Groente met 4 maanden???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marl0es, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Ik ga niet alle info posten die ik destijds gelezen heb, sorry. En ik ga ook niet vragen of mijn CB of HA met je wil bellen om toe te lichten hoe we tot dit besluit zijn gekomen, je krijgt mij echt geen schuldgevoel aangepraat over de in mijn ogen juiste en beste beslissing die ik op basis van info en overleg heb genomen. Ik ben er namelijk blij mee en sta er nog steeds 100 % achter. Daarbij wil ik (nogmaals :s) anderen dit absoluut niet adviseren... Heb al eerder gezegd dat advies 6 mnd is en in overleg 4 mnd. Maar vind nog steeds dat je vooral naar je kind moet luisteren.

Not done ben ik het absoluut niet mee eens. En daarbij vind ik het jammer dat je zo stellig mij probeert te overtuigen dat ik zo ongelooflijk fout ben geweest hierin. Maar goed, ik trek het me niet aan hoor :). Waarom niet eens met not done? Omdat zowel de 6 als de 4 maanden, allemaal een Advies is... Het is geen wet. Het is een Advies... Elk kind is anders (rare opmerking van een ander hier dat elk kind zich de eerste 12 weken hetzelfde ontwikkeld trouwens) elke ouders zijn anders. En gelukkig mag dat in NL. Dat maakt een beslissing niet meteen slecht, fout of iets anders...

Maar goed, we komen er toch niet uit :). Laten we elkaar gewoon respecteren en zijn eigen beslissingen laten nemen.

On topic: nee, 4 mnd is dus niet raar om voorzichtig aan te beginnen met laten proeven.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Natuurlijk ontwikkeld ieder kind zich anders. Maar de grote lijnen zijn wel bekend. En daarom lijkt het mij dus echt GEEN goed idee om voor 4 maanden al te beginnen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, ik reageerde op de stelling -weet zo even niet of jij dat was of iemand anders- dat elk kind zich qua darmen ook PRECIES hetzelfde zou ontwikkelen en dat je DAAROM DUS pas met 6 maanden bij kon gaan voeden.
    Tja, elk kind ontwikkelt anders, de grote lijnen zijn wel te bepalen en op basis daarvan is het advies idd om met 6 maanden te beginnen, maar zijn er dus ook echt wel kids die er eerder klaar voor zijn, was mijn stelling ook.
    Snap dus niet zo goed waar jij nu vandaan haalt dat ik zou roepen dat voor de 4 maanden een goed idee is? :(

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat het geen goed idee is daar is eigenlijk vrijwel iedereen het wel over eens. En dan gaat het niet over 'schuldgevoelens aanpraten', dat vind ik persoonlijk een bullshitstoplap, het gaat om informatie. Er lezen hier veel mensen mee zonder te reageren en ik zou het heel kwalijk vinden als iemand hier nu gaat denken dat het best wel een goed idee zou zijn om heel vroeg te gaan bijvoeden. Voor 4 maanden bijvoeden wordt normaal gesproken afgeraden. Er zullen heel zelden medische uitzonderingen zijn, maar die zijn heel zeldzaam.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn eerste commentaar zou zijn Kijk naar je kindje.

Onze zoon is begonnen met 3,5 maand met groente (klinkt ernstig maar het ging om 2 theelepeltjes per dag) op advies van de huisarts. Hij had last van zijn darmen en door over te gaan op wat bijvoeding konden we hem van de medicatie af halen (kreeg Lactulose). Hij hapte meteen goed van de lepel en het ging als een tierelier (en ondanks dat hij boos werd kreeg hij niet meer). Zo rond de 5,5 maand zat hij op zo'n klein potje per dag (verdeelt over 2 eetmomenten).

Onze dochter had ook problemen met haar darmen (zelfs nog erger dan onze zoon), dus ook rond de 4 maanden geprobeerd groente te geven. Het lepeltje werd als iets buitenaards bekeken, happen was er niet bij en de groente werd er weer uitgetuft. Dus zij is aan de Lactulose gebleven tot ze 6 maanden,

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik ben ook pas voor voeden vanaf 4 maanden en niet ervoor maar ik vraag me iets af, zit in mezelf te denken en misschien hebben jullie het antwoord :)

Ze zeggen dat het vanaf 4 maanden mag, of dat je er dan stil aan mee mag beginnen maar wat ik me afvraag,...tja hoe moet ik het stellen?
    De darmen zijn bijvoorbeeld ongeveer klaar met 4 maanden maar is dit uitgeteld voor baby's die geboren zijn met 40 weken? Het lijkt me wel een verschil dat als een baby geboren word met 37 weken of met 42 weken of beginnen de darmen zich eigenlijk pas goed te ontwikkelen vanaf de geboorte?

Want stel baby A word geboren met 37 weken en baby B met 42 weken en ze beginnen beiden met voeding met 4 maanden, dan begint baby A eigenlijk 5 weken vroeger met voeding dan baby B ?

Of zie ik het helemaal fout? Haha ik vraag me dat gewoon ineens af

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, dat is gerekend vanaf de uitgerekende datum volgens mij :)
    Overigens: ook daarin fluctueert het. Bij beide meiden ben ik met 5,5 maand begonnen, omdat ze echt behoefte aan meer hadden. Bij Thirza loste dat niet op met regeldagen, en Caitlyn dronk de fles niet geweldig (nutramigen, ik snap 'r wel ;)).
    Thirza was toen gecorrigeerd dan zeg maar 6 maanden, want 2 weken te laat geboren. Maar Caitlyn was dan gecorrigeerd nog maar 5 mnd 1 wk. 3 en 6 weken eerder ging bijvoeden bij haar nog niet goed, maar met 5,5 maand dus wel.

Het verschilt gewoon per kind. De darmen zijn op z;n vroegst met 4 maanden klaar, (maar erg vaak nog niet) en met 6 maanden zouden alle babydarmpjes er klaar voor moeten zijn, (maar zlfs dan is het voor sommige baby's nog te vroeg).

8. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, maar mijn dochter kreeg ivm flinke reflux met 5 weken (gecorrigeerd dan) al groentehapjes.

9. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Lees je überhaupt wat ik typ? Ik zeg toch juist dat ik het niemand aanraadt om te starten, eerder dan 4 maanden?!?
    Veel mensen en organisaties vinden het idd geen goed idee... En sommige (uitzonderingen) wel... Ik zou het kwalijk vinden als iemand niet overlegd en info zoekt en begint met 6 mnd terwijl eerder beginnen juist wel had kunnen helpen...

Jij vindt iets, ik vind wat anders... Prima toch?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Darmen beginnen met rijpen zodra er eten inkomt, dus vanaf de eerste druppels melk die ze drinken.

11. Sempje

Sempje Niet meer actief

Volgens mij is je punt wel duidelijk hoor.
    1stexmama gaf ook heel duidelijk aan dit niet aan te raden.

Deel Deze Pagina