Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar verantwoord brood beleg. Tot nu toe heeft ze alleen nog boter op brood gehad. Ik wil geen 'zooi' op brood geven (in het algemeen niet). Wat geven jullie op brood en van welk merk en waar kan je het kopen? Ik heb bij ons in de supermarkt wel gekeken maar ik weet echt niet wat ik nu het beste kan kopen!
Appel/perenstroop kan van ieder merk, Cereal jam (reformschap), geprakte banaan. Halva jam zonder kunstmatige zoetstoffen.
Plakjes jonge kaas, roomkaas (even op de verpakking kijken maar in de goedkopere merken zitten geen toevoegingen), pindakaas (goede vetten, wel opletten ivm allergieen)
Kaas van de markt, Zonnatura aardbeienjam, appelstroop, heb wel eens gehoord dat je ook een plakje kipfilet op brood kunt doen (zelf nog niet uitgeprobeerd), roomkaas naturel met aardbeien, geprakte banaan.
En van welk merk is dat er waar kopen jullie dat? Ik heb nu smeerworst van de unox gekocht, dat was het enige dat ze hadden is dat goed?
Roomkaas, van de Aldi, maar hebben ze ook bij de AH en allerlei andere supermarkten. Wij hebben eigen merk, je zou ook Philadelphia naturel zou je dan kunnen halen. Appelperenstroop van Zonnatura is hier ook een hit. En van Cereals hebben we de abrikozenjam.
Smeerworst, smeerkaas (la vache qui rit), appelstroop, pindakaas, roomkaas, af en toe jam. Plakjes vlees en kaas is lekker maar dat kan je van je boterham afvissen . Tenzij je er een tosti van maakt
Ja de vraag is ook wat versta jij onder zooi.. Ik gaf als eerste broodbeleg appelstroop en dat eet hij nog steeds. Ook kaas eet hij en soms gekookte worst (alleen zitten daar wel redelijk wat toevoegingen in). In smeerworst zit ook wel het eea aan toevoegingen, ben ik ook pas later gaan geven.
Smeerworst en smeerkaas is dus in mijn ogen zooi. In smeerworst zit voornamelijk varkenslever, en das niet zo best. In smeerkaas zitten smeltzouten en is dus veeel te zout... jonge kaas, fruitstroop, jam zonder suiker en dergelijke, en roomboter is wel oke.
Er is smeerkaas van Eru speciaal voor kinderen, daar zit volgens mij veel minder zout in. Verder geef ik Dennis tegenwoordig op brood 2 à 3 st. per dag; Verantwoord / redelijk verantwoord: - Zonnatura appel- / perenstroop - Zonnatura jam - Jonge kaas - Boterhamworst (erg lekker natuurlijk, wel met mate) - Fruit - Pindakaas - Philadelphia naturel Iets minder verantwoord maar wel lekker af en toe: - Fruithagel - Kokosbrood (yak! maar geleerd van z'n broer) - Chocopasta - Hagelslag puur Maar Dennis is al 19 maanden geweest dus kan al veel meer eten. Wat hij niet lust heel gek, zijn aardbeien op brood! Wel bij zijn fruit(hap) maar dus niet op brood, gek kind.
Ik las gisteren een stuk over de eru smeerkaas voor kinderen, ook die zit bomvol zout! Ga ik dus niet geven. Tot nu toe alleen wat boter, vandaag ga ik voor het eerst wat fruit (heb nog een potje staan en die geven we nooit) op zijn brood doen. Verder: Avocado Kwark met fruit Zachte geitenkaas Zelfgemaakte hummus (moet ik snel eens proberen, ook lekker voor mezelf!)
ik doe appelstroop smeer worst en slankie smeerkaas maar zoals ik lees is smeerkaas en smeer worst niet goed this allemaal zo nieuw en de 1 zegt dit en de ander zegt dat ... en pindakaas van calve mag wel of niet??? pfff lastig
Alles "MAG"... maar de ene doet hier moeilijker over de ander. Het is maar net wat je 'zooi' vindt.. smeerworst kan best maar niet te vaak (1-2 per week) smeerkaas precies hetzelfde (veel zout maar zout is geen vergif.. teveel zout wel) pindakaas kan ook prima, goeie vetten! Zolang je alles maar flink afwisselt dan kan feitelijk alles (geen rauwe vleeswaren!) en als je echt zeer gezond wilt doen dan moet je je beperken tot geprakt fruit, magere vleessoorten, vruchten, notenpasta's en dan wel biologisch!
Dit zegt het voedingscentrum over broodbeleg bij peuters en kleuters: Hartig beleg is niet beter dan zoet beleg. In veel kaas en vleeswaren zit vooral ongezond vet. Kies daarom voor de magere soorten, bijvoorbeeld 20+ of 30+ kaas, een plakje ham, kipfilet, of casselerrib. Als zoet broodbeleg kun je appelstroop, jam of fruit geven. Af en toe ook pindakaas, chocoladepasta en chocoladehagelslag. Niet elke dag, want hierin zitten veel calorieën. Mijn advies: -variatie is het toverwoord, dus kinderen stimuleren en laten proeven van verschillende soorten beleg -chocoladepasta en chocoladehagelslag bewaren voor feestdagen en een keer verwennen -als zoet broodbeleg appelstroop of perenstroop, verschillende soorten jam, afgewisseld met bijvoorbeeld gestampte muisjes, vruchtenhagel, anijshagel -je kunt leuk variëren met bv tonijn uit blik op brood, komkommer, plakjes ei, sandwichspread, banaan, appelschijfjes met kaneel, aardbei, tomaat op brood, of een keer een krentenbol of geroosterde boterham -onder de 1 smeerkaas en smeerworst max 2 boterhammen per week ivm teveel zout en vit A (smeerworst)
wat ik in het begin deed: fruitspread (soort jam, maar dan met heel weinig toegevoegde suiker) appelstroop smeerkaas (of liever: creme de brie, véél lekkerder) roomkaas smeerworst (echt met mate ivm zout en vit.A) Wat later ook plakjes kaas en vleesbeleg en kokosbrood. Dochter vindt sandwich spread ook lekker. Hier gekozen voor absoluut geen pindakaas of notenpasta voordat ze 2 waren omdat ik zelf allergisch ben voor noten en dus heel voorzichtig ben met alles in deze hoek. (en van zoonlief is inmiddels gebleken dat hij allergisch is voor cashew en pistache)