Groente leren eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Dalphin, 26 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.377
    21.754
    113
    Wij doen vaak extra koolraap door de aardappelpuree. Proef je amper maar zo krijg je toch groenten binnen (niet om dat iemand hier geen groenten lust, maar maakt het voedzamer). Dan eten we er vaak ook nog een andere groentesoort naast.
    Verder wortel en pompoen in de oven, is ook heel lekker! In water gekookte wortel vind ik niet erg bijzonder maar uit de oven of in stoofpotjes echt heerlijk.

Heb je wel eens courgettepannenkoekjes geprobeerd? Gewoon geraspte courgette gemengd met ei en een paar lepels bloem. Ik doe er dan nog wel munt of dille doorheen als extra smaakmaker.

Vind het supergoed van je dat je zoveel wil proberen! :thumup:

Nataly1972 vindt dit leuk.
  2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Jaja de appelmoes fase! Been there done that to...
    Uiteindelijk gelukkig goed gekomen.

Spectre vindt dit leuk.
  3. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
  4. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Mag ik even gebruik maken v dit topic om een tip te vragen?

Ik kon tijdens mijn zwangerschappen niet tegen bloemkool en daardoor eet ik het nog steeds met lange tanden. Maar wij eten al niet zo gevarieerd en de rest vind het wel lekker, dus komt het wel bijna wekelijks voorbij. Ik kook bloemkool gewoon , ouderwets ja. Ik ga dit topic goed in de gaten houden.
    Iemand een tip om bloemkool anders te bereiden of iets toe te voegen waardoor het lekkerder wordt?

Groentesaus maak ik er altijd bij voor man en zoon maar zelf vind ik dat echt niet lekker...

Dalphin vindt dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.268
    25.735
    113
    Ik kook bloemkool nooit. Ik rooster het in de oven. Even omscheppen met wat olijfolie en kruiden naar wens (bv kerrie, cajun, zout en peper) en dan ca. 25 minuutjes op 200 graden (hoewel ik het altijd wel eerder even check).

En dit is ook heerlijk: https://www.eetspiratie.nl/smoor-van-bloemkool-vegetarisch/

Oh, en de enige met dat ik bloemkool kom is om er puree van te maken. Dan snij ik het eerst fijn en kook het in zo weinig mogelijk melk. Daarna pureren met een flinke kont boter.
    Is ook heel lekker, maar eten we eigenlijk alleen als onderdeel van een voorgerechtje bv met coquilles en baconcrumble.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

7. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Kan dit in de oven vd combimagnetron? Voor afbakbroodjes gebruik ik die altijd. Maar cake of biscuit v taart mislukt in de magnetron op ovenstand.

En dan dus de bloemkool in stukken maken net als bij koken. Maar dan in een bak met olijfolie en kruiden in de oven. En tussendoor omscheppen?

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.268
    25.735
    113
    Ik neem aan dat dat wel kan, het komt qua temperatuur en tijd niet zo nauw als bij gebak.

Ik maak kleine roosjes van de bloemkool en doe het eerst in een grote bak/schaal. Daar giet ik dan wat olie over een voeg de kruiden/specerijen toe en dat scherp ik goed om.
    Daarna spreid ik het uit op een bakplaat met bakpapier, zodat alle roosjes en beetje los liggen (komt om niet zo nauw).
    En zo gaat het de oven in. Tussendoor schep ik het dan niet meer om.

giebel vindt dit leuk.
  9. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Het is de laatste week niet zo goed gegaan. Het kost me veel moeite om groente te eten. Maar toch weer een nieuwe poging gewaagd. Bij de AH waren de courgettes in de aanbieding. Dus 1x iets met rösti, prei en courgette gemaakt. Met wat crème fraiche en geraspte kaas. Eerlijk?? Niet echt lekker.
    De andere courgette heb ik klein gesneden en door de lasagne gedaan. Dat was wel lekker, proefde het eigenlijk niet eens.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Maar wat doe jij dan wel in een lasagne, als je er geen groente in doet???

11. Aries

Aries Niet meer actief

Goed dat je het steeds weer blijft proberen, hopelijk krijg je het steeds een beetje meer in je systeem. :)

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    op die manier vind ik courgette soep ook zo lekker :) . Ik ben niet zo handig in de keuken- maar dit is zo makkelijk ! Bij courgette soep doe ik trouwens nog wel wat (light) kookroom.

13. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Niet zo goed gegaan? Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens

Dat dat gerechtje met die rösti niet zo lekker was, kan. Maar je hebt het WEL geprobeert. Dat is al heel wat, toch?
    Sowieso lijkt het me al niet haalbaar als je van een niet Groenten liefhebber ineens enorm geniet van je groenten. Dat heeft tijd nodig.
    Fijn dat de lasagna al wat meer in de smaakt valt. Zo zie je dat stapje voor stapje ook al een hele vooruitgang is.

Goed gedaan

Dalphin en Aries vinden dit leuk.
  14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kun je voor jezelf ook bepalen wat je er niet lekker aan vond? Misschien is het ook gewoon wat tweaken. Misschien was het te weinig gekruid of de verkeerde kruiden. Misschien werkt het beter met kruidenkaas (boursin oid) dan creme freche etc. Recepten zijn er ook om uit te proberen en als het niet helemaal was wat je wilde, kun je het aanpassen.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.170
    35.831
    113
    Ik las dat het je 10x keer kost om aan een smaak te wennen, maar eerlijk gezegd geef ik het vaak al eerder op.
    Courgette vind ik zelf het lekkerste in plakjes gegrild met wat kruiden, vooral kerrie.

16. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Door de lasagne doe ik wel groente. Maar die doe ik dan in een hakmachine en maak ze fijn. Geen papje, maar wel fijngemalen. Dat eet prettiger dan wanneer er grote stukken groente in zitten. (ja, ik weet het. Daar zeuren kleine kinderen ook over.)
    Maar deze keer had ik er naast tomaten, wortel, paprika, prei en uien dus nog een courgette in verwerkt.

17. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Er zat (veel!) te weinig smaak aan. Nu eet mijn man geen kruiden dus zal ik de smaakmakers er later zelf aan toe moeten voegen. Dat is, net als wat jij eigenlijk zegt, nog een proces.

18. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Zondag heb ik een witlofschotel in de oven gemaakt. In de winkel zag ik een pakje liggen en dacht het maar eens te proberen. De kinderen houden ook niet van witlof, maar mijn man wel.
    De witlof heb ik in smalle stukken gesneden en met aardappelschijfjes, gehakt en een sausje in de oven gedaan. Was best oke. De kinderen hadden hun bordje leeg. Na de maaltijd heb ik verteld wat ze hadden gegeten. Ze waren echt verbaasd! Dit vonden ze beter dan met ham en kaas.

Oh, en gister heb ik gestoomde broccoli gemaakt. Maar die was te zacht geworden.

Queen, NiVa0230 en Mvm2018 vinden dit leuk.
  19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Helemaal geen kruiden? Eet hij wel smaakmakers zoals knoflook, zout en peper? Ik denk dat dat het wel lastig maakt om smaakvol te koken. Ik zou dan eerder iets voor hem apart houden dan achteraf toevoegen.

20. Dalphin

Dalphin Niet meer actief

Eigenlijk alleen peper, zout, knoflook en ui. Maar ook geen gemarineerd of geparkeerd vlees. Zo naturel mogelijk.

Deel Deze Pagina