Dochter lust geen stukjes in eten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SophieW, 21 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik twijfel of ik hier iets aan moet doen (en zo ja, wat?) of dat het vanzelf wel goed komt...

Mijn dochter is nu 9 maanden, eet goed en groeit goed.

Sinds ze 8 maanden is heb ik geprobeerd haar de potjes vanaf 8 maanden aan te bieden (met stukjes erin) maar ze moet hier echt van kokhalzen. Potjes van 6 maanden lust ze wel, en boterhammen, stukjes fruit, stukjes avondeten (bv aardappel, boontje, broccoli, vis) gaat ook goed. Alleen die potjes met stukjes dus niet.

Ik neig naar zo laten, maar weet het dus niet zeker. Vonden jullie kindjes die stukjes wel meteen lekker?

Bedankt voor het lezen alvast!

2. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Zelf koken en de potjes zoveel mogelijk weglaten. Dan kan je naar keuze de boel prakken of juist stukjes geven.
    Vanaf die leeftijd at onze dochter "met de pot mee", dat wil zeggen, meestal dezelfde groente, geprakt met een aardappel of gemengd met rijst.
    Ik heb die potjes wel eens geproefd, daar is echt weinig aan. Dus eigenlijk heeft je dochter wel een goede smaak :). En die ene keer dat je een potje geeft, is het toch niet so erg als het een 6 maanden potje is?

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Als ze wel zo aardappel en stukjes groente eet, is 't toch goed? Zou dan de potjes achterwege laten, je kunt zelf wat maaltijdjes invriezen en haar verder met de pot mee laten eten. Eten jullie eens pittig, dan warm je voor haar aardappel/groente/vlees op.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die 8 maanden potjes zijn berucht hierom. Ze zijn deels de echt prut van 6 maand, en daarnaast stukjes. De ene keer kunnen ze zo slikken een andere keer moeten ze toch kauwen. Dat is soms erg verwarrend. Mijn oudste ging kokhalzen, en de jongste weigerde gewoon.

Ik gaf in geval van nood een potje van 6 maand, of een zoutloze variant van 12+ uitgekozen op ingredienten (aardappel + groente kan weinig kwaad).
    Maar meestal maakte ik gewoon vers, en zat er wel een portie in de de vriezer. Vaak prakte ik het eten, zodat ze wennen aan een beetje stukjes. En dan steeds minder prakken. En wat hele stukjes groente in het knuistje..

Mijn oudste at potjes sowieso slecht, die vond het niet lekker leek het. Normaal at hij makkelijk 200 gram, maar van potjes was de helft al heel wat.
    De jongste weigerde alleen die 8 maanden potjes. De rest eet hij prima.

5. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Het is idd niet erg dat ze 6 maanden potjes eet, ik probeer haar ook vaak vers te geven. Maar ze vind de 6mnd wel lekker en met bijv werk etc is het soms wel makkelijk!
    @deepfreeze, goed om te weten dat ze niet de enige is! Ik zal ook eens kijken voor de 12 mnd!

6. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat doen jullie trouwens qua vlees? Ik geef bijv het "wit" van een visstick. Maar wat voor vlees/vis/kip mogen ze op deze leeftijd?
    Mijn moeder had het er laatst over dat ze snel kunnen verslikken/stikken in vlees omdat het te taai/stevig zou zijn?

7. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Mijn zoontje vindt de stukjes ook helemaal niet fijn. Laatst heb ik het wel aangeboden maar hij hield het snel voor gezien terwijl hij normaal een hele goede eter is. Ik heb toen vervolgens de rest van het potje door de staafmixer gegooid en toen at hij het wel :) Voordeel is dat hij weer eens een ander smaakje krijgt dan alleen de 6-maandenpotjes en dat hij de eerste hapjes wel met stukjes eet en dus wel oefent. Wellicht een tip!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Mijn oudste dochter heeft heel lang alles heel fijn gegeten, is vanzelf goed gekomen.

Maar ik zou haar ook gewoon met de pot mee laten eten. Koken moet je toch en dan geef je haar gewoon wat voor je er saus of kruiden door heen doet. Of je zorgt dat je altijd wat in de vriezer hebt liggen (kunnen natuurlijk ook gewoon van die diepvrieszakken groente uit de supermarkt zijn ofzo). Zo doen wij het tenminste met de jongste (die weigert juist alles wat uit een potje komt). Vind ik juist veel makkelijker dan potjes die je moet voeren ed.

9. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Hier ook gehad. Dochter is nu 9 maanden. Eet sinds een week stukjes in groente, fruit nog niet. En van de ene op de andere dag.
    En zelf koken of potjes... Mijn dochter moet niets weten van mijn eigen gemaakte groentehapjes. Helaas... Fruit gelukkig wel

Deel Deze Pagina