Groente/fruit, rapley, zelf hapje maken of potje?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ma2Be, 12 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maggy

maggy Lid

13 jul 2008
    19
    0
    0
    Potjes zijn makkelijker maar wij willen er niet aan beginnen. Jade eet gewoon met ons mee aan tafel. Kook alleen voor haar zonder zout en kruiden. Maar voor de rest. Ik denk altijd maar mijn man en ik willen ook verse groente en fruit eten ook nooit uit een pot,dus waarom zou ik haar van wel gaan geven. En een extra aardappel is zo geschild,dus dat is het werk niet.

2. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Wij zijn begonnen met pap en potjes groenten en nu wil ik langzaam vers gaan koken en hem ook vers fruit geven. Maar de banaan vanmiddag was voorals nog geen succes! :)

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier uit het vuistje ... heb Mirre ook geprakt eten aangeboden maar de lepel wil ze niet (behalve als ze m zelf mag vasthouden). In het begin ging het moeizaam, nu steeds beter. Ze speelt ook veel met het eten, is echt aan het ontdekken hoe een brocolli in elkaar zit en dat je een banaan en een aardappel goed kan fijnknijpen ...

De eerste dagen ook flink kokken, erg eng, maar het komt er gewoon weer uit (of niet ... en dan vind je het in de luier).

Mijn advies: eten prakken en in stukken aanbieden, dan kan je kindje zelf kiezen. En lekker vers geven. En als je kindje iets niet 'lust' volgende dag nog een keer proberen, misschien lukt het dan wel ... en ander een week later weer proberen. Deze maanden zijn het moment waarop je kindje het makkelijkste verschillende smaken leert eten ... En het is gewoon superleuk om je kleine alles te zien ontdekken :D (maar wordt wel een rommeltje :))

NB Potjes zijn mijns inziens niet puur: zit volgens mij ook water in (daar wordt het lekker smeuig van), dus het proeft nou niet echt naar banaan (maar naar waterbanaan) ... en een banaan prakken kost maar weinig moeite hoor :D

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    De eerste maanden heb ik alles trouw zelf gemaakt, maar gemak dient de mens, dus ben ik het af gaan wisselen met potjes.
    Banaantje prakken, tja, dan zit ze gelijk een week verstopt, dus in de winter is er naast appels en peren en af en toe een mango weinig keus en dan is zo'n potje weer eens lekker voor de afwisseling. Nu is er ook wat meer fruit, heb zaterdag weer allerlei lekkers bij de boer gehaald. Een meloen kan ze ook makkelijk eten, is zo zacht.
    Ook avondeten wissel ik af, de ene dag eet ze met de pot mee en de andere dag krijgt ze een potje. Meestal die Olvarit a la carte (wel prijzig, sla het flink in als het in de aanbieding is). Daar zit tenminste nog wat structuur in en ze vindt het heerlijk.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wij deden en doen Rapley. Gaat prima, in het begin inderdaad kokhalzen, maar het stukje was er in no time alweer uit én hij had er geen last van. Snel had hij het door en at heel veel. Nu geven we hem af en toe met de lepel, soep bijvoorbeeld.
    We zijn met 6 maanden begonnen met groenten en 7,5 maanden met fruit ivm de vele allergïeën van mijn man, waaronder fruitallergieën.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Flessenkindjes krijgen bij mijn CB het advies bij 6 maanden
    3 flessen, 1 fruithap en 1 avondmaaltijd.
    Het heet wel bijvoeding, maar om nou te zeggen dat het ondergeschikt is...

Ik weet wel dat veel kindjes dit niet halen bij 6 maand, maar mijn dochter eet dit dus wel. Kan moeilijk zeggen dat ze die groente niet op hoeft te eten, want ze drinkt nog maar 3 flessen.

Ik snap dat BV mama's andere adviezen krijgen, maar je moet ook niet teveel verwarring zaaien lijkt me ;)

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik kom net bij de dietiste vandaan ivm introducering van bijvoeding voor mijn dochter met een koemelkallergie.
    Ze gaf aan dat ik best potjes en vers kan afwisselen maar dat vers de voorkeur heeft omdat de smaak verfijnder is en nu juist de periode is om smaken te ontdekken. Wat betreft rapley of lepel zei ze dat volgens het nieuwste onderzoek ze nu rapley de eerste periode van bijvoeding afraden ivm stukjes en verslikken, dit kan 'beter' als ze weer een paar maand ouder zijn. Maar goed, ik kon zelf kijken wat Lune 'leuker' vond. Als ze van een lepel wil eten, prima. Gaat het beter met stukken, ook prima.
    Wij gaan hier morgenvroeg beginnen met de eerste fruithap :D Het wordt een geprakt banaantje, ben heel benieuwd! Moet ik daar ook wat aan vocht doordoen? Hoe doen jullie dat?

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    BV mama's krijgen geen andere adviezen bij het cb hoor, meestal krijgen BV mama's juist adviezen gebaseerd op flesvoeding helaas..

Ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen dat het helemaal niet erg is als je kindje niet meteen alles eet wat je voorschotelt, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken, omdat het dus nog bijvoeding is. Eet je kindje wel meteen goed, dan is dat mooi meegenomen. Die schema's zijn een leidraad, maar het is echt niet erg als je kindje die schema's niet helemaal volgt. Bijvoeding is wel ondergeschikt, de melk is het eerste jaar het belangrijkst.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maja, je hoeft er niets bij te doen. Rapley is een kwestie van proberen (of niet als je het niet aandurft). Bij Eva gaat het heel goed en eigenlijk is dat het enige wat ze wil, fruithap gaat wel redelijk met de lepel, maar groente echt niet. Eva heeft zich nog nooit verslikt, wel soms een beetje gekucht of in 1x een heel stuk doorgeslikt (en daar heel moeilijk bij gekeken ;)).

10. augustus

augustus Niet meer actief

Ik maak zelf hapjes met de staafmixer en heel af en toe een potje..Geef zo af en toe ook iets in haar handje.

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hmm ben ik het niet helemaal mee eens. Met 10 maand mag een kind al koemelk drinken (2 bekers per dag) en met de pot mee eten. Met een jaar moet dat ongeveer wel lukken.
    Met 8 maand moeten flessenkindjes al naar 2 flessen, dan is melk echt niet meer het belangrijkste!
    Dat sommige kindjes wat meer tijd nodig hebben om te wennen is natuurlijk heel logisch! Ik zou alleen een kindje dat goed eet niet afremmen.

Bij mijn CB krijgen BV mama's wel een ander advies, mbt tot het ijzer dat wel in opvolgmelk zit, maar niet in mamamelk ;)

12. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Denk wel dat je rekening moet houden met hoe je kindje is.
    Mijn zoontje zit pas sinds 3 dagen op 3 flessen en al over de 8 maanden heen. Dus ja het zou misschien wel "moeten" 2 flessen, maar als hij er niet aan toe is, dan kan ik niks dwingen.
    Zijn avondeten is nog een bijvoeding, hij eet nog niet voldoende om een fles te laten vervallen.

13. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Geen ijzer in bv? Dat klopt niet hoor. Het zit er wel in, en wel in mindere mate dan in opvolgmelk. Maar, het wordt wel veel beter opgenomen. De ijzer in opvolgmelk wordt minder goed opgenomen, daarom moet er ook veel meer in.

14. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Hier lekker aan de potjes...ik haal alle merken die er zijn...
    en hij vindt t eigenlijk allemaal wel lekker.. :)

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja dat bedoelde ik.
    Ik ga ervan uit dat mama's dat zelf ook weten ;)

Mijn bronnen vertellen me echter dat BV in veel mindere mate ijzer bevat en dat bijvoeding dus wel degelijk ijzer moet bevatten. (bronnen = boeken)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je leest niet echt goed wat ik schrijf.... ik heb het helemaal niet over koemelk gehad, dus weet niet waarom je dat erbij haalt? En naar 2 flessen moeten, het is niet verplicht, het is een schema waar veel kindjes zich niet aan houden en dat hoeft ook niet en kan ook niet altijd. Ik geef dan wel borstvoeding, dus dan hoef je al helemaal nergens op te letten, maar met 8 maanden zit ik zeker nog wel op 3 voedingen, waarschijnlijk zelfs nog 4. En 2 flessen melk is in hoeveelheid nog altijd meer dan de bijvoeding.
    En ik heb het al helemaal niet gehad over kindjes die goed eten afremmen. Alleen dat het niet uitmaakt als ze het niet zo snel doorhebben. Leuk als dat wel zo is, maar het hoeft niet.
    Wat betreft ijzer bij borstvoeding, de meeste baby's krijgen toch wel voldoende ijzer binnen. Daar hoef je geen hele maaltijden en boterhammen voor weg te werken.

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hmm ik hoef niet perse een discussie te voeren, maar ik bedoelde het niet zo letterlijk als jij het nu opvat.
    Natuurlijk is er een verschil tussen BV en FV, maar als een kindje een boterham, fruit en een avondhap eet en 2 flessen, dan is de verhouding toch 50/50?
    Ik zeg ook niet dat jij zegt dat kindjes afgeremd moeten worden, maar als ik soms topics lees krijg ik wel eens het gevoel dat ik het niet goed doe, omdat mijn dochter wel volgens schema CB eet. Tuurlijk hoeft een kindje dat niet meteen te kunnen, maar als een kindje dat wel doet is het geen schande (en dat zeg je niet, maar zo vind ik het een beetje overkomen)
    En die koemelk haalde ik erbij, om aan te geven dat een kindje al "gewoon voedsel" kan eten rond 10 maanden. Dan is bijvoeding gewone voeding geworden!

Ik denk dat we het voor het grootste deel gewoon eens zijn, maar dat we het anders bedoelen!

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik bedoelde het helemaal niet vervelend hoor, ik meen serieus dat het fijn is als je kindje meteen goed eet. Eva doet dat dus niet echt en hoewel ik dat stiekem wel een beetje jammer vind, weet ik ook dat het voorlopig geen probleem is als ze geen hele maaltijden eet. Maar zou ze dat nu al wel doen, zou ik het super vinden hoor! Maar veel moeders maken zich al snel zorgen als hun kindje de bijvoeding niet zo geweldig vindt, terwijl dat dus helemaal niet zo erg is. En rond de 10 maanden eten de meeste baby's wel goed bijvoeding en is het inderdaad niet echt bijvoeding meer, maar een belangrijk onderdeel van de voeding. Maar zou een kindje dan veel minder eten en iets meer flessen/borstvoeding drinken, dan is dat ook goed. Ik denk dat als je kindje met een jaar nog slecht bijvoeding eet, je je zorgen moet gaan maken.

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    zie je, we begrijpen elkaar wel ;)

Deel Deze Pagina