vleeswaren baby 8,5 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door claudia2008, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    Hoi!

Even een vraagje aan jullie;

Welke vleeswaren zijn geschikt voor een baby van 8,5 mnd?
    Ik geef nu nog geen vleeswaren op haar brood. Tot nu toe; boter-smeerkaas-vegetarische pate-soms gekleurde hagel en appelstroop (vindt ze niet zo lekker) en wil binnenkort kaas gaan proberen. Wel al een stukje geprobeerd en dat vond ze wel lekker.

Heb weleens gehoord dat kipfilet goed is. Is gegrilde ham oke?
    had vandaag een tosti met kaas en salami en heb haar toen een stukje gegeven van de salami. Vond ze erg lekker! Het is wel zout en vet dus denk dat dat met mate moet...

Hoor het graag van jullie!! :D

Groetjes Claudia

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach, zoveel zit er niet op een boterham en zolang je maar afwisselt.

Wij gaven met die leeftijd eigenljk alles.. matig met leverproducten en geen rauwe vleeswaren maar verder alles. Flink afwisselen en niet dik beleggen.

Het is niet nodig om mager te geven aan een baby maar inderdaad wel oppassen met zout (juist in ham zit veel zout)

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    In ons CB boekje stond iets over zolang je maar afwisselt, juist ook tussen magere en vette soorten, en zoute en minder zoute vleeswaren. Rosbief enzo zou ik niet geven (rauwe dingen).

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn mening is: geen. Veel te zout en veel te vet.
    Hier een lijstje met hoeveel mg. zout er zit in boterhambeleg:

Ongezouten roomboter: 0
    Jam: 4
    Appelstroop: 5
    Gebraden kalkoenfilet vleeswaar: 8
    Margarine voor op brood: 12

Pindakaas: 38
    Zachte roomkaas: 38

Gebraden kipfilet vleeswaar: 75
    Leverpastei/smeerworst: 120
    Beenham: 144
    Gegrilde achterham: 179
    Volvette kaas: 186

Gekookte ham: 201
    Salami: 204
    Volvette smeerkaas: 203
    Snijworst/cervelaat: 237

Snee volkorenbrood/meergranenbrood: 186
    Snee Blue Band Goede Start brood: 172

Voor baby's tot 1 jaar geldt een ADH 400 mg. natrium (ofwel 1000 milligram natriumchloride). Dat staat gelijk aan twee boterhammen waarvan 1 met appelstroop en 1 met pindakaas. Kaas en vleeswaar is zeer zout en daardoor eigenlijk ongeschikt. De niertjes van je kind zijn nog niet volgroeid en zout is een zware belasting voor die kleine niertjes.

Bereken zelf maar even wat je dan het beste op brood kan doen!;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En nu is eten wiskunde geworden... pfff... gewoon eten.. daar wordt niemand (ook een baby) niet slechter van. Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt maar laten we het nou niet verwetenschappelijken.

Je vergeet er trouwens bij te zeggen bij hoeveel broodbeleg dit is...

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.219
    433
    83
    Vrouw
    home sweet home
    sluit ik me helemaal bij aan. Gewoon goed afwisselen en blijven uitkijken dat je niet teveel zoutig beleg geeft.

7. zogelukkig

PER BOTERHAM! Ik weet niet hoe jij de boterham van je kind belegt? Driedubbel ofzo?

Ik kauw het haast voor en jij snapt dit niet? Het is toch gewoon een simpel optelsommetje! Als jij dit wiskunde noemt, haha!

Ach, als Claudia maar een idee krijgt wat zout broodbeleg is. Ik denk dat ik daar met mijn antwoord wel een idee van gegeven heb.

Jij moet eens leren om niet overal op te ageren wat je niet zint, leven en laten leven meid. Ik geef gewoon een aardig antwoord aan Claudia, maar jij moet altijd wat te zeiken hebben, vermoeiend!

8. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Gezellig hier ;)

Ik vraag me af hoeveel zout er eigenlijk zit in opvolgmelk en potjesvoeding. Dat moet natuurlijk ook nog opgeteld worden. Ik geef wel een een stuk soepstengel, maar volgens mij zijn die ook wel aardig zout.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik ben het eigenlijk wel een beetje met cygnet eens. We kunnen alles wel in lijstjes gaan zetten. Soms is een beetje gezond verstand ook gewoon goed hoor, straks mogen we met z'n allen niks meer.

10. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik denk dat je prima een boterhammetje met vleeswaren kunt geven. Vind het ook niet nodig om alles te gaan tellen. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind. Gewoon af en toe een boterhammetje vlees lijkt me prima.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.042
    1.860
    113
    Provincie Groningen
    Gewoon lekker een broodje met vleeswaren geven.
    Ik geef regelmatig leverpastei, boterhamworst, gebraden gehakt en ham op brood.
    Verder krijgt ze pindakaas, jam, en smeerkaas.

12. zogelukkig

#12 zogelukkig, 27 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2010
    Nee, dat is het niet, ik ben het met je eens, maar ik was het even zat om op werkelijk iedere fatsoenlijke reactie die ik geef aangevallen te worden. Heb het wekenlang genegeerd en topics vermeden, maar het is een keer genoeg, snap je?;)

Goed, on-topic dus weer:
    Je hebt gelijk; er zit een hoop zout in de dagelijkse voeding van je kind zonder dat je daar echt erg in hebt. Vleeswaar en kaas smaakt echt zout, maar in alle producten gemaakt van bloem en meel zit zout anders smaakt het nergens naar. Verborgen zout zeggen ze weleens. Dus in brood, crackers en ook koek en soepstengels. In een soepstengel zit bijv. 38 mg. natrium en in een Liga 2e stap 21 mg. Dat vind ik behoorlijk, helemaal als je die dagelijks geeft. Een soepstengel bevat verder helemaal geen bouwstoffen als vitamines of ijzer oid, het is gemaakt van witte bloem en is zo neutraal gemaakt om lekker in je soep te dippen, het is miz geen verantwoord baby-tussendoortje. Je zou bijv. ook een rijstcracker kunnen geven, die heb je wel zonder zout.

Kunstvoeding bevat ook natrium en van een potje babygroente weet ik het niet. Zal er wel op staan, maar ik neem aan dat dat niet zoveel is als normale pot- of blikgroente, want ook daarin zit erg veel natrium.

't Gaat overigens niet om lijstjes bijhouden of punten tellen. Ts stelt een vraag hoeveel zout er in vleeswaar zit en ik geef daarop normaal antwoord. Door het zo onder elkaar te zetten, kan men een indruk krijgen hoe zout welk broodbeleg is.

13. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    hey meiden, bedankt voor alle reacties! Heb er zeker wat aan...ik heb nog geen vleeswaren gegeven..reden is eigenlijk omdat het nu met ander beleg nog goed gaat..Nog even mee wachten dan lijkt me. Heb vanmorgen wel stukje vegetarische boterhamworst om brood gegeven maar dat kwam omdat ik dat zelf aant eten was. Vond ze lekker. :)

Groetjes Claudia

Deel Deze Pagina