Groente met 4 maanden???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marl0es, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    werk met kinderen en we zijn bezig om zwanger te w
    Nu zie k net op facebook me oude klasgenoot voorbij komen ze is op dezelfde datum bevalling neer staat een filmpje 4 maanden en groente hapje..

Is dir normaal??? Ik snap er niks meer van

2. Sjapaz

Sjapaz Actief lid

2 mrt 2011
    260
    0
    0
    Verpleegkundige
    Enschede
    Wat is normaal... De meningen verschillen erg over wanneer starten met voeding. Onderzoek wijst wel uit dat de darmen pas vanaf ongeveer 6 maanden echt in staat zijn eten goed te verwerken, daarvoor is de kans op darmklachten behoorlijk groot. Als je kindje genoeg heeft aan borst/fles en lekker groeit en tevreden is zal ik gewoon lekker wachten als ik jou was!

Je kunt trouwens behalve gepureerd ook gewoon in stukjes geven, Rapley heet dat. Erg goed voor de fijne motoriek en mond motoriek en ze leren de smaken van eten veel puurder kennen.

3. Esje87

Esje87 Actief lid

17 jan 2012
    281
    1
    0
    Amsterdam
    Tegenwoordig geven ze het advies om ipv een fruit hapje met 4 maanden te beginnen met groente. Het zou zijn dat kinderen dan later beter groenten zullen eten. Plus er zitten minder suikers in.

4. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Meningen zijn erover verdeeld. Wij zijn zelf ook met 4 maanden begonnen met het geven van groentehapjes. Ze vond alles meteen lekker en heeft nergens last van gehad. We zijn begonnen met groenten, en vanaf 5 maanden i.p.v. groenten, fruit. Niet én groenten, én fruit. Vanaf 6 maanden zijn we hiermee begonnen.

5. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Het officiele advies is vanaf 6 maanden, echter, je moet goed naar je kind kijken en overleggen met CB. Bij ons was hij er heel snel al duidelijk aan toe en in overleg met CB zijn wij met 3,5 heel voorzichtig begonnen. Zeker omdat hij al darmproblemen had en waarbij het kon zijn dat die met groente en fruit zouden overgaan... en dat is ook gebeurd! Hij doet het prima en we hebben geen problemen gehad...

Maar nogmaals, officiele advies is 6 maanden en altijd goed kijken naar je kind en overleggen met CB.

6. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    volgens mijn cb wijzen nieuwe onderzoeken uit dat je het beste nu met 4 maand al kunt beginnen met enkele lepeltjes bijvoeding. dat zou ook de kans op allergieën verkleinen.

7. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Wij zijn ook met 4 maanden begonnen. Werd zelfs door CB geadviseerd. CB zei wel dat het was om te proeven en te proberen dus ze hoeven niet meteen hele potjes naar binnen te werken. Al deed mijn kleine man dat wel...

8. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Wij zijn met 6 maanden begonnen - tot die tijd was ze blij met melk :)

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn oudste at met 5 maanden mijn peer op, echt zelf hapjes. Daarvoor weleens wat gepureerde hapjes. Mijn jongste heeft net een hapje aardappel geprobeerd en weer naar buiten geduwd. Hij is er dus nog niet klaar voor. Je kind volgen is volgens mij het beste. Experts spreken elkaar hierin tegen.

10. Vagans

Vagans Niet meer actief

Persoonlijk vind ik van niet maar ieder moet dit voor zich weten ;)

11. marl0es

marl0es Actief lid

29 mrt 2012
    299
    0
    0
    werk met kinderen en we zijn bezig om zwanger te w
    Het is toch belachelijk.... Dat er niet 1 richtlijn is

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waarom zou daar in vredesnaam 1 richtlijn voor moeten zijn? Dat is er al niet voor een heleboel medische zaken, laat staan voor zoiets alledaags en persoonlijks/individueels als voeding.
    Op zich is die er trouwens wel, die ene richtlijn: VOOR de 4 maanden absoluut niet bijvoeden. Daarna moet ieder het voor zich weten.
    En dat is maar goed ook, want het ene kind heeft het met 4-5 maanden hard nodig en een ander kind krijgt er dan nog enorme krampen van, of weet ik wat.
    Met 4 maanden bijvoeden is in ieder geval niks vreemds. Als je dat wel heel vreemd voorkwam, lijkt het me dat je tot nog toe nog weinig hebt gelezen en gezien op baby-gebied?

13. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik vind het ook vaak gek als ik zie hoe veel kindjes met 4 maanden al groenten krijgen.

Ik zie mijn dochtertje echt nog geen groenten eten. Maar dat komt misschien omdat ze nog zo klein is.

Ik wacht lekker tot 6 maanden (of 7 owv de vroeggeboorte). Ik zal wel zien wanneer ik denk dat ze er klaar voor is.

14. Mamajens

Mamajens Actief lid

5 apr 2012
    409
    0
    0
    Hier ook met 4 maanden begonnen ivm reflux, is nu aanzienlijk minder.. Geven wel fruit, groente eet hij simpelweg niet, wel geprobeerd.. Ga ik over een week weer proberen. Ze geven het vanzelf wel aan of ze het willen en anders tuffen ze het weer uit..

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Het CB zegt...volgens het CB...:):););)
    het feit dat het CB omde zoveel jaar hun adviezen verandert zegt al genoeg over deze "organisatie"

Het WHO adviseert al jaren hetzelfde, nl. liefst wachten tot 6 maanden.

Waarom ook eerder trouwens? Misschien omdat het "schattig" is ofzo? Ik heb het nooit begrepen. Ik vind het raar eruit zien een piepklein babytje met een lepel in de mond en de rest van de hap druipend langs de kin omdat ze zich er eigenlijk geen raad mee weten.

Na dat half jaartje heeft je kind nog zo'n 70-80 jaar om van allerlei vast voedsel naar binnen te werken. Geen haast dus :)

16. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    Ja dat is mij hier ook verteld.

17. Mamajens

Mamajens Actief lid

5 apr 2012
    409
    0
    0

Ook dit is niet bij elk kindje... Gewoon naar je kind kijken. Duwen ze hun tong naar buiten, even wachten, dan is de zuigreflex nog teveel aanwezig. Maar slikken ze het goed door en eten ze wel netjes, kunnen ze vanaf 4 maanden prima wennen aan vaste voeding een paar hapjes per dag!

Richtlijnen zijn niet heilig hè, wij zijn de moeders en zien zoveel meer. Ieder zijn ding.

18. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Cb adviseert idd groente...
    Ik ben inmiddels ook begonnen. Met paar lepeltjes per dag...
    Siem opent netjes zijn mond als lepeltje eraan komt. En slikt netjes door en geen klachten tot nu mbt darmpjes...

Het is iedrs eigen keuze, EN elk kind is ANDERS!

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. En dat sommige kindjes het wel willen wil nog niet zeggen dat ze er van binnen ook al aan toe zijn! Gewoon lekker wachten tot 6 maanden! Waarom zou je het niet doen?

20. knap

knap Niet meer actief

De manier waarop t.s het vraagt staat mij eigenlijk meer tegen dan dat er met 4 maanden een bijhap gegeven word. Deed dat hier trouwens ook hoor met 4 maanden een bijhap geven.

Er zijn verschillende adviezen maar het belangrijkste advies is denk ik nog steeds als je met 4 maanden met een bijhap begint kijk dan hoe je kind daar op reageert dat is een betere graat meter dan welk advies dan ook.

Van af 4 maanden mag je dus beginnen met bijvoeding van af 6 maanden gaan ze het zo langzaam ook meer nodig hebben.
    Elk kind is anders elk mens is anders.

Veroordeel jou vriendin alleen niet. Want zo komt jou post namelijk echt op mij over.

Deel Deze Pagina