Mijn zoontje van 5 en halve maand heeft sinds een tijdje erg veel last van eczeem in zijn gezichtje en op zijn hoofdhuid. Het jeukt erg en vooral 's nachts heeft hij daar heel veel last van. Ik heb al van alles gesmeerd, maar niets helpt. Na zoeken op internet kwam ik koemelkallergie tegen. Hij heeft namelijk ook al tijden een verstopt neusje, slapen doet hij slecht, hij wrijft heel veel in zijn ogen (en nee dat is niet altijd van de slaap) en hij geeft steeds kleine beetjes voeding terug. ook is hij erg druk. Nu ben ik vandaag op het consultatie bureau geweest en de arts denkt dat het gewoon eczeem is. Omdat hij ook last heeft van zijn luchtwegen zou er wel een kleine kans op koemelkallergie kunnen zijn, maar omdat er in de familie geen allergieen voorkomen lijkt het haar niet waarschijnlijk. Wat denken jullie? En wie heeft er ervaring met soortgelijke klachten? ik hoor het graag, want ik weet het ondertussen echt niet meer. Voor de zekerheid gaan we nu wel 4 weken pepti gebruiken....
Wat vreemd dat de arts zegt dat het geen koemelkallergie zou kunnen zijn omdat er in de familie geen allergieën voorkomen. Exzeem is toch ook een allergiesoort. Dus hij als een allergie heeft dan kun je natuurlijk koemelkallergie niet zomaar uitsluiten. Het zou heel goed alleen exzeem kunnen zijn. Verstopt neusje hebben meer babies, het is ook echt tijd van het jaar nu, voeding teruggeven doet mijn zoontje nog steeds. Kan tot 1 jaar duren. Wrijven in oogjes herken ik niet verder behalve dan van vermoeidheid. Dus of hij KMA heeft, kan ik uit je verhaal niet uit opmaken. Als ik hier op het forum symptomen lees, dan zijn ze toch veel helftiger dan wat je beschrijft. Dus hopelijk heeft je zoontje er geen last van, maar ik zou nog een keer terug gaan naar de arts als je het niet vertrouwt. Veel succes!
Bij ons in de familie komt ook geen allergie voor en/of eczeem. Toch heeft ons meisje een ernstige KMA en eczeem, dus niets uitsluiten!
Ik dacht al dat dat geen voorwaarde hoefde te zijn. We zijn sinds donderdag pepti aan het geven en hij slaapt al 2 nachten stukken beter dan de afgelopen maanden. Ben benieuwd hoe hetv verder gaat. HOe gaat het met de eczeem van jouw dochtertje? Is dat snel minder geworden?
Bij mij in de familie komt veel astma voor. Tygo heeft ook hele erge eczeem.....en is niet va koemelk want anders zou hij ook andere klachten hebben dan alleen eczeemplekjes. Het is nu gelukkig iets rustiger met zijn huid. Tygo mag NIET vaker dan 2x per wek in bad, en ik smeer hem in met een vettezelf. Heeft hij hele erge plekjes dan smeer ik een heel klein beetje hormoonzalf, maar doe dat alleen alshet echt ontstoken plekjes zijn.
hier hetzelfde als mijn voorgangster... ik smeer hormoonzalf als het niet anders kan....anders zoveel mogelijk met vette zalf insmeren en 2 x per week in bad met olie van balneum
Hoi, Dit klinkt echt als een allergie. Eczeem komt vanuit je darmen en is bijna altijd een teken van verkeerde voeding. Heb er ervaring mee. Waarom probeer je niet eens biobim lac? Is biologische voeding en dezelfde prijs als hypo-allergene voeding waar vaak suiker in zit. Of nannycare geitenmelk (is wel duur). Je komt er het snelste achter door het te laten testen via elektro acupunctuur. Hoef je niet te klooien met voedingen, weet je gelijk waar je kindje tegen kan. Succes! Groetjes Emma.
@bordes: we blijven nu even pepti gebruiken. Het ging een paar dagen beter, maar ondertussen lijkt het weer als vanouds. Biobim hou ik wel even in het achterhoofd... Weet jij hoe die elektro acupunctuur in zijn werk gaat? En heb je het zelf ook geaan? Tegen mij wordt telkens gezegd dat kma niet te testen is bij baby's, maar dat je gewoon moet uitproberen. Iets wat ik zelf als erg frustrerend ervaar, want ondertussen lost het het probleem niet op. Zo kan het nog maanden duren voor we iets wijzer zijn.
Mijn zoontje heeft altijd last gehad van de luchtwegen, teruggeven en eczeem. Toch had hij geen last van kma. Inmiddels is de eczeem behoorlijk weggetrokken.
Eczeem en uitslag hoort niet bij een baby hoor. Mijn baby had dat ook en door de juiste voeding heeft hij een hartstikke gaaf huidje. Zo lekker zacht! Teruggeven hoort er wel een beetje bij, maar bij mijn kindje was dat zo erg, dat het niet meer klopte. De juiste voeding was de oplossing. Elektro-acupunctuur heb ik zelf ook laten doen. Is helemaal niet erg. Je kindje mag bij je op schoot en jij wordt doorgemeten. Je houdt een staaf vast en de arts gaat met een pen je meridianen langs. Zo test hij waar je kind tegen kan. Heel handig. De reguliere geneeskunde en de alternatieve geneeskunde hebben een beetje een hekel aan elkaar en daarom hoor je veel tegenstrijdige dingen. Ik moest bij mijn kind een eliminatietest laten doen. Dan eet hij weken iets waar hij niet tegen kan. En maar blijven proberen (met alle ellende van dien voor jou en je kind). Dat doe ik dus niet, ik heb het gewoon zo opgelost. Belangrijk is wel dat je naar een arts gaat die dat doet omdat die weet waar hij mee bezig is. Ik ken wel een goede als je belangstelling hebt. Groetjes Emma
oke, dat klinkt inderdaad helemaal niet ´eng´. Ik wacht nog even af wat de kinderarts zegt en anders ga ik op zoek naar een alternatief. Ben een tijd terug bij een osteopaat geweest vanwege kiss en dat heeft heel goed geholpen. Diezelfde vrouw doet ook acupunctuur, dus zal eens vragen of ze ook die elektro variant kent. Bedankt voor je reactie! @suus1983: Is de eczeem bij jouw kindje vanzelf weggetrokken of heb je iets gesmeerd of gegeven ervoor? Ben hier nu aan het smeren met cardiflor. Arts op het consultatiebureau begon al over hormoonzalf, maar dat wil ik voorlopig echt nog niet.
Ik zou geen zalfjes gebruiken of hormoonzalf. Eczeem komt van binnen uit dus moet je de oorzaak opsporen !
Ik zou even een afspraak maken met de huisarts en dan begeleidt een provocatie-eliminatitest doen (2 weken koemelkvrij, weer provoceren en kijken naar de reactie, dan weer 2 weken koemelkvrij en weer provoceren). Dat is de enige methode waarbij je 100% koemelkallergie kunt testen die ook in de ogen van de verzekering voldoende is om de pepti te vergoeden. Ik zou het zeker doen, want dan kan je tot 18 maanden de dieetvoeding vergoed krijgen. Pepti is niet goedkoop. (en tot die tijd de pepti in de apotheek kopen, dan kan je achteraf declareren.... een vriendin van mij kocht het - iets goedkoper - bij de Kruidvat en kreeg daar geen vergoeding voor). Een goede basiszalf is trouwens cetamacrogol met vaseline (20%). Mijn zoontje kan bijna nergens tegen qua smeerseltjes. Hier krijgt hij weer een hele gezonde huid van. Ik heb wel wat aan hormoonzalf gesmeerd het eerste jaar. Want hij krabde zichzelf open en hij had er ook echt last van. Maar na een paar weken smeren was het weer weg en heb ik die tube amper nog hoeven aanraken. Maar een goede basiszalf heb je daarnaast wel nodig (dus geen zwitsal, natusan e.d. dan hè?!) kan al veel doen hoor. Ik heb het tot vorige week altijd zelf cetamacrogol gekocht bij de apotheek, maar wist niet dat de huisarts het ook kon voorschrijven en nu wordt het vergoed. Aangezien hij ook luchtwegengedoe heeft, hebben wij ook even gedacht aan kma, maar bij de provovatie-eliminatietest kwam dat er niet uit. (ik geef bv, dus moest ook op dieet). Hier bleek het toeval dat de benauwdheid weer kwam opzetten tijdens de introductie van groeimelk.
De eczeem is hier vanzelf weer weggetrokken. Of vanzelf, nou ja, we hebben alle wasmiddel ed en douchegels enz weer door anti allergeen vervangen, dat maakt het wel al een heel stuk beter. Jesper heeft wel een heel gevoelige huid, mijn moeder had eens zijn kleertjes gewassen met haar wasmiddel en hij had er direct weer last van. Verder gaat hij niet te vaak in bad en smeren we hem goed in met olie van neutral. Dit helpt goed bij hem. Wij vonden de hormoonzalf ook wat te heftig. We hebben hier trouwens wel de eliminatietest gedaan, maar het maakte hier geen verschil.
Hier ook de babylijn van Neutral, al reageert hij ook wel iets op die huidolie. Fagron (bij de apotheek) heeft goede vettende badolies. Dat is hetzelfde idee als Balneum, maar dan 2 x zoveel voor de helft van de prijs.
hier ook een onzekere moeder. Onze kleine heeft reflux en de ka heeft tegen ons gezegd dat dit vaak gepaard gaat met kma. Wij geven altijd al de standaard voeding, gaat altijd goed. Wel heeft ze al sinds het begin van de winterperiode droge wangen gehad. Nu gaat dat goed, maar krijgt ze exzeemplekjes onder haar kin en nu ook in de knieholten en bij de armplooien..... ben maar gestopt met yoghurt te geven als toetje, maar zie nog weinig verschil. Wat denken jullie?
@appeltje: die creme van fagron hebben wij ook, Vaseline-lanette creme. Die is inderdaad lekker vet, maar voor de jeuk lijkt het echt niks te helpen. Voor in bad heb ik nu zarqa. Als bodylotion heb ik die nieuwe hypo allergene van zwitsal van de week gehaald. Die doet het ook goed, smeert fijn en is goed vet. @mamakaatje: wat ik van de cb-arts heb begrepen is dat er minimaal 2 symptomen van het kma lijstje aanwezig moeten zijn. weet niet wanneer je gestopt bent met yoghurt, maar als je nog gewoon de standaard voeding geeft ga je denk ik geen verschil zien, want dan krijgt ze toch nog steeds koemelk binnen. Als je echt wilt weten of het kma is zal je ook een andere voeding moeten proberen.
Bedankt voor je antwoord. Ik geef al sinds dat Evy 6 wkn is de gewone voeding, maar dat exzeem heeft ze pas een paar weken nu. Als ze kma zou hebben, zou je dat toch al vanaf het begin moeten hebben gehad?