Vorige week zijn we de trotse ouders geworden van een prachtige dochter. Ze is met 37+1 geboren. Tijdens de echo's lag ze qua groei steeds op de lijn, maar de geboorte was het gewicht toch wat lager dan verwacht, ze woog 2665 gram. De eerste 2 dagen is ze toch best afgevallen, naar 2430 gram. Ik wilde graag borstvoeding geven, maar omdat ze daarvoor zo hard haar best moest doen en ik ook nog ingetrokken tepels had zijn we overgestapt naar volledige flesvoeding. Na 2 dagen mochten we naar huis, wel met advies om haar om de 3 uur te voeden. Ik ben zelf erg onzeker over het drinken. Van de vk kregen we het advies om elke dag met 10cc op te bouwen, dan zou de nu op 70cc per keer moeten zitten, maar we zijn blij als we rond 45-60 cc erin krijgen. Onze kleine meid doet echt haar best, maar als ze bij de 45-60cc is valt ze in slaap. Qua gewicht zit er nu een stijgende lijn in, vanmorgen 2520 gram, ze houd zich zelf op temperatuur, ze is levendig, heeft goede plasluiers en komt over het algemeen zelf wakker voor de voeding. Maar mijn onzekerheid blijft. Hoe snel kunnen we een mooie groei verwachten?
In eerste plaats: Gefeliciteerd! !! Wij hebben ook een randprematuur ( met 37 weken ingeleid) en ons mannetje was er ook alles behalve klaar voor. Hij heeft dan ook twee weken in het ziekenhuis moeten blijven omdat ie totaal niet dronk. Hij viel ook steeds in slaap. Als ik zo lees wat jullie kind drinkt is dat voldoende. Meer is beter natuurlijk maar 45 cm was bij ons wel het teken dat ie naar huis mocht. Ik was ook erg onzeker maar dat bleek achteraf echt onnodig. We moesten ook om de drie uur voeden. Na twee weken mocht ie naar huis met 8 flessen van 70 cm waarvan ie dan 50 moest opdrinken gemiddeld. Toen ie eenmaal thuis was zaten we binnen 3 dagen op 7x 100 cc. ..Het ging opeens super snel! Ze moeten het alleen ff doorkrijgen. Mocht dit bij een tweede gebeuren zal ik er niet meer van schrikken maar toen waren we ook heel onzeker dus ik begrijp je gevoel. Maar nergens voor nodig meid....Je kindje groeit en je zult echt opeens verschil gaan merken binnen enkele dagen. Succes!!
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje! Minimale intake voor kleintje is 150 ml/kg, waarvan je tot je kindje op geboortegewicht is uit gaat van het geboortegewicht, dus 2,7 kilo afgerond. Dus dan moet ze 150x 2,7 =405 ml binnen krijgen over 24 uur, als je elke 3 uur voed, dus 51 ml per fles. De ene keer zal dit in haar geval dus 45 zijn en de volgende keer 60. Eigenlijk doet ze het heel prima dus. Ze houdt haar temp prima, ze regelt haar voeding zelf en ze komt aan! Veel succes en het komt echt goed!
Herkenbaar hoor! Hier oudste dochter geboren met 36 weken. Gelukkig zat er wel wat vlees aan haar lijfje,ze woog 3050. Het ging zo goed dat we met 3 dagen naar huis mochten. Ook zij had nog niet de kracht om hele voedingen uit de borst te halen (en ik heb ook vlakke tepels). Dus ik ben gaan kolven,en ze kreeg mijn melk via fingerfeeding. Wat ontzettend jammer dat je zulke slechte begeleiding hebt gehad mbt de borstvoeding (omdat je aangeeft dit wel had gewild).. Logisch dat het voor zo'n klein mensje nog teveel moeite kost. Dat kan je toch nog niet verwachten met die termijn?Vreemd dat kolven/fingerfeeding/live drinken niet besproken.is..(mocht je dit willen,relacteren moet zeker kunnen op deze termijn). De eerste 2 weken dronk ze niet veel, maar toen ging het opeens zo veel beter! En zagen we haar groeien. Na 4 weken.(dus haar uitgerekende datum), was ze een rond spekje. En was ze volledig aan de borst. Dus, neem de tijd. Je kindje had nog bij jou in de buik moeten zijn, dus heeft gewoon een langzame start
Gefeliciteerd met jullie dochter!! Ik zat net even terug te kijken in het kraamboek, en onze zoon dronk met die termijn ook tussen de 30 & 60 cc per flesje. Een week later dronk hij al 70 a 80 cc. Met 2,5 week zat hij op zijn geboortegewicht. Met 3 weken er 100 gam overheen. En met een maand 600 gram boven zijn geboortegewicht! Dat ging dus opeens heel hard. Zoals je het verteld doet ze het uitstekend!! Fijn dat ze goed op temperatuur is en goed plast. Ik weet nog wat voor drama het was om de flessen naar binnen te krijgen en om hem wakker te krijgen/houden tijdens de fles. (Later was het echt een zuipschuitje en trok hij m zo leeg trouwens) Het is een heel onzekere periode nu en een randprematuurtje is gewoon zwaar. Dat is soms moeilijk te begrijpen voor andere mensen, die denken alleen dat het zo lekker is dat je kindje er zo vroeg is Heel veel sterkte en vergeet vooral ook niet te genieten van je prachtige dochter!! En zoals de rest al zei: het komt echt goed!
Bedankt voor jullie bemoedigde reacties, dat doet me goed! Ik weet dat ik meer vertrouwen moet hebben, mijn man is heel positief! We zien eigenlijk alleen goede dingen, maar het enige wat ik zie is dat ze, volgens de boekjes nog te weinig drinkt. Ik hoop elke keer weer dat ze die omslagpunt heeft bereikt, zodat ze zonder al teveel moeite haar flesje leeg drinkt!
Van harte gefeliciteerd! Ik weet niet als je het zou willen maar je kan de borstvoeding nog een kans gegeven, met eerst kolven en proberen aan te leggen. Maar dat is natuurlijk iets wat je ook moet willen en trekken want het kost natuurlijk wel extra energie. Zoal zo een lactatiedeskundige bellen voor advies en een kolf-machine lenen van het ziekenhuis Wat hier hielp met drinken was beetje blazen in 'n gezichtje en kittelen onder de voetjes.
HerStarten met borstvoeding is geen optie. Ondanks dat ik het graag wilde, heb ik er ook wel vrede mee dat we gestopt zijn. Ze hebben me de optie gegeven om eerst te gaan voedden (via borst), dan te kolven en de gekolfde voeding weer met een fles te geven en dat om de 2 uur en als het nodig was om het uur, dat zag ik persoonlijk niet zitten. Vorige week gestopt en de stuwing is op zijn retour. Maar vandaag hebben we een goede dag gehad. De 24 uur intake gaat rond de 480ml zitten. Morgen moeten we weer wegen en daar zie ik een beetje tegenop, dit komt vooral dat onze kleine vandaag ontzettend veel gepoept heeft.
Gefeliciteerd met je dochtertje! Heel herkenbaar wat je schrijft trouwens. N heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen na haar geboorte, onder andere omdat ze niet goed dronk. Hier hielp het inderdaad ook door onder haar voetje te kriebelen en in dr gezichtje te blazen. Ook tussendoor verschonen wilde nog wel eens helpen. Spannend morgen, hoop dat ze goed aangekomen is! Laat je het ons weten?
Sinds gisteren 1200 drinkt onze kleine meid elke keer 60cc op! Vanmorgen was ze ook 50 gram aangekomen! Nog 95 gram en dan zit ze op haar geboortegewicht!
Gefeliciteerd! Zo te horen gaat dat wel goed komen bij jullie! Onze dochter was 2 weken vroeger, maar deed het op zich wel okay. Ook zij viel de eerste dagen af ver onder haar geboortegewicht. Ze had wel wat moeite met drinken, dus naast de pogingen kreeg ze ook sonde. Maar hier heeft het best wel lang geduurd voordat ze op de 60 cc zat. Maar je ziet er nu niks meer van hoor ze heeft zich aardig bijgetrokken ondanks ze redelijk iel is
Gefeliciteerd!! Hoe je het doet is super ze maken je gewoon helemaal "gek" met het volgens boekje Mijn zoontje bijna 6wkn te vroeg is nu 7mnd en meer als 600 redde hij iet en heeft hij ook nooit gehad volgens het boekje moest die zeker 800 hebben maar voor zijn gewicht keeeg hij ruim voldoende binnen zijn groei gaat langzaam maar dat staat los vd voeding In zh zeiden ze met ontslag hij mag 1 fles restten Ny gebeurde dat weinig maar dat heb ik altijd voorgenomen laat je niet gek maken met wegen! Als je kleine meid verders supe rdoet komt het goed Kleine man hier woog maandje terug 5.5 kilo is ook klein. eet nu met 7mnd (ongecorrigeerd) ondanks dat hij melk slecht kon verdragen omdat t te zwaar was eet hij dus wel fruit/hele boterham volledige warme hap en toetje ect en ernaast nog 3 flessen van 135ml hij heeft hier genoeg aan en volgens het boekje zou ik hem vol moeten proppen met flessen Heb vertrouwen in jezelf en de kleine meid! Zo te lezen doet ze het super!!! Geniet ervan
Afgelopen dagen gaat het gelukkig goed. Drinken gaat steeds beter, soms drinkt ze rond 70-75 cc, maar over het algemeen 60cc. Gisteren bij het cb, we gaan zo door, intake moet tussen de 50-70 cc zijn. Bij het cb is ze nog gewogen en daar zat ze nog maar 30 gram van haar geboortegewicht vandaan! Volgende week weer een keer wegen. Ik voel me nu wel wat zekerder nu het drinken beter gaat!
Heel herkenbaar voor mij. Ik ben vorige week bevallen van mijn zoon met 35,6 weken. Hij was 2535 gr. Ik ben sinds gister uit het ziekenhuis, en hij ligt er nog steeds in. Hij heeft een sonde in, drinkt 8x 50 ml per etmaal. De voorwaarde in dit ziekenhuis is dat alle voedingen via zijn mondje gaan voor hij naar huis mag. Hij neemt nu soms een hele voeding(borst of fles) maar vaak de helft. De andere 25cc krijgt hij dan via sonde. Hij slaapt veel. Ik heb er wel vertrouwen in dan het goed komt maar ik zou hem zooooo graag thuis willen hebben. Ik weet dat ik hem de tijd moet geven, maar hoelang nog.... Gister had hij zijn sonde eruit getrokken, de verpleegsters vonden het wel stoer van hem, hij had vier voedingen zelf genomen, toen redde hij het niet meer, en hebben ze hem weer geplaatst. Vanmorgen langsgeweest was ie moe....dus helemaal sonde gegeven die voeding...lekker slapen is goed voor hem. Wordt ie ook groot en sterk van. Vanavond samen met mijn lief langs hem, we hebben oppas geregeld voor onze dochter. Ik ben ook zo onzeker....hoe lang gaat dit nog duren? Ik ben zo klaar met het ziekenhuis...
Queeny, die onzekerheid is heel herkenbaar! Vorige week waren we blij toen onze dochter 25 cc per voeding dronk, nu zit ze op de 60 cc! Door de opmerking van de vk, dat ze eigenlijk wel 40cc moest drinken, ipv 25 cc maakte mij er onzeker, ik heb wat gehuild en zag elke keer tegen de voeding op, bang dat ze te weinig zou drinken. Ik heb ook gedacht, hoe lang gaat dit duren?! En iedereen zei ook dat het wel komt en ze hebben ook gelijk gekregen! Ik had gelukkig ook een goede kraamverzorgster, die heeft mij ook gerust gesteld, dat het allemaal goed komt!
even een update. Hier gaat het goed! Vandaag weer op het cb gewogen en onze kleine is in een week tijd bijna 300 gram gegroeid! Ze is ruim over haar geboortegewicht! Het drinken gaat ook goed, ze drinkt 70-80cc per keer. We mogen nu ook naar 7 voedingen.
Wat goed Schorpioen! Fijne berichten. Ook hier, onze zoon is inmiddels thuis. Drinkt voltijd aan de borst, heeft elke keer goede plasluiers dus ik heb het vertrouwen dat ie genoeg drinkt. Hij heeft in totaal twee weken in het ziekenhuis gelegen. We zijn zo blij dat we bij elkaar zijn nu!!
Queeny, fijn dat je kindje thuis is! En super dat het voeden ook goed gaat! Wij hebben morgen weer een weegmoment, ondanks dat onze dochter het hartstikke goed doet (ze drinkt80-100cc per keer) vind ik het toch weer spannend.