Boos om poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 5 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon geneert zich enorm voor poepen. Hij kruipt als hij moet in een hoekje en verstopt zich daar. Als hij klaar is komt hij weer tevoorschijn en speelt verder. Maar als wij dan vragen "heb je gepoept?" wordt hij woedend. Hij schreeuwt nee nee ikke niet gepoept, ga weg weg weg! Ik vraag dan waar hij een schone luier wil krijgen (bank, bed, vloer), en dan laat hij zich rustig verschonen.
    Maar als hij in zijn hoekje zit en iemand komt in de buurt gaat hij enorm uit zijn plaat. Schreeuwt dat diegene weg moet en niet bij hem mag komen. Hij wil zijn ding alleen doen.

Alles wijst erop dat hij heel goed aanvoelt als hij moet. Maar als ik dan vraag "wil je op potje/wc?" Dan wordt hij dus woedend.

Plassen op pot/wc doet hij vanaf 23mnd (hij is nu 2,5 dus 7mnd verder) op commando op het potje, en soms wil hij er ook dagenlang niet op. Zijn vriendje van 3 is nu zindelijk, en ik merk dat, sinds zijn vriendje zindelijk is, bij hem de frustratie stijgt. Hij is nog jong, dus we laten hem maar en leggen er geen druk op.

Maar mijn vraag: kan ik die boosheid rondom het poepen gebruiken/ombuigen naar poepen op pot/wc? Of is die boosheid normaal voor de pre-zindelijkheid en gaat hij vanzelf om potje vragen?Af en toe vraagt hij wel om op de wc gezet te worden voor een plas. Thuis bijna nooit, maar wel als we ergens zijn.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.313
    10.280
    113
    Ik lees mee, ik herken het wel hij gaat achter de tafel zitten. Eerst achter de stoel en mochtje er niks over zeggen. Nu gaat hij achter de tafel zitten maar is niet boos meer, hij zegt dan wil even alleen poepen.

We krijgen hem met geen mogelijkheid op de wc of het potje. Als je wel dwingt is hij boos en poept niet meer.
    (2.5)

Misschien dat iemand nog tips heeft.

3. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Hier eentje van 3.5 jaar die niet wil poepen op het potje, ik dwing het verder ook dan niet en ga er niet over door en laat het dan weer 2 maanden even rusten.

Ik kreeg de tip van mijn buurvrouw de polonaise te gaan dansen met roltongen en hoedjes op als hij het wel doet, serieus haha, ik dacht laten we het iig proberen voor de lol :p

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Haha het gaat hier precies het zelfde

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier schiet het ook niet op hoor. Poepen blijft een lastig iets. Hij wil het ook niet zien, nog geen seconde. En hij poept soms wel drie tot vier keer per dag en dus in een luier. In tegenstelling tot jouw zoontje TS zou die van ons het prima vinden om er mee te blijven lopen. Plassen op commando gaat wel. Maar hij maakt verder geen aanstalten om "uit zichzelf" zindelijk te worden.
    Nu doet hij de meeste dingen pas als hij zeker weet dat hij het kan, dus ik maak me verder niet druk. Binnenkort zijn we ruim een week vrij en dan gaan we hem gewoon de hele dag zonder luier laten lopen. Ben dan wel erg benieuwd hoe dat dan gaat met poepen...

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij zal ook niet uit zichzelf komen om te vragen om verschoond te worden hier. Al ruik ik hem bij wijze van spreken drie straten verder, hij ontkent glashard dat hij gepoept heeft en wordt woest als ik aanstalten maak om hem te verschonen.
    Ik heb ook wel eens gevraagd "Fender, heb je gepoept?" "NEE!" "Fender, waar zit jouw poep?" "In luier!" oeps :p versprekinkje :p

Ik denk dat hij veel te druk aan het spelen is om verschoond te worden. Als ik aangeef dat ik hem wil verschonen dan weigert hij, maar als ik vraag WAAR hij verschoond wil worden dan kiest hij een plek en laat het rustig toe. Op de gekste plekken hebben we hem verschoond in huis.

7. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Bedankt voor die tip, dat ga ik eens proberen. Onze zoon loopt liever de hele dag met een vieze broek dan dat hij verschoont wordt (dat accepteer ik natuurlijk niet). Het is wel lastig om op zindelijkheid over te gaan als een vieze broek een kind niet stoort. Wij proberen hem nu te laten wennen aan het potje, met stikkers. Maar het zonder luier laten gaan wil nog niet erg slagen, dus dat laten wij nog maar even voor wat het is. Op dit forum lees ik regelmatig over zindelijkheid voor het tweede jaar. Maar wat is nu een beetje de gemiddelde leeftijd?

8. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier iets soortgelijks gehad. Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.

Mijn dochter heeft sinds haar geboorte al last gehad met poepen. Zat iedere keer verstopt ed.
    Toen mijn dochter 2 was had ze naar mij idee al controle over haar blaas. Ze plaste zo'n 4 a 5 keer per dag veel in 1 keer.
    Met 1,5 jaar hadden we de potjes al staan maar hier had ze niet veel interesse in. Met bijna 2,5 jaar beloningssysteem geïntroduceerd. Na 1x plassen en 1x poepen vond ze het wel best.
    Hierna was het huilen en schreeuwen zodra ik over het potje begon. Poepen heeft ze altijd al onder de tafel gedaan maar nu trok ze zich ook terug met plassen.
    Ik heb het laten rusten tot haar 3e verjaardag. Wel af en toen benoemd dat als ze 3 jaar is zonder luier gaat lopen. Vlak na haar verjaardag heb ik aan haar gevraagd wanneer haar luier af ging. Zaterdag zei ze. Op die zaterdag was het eerst drama want ze wilde niet. Op zaterdag 3 ongelukjes, zondag 2 en vanaf die maandag dag en nacht zindelijk tot op heden.

Ik heb het idee dat mijn dochter echt de drempel over moest. Het idee dat zij zelf bepaalde wanneer de luier af ging hielp waarschijnlijk ook wel.

Ik weet niet of het jou helpt. Ieder kind reageert weer anders. Het kan ook averechts werken en dat je kindje juist angstig word en er een aversie tegen ontwikkeld.

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    En als je hem op een ander moment eens uitlegt dat het in het toilet (de ruimte dus), heel lekker rustig is en niemand je kan zien? "Dan kan je lekker stiekem poepen". Zoiets.
    Ook als je zelf gaat: "mama gaat even stiekem poepen op de wc hoor."

Het maakt dan niet uit of hij het daar in de luier doet, maar misschien maakt het de stap naar de wc/potje normaler. Vooral als hij ziet dat iedereen gewoon naar de wc gaat om te poepen. Niet teveel woorden aan vuil maken, dan wordt het ook niet iets waar druk op ligt.

Klinkt een beetje gek, maar hier hielp het :) Jammer van je eigen poep-privacy haha, maar dat moet je er maar even voor over hebben. :D

10. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Ik heb weleens gehoord dat sommige kinderen het poepen (op de wc) zijn als iets van henzelf wat weggegooid wordt. Misschien zou het wat zijn als je een filmpje of boek opzoekt waarin uitgelegd wordt wat poep precies is, waarom we poepen en waar de poep naartoe gaat :)

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.313
    10.280
    113
    We hebben gisteren een dansje gedaan, hij moest poepen en ging door de knietjes. Ikvroeg of hij moest poepen en hij zegt dan nee.

Dan vraag ik het een paar keer achter elkaar en daar moest hij om lachen. Snel broek uit gedaan en mocht hij op de grote kruk klimmen om op de wc te klimmen.

Hij wou even alleen poepen en heb hem alleen achter gelaten. Eenmaal aan het poepen riep hij, hij was trots maar nog niet klaar zei hij.

Nog even alleen poepen, mama naar mijn kamer. (Waren boven) eenmaal klaar hebben we gedanst.

We hebben een sticker systeem en bij een plas is dat 1 sticker en de kleine knop in duwen bij de wc, bij poep 2 stickers en de grote knop.

Ben benieuwd of we nu weer een stukje verder zijn.

Deel Deze Pagina