Hoi allemaal, Vorige week waren we op het CB voor een inenting. Nu zei de mevrouw van het CB dat wanneer mijn dochter 1 jaar is, ik over moet stappen van opvolgmelk naar gewone melk. En dat ze nog maar 350 ml zuivel per dag mag. Nu is het zo dat mijn dochter Nutramigen krijgt i.v.m. (vermoedelijk) koemelkallergie. We zijn hiervoor een aantal maanden geleden bij het CB geweest, verteld wat de klachten waren en kregen toen en pot Nutramigen mee om te proberen. Met een week ging het een stuk beter, maar nog niet alle klachten waren weg. We zijn toen doorverwezen naar een KA en bleek dat zij ook nog reflux had. Maar de koemelkallergie is dus nooit "bewezen" (in zo verre dat er nooit testjes zijn gedaan, ze reageerde dus wel heel goed op de voeding en dat was voor mij meer dan genoeg bewijs!). Maar, om een lang verhaal kort te maken , hoe moet ik nu overstappen op gewone melk? Ik geef op dit moment als toetje yoghurt van geitenmelk, want hier kan ze wel tegen. Kan ik dan overstappen op geitenmelk i.p.v. koemelk? En hoe doe ik dit? In één keer, of geleidelijk aan? En moet dit echt al met 1 jaar? Het lijkt mij zo vroeg.. En, 350 ml, ze zit nu nog aan drie flessen van 200 ml die ze gulzig leeg drinkt, hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?! Een boel vragen, maar ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven! Groetjes ceejsje
geen idee in jou situatie maar mijn dochter is nu 1,5 jaar en krijgt nog steeds nutrilon dreumesmelk. zit toch wat meer ijzer enz in dan in gewone melk. ik ga hier mee door tot ze twee is en dan ga ik over op gewone melk denk ik.
Ik geef mijn dochter ook nog steeds Nutrilon (de Dreumesmelk). Ik wil haar nog een tijd Nutrilon blijven geven. Inderdaad vanwege de extra vitaminen en mineralen die erin zitten. Mara mocht 300 ml melk per dag van het CB. Zij mocht in totaal 9 maatschepjes melkpoeder per dag. 's Morgens krijgt ze 5 schepjes met 150 ml water. 's Avonds krijgt ze 4 schepjes met 150 ml water. Dezelfde hoeveelheid water dus, alleen is de melk 's avonds wat meer verdund. Maar ze drinkt het beiden prima op.
Ik vind het ook wat vroeg om met 1 jaar over te stappen, maar (naar mijn idee) is er geen melk die volgt na Nutramigen 2 (Zoiets als dreumesmelk). Zou ik dan door kunnen blijven gaan met 2?
Mijn zoontje krijgt in de ochtend nog nutrilon (pap) en bij de lunch een bekertje gewone melk. Die krijgt hij vanaf 11 en een halve maand...
Hier bij 11,5 maand langzaam de opvolgmelk met gewone melk gaan mengen en met 1 jaar dronk ze alleen nog halfvolle koemelk. Als je kindje verder gevarieerd eet hoeven ze helemaal niet die dreumesmelk te hebben, die is er (naar mijn mening) puur voor de commercie... Is je kindje te klein of eet het niet goed, dan zou dat een betere reden zijn om door te gaan met dreumesmelk. Is het sowieso niet handig om een provocatietest te laten doen om zeker te weten of ze wel of niet een allergie heeft voor koemelkeiwit??
Misschien een rare vraag, maar wat is een provocatietest precies?? Ik zou inderdaad wel zeker willen weten of zij hier allergisch voor is, maar kan zo'n test gwn via de huisarts?
Als jouw kind Nutramigen krijgt, dan zou ik de opmerkingen van de CB-mevrouw volledig naast me neerleggen. Dat was een standaardpraatje zonder rekening te houden met je kind. Overleg met je kinderarts wat voor jullie de beste aanpak is!
Hier ook het advies gekregen om over te stappen, maar mijn zoon heeft geen mogelijke KMA. Hier vroeg ze wel of hij inderdaad een dergelijke allergie had, omdat het dan anders in elkaar steekt. Hier krijgt hij overigens allang vaak slokjes normale melk tijdens het avondeten, dus geen last en ik kan rustig overstappen.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij wordt dit altijd in het ziekenhuis gedaan via de kinderarts. Op die manier testen ze of je kindje (nog) reageert op koemelk... Zo ja, dan kun je dus niet overstappen op gewone melk. Houd je verder ook rekening met het eten dat het koemelkeiwitvrij is?
Ik geef geen kaas of andere zuivelproducten die van de koe zijn. Ze eet naast brood, groente, fruit, aardappels, pasta en koekjes (van Nijntje, want die zijn koemelkeiwitvrij ) niks anders. Qua beleg geef ik appelstroop, (smeer)worst, geprakte banaan, soms pindakaas of geitenkaas. Ik zal mijn HA is bellen of hij mij kan helpen met zo'n test of kan doorverwijzen naar een KA die de test kan doen.
Provocatietest betekent niets meer en niets minder dan dat je je kind wat koemelk (of andere allergeen) geeft, en kijkt hoe je kind er op reageert. Daar heb je geen kinderarts voor nodig, enige wat je nodig hebt is een beetje zuivel.