Groente of fruit dat laxerend werkt

Discussion in 'Voeding' started by Stefanie78, Oct 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier ook een mannetje wat last heeft van de nexium hoor!! Poept weinig, heeft er geen last van behalve als hij aan het poepen is, geen krampjes ofzo. Wij dikken ook in maar ik weet zeker dat dit niet de oorzaak is, het begon pas toen we aan de nexium begonnen.

Als je 10 ml extra vocht bij elke fles doet wordt de ontlasting trouwens al iets zachter. Dit kan absoluut geen kwaad, hier verlicht het iig iets.

Laat jou dametje ook zo veel scheetjes(naja scheetjes, hihi hele orkesten hebben we hier.. en stinken!! oooh:p)? Hier wel, ook van de Nexium. Er schreef hier ook iemand dat je de JBPM wel weg kan laten. Als ik dat doe(hebben we geprobeert) stikt hij er zowat in, hij is nu gewoon gewend aan ingedikte flessen en trekt het niet om zo dun te drinken.

Dus als het gewoon verder goed gaat met de friso comfort en de nexium, lekker zo laten hoor. En dan idd rustig aan beginnen met bijvoeding, reageert je kindje heel heftig op een bepaald voedingsmiddel, iets anders proberen en nog een maandje wachten met herintroduceren.

Volgens mij kan je trouwens gewoon met fruit beginnen, dat schijnt niet uit te maken. Kindjes hebben zoiezo een voorkeur voor zoet dus met zoete dingen heb je juist kans dat je kindje het beter eet. Ow en gekookte wortel is ook zoet trouwens.. Laxerend fruit: Peertjes werken laxerend dus dat kan je heel goed eens proberen. Banaan stopt juist maar las net dat een hele bruine banaan ook laxeert, zou je ook eens kunnen proberen. Verder weet ik het niet precies.

Zou wel de rijstebloem even laten voor wat het is, je geeft al JBPM en dat maakt het ook al dikker en zwaarder op de maag dus voor het doorslapen is het geen meerwaarde en verder geeft het echt bij veel kindjes krampjes.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan eens googelen op "voedselintroductieschema". Daar staat precies in wat je wanneer mag geven!

Je kind is 4 mnd en ik zie druiven, rozijnen, kiwi, bruine bonen voorbij komen, mensen toch!

Begin eens met milde groente en fruit; (stoof)peer al vaak genoemd, mango kon mijn zoontje ook altijd goed van poepen. En aardappel.

Ik heb zelf jaaaaren Nexium geslikt en had er nooit verstopping van. Ik denk dat het van de Comfort, rijstebloem en Nutriton komt.

Straks met 6 maanden kan je granenpap geven ipv rijstebloem.

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Het "poepprobleem" was er al voor de rijstebloem..en idd kwabbernoot hier ook echt heeeel veel scheetjes. Vanmiddag voor het eerst twee lepeltjes brocolli...mama vond het spannender dan elise ;) morgen lepeltje erbij. we geven nog steeds 60cc pap maar we laten de comfort gewoon wat langers taan wordt het vanzelf dik en dan een theelepeltje rijstebloem en Elise kan smullen. Komt vast ook wel goed.
    Maaruh mag ik fruit en groente ook gewoon lekker door elkaar doen? dus nu brocolli een paar dagen, dan een paar dagen peer, dan paar dagen wer groente..
    Ik gebruik het voedselschema van stephanie lamphe, staat op het grote reflux topic (pag 220 voor de liefhebber)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De eerste weken geef je groente of fruit PUUR. Dus niet gemengd. En zeker als je zo vroeg begint en als je een gevoelig kind hebt (reflux) geef je steeds drie dagen hetzelfde om goed te kunnen zien hoe het valt. Pas als iets drie dagen goed gaat, geef je na een dag pauze iets nieuws. En dat geef je ook weer drie dagen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb eens gekeken naar dat schema, ik ben het er niet helemaal bij eens. Juist groenten als pompoen en aardappel zijn erg mild, en daarom vaak geschikter als eerste groente dan bloemkool of broccoli. Nectarine geef je juist liever later, na 9 maanden, bessen pas na een jaar. Het komt op mij niet erg doortimmerd over, eerlijk gezegd.

6. zogelukkig

Ik heb het voedselintroductie schema van mevrouw Lampe ook even opgezocht en snap heel veel dingen niet!

Met alle respect voor haar hoor (ik ben fan van ikbenmama.nl) maar ze is geen arts, dietist of voedingsdeskundige, haar specialiteiten zijn:
    Auteur, design, copywriting, e-commerce, advisering & 'n lieve mama zijn voor mijn drie meiskes.

Mijn kindje had ernstige (verborgen) reflux en ik ben heel erg blij dat ik tot ruim 6 maanden heb gewacht met bijvoeden. Onze ka was daar ook voorstander van, die waarschuwde voor dikke 'extra' zure brei die omhoog kon komen langs de al geirriteerde slokdarm. Ook milde groente en fruit bevatten veel zuren.

Daarna ben ik het voedselintroductieschema van de welbekende kinderdietist Stefan Kleintjes gaan volgen. Dat is een behoudend, allergievriendelijk, veilig schema en op een paar punten erg afwijkend van het schema dat mevrouw Lampe geschreven heeft.

Er is ook niet zoiets als een speciaal schema voor refluxkindjes. Laat introduceren en dan beginnen met de allergievriendelijke milde voedingsmiddelen is voldoende. Daarvoor zou ik toch echt het schema van Kleintjes pakken.

7. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Dat snap ik ook wel, ik bedoelde...is het een "regel"dat je eerste verschillende soorten groenten introduceerd en daarna fruit of kan je groente en fruyit willekuerig na elkaar introduceren.

Maar ik ben er wel uit, ik volg mijn gevoel, ik volg mijn meid en ik doe wat ik het beste vind. Dat werkt toch het beste denk ik. Dus we gaan eerst uitgebreid brocolli testen en dan zien we rustig verder, ga daarna maar eens peer proberen,

8. feetje75

feetje75 Lid

Oct 9, 2010
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    ben je inmiddels begonnen met broccoli?
    ik ben benieuwd hoe het gaat?

groetjes

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    #29 Stefanie78, Oct 13, 2011
    Last edited: Oct 13, 2011
    Hey,

Ja we hebben een paar dagen broccoli gedaan maar daar werd ze nog niet echt enthousiast van, ze at het allemaal op maar keek me wat bedenkelijk aan ;) We hebben nu voor de tweede dag peer gegeven en dat is echt een grote hit. Haar poepluier vandaag was al een stuk dunner dus dat gaat de goede kant uit. 's avonds krijgt ze nu nog 60 cc hele dunne pap (1 voedingsschepje rijstebloem) maar ze geniet echt van de voeding. lekker met de handjes smeren, ze wil ook steeds het bekertje met voeding pakken en als ik haar het lepeltje geef steek ze die al in haar mond.

Maar hoever ga je met ophogen? Het hoeft de fles niet vervangen maar ze krijgt alles schoon op. We hadden gister 1 eetlepel, vandaag 2. Tot hoeveel cc ga je? Omgerekend hetzelfde als een half potje ofzo? En met 6 maand naar fruit 's ochtend en groente 's avonds of straks al? Hmm levert weer allemaal nieuwe vragen op...

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tot 6 maanden geef je een heoveelheid van ongeveer 2 a 3 theelepels vol.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

volgens mij kan je beter de stelregel gebruiken dat het niet ten koste van je melkvoedingen moeten gaan. Het ene kind eet nou eenmaal meer dan het andere.

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Ja, ze krijgt nu 4 keer 180 maar is inmiddels als ruim 7,5 kg en 66 cm dus zou meer mogen en als ik haar 210 geef komt het ook schoon op maar zit te twijfelen of ik nu ga ophogen naar 210 (en dan eet ze nog haar fruit goed) of dat ik haar net wat meer meer fruit en groente geef omdat ze anders over een maand weer moet wennen aan kleinere flessen omdat we dan naar nr 2 overgaan en ze dan echt maar max 4 keer 180 mag. Ze laat echt nooit wat staan, ik wil haar niet overvoeren maar ook niet te weinig geven. heb het idee dat ze zelf niet echt een rem heeft wat betreft voeding. (tenminste ik heb hem niet gevonden)

13. zogelukkig

:(
    Eens. Je blijft minimaal deze flessenhoeveelheid geven en zeker niet minder. Melk is de hoofdvoeding tot 1 jaar!
    Daarnaast mag je je kindje zoveel groente en fruit geven als ze wil.
    Ik heb nooit naar hoeveelheden gekeken maar naar de behoefte van m'n kind.

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Dank je wel. Ik vindt het echt heel lastig hoor. Maar zouden jullie ook de melk ophogen, Ze geeft soms een mauwtje naar haar 180 cc maar dat is meer omdat ze de activiteit fijn vindt, lekker heerlijk ontspannen met de ogen dicht, ze geniet dan echt en baalt als het op is. Ik kan namelijk gewoon 4 uur tussen de voedingen laten, is geen probleem. Onze KA heeft als stelregels dat een kindje minimaal 120 keer het gewicht en maximaal 150 keer het gewicht aan voeding mag hebben, dat is voor Elise nu tussen de 900 en 1125 cc (maar ja max is dus 1000) Ze krijgt inclusief melk van het papje 780 cc. Ze groeit er verder goed op al was ze iets gedaald in haar groeicurve gisteren, ze zit nog steeds tussen de normale en +1 lijn. Als ik 210 geef drink ze het net zo goed op. Ik denk dat we de tweede en derde fles ophogen naar 210, lijkt me dat je overdag je energie het meeste nodig hebt en de hapjes groente en fruit dan wat ophogen en gewoon kijken waar ze het goed op doet.

ik had trouwens een paar weken geleden de peren van onze perenboom gepureerd en ingevroren (we hadden echt veel te veel om zelf op te krijgen) en ook wat hele zoete nectarines maar daar blijft ook alleen maar waterige smurrie van over :( Zonde van de peren. Dus mijn man en ik eten nu elke avond als toetje ijsblokjes van peer en Elise krijgt gewoon lekker vers. nooit gedacht dat dat zo'n verschil zou maken.

15. zogelukkig

Je kindje mag 1 liter kv, dus ala ze daar behoefte aan heeft, gewoon lekker geven hoor!

Tip voor volgend jaar om je peren te conserveren: een grote koelkast aanschaffen! Of begraven, dat werkt ook.;)

16. adi

adi Niet meer actief

Of in de hooi bewaren! (Of een houten kist met gemaaid gras uit eigen tuin met daarin appels en peren) wij haalden die vroeger met kerst uit die kist, ik kan niet eens omschrijven hoe lekker ze dan zijn :)

17. zogelukkig

Ik wikkel ze in oude kranten en stop ze in een krat onder de grond.
    inkuilen!:D

18. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    ooh, had ik hier maar eerder om hulp gevraagd...heb gewoon 10 kilo peren staan pureren ;) Idd groentelades in de koelkast waren al vol.

En wat betreft voeding...ons CB zit nogal op gewicht te letten (terwijl ze altijd al tussen de normaal en +1 zit) Ze is nu 7,5 kg bij 66 cm maar krijg van het CB gewoon het gevoel dat ik een te dik kind heb ofzo. Heb soms het idee dat het ideaal is dat kindje onder in de curve moeten zitten. Heb de curve van het WHO ook eens gepakt (die is dan wel gebaseerd op BV volgens mij) maar daar zit Elise vanaf de geboorte als op de normaallijn als het gaat om gewicht in verhouding tot lengte. Ze was tenslotte ook 4045 bij geboorte. Volgens mij moet ik gewoon niet meer luisteren naar het CB, Heb ook in het begin gepruttel gehad omdat ik de entingen anders dan de richtlijn wilde.

19. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Gewoon met vers gemaaid gras???

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik wist het... die tegels in de tuin zijn gewoon super onhandig :D

Je hoeft trouwens niet alle flessen even groot te maken. Als je merkt dat je kindje in de ochtend heel hongerig is dan maak je die wat groter. De rest kun je ook op 180 houden. Maximaal 30 schepjes is de richtlijn en hoe jij dat verdeelt.. kijk goed naar je kindje zou ik zeggen.

Share This Page