Groente leren eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Dalphin, 26 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Dat zou ik wel willen, een moestuin lijkt me leuk. Dat gaat helaas niet passen in mijn tuintje. Is het anders raar om naar een volkstuin te gaan en daar eens te vragen of ik een proefpakketje kan maken. Dan kan ik het verschil zelf proberen. Of is dit heel ongebruikelijk? Ik wil er ook best voor betalen.

2. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Het is de smaak. Want volgens mij is er qua structuur niet veel verschil tussen een druif (lekker!) en een tomaat (niet lekker). Het gekke is dat ik wel zelf pastasaus maak op basis van tomaten. :roflmao::|

3. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

NiVa0230 vindt dit leuk.
  4. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Groente grillen in de oven, heb je dat wel eens geprobeerd? Bij de ah hebben ze van die zakken ovengroente. Super makkelijk. Uit de oven vind ik groente vaak best zoet smaken zelfs, vooral als er paprika en wortel in zitten.

Ansel vindt dit leuk.
  5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn ervaring is dat de mensen met moestuintje altijd graag anderen blij maken en anderen willen laten proeven hoe lekker hun groente en fruit is. Dus mij lijkt het niet raar... zou het eens proberen!

ik maak roti vandaag, heerlijk met boontjes uit de tuin. Lust je het wel als het ergens doorheen zit?

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Broccolisoep, tomatensoep , bloemkoolsoep.

Je kan alles pureren en er een gladde roomsoep van maken! Heerlijk!

citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Deze is pas lekker:

https://www.okokorecepten.nl/recept/bakrecepten/spinazietaart/spinazietaart-ham-kaas

Die maak ik al jaren bijna elke 2 weken, mislukt nooit en komt altijd helemaal op.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Bedenk dat het juist goed is dat je dit nu inziet. En zelf actief probeert te veranderen. Zoveel volwassenen die ongezond blijven eten of overal vette sausjes vol suiker overheen doen. Je wilt je ongezonde levensstijl veranderen en dat is juist erg goed. Ook geef je daarbij het goede voorbeeld naar je kinderen (als mama aan het kokhalzen is boven de wortels spreekt dat niet aan om ook te proberen).

Wellicht is het een idee om een maaltijdbox te nemen (hello fresh of ah). Dan kan je een paar dagen maaltijden uitzoeken met veel groente of vegetarisch. Zoveel gezonder en gevarieerder. En je hoeft zelf geen ingewikkelde recepten te zoeken of proberen.

citroenrasp, Luna86, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Sunkiss

Sunkiss Actief lid

26 apr 2015
    217
    79
    28
    En als je nou eens een ovenschotel maakt en daar twee of drie verschillende soorten in verwerkt? Samen met vlees, saus en aardappelpuree? Bovenop wat geraspte kaas voor een knapperig korstje. Dan eet je het niet zo "los" zeg maar en zit het door elkaar gehusseld en is de saus ook een beetje erin getrokken. Ik maak vaak een ovenschotel met gehakt, knoflook, ui, chilisaus, tomatenpuree en kook dan apart sperziebonen en bloemkool. Dan eerst het vlees op de bodem, daarop de groenten, daarop de aardappelpuree en daarop de kaas. En dan in de oven.

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.545
    113
    Vrouw
    Het moet hier ook niet te 'standaard' worden... zoals brocolli en bloemkool, daar hou ik ook niet zo van zonder een geoentesausje.
    Wat wij vaak doen is groente zoals paprika/courgette/ui met kruiden en knoflook in een ovenschaal en even in de oven laten bakken. Wokken kan ook wel, maar dan heb ik het liever zonder woksaus.. en wokolie vind ik persoonlijk ook niet zo lekker.
    Courgette grillen is ook heel lekker vind ik.

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.545
    113
    Vrouw
    Sperziebonen zo gekookt uit de pan vind ik ook wat minder, liever met ui en spekjes erdoor. Dat scheelt al veel voor de smaak.
    Ik zou gewoon eens proberen om wat anders dan 'standaard' de groenten klaar te maken, verschillende combi's maken en kijken welke smaken je wel lekker vind.

Ben wel van mening dat wij Nederlanders veel te veel met zoete smaken worden opgevoed :oops: ik wilde vroeger als kind overal appelmoes bij en dat kreeg ik ook. Ik lustte geen groenten behalve wortels en broccoli met kaas saus:| op latere leeftijd ben ik pas echt groenten gaan leren eten.

Mijn zoontje probeer ik dan ook zo veel mogelijk verschillende groenten aan te bieden en wij hebben geen appelmoes in huis:roflmao: ja een enkele keer bij de friet.
    Zijn altijd wel bepaalde groentes die je niet lust en dat is ook oké, maar er is zoveel meer van te maken dan alleen gekookte kale groente.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  12. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Deze week sperziebonen met een uitje en spekjes geprobeerd. Was inderdaad al lekkerder dan gewoon gekookt. Ik weet niet of ik het goed gedaan heb maar ik heb ze eerst gekookt. Iets korter dan normaal, ondertussen ui en spek bakken en daarna kort op hoog vuur de boontjes met een uitje en een spekje gewokt.

Meer tips zijn welkom :)

DeeLighT, S2909, flipflop en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Geroosterd in de oven maakt de smaak zoveel anders en lekkerder! Ik hou bijv niet van gekookte bloemkool, de geur alleen al. Maar in kleine roosjes gemengd met wat kruiden en olie en dan roosteren is heerlijk! En idd altijd verse groenten, geen zakken oid. Totaal andere smaak!

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Ik vind het echt knap dat je het probeert. Lijkt mij heel lastig om totaal geen groentes te lusten.
    En uitgebakken spek en uitjes zijn ook wel lekker door doperwtjes (eigenlijk maakt dat alles wel lekkerder :D)

En wat @sarah28 zegt, doe ik ook. Ik kook nooit bloemkool. Afgelopen week nog gegeten en toen met kerrie, peper en zout en olie omgeschept en ca. 25 minuutjes in de oven op 200 graden.

15. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik doe sperziebonen ook vaak op zn Marokkaans, in kleine stukjes snijden of breken (ca 2 cm). Gaar koken of stomen en dan roerbakken in olijfolie met knoflook, zwarte peper en komijn, evt n uitje.

Wortels in de oven roosteren, smaken ze ook toraal anders. Of met sinaasappel een smoothie van maken (superlekker en zoet!).

16. Aries

Aries Niet meer actief

Echt supergoed dat je het zo aan het proberen bent!

Hier valt dit gerecht met wortel enorm in de smaak:
    https://jennyalvares.com/wortelsalade-met-yoghurt-en-kaneel-uit-simpel-van-ottolenghi/

Of deze met pompoen, ruikt alsof er appeltaart in de oven staat:
    https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185005/yotam-ottolenghi-s-pompoen-met-chiliyoghurt-en-koriandersaus

Dit is ook een succes hier:
    https://www.francescakookt.nl/foe-yong-hai-met-lekker-veel-groenten/

Of deze met prei:
    https://familieoverdekook.nl/prei-stamppot-met-kip-ketjap/

NiVa0230 vindt dit leuk.
  17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mijn tip: laat het moeten los! Er zijn veel aanwijzingen uit onderzoek waar uit blijkt dat als je van je eten geniet, je er ook meer baat bij hebt (je neemt voedingsstoffen beter op, vertering is beter) en het omgekeerde zou dus ook gelden. Eten tegen heug en meug is niet zo goed voor je.
    Je hoeft op dit moment echt niet in eens alles te eten wat je voorheen vies vond! Dat je een open houding hebt en dingen wilt proberen is al een hele verandering! Je zou gewoon kunnen kijken naar de dingen waar je nieuwsgierig naar bent.

Weet je ook hoe het komt dat je groentes niet zo lekker vindt?

18. Evalovesbooks

10 jul 2020
    35
    12
    8
    Vrouw
    Doe er ook spekjes bij volgende keer
    Dat geeft iets meer smaak.

19. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Pastinaak uit de oven met knoflook, beetje zout, peper en olijfolie is ook erg lekker

Deel Deze Pagina