Mijn dochtertje heeft net haar eerste fruithapje gehad Ik had vandaag een pak 'Olvarit frutapura' gehaald en wilde kijken hoe ze erop zou reageren. Had gehoord dat ze het de eerste keer vies kunnen vinden of niet willen. Ik was ook van plan om haar maar 1 of 2 hapjes te geven en was haar melk al aan het opwarmen. Nou mevrouwtje vond het heerlijk en wilde steeds meer! Had ik echt niet verw8! Op een gegeven moment ben ik maar gestopt, omdat ik bang was dat ze haar melk anders niet meer wilde hebben. Ze heeft nog 180cc melk gehad en toen ik daarna de rest van haar potje op wilde eten bleef ze de lepel naar mijn mond volgen en begon ze te huilen.. Nu zit ik wel met een aantal vragen.. wanneer kan ik haar het beste het hapje geven? In de middag? En is dit een vervanging van 1 voeding of moet ik haar alsnog 5x melk geven? Moet ik nou allemaal verschillende smaken halen zodat ze eraan went? En wanneer zou ik ook een groentehapje kunnen geven?? Heel wat vragen dus
-ik ben zelf begonnen met groentehap, omdat dit zachter van smaak is en over het algemeen minder allergeen.maar dat is je vraag niet. -ik zou zelf niet te veel verschillende smaken ineens geven, als ze een allergische reactie krijgt is het moeilijk te achterhalen waarvan het precies kwam -fruithapje is dacht ik niet een vervanging van een maaltijd, ik zou dus 5 flessen blijven geven denk ik.maar dat is al even geleden dus daar ben ik niet 100% zeker van -wij gaven fruit 's morgens, tussen de 1e en 2e fles in. 't is maar net wat praktisch voor je is.
Ik had gehoord dat het groentehapje juist zwaarder was,en ik daarom eerst met een fruithapje kon beginnen. Zo verschillen de meningen altyd klopt van die allergie, had ik niet by stil gestaan! En is een groentehapje dan wel vervangend? En als ik het eenmaal gegeven heb moet ik het dan elke dag doen? Veeeel vragen hier
Je hoeft het niet elke dag te doen hoor. Zou zo af en toe eens een hapje geven, kan ze lekker rustig wennen. Groentehapje is wel vervangend, maar pas als ze een heel potje eten geloof ik. En dat van die vragen snap ik goed genoeg, dát kan ik me nog levendig herinneren.
hoihoi leuk he? dat 1e hapje! Ik had ook zoveeeel vragen in het begin. In het begin is het echt nog de smaak leren kennen en leren eten. Zeker ook om te kijken voor allergieen, maar ik neem aan dat die niet in de familie zitten omdat je al voor de 6 maanden bent begonnen met bijvoeding. Ze is nog erg jong dus melk is echt nog de hoofdvoeding, dit is nog zo tot 1 jaar. Tegen die tijd kunnen ze steeds meer 'met de pot mee-eten'. Ik zou voorlopig de hapjes tussen 2 voedingen ingeven, als ze meer gaat geven misschien ipv een voeding. Sorry heb geen verstand van flesvoeding, dus geen idee hoeveel ze op dit moment krijgt/minimaal moet krijgen. iig suc6 met alle hapjes!
Dankje! Het is idd erg leuk en schattig om te zien Ze zit hier echt de hele dag te smakken en op haar vingers te sabbelen, en zo te zien was ze er echt klaar voor! Ze wilde steeds meer, ik weet dus niet of ze al een potje op zou kunnen. Ben na een paar lepels gestopt zodat ze haar melk nog op kon. Ik geef trouwens ook bv, maar 's avonds soms een flesje afgekolfde melk. Hier geen allergie in de familie nee.
Ik ben ook eerst met groente begonnen, toen ze 5 maanden was. Gelijk elke dag rond 17 uur. Toen ze 6 maanden was ben ik fruit gaan geven. Ze heeft toen even gemiept met groente (wat dus ook de reden was dat ik niet met fruit begonnen ben), maar na een tijdje ging dat weer goed. Ik verving in het begin een halve fles door fruit of groente. Ik gaf gewoon zoveel ze wou, maar dan wel gewoon vers fruit en verse groente, niet uit potjes. Ik weet niet of dat was uitmaakt hoor
mij is verteld om te beginnen met groente hapjes en verschillende smaken te nemen en deze dan regelmatig terug te laten komen zodat ze de smaak gaat herkennen. Ik wissel nu groente en fruithapjes af. Elke dag rond 17:00geef ik een half potje van olvarit 4+mnd, dus twee dagen achter elkaar dezelfde groente, dan twee dagen achter elkaar hetzelfde fruit. Ze vind het heerlijk! eigenlijk denk ik zelf dat het niet echt uitmaakt wanneer je het doet als je maar elke dag het rond dezelfde tijd doet. Ik koos ervoor om het om 17:00 te doen, zodat ze langzaam kan wennen aan het mee eten met ons 's avonds. succes! groetjes pampers
Ok, ik denk dat ik ook maar groentehapjes ga aanschaffen. Benieuwd hoe ze daar op zal reageren Goed om te weten dat een vast tijdstip dus beter is. Ga het ook ergens in de avond doen dan. Wij eten pas rond 8u als mn man thuis is, dus dat wordt helaas niet samen eten dan..
Ik heb juist weer gehoord/gelezen dat je beter eerst groentehap kunt proberen, omdat ze dit anders niet meer willen hebben omdat de fruitjes lekkerder zijn?? Geen idee eigenlijk.. We komen morgen op t CB en dan ga ik t vragen of we kunnen beginnen met groente/fruitpotjes.. Ik ben nog niet uit mezelf begonnen omdat we op aanraden van de osteopaat eerst nog overgestapt waren op PEPTI omdat ze zat te denken of Gijs soms een KMA heeft.. maar we hebben nu zelf t idee dat t dat bijna zeker niet is/kan zijn.. ( Hij had geen duidelijke symptomen/klachten die wijzen op kma) Nu zijn we weer met kruidvat's extra care bezig ( is ook al om kans op kma te verkleinen) en merk eigenlijk geen verschil met de andere voeding ( behalve de prijs dan he..) Ik heb zo'n zin om er mee te beginnen.. ben zo nieuwsgierig naar hoe hij dat gaat vinden.. een anders smaakje..
Hey, grappig onze kindjes zyn precies even oud Vervelend dat je niet zeker weet of je zoontje kma heeft of niet. Maar km zit toch niet in fruit en groente of wel? Het is wel echt leuk om te zien, echt schattig. Dat gesmak ook en het likken haahaha, zo lief
Ik heb op een site met info over KMA gelezen dat je, als je t aan t testen bent, beter kunt wachten met bijvoeding tot je zeker weet of t wel of niet is.. ja grappig dat ze beide van 4 aug. zijn.. Gijs is om 22.49 geboren en jou kindje?
bij ons op het CB geven ze het advies. 4 maanden fruithapje, heel potje. dan fles van 180cc 5 maanden groentenhap, heel potje, dan fles 180 cc 5,5 maand er aardappel doorheen, fles 180 cc 6 maanden er ook vlees doorheen.
Wij zijn na 6 maanden begonnen met bijvoeding, omdat dan de darmen van een kind pas iets anders dan melk kunnen verwerken. En ik vond het een beetje zonde om eten te geven dat dan vrijwel onverteerd in een luier komt. Dan kan ik het beter zelf eten toch? Wel zijn we begonnen met groente. Groente is namelijk veel milder en minder allergeen dan fruit en daarom is de kans dat een kind er last van krijgt (meteen of na een paar weken) veel kleiner. Daarnaast is groente ook veel voedzamer, dus hebben ze er meer aan. En je hebt veel meer keuze als je groente kookt (zeker in dit seizoen). Grootste voordeel van eerst groente is dat ze dan niet 'verwend' raken van de zoetigheid van fruit. Want je ziet toch regelmatig dat kinderen die eerst een paar weken fruit krijgen daarna hun neus ophalen voor groente. Wat jammer is, omdat groente als voeding toch nog wel wat belangrijker is als fruit. Het beste moment de eerste weken of maanden om bijvoeding te geven is ergens halverwege de ochtend. Je kind is dan wakker, niet te hongerig en niet te moe en daardoor veel meer geinteresseerd in iets anders als melk. Het is het beste om voor 6 maanden geen bijvoeding te geven, dus alleen maar melk. Geef je toch bijvoeding dan mag dat tot je kind 6 maanden is geen melkvoedingen vervangen. Je kind heeft de melk nodig om te groeien en zich te ontwikkelen, aan het andere eten heeft het qua voeding nog niets. Vlees hoef je pas na een jaar te geven. Hou er ook rekening mee dat je ongeveer een uur pauze aanhoudt tussen een fles kunstvoeding en een hapje. Kunstvoeding bemoeilijkt namelijk de opname en verwerking van bijvoeding. Met een fles direct na een hapje heeft je kind veel meer kans op buikpijn en kramp. Dit geldt trouwens niet als je kind moedermelk krijgt (via fles of borst), omdat dat juist enzymen bevat die HELPEN bij de vertering! Bij een vermoeden of kans op KMA moet je voor 6 maanden echt niet met bijvoeding beginnen. Te riskant.
Nou het woordt zegt het al BIJ voeding, dus voor erbij en niet ter vervanging van Ik ben met Kylian gewoon begonnen met fruit en daarna pas groente en ik heb hier een mannetje die nog steeds groente lekkerde vind dan fruit. Pas zo rond de 6 maanden is er een fles vervangen door een warme maaltijd (groente+aardappelen+mini stukje vlees- vaak wat rul gebakken rundergehakt). Groetjes Anita