet wel bij het brengen doorgeven of ze blijft eten of niet... Dan worden er in de ochtend boodschappen gedaan voor het eten. Maar goed, ook verwend blijkbaar...
Mijn onthaalmoeder vangt op haar eentje 6 kindjes op. Zelfs daar wordt elke dag vers gekookt. Ik vind het eerlijk gezegd erg dat een opvang geen warm eten voorziet, en dan nog potjes ook...
Ik maak alles zoveel mogelijk zelf. Vooral in het begin toen het alleen groente was, was het hartstikke gemakkelijk. Nu ze hele maaltijden eet ook af en toe een bio potje, of een kant en klaar baby maaltijd uit het versschap van de biosupermarkt. Maar die zijn duuuuuuur... Het liefst geef ik alles vers, alleen soms hebben we het zo druk dat we voor het gemak toch voor een potje gaan.
Het kan zijn dat sommige kdv's lastig daarin zijn omdat de eisen wat betreft warme maaltijd door de ggd erg aangescherpt zijn...er zijn allerlei voorschriften en regels wat betreft vers eten in de groep, niet alleen als het daar bereid wordt maar ook als het dasr gegeven wordt
Ons KDV doet niet aan warm eten hoor. De kindjes eten gewoon brood tussen de middag. Soms maken ze wel iets met de kindjes, oktober hutspot (Leiden) en pas macaroni. Maar hij eet 's-avonds toch warm, dus waarom overdag ook nog eens?
Hier vanmiddag aan de slag gegaan. Aardappels, brocolli,tuinerwtjes,wortels,sperziebonen gekookt. Alles gepureerd met wat boter en melkvoeding en in potjes gedaan ( gestopt met borstvoeding,hele stapel avent bekers gevuld met verschillende combi's. Enne de kant en klare potjes voor als we ergens anders zijn,voor t gemak.
Wij geven ook om en om, ik vind het zelf leuk en beter om het zelf te maken.. maar potjes zijn af en toe ook errug handig! Ik heb het boek opperdepop van de AH, hierin staan allerlei lekkere recepten (tot nu toe vind Levi ze allemaal heerlijk) . Ik maak tot nu toe alles in een pan.. maar heb sinds kort een 2ehands babycook. Ik moet hem nog ontkalken en dan ga ik het daarin klaarmaken.. lijkt me wel makkelijk Ik maak dan per keer veel porties en die vries ik dan in. Ook fruithapjes maak ik dagelijks vers.. of als fruit bijna te rijp wordt, prak ik het en vries ik het in.. is ook wel eens makkelijk als je eens weinig tijd heb.